
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  281 

 
 
The 2014 Turkish Municipal Elections Under the 
Impact of the December 17 Process 
 
 
17 Aralık Sürecinde Türkiye’de Yaşanan 2014 Yerel Seçimleri 
 

İbrahim TORUK* 

M. Salih GÜRAN 
 

ÖZET 
Siyasal iletişim süreci siyasal aktörler tarafından belirli amaçlara yönelik olarak geliştiri-

len çeşitli iletişim tekniklerinin kullanıldığı bir iletişim sürecidir. Özellikle seçim dönemlerinde 
daha çok ön plana çıkan bu süreçte farklı iletişim araçları kullanılmaktadır. Bu iletişim araçla-
rından biri de yazılı basındır. Araştırmanın amacı; 30 Mart 2014 yerel seçim sürecinde yazılı 
basında yeralan haberlerin, özellikle Cemaat-Hareket (Hizmet) Ak Parti ilişkilerini ne şekilde 
yansıttığıdır. Farklı siyasal eğilimler gösteren beş gazete seçilmiş ve seçimlerden önceki otuz 
gün boyunca sayfalarda yer alan haberler; türü, niteliği ve anlamsal açıklığı yönünden ince-

lenmiştir. Yine gazete haberlerinin siyasi olayları yansıtma düzeyi nitel içerik çözümlemesi ile 
karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. İncelenen gazete haberlerinden elde edilen veriler ışı-
ğında, gazetelerin benimsediği ideoloji doğrultusunda haberleri vermeye çalıştıkları net bir 

şekilde görülmüştür. 
• 

ANAHTAR KELİMELER 
Türk Basını, Medya önyargısı, Gülen (Hizmet) Hareketi, Ak Parti, 17 Aralık 

Operasyonu 
• 

ABSTRACT 
During the course of a political communication process, political actors employ various 

communication techniques which are developed towards various goals. Particularly election 
times see a concentration and polarization in political communication actions on various me-
dia, but the press maintains still a most strategic role. The aim of this study is to explore the 
potential of the Turkish press for the projection of the relations between the Ak Party and the 
“Hizmet Cemaati - The Community of Service” as it was covered by the headlines on political 
events during the elections period. Five newspapers with differing political stances were chosen 

                                                             
*  Doç. Dr., Selçuk Üniversitesi, İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi, itoruk@selcuk.edu.tr 
  Yrd. Doç. Dr., Gümüşhane Üniversitesi, msguran@yahoo.com 



282  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 

and their news coverage of the last thirty days before the elections was studied in relation to 
their genre and type, attributes, and definition of meaning. Then, the news coverage was quali-
tatively content analyzed in comparison to each other. The obtained data was was put to quali-
tative content analysis used for an analysis of the attitude that the Turkish press presented on the 
relationship of Ak party- “The Community “after the “December 17 operations” in light of the 
political communication. The analysis exposed clearly that each newspaper was occupied to 
cover the news according to her engaged ideology and political stance. 

• 
KEY WORDS 

Turkish journalism, media bias, the Gülen (Service) movement, the Ak Party, December 
17 operations 

 
 



TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  283 

 
 
1. Introduction  

The Justice and Development Party (Adalet ve Kalkınma Partisi, AKP), or the 
Ak Parti (the White Party) as preferred by her adherents, was founded in Au-
gust 14, 2001. Among their founders were names like Recep Tayyip Erdoğan, 
Abdullah Gül and Bülent Arınç. The ideological and cadre foundation of the 
party was laid according the religious-right National View-line which had 
spawned a series of political parties like the MNP, MSP, RP and the FP in the last 
40 years of Turkish politics but also included experienced names close to Tur-
gut Özal, the founder of the early Motherland Party (Anavatan Partisi-ANAP) 
placed in the center, and politicians from the traditional center-right The Justice 
Party (Adalet Partisi-AP) and it's successor the Doğru Yol Partisi (True Path Party) 
but also from the the Nationalist Movement Party (Milliyetçi Hareket Partisi-
MHP) more from the far right, and even some social democrat politicians. 

Although the Welfare Party (Refah Partisi-RP) under the leadership of Erba-
kan succeed to lead a coalition government for nearly one year, it could not 
avert the fate of her preceding National Order Party, (Milli Nizam Partisi-MNP) 
National Salvation Party (Milli Selamet Partisi-MSP) parties of the “National 
View” tradition and was toppled by the February 28, 1997 “postmodern coup” 
and was subsequently shut down by the supreme court in January 16, 1998. As 
the successively founded Virtue Party (Fazilet Partisi-FP) was also closed down 
in 2001, the reformist wing of the party -whose leadership candidate Abdullah 
Gül had lost the leadership race by hair’s breadth to the candidate of the tradi-
tionalist wing- choose not to join the following offspring party, the Felicity Par-
ty (Saadet Partisi-SP) and instead founded their own party, the Ak Party with the 
joining of Recep Tayyip Erdoğan who was released from imprisonment. Under 
the leadership of Recep Tayyip Erdoğan whose popularity originated from his 
successive terms as the mayor of İstanbul and with his personal popularity ris-
ing, his party easily came to power in the following general elections. 

Shortly after founding, the AKP participated in the November 3, 2002 gen-
eral elections and achieved with 34,63 % the greatest vote, resulting in the 58th 
AKP Government of the Republic of Turkey with Abdullah Gül as Prime Minis-
ter. Since Erdoğan could not participate in the elections because of his convic-
tion, a constitutional change with the support of the main opposition party 
CHP (Republican People’s Party) was necessary to make him eligible by a re-
newal election in Siirt. 4 days after the resignation of the Gül administration, 



284  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 

Erdoğan started his administration. To get rid off the traditional harassment by 
the secular elites, he declared that he "toke out his National View shirt" and de-
fined his party's political stance as "conservative democrat" 
(www.radikal.com.tr, The New York Times). 

The Ak Party achieved a victory with 41 % vote at the 2004 municipal elec-
tions, 38,8 % at the 2009 general elections and improved to 43,3 % in the 2014 
municipal elections. 

The Ak Party's success was not without some political crises. On the eve of 
the presidential elections in 2007, the party was target of wide-spread "Republic 
Meetings" organized by some organisations, which was followed by the "April 
27 e-memorandum" of the military - a politically accusing and threatening 
memo on the official web site of the General Staff of The Armed Forces. The Ak 
Party nominated Abdullah Gül as presidential candidate. The main opposition 
party CHP boycotted the election sessions in the National Assembly basing on 
the rationale that "at least 367 deputies have to be present" at the plenary ses-
sion for presidential elections and subsequently applied to the Constitutional 
Court for nullification of the election. As the Constitutional Court nullified the 
election, the Ak Party went to early elections in July 2007 that produced a 46.58 
% victory. 

After the general elections, the CHP boycotted again the plenum session for 
the presidential election, however, this time the Nationalist Movement Party 
(MHP) decided to end the crisis and attended to the session and even nominat-
ed a candidate of the party. The candidate of the AKP, the foreign minister and 
vice Prime Abdullah Gül was elected (August 28, 2007) as 11th President of The 
Republic of Turkey. These successive gains prompted the Chief Prosecutor of 
The Supreme Court (High Court of Appeals in Turkey) Abdurrahman Yalçın-
kaya on March 14, 2008 to take action on charge of "the Justice and Develop-
ment Party becoming the focus of actions against secularity" and demanded the 
permanent closure of the party and further the political banishment of 71 per-
sons for 5 years, the President of The Republic Abdullah Gül and Prime Minis-
ter Tayyip Erdoğan included. On July 30, 2008 the decision was declared that 6 
members of the Supreme Court's 10 members had voted for the closure of the 
party, 5 members voted for the stoppage of financial aid to the party. As the 
Supreme Court's President Haşim Kılıç voted against the verdict, the required 
absolute majority of 7 votes had not been achieved and the party was not 
closed. 



TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  285 

The constitutional referendum of September 2007 enabled the election of 
the President by the people, another referendum in September 12, 2010 made 
another fixes to the constitution. 

A convention of the HAS Party (People's Voice Party)-another offspring of 
the National View movement- decided in 2012 to "dissolve the party on gro-
unds of integration" with the Ak Party, its leader Numan Kurtulmuş along with 
some other party members joined the party. 

The general elections on 12 June 2011 brought the Ak party a record-victory 
with a share of 49,9 %. 

The roots of the Gülen movement began with the appointment of its founder 
Fethullah Gülen as an imam to the city of İzmir. Gülen gave free courses in 
Quran seminars which included moral and ideological inspirations, he gave 
sermons in many cities to mediate his thougths to the masses and it was the 
youth that attended his sermons during these years that formed the core of his 
movement in later years. During the 1970'ies, Gülen's conversation gatherings 
transformed into conference series, and he initiated "Noor camps- camps of 
light" for children of low income families which laid the foundation of the edu-
cational activities of the movement and the generation to be called "the Golden 
Generation". Gülen's editorials for the Sızıntı magazine suggested his sympa-
thisers to open educational institutions which prompted some businessmen to 
establish student homes and facilities for students with insufficient means. The-
se were the first educational activities of the movement. 

The year 1989 saw the expansion of the Friday sermons to the Valide Sultan 
Mosque in İstanbul which expanded the circle of recognition and sympathisants 
much more. After the dissolution of the Soviet Union in 1991, trusts and corpo-
rations with informal relations to the movement started private schools first in 
the Turkic Republics of Middle Asia, then in the countries in the Caucasus and 
the Balkans, followed by schools in wider Asia and Africa. These schools which 
were established by different Turkish entrepreneurs in various places in the 
world are called the Gülen/Hizmet Schools after their common source of inspi-
ration and include pre-school up to university education. The actual number is 
estimated as more than 2000 in 160 countries in the world, all are legal-
ly/organisationally independent from each other. The schools are enrolling stu-
dents by exams, and they are known as preferred particularly in the Middle 
Asian Turkic countries by the children of elites and bureaucrats. Bright students 
who are without the sufficient means are given education grants. 



286  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 

Known as the Gülen Movement or the Community, the movement is also 
called in recent times as "Hizmet", (the Service). The movement excelled in Tur-
key and throughout the world particularly by its educational institutions at lev-
els of preparatory courses, elementary schools, middle schools, high schools 
and universities. Other institutions known or rumored in relation with the 
movement include media outlets, private hospitals, and finance institutions, 
enterprises of various fields and also foundations and associations operating in 
different areas as dialogue between religions and cultures, charity and help or-
ganisations. As the Gülen movement started with preparatory courses and 
schools, teachers, students, doctors, academics, journalists, businessmen and 
traders seem be presented more throughout the movement. The movement has 
numerous organisations operating in the media sector. The first offspring was 
in 1979 the monthly Sızıntı (The Emanation) magazine. In 1986, the daily Zaman 
was procured shortly after its start. As of 2013, the newspaper was the best sell-
ing daily of Turkey with a circulation exceeding 1 million. The Zaman is issued 
in 35 countries and 10 language editions. Along the Today's Zaman in English 
language, the television channel Samanyolu Televizyonu has been started in 1993. 
The Mehtap Tv (cultural themes), Yumurcak Tv (children), Irmak Tv (religious 
programming), Küre Tv (web-tv), Ebru Tv (English), Hazar Tv (Azeri), Dünya 
Tv (Kurdish) and many other television channels and also radio stations are 
making movement oriented broadcasting over the satellite. It is rumored that 
also the daily Bugün and the television channel Kanaltürk have among their 
owners adherents to the movement. Among numerous magazines are Yeni Ümit 
(theology) and Aksiyon well known. One of Turkey's largest news agencies the 
Cihan Haber Ajansı (CHA) feeds this media network with news. 

From on 1994, Fethullah Gülen had, as the honorary head of the "Journalists 
and Writers' Foundation", meetings with the Prime Minister of the time Tansu 
Çiller, other political party leaders, leaders of religious minorities in Turkey, 
and with Pope John Paul II in 1998, in relation of the dialogue of religions and 
cultures approach. Forums like the "Abant Platform", "the Medialog Platform", 
"Women's Platform", and "Platform for Intercultural Dialogue" have been 
formed by the foundation from the end of the 1990'ies on and organised nation-
al and international activities. 

Some persons who parted from the movement, have voiced sharp accusa-
tions like "building formations within the state" and "collaborating with the 
CIA", however, after the "December 17, Corruption and Bribery Operation", the 
Ak Party government accused the "Community" of "building a parallel or-



TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  287 

ganisation within the state". While spokespersons like Fethullah Gülen himself, 
his lawyers, the Journalists and Writers Foundation made statements that de-
nied these accusations, some personalities who in the past had been near to Fe-
thullah Gülen like Ahmet Keleş, Selim Çoraklı, Latif Erdoğan and others sup-
ported the accusations. The accusations went into details that the "Community" 
had millions of members with many of them inside the police organisation, the 
juridical organisation, that the members donated a 5 % to 20 % of their income 
to the community" etc. Erdoğan used many expressions during his election 
campaign that targeted the Community: "false prophets", "false saints", "hollow 
fake scholars with empty hearts, empty minds", "they made a nasty plot against 
the national will", "parallel construction", "we will come into your den", "organ-
isation", "assassins", "leeches", "virus", ""network of treason", "agent", "terror 
organisation", "The state never allows and will not allow infiltrations aimed to 
paralyse his body", "First, these have three important characteristics: they do 
takiyye (shia term of hiding intentions), they do lie, they do defamation, and as 
the consequence of the three, they do instigation, they do malice, these have 
exceeded the Shia. The Shia can not compete with them." "The Community is a 
"threat to national security". "I have been deceived by the Community over and 
over again". "This parallel organisation has recorded deputies, journalists, busi-
nessmen, artists. They are blackmailing by audio and video recordings. They 
try to draw everybody to their side. Don't take part in the efforts of these tape 
mailers to redesign the politics, to betray Turkey". "I call on the innocent ones in 
this construction. The parallel construction has made up a green passport for 
him. He could not have this passport obtained, he is elementary school gradu-
ate. Those people which you name hodja (master), you name elder (big brother, 
big sister), are in an open and clear betrayal against you and their own country. 
They have exploited your pure and innocent feelings to plot against your coun-
try. The chart of the organisation is in our hands. It begins with the 'Universal 
Imam', below are the 'Continental Imams', 'Imams of each professions'... Things 
you couldn't believe nor imagine..." "They have made their calculations on a 
return to Turkey like that of Humeini's." "He prepares casettes for blackmail." 

After a long and close cooperation era that lasted for years, the Community 
and the Administration had achieved together an important success particular-
ly in the ending of the military tutelage (guardianship) by way of the judiciary. 
The Community has assumed important duties with all its symphathisants and 
its media in raising the votes of the AKP and passing over critical referendums. 
On the other hand, the administration had presented always a positive look on 
people close to The Community in means of assignments to significant posts in 



288  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 

bureaucratic ranks. The Turkish Language Olympics organisations of the 
Community hosted ministers and even the Prime Minister himself as guests. 
The children of many deputies have their children in schools related to the 
Community. The Community enjoyed much growth during the 12 years of 
AKP administration and became a big social and economical power which in-
cited uneasiness among other sections of the traditional base of the AKP. How-
ever, it must be remembered that it was only five months before their split that 
the Prime minister gave an example of their friendly relations with the Com-
munity by saying "we gave everything they wanted". It can be said that in the 
last couple of years, the social and economical power which the Community 
gained nationally and internationally, associated political power and this 
caused a distance between the Community and the administration. The first 
discord surfaced as the Community expressed open disapproval with the Mavi 
Marmara humanitarian aid ship to Ghaza. However, it was not until the MİT 
(National Intelligence Organisation) crisis that the relations came to a breaking 
point. An attempt on February 7, 2012, to bring the MİT undersecretary to trial 
by the prosecutors was taken as an act of hostility by the Prime minister. The 
reaction of the Prime Minister marked a "point of no return" in the relations and 
brought out in November 2013 the conclusion about the closure of the prepara-
tory courses which were seen as the vital spot of the Community. In December 
17, 2013, the police launched a long-planned corruption operation which made 
much impact on the political agenda of the country. Many people including 
children of cabinet ministers were arrested, four ministers had to resign due to 
implication. Gülen's imprecation on the corrupt people was the first issue on 
the agenda. And afterwards, Gülen's peace letter was not accepted by the Prime 
Minister. 

Erdoğan's initial reactions to the December 17 incident showed immediate-
ly the same routine "plotting of foreign powers" declaration pattern -he directly 
accused the US ambassador- ; he also stated that Germany and France were en-
vying the growth rate of Turkish economy and particularly a big airport for 60 
billions (TL) to be built (Laçiner, 2014:5). The government immediately re-
moved the police officers, prosecutors and justice officials from their posts and 
went on to change the law regulating the appointment of prosecutors and judg-
es, thus effectively halting new operations. The Prime then placed the Commu-
nity entirely onto the target and began his election campaigns with the theme of 
"the parallel construction that infiltrated the state and attempted to overthrow 
the legal government". This strategy found resonance at the voters. Intervention 
to the state by the judiciary did not appeal to the citizenry. In addition to his 



TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  289 

negatory talk, the Prime Minister went on to demand from the students staying 
at the houses, dormitories, these receiving education in the preparatory courses 
and schools of the Community that they leave these institutions. The Prime 
minister made suggestions to foreign officials that the Community schools out-
side to be closed down. The bank and the media outlets known to be related to 
the Community have been subjected to state sanctions to impinge on them eco-
nomically. Bureaucrats rumored to be affiliated with the Community are being 
removed to passive posts. With all the social and financial power they attained 
and the global status they built with her schools outside, time will tell to which 
degree the Community will be affected from this situation. 

During the election campaign period, various recordings after recordings 
which could force the administration and the Prime Minister were webcast on 
the internet. The administration reacted by frequently stating that the Commu-
nity tried to redesign the politics by the illegal recordings. Not only the prose-
cutors and judges who served on the Ergenekon, Balyoz, and Kafes trials were 
purged out, the revision of the rulings was brought into question with the accu-
sation that "the army of the nation was ambushed". 

Although the election results could be called a victory for the administra-
tion, the December 17 era has left its undeniable marks. Recordings presenting 
corruption accusations and manipulations of the press, controversial govern-
ment administrations towards the police and the judiciary, closure of social 
media sites like twitter and youtube, the legislature for the internet and the new 
law of High Council of Judges and Prosecutors (HSYK), that all have negatively 
impacted the democratic image of the administration inside and outside. The 
Community also lost much of her former positive image and arrived at a sus-
pect and controversial situation in the eyes of the society (Ete, 2014). 

Erdoğan regarded the elections almost a means for acquittal for the admin-
istration and attached great significance to it. He gave full support to his in-
cumbent candidates who were esteemed successful and in İzmir -a traditional 
stronghold of the main opposition party CHP- he named one of his successful 
ministers Binali Yıldırım who -although did not win the election- achieved his 
highest vote ever in this city. 

The Ak Party had campaigned with "fighting the parallel construction", 
"completing the resolution process" and "sustaining the work -the administra-
tion, -the service" themes at the election arenas. Kurdish politicians were pre-
vented from joining the anti-Ak Party front by promoting the perception of the 



290  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 

Community's hold-back stance in the Kurdish issue, its role for the 2009-2010 
KCK (Koma Civaken Kurdistan) arrests, the uneasiness of Kurdish political ac-
tors from the Community, the PKK (Kurdistan Workers' Party) leader naming 
December 17 as a 'coup', that anti-government undertakings targeted the Reso-
lution Process (Dalay, 2014). 

Method 

A Month-long news coverage of the March 30, 2014 local elections on a 
sample consisting of important Turkish newspapers with different ideological 
stances, have been content analysed. Frequency and chi square analysis have 
been conducted on SPSS 15.0 statistical application. 

Berelson defined (1952) content analysis as "a research technique for the ob-
jective, systematic and quantitative description of the manifest content of com-
munication" which mostly has been used simply "to determine the relative em-
phasis or frequency of various communication phenomena" (Kerlinger, 1973) 
while the relationships of these can be used to "describe the communication, 
draw inferences about it's meaning, or infer from the communication to it con-
text, both of production and consumption" (Riffe, D., Lacy, S., & Fico F. G., 
2005). Content analysis enables to understand and analyse text content. The 
content can be words, meanings, images, symbols, thoughts, themes or any 
conveyable message. The text can be as any written, visual or otherwise com-
municating utterance. These are newspaper-magazine articles, announcements 
and advertisements, speeches, official documents, film or video recordings, mu-
sicals, pictures, dressings or artwork (Neuman 2002:310). 

2. Press Coverage of March 30 Elections 

March 30 elections have been done under considerable tension and polari-
sation and actually in a referendum atmosphere. The news coverage of the 
newspapers Hürriyet, Sözcü, Star, Yeni Şafak and Zaman have been content 
analysed to find out the focus of support. 

Of the 183 news stories that were studied as related to the issue, most news 
stories were on the Sözcü with 57 news stories, followed by Zaman with 36 
news stories, Star 35, Yeni Şafak 30 and with Hürriyet 25. Most issue related 
news coverage was in the period between March 1 to 7 with 32,8 % of the cov-
erage. 
  



TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  291 

Table 2.1 Distribution of News Coverage according to Newspapers 

NEWSPAPER Name Frequency Percent Cumulative Percent 

Sözcü 57 31,1 31,1 

Star 35 19,1 50,2 

Hürriyet 25 13,7 63,9 

Yeni Şafak 30 16,4 80,3 

Zaman 36 19,7 100,0 

Total 183 100,0  

57,4 % of the news that was related to the Community and the AKP was cov-
ered on the first page while details of them were continued inside. 

Table 2.2 Kind of News Coverage 

 Frequency Percent Cumulative Percent 

News 159 86,8 86,8 

Reportage 10 5,5 92,3 

Editorial 14 7,7 100,0 

Total 183 100,0 100,0 

While 159 of the pieces that were issued during the election period were 
news stories, 10 were interviews and 14 were editorial. 48,3 % of the news were 
printed on the upper part of the page. 20,2 % of the news covered the whole 
page, 54,4 % were half side and 22,4 % were quarter sized. 99,3 % of the news 
issued pictures, 94,0 % were color pictures, 6 % were black and white. 

Most emphasized topics in the news were the internally and externally sup-
ported coup attempt of the Community against the administration with 39 %, fol-
lowed by corruption allegations of bureaucrats and businessmen close to the admin-
istration with 27,9 %, bribery allegations of ministers and their children with 6,7 %, 
information about recordings of cabinet members with 6,1 %, designing the politics 
with recordings with 5,4 %, operation to the Community with 4,9 %, Community 
members infiltrating the state with 3,4 %, internet restrictions with 2,7 %. Other top-
ics were negatory slogans towards the Community like "the preacher lobby", 
"false prophet", "assassins" etc., news criticising Gülen's life in the US and criti-



292  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 

cizing slogans towards the opposite side like "the partisan/pool media", the al-
leged recordings of the phone conversation between the Prime Minister and his 
son "clear out the moneys at home". 

62,6 % of the news coverage was about the Community-Ak Party relations. 
Of these, 35,5 % supported Ak Party 16,4 % supported the Community while 
10,4 % criticised both Ak Party and the Community. 37,7 % of the news ap-
peared impartial. 

Table 2.3 Supported Party in the News 

 Frequency Percent Cumulative Percent 

AKP 65 35,5 35,5 

The Community 30 16,4 51,9 

Impartial 69 37,7 89,6 

Criticises both sides 19 10,4 100,0 

Total 183 100,0 100,0 

In the December 17 operation news coverage, 43,7 % of the news stories de-
fined the situation as "a coup to the AKP", 35,5 % as "a corruption and bribery 
operation" while 13,1 % appeared impartial. Of the news coverage dealing with 
the recordings which targeted the administration, 36,6 % showed a negative 
stance while 37,7 % were positive and 13,9 % were impartial. In the news stories 
which covered the recordings against the Community, the closure of the pre-
paratory courses, the banks and firms under investigation (tax, license etc.) of 
the businessmen related to the Community. 

Table. 2.4 How is the stance of the news towards the interventions 
through assignments in the judiciary and the police? 

 Frequency Percent Cumulative Percent 

Positive 43 23,5 23,5 

Negative 118 64,5 88,0 

Impartial 22 12,0 100,0 

Total 183 100,0 100.0 



TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  293 

As we looked on the news towards the interventions through assignments 
in the judiciary and the police, we saw that 23,5 % of the news stories viewed it 
positive while 64,5 % viewed it negative and 12 % were impartial. The commu-
nity’s infiltration into the state was seen in 73,9 % of the news as negative. 58,5 
% of the news stories included a kind of comment while 41,5 % did not com-
ment. When support for a party was asked openly or implied, this was with 63 
% the AKP, with 30 % the CHP, and with 5 % a party which was strong in a re-
gion. The most mentioned party name in news coverage was that of the AKP 
with 41 %, the Community in second with 34,4 %, and the CHP in third place 
with 8,2 %. Positive prejudice was seen 54,5 % for the AKP, 14,5 % for the CHP 
while the Community received 30,6 %. 

Crosstab analysis showed a significant difference between the newspapers. 
The most news on the first page was covered by Zaman, followed by Yeni Şafak 
and Star. The most whole-page news was given by Sözcü. Sözcü covered all of 
the news photos in color while Star and Yeni Şafak gave 90 % in color photos. 
Most black and white photos were given by the Hürriyet. Most coverage 
against the Community was made by Yeni Şafak and Star. These newspapers 
have not given a single news story against the administration. Most numerous 
negative news coverage was made by Zaman and Sözcü, while the Hürriyet 
made more coverage against the Community and lesser against the administra-
tion. While the Zaman covered the corruption in the administration, business-
men in public tender implications, the internet restrictions, the operation 
against the Community, she never made a negative news story against the 
Community whose speaker she was. Zaman also made not a single positive 
news for the administration. Although scarce, Sözcü did make negative news 
against the Community. Yeni Şafak and Star gave full support of the admin-
istration in all their news coverage. The newspaper with the most impartial 
news coverage was Hürriyet. Sözcü criticized both sides although the admin-
istration at most. Zaman and Sözcü defined in all news stories relating to the 
December 17 operation as "corruption", Yeni Şafak and Star defined it as a coup 
against the administration. Hürriyet approached this event with a 90 % impar-
tial coverage and emphasized in 10 % the "corruption" theme. Zaman and Sözcü 
made positive coverage about the recordings against the administration and 
devoted more than 33 news stories to these events. Yeni Şafak and Star did not 
mention them in a single news story while Hürriyet criticized the illegal ob-
tainment of the recordings and tried to stay impartial in most of her news cov-
erage in this issue. The closure of the preparatory courses of the Community, 
the investigations that were started into firms and the bank which were men-



294  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 

tioned in relation to the Community were covered entirely negative by the Za-
man while Yeni Şafak and Star saw it as entirely positive and the Hürriyet 
maintained impartiality. Sözcü presented a generally negative stance in this 
issue. The Zaman again completely opposed to the intervention of the admin-
istration into the judiciary and the police by legislative regulations, also Sözcü 
and Hürriyet showed in general a negative view in relation to these actions. 
Although Star generally maintained her pro-administration stance in this issue, 
in some news stories she toke a negative stance towards these actions. Yeni Şa-
fak maintained a pro-administration stance and tried to present a kind of im-
partial balance on such issues. 

Sözcü showed partial resistance to "the Community infiltrating into the 
state" issue while all newspapers appeared entirely against it. Zaman appeared 
to be fully content with the idea and did not view it as a problem. While Sözcü 
gave full support to the CHP in all their news coverage and opposed the AKP; 
Star and Yeni Şafak completely supported the AKP, criticized most the Com-
munity and partially the CHP. Maintaining impartiality through most of her 
news coverage, Hürriyet supported at two instances the CHP and at an instance 
the AKP. Although not bold and clear, the Zaman appeared giving support to 
CHP, BBP and the MHP. As the Zaman gave in no means support to the AKP, 
she covered news "suggesting voting for the strongest party except the AKP in 
the region". While the news coverage with the most commentary was given by 
the Sözcü, close rates were also presented by the Zaman, Yeni Şafak and Star. 
The least comment in news coverage was found in that of the Hürriyet. 

3. Conclusion 

The news coverage of the Turkish press during the March 30, 2014 elections 
showed clearly the impact of the December 17 operations in their biased presen-
tation far from journalistic principles. The Zaman, Yeni Şafak, Star, Sözcü and 
Hürriyet newspapers gave in general the news stories of their own reporters. 

Zaman and Sözcü maintained their anti-administration oriented news cov-
erage throughout the corruption cases after December 17, while the Hürriyet 
represented a more principled journalism. The Hürriyet did not omit news 
against the administration and thus maintained an opposition towards the ad-
ministration although not a hard one. The Zaman accounted much of the accu-
sations by the Prime Minister and of the pro-administration media and gave 
answers to them. 



TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  295 

The Hürriyet, but particularly Zaman and Sözcü placed full emphasis on 
the corruption operations. The newspapers close to the Ak Party -the Star and 
Yeni Şafak- covered them in accordance to the discourse of the administration 
as a Community operation against the Ak Party which aimed the redesigning of 
the national politics. Yeni Şafak and Star did not cover the anti-administration 
recordings issue or news critical to the administration. All newspapers except 
the Hürriyet maintained entirely biased news coverage and so took sides for 
their respective parties. While Sözcü placed herself closer to the CHP, the Za-
man took a position that sometimes approached the CHP but appeared particu-
larly close to the other right parties except the AKP. The Star and Yeni Şafak put 
journalism in clear support of the AKP. © 



296  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 

REFERENCES 

BERELSON, B.R. (1952). Content analysis in communication research. New 
York: The Free Press 

DALAY, G. 2014http://www.aljazeera.com.tr/gorus/ak-parti-30-marttan-
zaferle-cikti emergence of a Turkish cultural Third Way 

ETE, Hatem, (2014). 14 Nisan, http://www.aljazeera.com.tr/gorus/gulen-
erdogan-mucadelesinde-30-mart-sonrasi-donem 

http://ik.zaman.com.tr/ik/newsDetail_getNewsById.action?newsId=29375h
areketibelirtilmeli 

http://tr.wikipedia.org/wiki/G%C3%BClen_hareketi 

http://www.gulenmovement.us/gulen-movement/brief-history-of-gulen-
movement 

http://www.gulenmovement.us/gulen-movement/media-involvement-of-
gulen-movement 

http://www.milliyet.com.tr/2003/05/22/siyaset/asiy.html). 

http://www.turktoresi.com/viewtopic.php?f=208&t=9963 

http://www.youtube.com/results?search_query=Helen+Rose+Ebaugh+c%C3
%BCneyt+%C3%B6zdemir 

http://www.zaman.com.tr/politika_gulen-160-ulkede-devletin-
yapamadigini-yapti_2198683.html) 
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304027204579332
670740491570 http://www.youtube.com/watch?v=cF3I0OiLSCE, 
htttp://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,1969290-
3,00.html). http://www.haberturk.com/polemik/haber/515415-100-
soruda-fethullah-gulen-ve- 
http://www.medyatava.com/haber/fethullah-gulen-sustu-zamanin-
tiraji-dustu-iste-secimin-son-haftasinin-gazete-tirajlari_105221  

http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=100157 “AKP’nin Yeni 
Zarfı” 

http://yenisafak.com.tr/politika-haber/yargitay-ak-partiye-kapatma-davasi-
acti-14.03.2008-
105579).  http://www.milliyet.com.tr/Siyaset/SonDakika.aspx?aType=So
nDakika&ArticleID=972729. 



TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  297 

KERLINGER, F.N., (1973). Foundations of behavioral research (2nd ed.) 
New Mahwah, New Jersey, London  

LAÇINER, Ömer (2014). 17 Aralık Depremi 30 Mart seçimleri ve AKP, Biri-
kim Dergisi, S:298, Şubat 2014, İstanbul. 

MAIGRE, Marie-Elisabeth (2007). The Influence of The Gülen Movement In 
The Press 

RIFFE, D., Lacy, S., FICO F. G., (2005). Analyzing Media Messages Using 
Quantitative Content Analysis, In Research, Lawrence Erlbaum Associ-
ates, Publishers York: Holt, Rinehart & Winston.  

SHOEMAKER, P. J., (1991), İdeolojinin medya içeriği üzerine etkisi (der-
leyen: Süleyman İrvan) Ankara, Alp yayınları 

SONTAG, D., "The Erdogan Experiment," The New York Times, 11 May 
2003. http://www.nytimes.com/2003/05/11/magazine/the-erdogan-
experiment.html 

Hürriyet, (2014). 1-30 Mart Arası Sayılar 

Sözcü, (2014). 1-30 Mart Arası Sayılar 

Star, (2014). 1-30 Mart Arası Sayılar 

Yeni Şafak, (2014). 1-30 Mart Arası Sayılar 

Zaman, (2014). 1-30 Mart Arası Sayılar 

 


