
 

227   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 ÖZERKLİK MÜCADELELERİ BAĞLAMINDA  

TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ İLK DÖNEMİ 

1968-1971 

Süleyman İLASLAN1 

ÖZET 

Türkiye’de 1960’larda yaşanan toplumsal, siyasi ve ekonomik gelişmeler 

bağlamında televizyonun ilk yıllarının ciddi bir mücadeleye sahne olduğu ve tele-

vizyon yayıncılığını kontrol altına alma isteğinin toplumda yaşanan siyasi ve dü-

şünsel canlanmayla ve kitlelerin giderek politikleşmeye başlamasından duyulan en-

dişeyle bağlantılı olduğu düşüncesinden yola çıkılan bu çalışmada Türkiye’de tele-

vizyon yayıncılığının ilk dönemi olarak adlandırılabilecek 1968-1971 yılları arası 

incelenecektir. Adalet Partisi (AP) hükümetlerinin televizyon yayınları karşısın-

daki sert tepki ve baskıları, kuruluşunda temel rol oynamasına rağmen yaygınlaştı-

rılmasını engellemesi ve mevcut yayınlarından sürekli yakınması ülkede yaşanan 

dönüşümlerle yakından bağlantılıdır. Bu bağlamda, 1960’larda yükselen toplumsal 

mücadeleler ile yayıncılığın şekillendirilmesinin birbirinden ayrı gelişmelermiş 

gibi ele alınamayacakları savunulmaktadır.  

Anahtar Kelimeler: Televizyon Yayıncılığı, Devlet Tekeli, Özerklik, Kontrol, 

Mücadele 

ABSTRACT 

This study examines the first period of television broadcasting between 

1968-1971 in Turkey.  I assume that the battle for the control of and determine 

boundaries of television broadcasting are closely linked to social, political and eco-

nomic developments during 1960s in Turkey. In this context, it is argued that the 

rising social struggles in 1960s and shaping broadcasting can not be handled as 

separate developments. The harsh reaction and pressures of The Justice Party go-

vernments against television broadcasts and prevent the technical development and 

dissemination of television resulted from this transformations experienced in the 

Turkey.  

Key Words: Television Broadcasting, State Monopoly, Autonomy, Control, 

Struggle 

 

 

                                                           
1 Arş. Gör. Dr, Fırat Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo Tv ve Sinema, suleyman.ilaslan@gmail.com 



 

  228 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

GİRİŞ 

Türkiye’de televizyonun kuruluşu adına ilk somut adımlar 1960’la-

rın başlarında atılmış, televizyonun ilk düzenli yayınlara başlaması 

31.1.1968’de gerçekleştirilmiştir. Televizyonun kuruluş süreci gibi yayıncı-

lık anlayışının biçimlendirilmesi ve sınırlarının belirlenmesi de bu dönem 

yaşanan gelişmelerin ve sınıfsal dengelerin izlerini taşımaktadır. 1960’ların 

sonları Türkiye’nin ekonomik, siyasi ve toplumsal anlamda sancılı bir döne-

mine denk gelirken, TRT açısından da durum pek farklı değildir. Özerk 

TRT’nin eleştiri ve baskıların hedefi haline gelmesi, kurulduktan çok kısa 

bir süre sonra, 1965 gibi erken bir tarihte, başlamıştır. 1960’ların sonuna 

gelindiğinde ise TRT’ye yönelik eleştirilerin ve baskıların dozu artmıştır. 

Öyle ki ülkenin içine sürüklendiği kriz ortamının adeta tek sorumlusu TRT 

gibi gösterilmeye başlanmıştır. Bu sancılı ortamda televizyon yayınlarını 

başlatan TRT bir yandan radyolara çeki düzen vermeye, radyo yayıncılığını 

geliştirmeye ve yaygınlaştırmaya çalışırken, bir yandan da yeni bir kitle ile-

tişim aracı olarak televizyonu kurumsallaştırma ve geliştirme sorumlulu-

ğunu üstlenmiştir. Ancak, tıpkı TRT gibi, televizyon da henüz bir yılını dol-

durmadan ve çok sınırlı bir alana yayınlarını ulaştırabilirken ciddi tepkilerle 

karşılaşmış, sert eleştirilerin konusu olmaya başlamıştır. Bu dönemde ikti-

darın baskıları sonuç vermiş, benzer bir baskıcı tutum TRT’nin yönetici kad-

rolarına da sirayet etmiştir. Özellikle televizyon yayınlarına karşı kuşkucu 

ve mesafeli bir tavır takınılmış, iktidardan önce TRT yöneticileri yayın per-

sonelini cezalandırma yoluna gitmiştir.  Televizyon yayınlarına yöneltilen 

yoğun eleştiriler sonucu kurum içinde sıkı bir denetim mekanizmasının dev-

reye sokulması ise bu gelişmelerin zirvesini teşkil etmiştir. Böylece, henüz 

12 Mart gelmeden çok önce iktidar TRT’ye nüfuz etmeyi başarmıştır. 

 

1968-1971 arası yılları kapsayan bu dönemin, Türkiye’de televizyon 

yayıncılığının kurumsallaşması çerçevesinde atılan adımlar ve yürütülen 

mücadeleler açısından önemli bir tarihsel kesit olduğu düşünülmektedir. Bu 

çerçevede, çalışmada TRT Televizyonunun ilk dönemi olarak adlandırılabi-

lecek bu dönemde televizyon yayıncılığının gelişimi ve bu yayınlar etrafında 

yaşanan yayıncılık mücadeleleri incelenecektir. Bu kapsamda, egemen sı-

nıfların televizyonun kuruluşu ve yaygınlaştırılmasını halkın eğitimi, kal-

kınma ve milli güvenlik gibi gerekçelerle meşrulaştırmalarına karşın, te-

melde onu da, tıpkı radyo gibi, bir toplumsal kontrol aracı olarak gördükleri 

ve kullanmak istedikleri, giderek politikleşen emekçi sınıflar karşısında bu 

rolünü daha fazla önemsedikleri ortaya konulmaya çalışılacaktır. Dolayı-

sıyla, bu çalışmada, İkinci Dünya Savaşı sonrası benimsenen yeni yönelim-



 

229   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 lerin ve politikaların beraberinde getirdiği ve 1960’larda zirvesine ulaşan si-

yasi, toplumsal ve ekonomik dönüşümler bağlamında televizyonun egemen 

sınıflarca mevcut durumu sürdürmeye yardım edecek ve yaşanan toplumsal 

canlanmanın engellenmesine hizmet edecek uygun bir kitle iletişim aracı 

olarak görülmeye başlandığı savunulmaktadır. Televizyon yayınlarının ilk 

yıllarının büyük bir tepkiyle ve ilk televizyon programcılarının yoğun bir 

baskıyla karşılaşması bu bağlamda tesadüf değildir.  Siyasi ve ekonomik kri-

zin baş gösterdiği, iktidarın bu sorunlar karşısında çözümsüz kaldığı ve ta-

bandan yükselen hareketlerin egemen sınıfları tedirgin ettiği bu dönemde,  

Ünsal Oskay’ın belirttiği gibi, mevcut toplum yapısını pekiştirmekte çok et-

kin bir araç olarak görülen radyo ve televizyonun yoğun bir kontrol müca-

delesinin konusu olması pek şaşırtıcı değildir (1971: 52). Bu bağlamda, onu 

“ıslah edip hayırlı işler görmesini sağlamak” da en başından itibaren devletin 

temel görevleri arasına dâhil edilmiştir(Yılmaz, 2006: 5).  

 

Özellikle emekçi sınıflar arasında 1960’ların sonunda belirginleşen 

örgütlü ve bilinçli mücadele yönelimi, kitlelerin sola kayması ve politikleş-

mesi Türkiye’de, tıpkı siyasi alan gibi, kitle iletişim alanının da emekçi sı-

nıflara ve onu mücadelelerin merkezine koyan sola kapatılmasını iktidarlar 

açısından daha zorunlu hale getirmiştir. Bu çerçevede, bilinçli bir sınıfsal 

tercihle, devlet tekelinin hâkim kılındığı radyoda egemen sınıflar dışında he-

men her kesime, toplumsal konu ve sorunlara mikrofonların kapatılması gibi 

(Kocabaşoğlu, 2010: 159), televizyon ekranları da kapalı tutulmaya çalışıl-

mıştır. Bununla birlikte, 1960’larda yaşanan gelişmeler yayıncılık tartışma-

larının da seyrini değiştirmiş, toplumsal ve düşünsel alanlarda yaşanan can-

lanma yayıncılık alanını ilk kez ciddi bir mücadele alanına dönüştürmüştür. 

1960’ların ikinci yarısında belirginleşmeye başlayan ve özellikle televizyo-

nun kuruluşundan sonra yoğunluk kazanan bu tartışma ve mücadeleler özerk 

TRT dönemine damgasını vururken, egemen sınıflar açısından yayıncılık 

alanının yeniden yapılandırılması zorunluluğunu doğuran süreci de başlat-

mıştır. Bu dönemde, Türkiye’de kitle iletişim araçlarının demokratik bir rol 

üstlenebileceğine duyulan inanç belirginleşirken, özerk TRT etrafında gide-

rek yoğunlaşan mücadele bunun bir yansıması olmuştur. Bu dönemde bir 

yandan demokratik bir yayıncılığın önemi fark edilmeye başlanırken, biçimi 

ve kapsamı üzerine yoğun tartışmalar yürütülmüş ve iktidarlar, kontrollerin-

den çıkma endişesiyle, daha önce çizmiş oldukları yayıncılık sınırlarını ye-

niden katı bir biçimde belirlemeye girişmişlerdir. Televizyonun ilk yılla-

rında benimsenen yayıncılık anlayışı bu çabaların daha da yoğunlaşmasına 

yol açmıştır. Kısaca, 1960’lara hızlı sanayileşme, toplumsal dönüşüm ve 

burjuvazi içindeki farklılaşmanın ortaya çıkardığı çelişkiler ve mücadeleler 



 

  230 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

damgasını vururken (Keyder, 2003a: 64), bu mücadeleler yayıncılık alanının 

da hareketlenmesine yol açmıştır. 

 

1. TELEVİZYONUN KURULUŞU VE TRT ANKARA 

TELEVİZYONU 

İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemde yüzünü Batı’ya dönen, dış iliş-

kilerde ABD’yi merkeze koyan ve siyasi ve ekonomik alanlarda liberalizmi 

benimseyen Türkiye, bu yönelimleri en uç noktasına taşıyan DP iktidarıyla 

birlikte (Boratav, 2005: 96; Eroğul, 2003: 122; Timur, 2003: 34) televizyon 

istasyonu kurulması fikri ve girişimleriyle tanışmıştır. 1950’ler boyunca ya-

şanan ve gerçekleştirilen her girişimin başarısızlıkla sonuçlandığı bu süreç 

egemen sınıfların televizyonla tanışması ve tıpkı radyo gibi, ona da siyasi, 

ekonomik ve toplumsal roller atfetmesine yol açmıştır. DP yöneticilerinin 

televizyona yönelik ilgisi bu dönem benimsenen tüm politikaların izlerini 

yansıtır niteliktedir. Radyoyu bir hükümet organına dönüştüren DP’nin tele-

vizyonu da siyasi bir araç olarak kullanabileceği düşüncesini benimsemesi, 

benimsenen iç pazara dayalı ithal ikameci sanayi politikalarının ortaya çı-

kardığı yeni dinamikler ve kentleşmeyle birlikte yaşanan hızlı toplumsal dö-

nüşüm televizyon fikrinin güçlenmesine yol açmıştır. 1960’larla birlikte be-

lirginleşen bu dönüşümler ve sürdürülen benzer politikalar televizyonun ku-

ruluşu konusundaki ilk somut adımların atılmasını beraberinde getirmiştir. 

Yönetici sınıfların televizyonun siyasi ve toplumsal boyutlarının farkında 

olmaları ise bu gelişmeleri daha da hızlandırmıştır.  

DP yöneticileri gibi, 27 Mayıs darbesini gerçekleştirenler de televiz-

yona yoğun bir ilgi göstermişlerdir. Planlamanın temel politika olarak be-

nimsendiği bu dönemde her ne kadar Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) tele-

vizyonun kuruluşuna itiraz etse de, sürdürülen ithal ikameci sanayileşme, 

benimsenen popülist politikalar sonucu artan ücretlerin halk arasında Batı 

tarzı tüketim kalıplarına karşı yarattığı talep artışı ve siyasilerin planlamadan 

ziyade kendi politikalarını sürdürme konusundaki isteklikleri televizyonun 

kuruluşuna giden sürecin devam etmesini sağlamıştır (Boratav, 2010: 384; 

Erol, 2010: 57; Sönmez, 2010: 9). Bu kapsamda, 9 Nisan 1963’te Almanya 

ile imzalanan teknik yardım anlaşması çerçevesinde Türkiye’ye verilen 

stüdyo malzemelerinin 1966’da TRT tarafından Mithatpaşa Caddesinde ku-

rulan stüdyoya yerleştirilmesiyle kapalı devre televizyon çalışmaları başla-

mıştır (TRT, 1966: 114). 1967 yılında zamanın TRT Genel Müdürü Adnan 

Öztrak, Yüksek Murakabe Kurulu üyeleri ve bazı davetliler için özel bir gös-

teri yapılmış, 16 Ocak 1967’de gerçekleştirilen bu gösterinin sonucunda ya-

yınlara başlanması kararlaştırılmıştır (Akıllıoğlu vd., 1990: 26; Aziz, 1999: 



 

231   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 24; Öngören, 1974/1976: 130). Böylece, aynı yıl yine Almanya’nın hibe et-

miş olduğu televizyon vericisi Ankara’ya kurulmuş ve 1968 başında deneme 

yayınlarına başlanmıştır (TRT, 1966: 114). 2  

1960’larda, tıpkı DP döneminde olduğu gibi, ülkenin kalkınması ve 

halkın eğitiminde büyük roller üsteleneceği vurgulanan televizyonun milli 

güvenlik açısından da zorunluluk haline geldiği sık sık dile getirilirken, yu-

karıda bahsedilen daha temel gerekçeler ısrarla gözlerden uzak tutulmuştur.  

Eğitim ve kültür hizmetini toplumun her kesimine ulaştıracağı ve bu an-

lamda eşitlik yaratacağı vurgulanan televizyon temelde iktidarların ve bur-

juvazinin politikalarına en uygun araçlardan biri olarak görülmüştür. Yaşa-

nan gelişmelere bakıldığında, Erol Mutlu’nun belirttiği gibi, Türkiye’de te-

levizyonun kuruluşunun bahsettiğimiz yapısal nedenlere dayandığı görüle-

cektir. Bu anlamda Türkiye’nin benimsemiş olduğu sanayileşme, kapitalist 

dünyayla eklemlenme ve bunların beraberinde getirdiği toplumsal dönüşüm 

televizyon gibi Batı’da rüştünü çoktan ispat etmiş ileri bir kitle iletişim ara-

cının kaçınılmaz olarak Türkiye’ye girişini de beraberinde getirmiştir (1978: 

7). Özellikle AP iktidarının 1960’ların ikinci yarısından itibaren televizyonu 

hararetle savunması bu gelişmelerle yakından bağlantılıdır.  Egemen sınıflar 

televizyonun siyasi ve toplumsal rolünün çoktan farkına varmışlardır ve bu 

işlevleriyle Türkiye’de de temel bir rol üstleneceğini düşünmektedirler. 

Emekçi sınıfların politikleştiği, giderek daha örgütlü ve bilinçli bir mücade-

leye yöneldiği ve yaşanan toplumsal canlanmayla birlikte sorunların kamu-

sal alanda daha fazla tartışılmaya başlandığı bir ortamda televizyon kitlele-

rin politikleşmesini engelleyecek temel araçlardan biri olarak görülmüştür. 

Televizyonun ilk yıllarında benimsenen yayıncılık anlayışının egemen sınıf-

ların tepkisiyle karşılaşması da bu bağlamda daha anlaşılır olmaktadır. Bu-

radaki temel çatışma, toplumda yaşanan hareketlenmeler ve hak taleplerin-

den güç alarak toplumsal sorunlara değinen bir yayıncılık anlayışı oluştur-

maya çalışan ve demokratik bir yayıncılık geleneğinin oluşturulabileceğine 

inanç duyan programcıların televizyona yaklaşımı ile egemen sınıfların te-

levizyondan beklentileri arasındaki çelişkiden doğmaktadır. Ayrıca, yine bu, 

sanayi sermayesinin güçlendiği, politikaların belirlenmesinde temel aktör 

konumuna yükseldiği bir dönemdir. İç pazara ve teşviklere dayalı bir ge-

lişme gösteren sanayi (Erol, 2010: 57; Keyder, 2003b: 316) için televizyon 

                                                           
2 Öngören, televizyonun aslında ilk olarak İstanbul’da yayınlara başlamasının planlandığını, 

kendisinin de TRT Yönetim Kurulu üyesi Prof. Dr. Hıfzı Timur tarafından İstanbul’daki 

yayınları başlatmak için çağrıldığını, ancak Türkiye’ye geldiğinde bu kararın değişerek ça-

lışmaların Ankara’da başlatılmış olduğunu gördüğünü belirtmektedir (Aktaran Aziz, 1999: 

26). 



 

  232 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

da iyi bir pazar ürünüdür ve bu konuda toplumda çoktan ciddi bir talep ya-

ratılmıştır. Dolayısıyla iktidarın bir an önce bu pazarı açacak adımları atması 

gerekmektedir. Özellikle İkinci Beş Yıllık Plan hazırlığı döneminde bu ça-

balar açık bir biçimde gün yüzüne çıkmıştır. 

Televizyonun programcılık açısından hazırlıklar yapılmadan alela-

cele yayınlara başlatılması da yukarıda bahsedilen gelişmelerin bir sonucu-

dur. TRT Televizyon Eğitim Stüdyosu 1 Ekim 1967’de kapalı devre yayın-

lara başlamıştır. Bu tarihten itibaren her cuma deneme yayınları yapılmıştır 

(Aziz, 1999: 23; Öngören, 1974/1976: 138; Tamer, 1983: 49). Kurs ve ka-

palı devre yayın denemeleri sürerken Televizyon Müdürü Semih Tuğrul gö-

revden alınmış ve yerine 6 Ekim’de Mahmut Tali Öngören atanmıştır. Üç 

aylık kursun ardından TRT Yönetim Kurulu, Program Dairesi yöneticisi 

Mahmut Tali Öngören’e bile haber vermeden deneme yayınlarının 31 Ocak 

1968’de başlatılmasına karar vermiştir (Cankaya, 2003: 76; Öngören, 

1975a: 29; Öngören, 1974/1976: 143-145; Tamer, 1983: 49-50). Bu karar 

TRT yönetiminin de, tıpkı DPT gibi, bu dönem giderek iktidarın nüfuzuna 

girdiğini göstermektedir. Egemen sınıfların sözcülüğünü üstlenen AP en ba-

şından beri planlamanın sosyal hedefleri öne çıkaran ve köklü reformlar ta-

lep eden yaklaşımından rahatsızlık duymaktadır. Dolayısıyla, bu dönemde, 

AP iktidarı planlamanın mantığını değiştirmeyi başarmış ve sosyal hedefleri 

geri plana itmiş, özel kesimi desteklemeyi ön plana çıkarmış, planlamayı 

projelere hapsederek, teşvik ve sübvansiyonlarla zengin yaratma yolunu po-

litikaların temeline oturtmayı başarmıştır (Boratav, 2005: 127; Küçük, 1975: 

298-299; Kuruç, 2010: 360).  DPT’nin İkinci Planla birlikte AP’nin birçok 

projesi gibi, televizyona da onay vermesi bu bağlamda anlaşılır olmaktadır. 

TRT yönetiminin de, henüz gerekli hazırlıkların yapılmamış olduğu bilin-

mesine rağmen televizyona onay vermesi benzer bir gelişmenin -iktidarın 

televizyon konusundaki ısrarına bir an önce cevap verme ihtiyacının- bir so-

nucudur. Bu aceleci tutum nedeniyle, ne TRT içinde ne de diğer ilgili birim-

lerde televizyonun konumu belirlenmemiş, bunun için gerekli örgütlenme 

gerçekleştirilmemiş ve öyle ki televizyon için yetiştirilen personelin kadro-

ları bile çok sonra, yayınlara başladıktan 18 ay sonra, verilmiştir (Öngören, 

1974/1976: 140-141).   

2. TELEVİZYON SAVUNUCULUĞUNDAN KARŞITLIĞINA 

AP İKTİDARI 

Daha önce belirtildiği gibi, 1960’ların ikinci yarısı Türkiye’de de tele-

vizyon şebekesinin kurulmasının artık zaruri olduğunun yoğun bir biçimde 

dile getirilmeye başlandığı bir dönemdir. Bu dönemde televizyonun baş sa-

vunucusu AP hükümetidir. Ordunun siyasete doğrudan müdahil olmaktan 



 

233   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 uzaklaştığı ve ekonomik açıdan rahat bir sürecin yaşandığı 1960’ların ikinci 

yarısında iktidara gelen AP savunduğu projeleri hayata geçirecek gücü de 

kendinde bulmuştur (Eroğul, 2003: 146-147). Başbakan Süleyman Demirel 

tam da bu dönemde “Türkiye’de televizyonun artık bir zaruret haline geldi-

ğini” sık sık dillendirmeye başlamıştır (Milliyet, 14.04.1967: 1). AP’nin 

İkinci Plan’a dahil etmek istediği köprü ve televizyon projeleri bu dönemin 

en çok tartışılan girişimleridir. Demirel hükümetinin bu girişimleri İkinci 

Plan’da karşımıza çıkan ve bundan sonraki süreçte de gerek siyasilerin, ge-

rekse plancıların zihnine yerleşen “Ülkeyi bir ‘Projeler Türkiye’si’ gibi 

görme alışkanlığı”nın bir yansımasıdır (Kuruç, 2010: 360).  

Televizyonun kurulması ve yaygınlaştırılmasının özellikle eğitim ve 

ülkenin dil ve kültür birliğinin sağlanması açısından kaçınılmaz olduğu ön 

plana çıkarılmakta, bu açıdan, ilk aşamada doğu ve güneydoğu bölgelerinde 

kurulmasının önemine vurgu yapılmaktadır. Bu yaklaşım, tıpkı radyo gibi, 

televizyonun da yalnız halkın eğitiminde değil, Türkiye’de yaşayan halklara 

ulusal bilincin aşılanmasında etkin bir araç olarak kullanılmak istendiğini 

göstermektedir. Bunun yanı sıra, 1960’ların artan toplumsal hareketlenme-

leri bir toplumsal kontrol ve yönlendirme aracı olarak kullanılabileceği dü-

şünülen televizyonun iktidarlar açısından gerekliliğini ön plana çıkarmıştır. 

Bu kaygılar, İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Raporu’nda yapılan, televiz-

yonun milli güvenlik açısından da elzem hale geldiği, gerek ülkenin tanıtımı 

ve propagandasında gerekse iç sorunları halletmede önemli bir rol üstlene-

ceği yönündeki vurgularda yansımasını bulmaktadır (DPT, 1966: 234-235). 

Bu gelişmeler bir yandan televizyonun kurulması ve yaygınlaştırılması için 

meşru bir zemin hazırlama çabalarını gösterirken, diğer yandan da henüz 

başlamamış olan televizyon yayınlarının sınırlarının egemen sınıflar tarafın-

dan daha işin başında belirlendiğini göstermektedir.   

İktidarın ısrarlı tutumu sonucu, İkinci Plan’ın başlangıç yılı olan 

1968’de deneme yayınlarına başlanmıştır. Ancak, hükümetin televizyon ya-

yınlarının başlatılması için ortaya koyduğu istek kısa sürede yerini hayal kı-

rıklığı ve TRT ile girilen ciddi bir çatışmaya bırakmıştır. Bu nedenle, tüm 

girişimlere rağmen, televizyon uzun yıllar yalnızca Ankara’dan deneme ya-

yınları yapmaya mahkûm edilmiştir. Dolayısıyla İkinci Plan dönemi Tür-

kiye’deki televizyon şebekesinin planlamasının yapılması, bu konuda rapor-

lar hazırlanması ve gerekli etütlerin yapılmasıyla geçirilmiştir. 1960’ların 

sonlarında ülkede yaşanan siyasi, ekonomik ve toplumsal krizle uğraşmak 

durumunda kalan AP iktidarı, bir yandan televizyonun yaygınlaştırılması 

için gerekli yatırımları gerçekleştirmezken, diğer yandan da mevcut haliyle 



 

  234 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

televizyonun ülke açısından ciddi bir tehdit olduğunu dillendirmeye başla-

mıştır. Öyle ki Devlet Bakanı Turhan Bilgin: “bugünkü programlarıyla tele-

vizyonu yaygınlaştırmak bir cinayet olacaktır, bunu yapmak rejimin temel-

lerine dinamit koymaktan farklı değildir” diyerek hükümetin TRT Televiz-

yonu karşısındaki sert tutumunu gözler önüne sermiştir (Milliyet, 

30.05.1970: 11). Ülkenin içine sürüklendiği ekonomik kriz ve benimsenen 

sanayileşme politikalarının tıkanma noktasına gelmesi iktidarın televizyon 

karşısındaki tutumunu daha da sertleştirmesine yol açmıştır. Yaşanan kriz 

sermayenin üretim yapmasını ve yatırdığı sermayeyi işletmesini engeller-

ken, iç pazarda yaşanan tıkanma üretilen malların satılmasını da engellemiş-

tir (Küçük, 1975: 337). Bunlar, tam da bu dönem hayata geçirilmeye çalışı-

lan televizyon projesi önünde ciddi bir engel teşkil etmiştir. İç pazarı can-

landırma umuduyla girişilen televizyon yatırımlarının gerçekleştirilmemesi 

sanayi sermayesinin beklentilerinin de ertelenmesi anlamına gelmiştir. Do-

layısıyla televizyon üretimi için ilk fabrikanın 1967’de kurulmasına ve 

1967-1971 arasında buna iki fabrika daha eklenmesine rağmen, bunalımın 

aşıldığı 12 Mart sonrasına kadar çok sınırlı kapasitelerde üretim yapılmış ve 

beklenen sıçrama gerçekleştirilememişti (Hüner, 1978: 53). Bu kriz orta-

mında televizyon da kendisine yaygınlaşma ve pazar imkânı bulamamıştır. 

Aynı süreçte, burjuvazi içinde yaşanan kırılmanın da su yüzüne çıkmasıyla 

giderek daha sıkıntılı bir duruma sürüklenen AP iktidarı için özerk TRT’nin 

ve özellikle televizyonun kontrol altına alınması ertelenemez bir hale gel-

miştir. TRT-iktidar çatışmasının bu dönemde zirve yapması bu anlamda te-

sadüf değildir. Ayrıca giderek bilinçlenen ve örgütlenen emekçi sınıflar ile 

öğrenciler arasında yükselen hareketler karşısında radyo ve televizyonun gi-

derek daha fazla kontrol altına alınması ihtiyacı güçlü bir istek ve gereklilik 

olmaya başlamıştır. Batı toplumlarında “tüketimi arttırıcı, boş zamanı dol-

duran ve bireyselliği teşvik eden bir araç” olarak çoktan rüştünü ispat etmiş 

olan televizyon (Hickethier, 2008: 74-75), Türkiye’de de emekçi sınıfların 

politikleşmesini engelleyecek ve siyasi amaçlara hizmet edecek bir araç ola-

rak görülmüştür. Ancak, özerk TRT yönetiminde televizyonun bu amaca 

hizmet etmeyeceği kısa sürede anlaşılmış ve bundan duyulan tedirginlikle 

yoğun bir baskı dönemi başlatılmıştır. Tüm bunlar, televizyonun bilinçli bir 

biçimde sınırlı bir yapıda tutulmasında ve yayınlar üzerinde kurulan aşırı 

baskıda yansımasını bulmuştur. Televizyon Müdürü Öngören, AP'nin artan 

baskı politikası nedeniyle TRT'nin televizyon yayınlarını geliştirmesine 

imkân vermediğini, 30 Mayıs 1970'te televizyonda yaptığı konuşmada dile 

getirmiştir. “Tarafsız yayın yapma, Türkiye halkını aydınlatma ve düşün-

meye sevk etme, onlara gerçekleri gösterme amacından başka gayeleri”nin 

olmadığını, bu yolda ısrarla direttikleri için de her türlü suçlamalara maruz 

kaldıklarını belirten Öngören, bu durumdan rahatsızlık duyan AP iktidarının 



 

235   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 Ankara Televizyonuna haksız suçlamalar yönelttiğini ve teknik açıdan ge-

liştirilmesi, halka yaygınlaştırılması için hiçbir girişimde bulunmadığını, ak-

sine engeller ürettiğini dile getirmiştir (2002: 376, 378). 

Yalnızca Ankara’ya yayın yapmasına ve içinde bulunduğu ciddi tek-

nik yetersizliklere rağmen, televizyon karşısında artan siyasi baskılar kurum 

içinde de yansımasını bulmuş, TRT yöneticileri arasında televizyon yayın-

larına karşı mesafe ve kuşku artarken, program denetimi daha sıkı bir bi-

çimde yapılmaya başlanmıştır. 22.12.1969’dan itibaren televizyon program-

larının da denetlenmesine başlanmıştır (Akıllıoğlu vd. 1990: 33; TRT, 1970:  

24). Ocak 1968’de yayınlara başlayan televizyon programlarının ancak Ara-

lık 1969’da denetimden geçirilmeye başlanması dikkat çekicidir. TRT 

1964’ten itibaren bünyesinde her ne kadar bir denetleme birimi bulundursa 

da, bu birimi sıkı bir kontrol mekanizması olarak devreye sokmamıştır. An-

cak, televizyonun 1969’un sonlarına doğru neredeyse en çok konuşulan ve 

eleştirilen araç konumuna gelmesiyle birlikte TRT’nin üzerindeki baskılar 

artmış ve kurum denetim mekanizmasını çok katı bir biçimde devreye sok-

muştur. Bu gelişme iktidarın özerk TRT’ye 12 Mart’tan çok önce sızdığını 

ve kurum üzerinde etkin olmaya başladığını göstermesi açısından da önem-

lidir. 

 

Bu ortamda sürekli bir bütçe sıkıntısı içinde bırakılan TRT, 1971 yı-

lına kadar planladığı yatırımları büyük ölçüde gerçekleştirememiştir. Örne-

ğin, 1969 genel yatırım planının yalnızca %58’ini gerçekleştirebilmiştir 

(TRT, 1970: 37). Dolayısıyla bu yatırımlar içinde televizyon için herhangi 

bir bütçe ayrılmamıştır. Kurum gerekli dövizi temin edemediği için yatırım-

lar 1970’te de aksamıştır. TRT ihtiyacı olan dövizin temini için Sanayi Ba-

kanlığına başvurmuş, ancak bir sonuç alamamıştır (TRT, 1971: 29). Siyasi 

iktidarla yaşadığı çatışma ortamında bu talebe bir yanıt alması da pek müm-

kün değildir. 

 

TRT’nin hükümetten gerekli yardımı alamaması, onu başka kaynak 

arayışlarına yöneltmiştir. Bu arayışta fiyatlarını Yönetim Kurulu kararıyla 

kendi belirleyebildiği reklamlar ön plana çıkmıştır. TRT İlan ve Reklam Ya-

yınlarında Uygulanacak Esaslar adındaki ilk tarife 13.6.1965 tarih ve 244 

sayılı kararla kabul edilmiş ve 1.8.1965 tarihinden 1971 yılına kadar geçen 

sürede ara ara tarifelere zam yapılarak uygulanmıştır (TRT, 1969: 41). Bu 

arada, 1970’lerle birlikte, henüz deneme yayını yapmasına karşın televizyo-

nun çok masraflı olduğu ve giderlerinin karşılanması için reklam yayınlarına 

başlanması gerektiği de sık sık dillendirilmeye başlanmış, bu çerçevede TV 



 

  236 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

Reklam Esasları Tasarısı çalışmalarına başlanmıştır (TRT, 1970: 85). An-

cak TRT bu dönem radyo reklamlarına verdiği öneme rağmen, giderlerini 

karşılayacak ve yatırımlar için gerekli bütçeyi sağlayacak bir gelir elde ede-

memiştir. 

 

Bunun yanı sıra, kurum bir başka gelir kalemi olan ruhsat ücretlerine 

yönelmiştir. 1968’de ruhsatname karşılığı ücret ve cezalara ilişkin yeni bir 

tarife tasarısı hazırlanmıştır. Ancak, yaşanan siyasi çatışmalar, bu tasarının 

da yürürlüğe konmasını engellemiştir (TRT, 1969: 41). Böylece iktidar bir 

yandan genel bütçeden TRT’ye ayrılan paraları ödememekte diretirken, di-

ğer taraftan da TRT’nin başka kaynaklardan gelir elde etmesini engellemeye 

çalışmıştır.  Graham Murdock, yayıncılık gibi “merkezi kamusal” bir alan-

dan kimin, hangi amaçlarla ve ne kadar yararlanacağının özellikle sistemin 

finansmanına bağlı kılındığını vurgulamaktadır (2001: 120). Türkiye’de ya-

şanan gelişmeler de bu durumu doğrular niteliktedir. 1965 sonrası dönemde 

TRT’nin sürekli bir ekonomik kriz yaşaması ve hükümetlerin TRT’ye ayrı-

lan bütçeyi bir denetim mekanizması olarak kullanmakta ısrar etmesi bunun 

en açık göstergesidir. Özden Cankaya’nın da belirttiği gibi, kurumun mali 

açıdan baskı altında tutulması iktidarlar açısından en kolay kontrol ve mü-

dahale yolu olarak benimsenmiştir (2003: 64).  

 

3. TRT-İKTİDAR MÜCADELELERİ VE YENİ BİR 

MÜCADELE ALANI OLARAK TELEVİZYON 

1960’ların sonlarında özellikle televizyon yayınları etrafında yoğun-

laşan yayıncılık mücadele ve tartışmaları, aslında, 1964’te özerk TRT’nin 

kurulmasıyla başlamıştır. İdarenin denetiminden uzak, demokratik bir yöne-

lişi destekleyecek bir yapıda teşkil edilmeye çalışılan bu kurum kısa sürede 

egemen sınıfların hedefi haline gelmiş ve televizyonun ilk yıllarında benim-

senen yayıncılık anlayışıyla bu tepki daha da artmıştır. 

  

TRT eleştirilerinin ve mücadelelerinin başlangıcı, AP iktidarlarının 

da başlangıcı olan 1965 yılıdır. İnönü’nün istifa ettiği ve yerine Suat Hayri 

Ürgüplü başkanlığında dördüncü koalisyon hükümetinin kurulduğu bu dö-

nemle birlikte, sola ve 1961 Anayasasının getirdiği demokratik hak ve ör-

gütlere karşı açık bir karşı duruş sergilenmeye başlanmıştır. Gerçi İnönü li-

derliğinde kurulmuş olan koalisyon hükümetleri de hemen her zaman solun 

güçlenmesinden tedirgin olmuştur, ancak sola ve demokratik hak ve kaza-

nımlara yönelik açık baskılara yönelmemiştir. Dördüncü koalisyon hükü-

meti bu onayın başlangıcı olmuş, AP komünizmle mücadelede kararlı oldu-



 

237   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 ğunu, sınıf mücadelesine izin vermeyeceğini hemen her fırsatta dile getire-

rek, karşı olduğu her kesim ve kurumu komünistlikle suçlamıştır. Dördüncü 

koalisyonla ağırlığını arttıran sola karşı baskılar, Demirel hükümeti döne-

minde zirvesine ulaşmıştır (Ahmad, 1996: 190-191, 197). Hükümetleri ve 

benimsenen politikaları eleştirme gücüne sahip olan özerk TRT’nin bu dö-

nemde iktidarların doğrudan hedefi haline gelmesi, egemen sınıfları huzur-

suz etmesi pek şaşırtıcı değildir. Bu bağlamda, 1965 yılı ve sonrası TRT’nin 

partizan yayınlar yaptığının daha çok vurgulanmaya başlandığı ve dolayı-

sıyla TRT Kanununun yeniden ele alınması gerektiğinin ileri sürüldüğü bir 

dönem olmuştur. Bu dönem radyoların partizanlık yaptığı iddialarının yanı 

sıra, TRT’nin sola kaydığı, toplumda sınıfsal çatışmayı teşvik eden yayınlar 

yaptığı, komünizm propagandası yaptığı, özerklik zırhının arkasına saklana-

rak “devlet içinde devlet” gibi davrandığı, bütçesini israf ettiği ve yolsuz-

luklara bulaştığı eleştirilerinin de dile getirilmeye başlandığı bir dönem ol-

muştur. TRT’de sol örgütlerin ve sendikaların bildirilerine yer verilmeye 

başlanması egemen sınıfların rahatsızlıklarını daha da arttırmıştır. TRT’nin, 

yaşanan toplumsal ve düşünsel canlanmaya katkı yapacağı ve sorunların ka-

musal bir tartışma ortamı bulmasına zemin hazırlayacağı düşüncesi tedirgin-

liği arttırmıştır. Bu nedenle de TRT’nin özerk dönemi çok yoğun eleştiri ve 

baskılara neden olmuştur. Ataay’ın belirttiği gibi, “egemen sınıfların de-

mokratik rejimin yerleşmeye başlamasına karşı gösterdiği tutucu reaksi-

yonla belirlenen” bu dönemde, hemen her alandaki demokratik yönelişin 

önü alınmaya çalışılmıştır ( 2006: 56). 

 

Bu bağlamda, 1960’ların ikinci yarısı, anayasada verilen demokratik 

hak ve özgürlükler ile oluşturulan özerk kurumların burjuvazinin gereksi-

nimleriyle bağdaşmadığının iyiden iyiye belirginleşmeye başladığı bir dö-

nem olmuştur. Bu nedenle, 1965 yılı, sanayi sermayesinin 1960’ların ba-

şında sınıf içi mücadelede tarım sermayesine karşı bir zafer kazanmak ve 

iktidarı ele geçirmek için ittifak yaptığı muhalefete ve özellikle işçi sınıfına 

sırtını döndüğü bir dönem olmuştur. Bununla birlikte, AP iktidarının ilk yıl-

larında Türkiye’nin iktisadi açıdan rahat bir dönem yaşaması baskıcı ve mü-

dahaleci bir yönelişin ortaya çıkışını ertelemiştir. Ancak 1960’ların sonunda 

yaşanan krizle birlikte AP uzun süredir yakındığı engelleri kaldıracak adım-

ları atma ihtiyacı duymaya başlamıştır. Böylece, ilk yıllarında benimsemiş 

olduğu demokratikleşme ve siyasal liberalleşme sürecini de terk etmiştir 

(Eroğul, 2003: 146, 151; Savran, 2010: 176-177, 180). Bu bağlamda, TRT 

ve diğer demokratik oluşumlar için asıl tehlike çanları da sermaye sınıfında 

yaşanan bölünmenin belirginleşmeye başladığı ve burjuvazinin parlamenter 

hâkimiyetini daha fazla sürdüremeyeceğini hissetmeye başladığı 1969 son-

rası dönemde çalmaya başlamıştır. Örneğin 1965 yılından beri yeni bir TRT 



 

  238 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

Kanunu hazırlığı içinde olduğunu dile getiren AP, bahsettiği tasarıyı ancak 

Nisan 1969’da Meclis gündemine getirmiştir. Bu açıdan, Türkiye’de sınıfsal 

hatların daha da belirginleştiği, egemen blok içinde ciddi bir kırılmanın ya-

şandığı, işçi sınıfının yoğun bir örgütlenme, bilinçlenme ve mücadele gele-

neğini oluşturduğu bu dönemde (Boratav, 2010: 327; Küçük, 1975: 88; 

Zürcher, 2007: 367), TRT müdahalelerini devletin giderek hareketlenen ve 

heterojen yapısı belirginleşen toplumu kontrol altına alma ve yönlendirme 

ve iktidarın kontrolü kaybetmeme çabalarının bir yansıması olarak görebili-

riz. Bu anlamda, TRT’nin ülke güvenliği ve birlik beraberliği için bir tehdit 

olduğu vurgularının bu dönemde yükselmesi tesadüf olmasa gerektir (CS, 

8.2.1967, B. 33, O. 1: 1162-1164; CS. 21.10.1968, B. 74, O. 2: 602). Egemen 

sınıfları en çok rahatsız eden şey, özellikle, şehirlere göç eden kitlelerin po-

litikleşmeye başlamalarıdır. TRT’nin bu politikleşmeye katkı yapan bir 

araca dönüşebileceği düşüncesi ise tedirginliği daha da arttırmaktadır. Tüm 

bunlar, AP iktidarının TRT ısrarını daha yoğun sürdürmesine yol açmıştır. 

Süleyman Demirel 1969’da hükümet programını okurken bu konuya da yer 

vermiş, açık bir dille halktan kendisine Anayasayı değiştirme gücü verme-

lerini istemiştir (CS. 11.11.1969, B. 5, O. 2: 251, 273-274). 

 

AP Hükümetinin ısrarlı yıpratma politikası ve baskıları karşısında 

toplumun çeşitli kesimlerinden tepkiler yükselmiştir. Ancak bu tepkiler 

özerk TRT’yi korumaya ve iktidarı caydırmaya yetecek kadar kuvvetli ve 

örgütlü bir biçimde dile getirilmemiştir. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler 

Fakültesi Basın-Yayın Yüksek Okulu öğrencileri hükümetin anayasaya ay-

kırı ve birçok alanda toplumsal kazanımları geri almayı amaçlayan tasarıla-

rını ve bu konudaki ısrarlı tutumunu boykot kararı almıştır. Hükümetin ha-

zırladığı yeni TRT Kanun Tasarısı karşısında olduklarını, bu tasarının 

TRT’nin özerkliğini kaldırmaya yönelik olduğunu ve Anayasaya aykırı ol-

duğunu ileri süren öğrenciler 21.03.1969 tarihinde yaptıkları forum sonunda 

bu ve benzer haksız uygulamaların hayata geçirilmemesi için boykot kararı 

almış ve bir boykot komitesi kurmuşlardır. TRT’nin tarafsızlığa saygılı ol-

duğunu ve bu çizgide yayınlarını sürdürmeye çalıştığını savunan bu komite 

Cumhurbaşkanı, Cumhuriyet Senatosu Başkanı, Millet Meclisi Başkanı ve 

siyasi parti genel başkanlarına telgraflar çekmiş, içinde TRT Kanunu’na ait 

tasarının da bulunduğu bu anti-demokratik tasarıların kanunlaşmasına engel 

olunmasını istemişlerdir (Milliyet, 22.3.1969:1, 7). Boykot Komitesinden 

bir grup öğrenci 31 Mart 1969’dan itibaren TRT önünde “Özerklik Bekçi-

liği” nöbeti tutmaya başlamıştır (Cumhuriyet, 1 Nisan 1969: 1). Basın Yayın 

Yüksek Okulu öğrencilerinin yanı sıra, öğretim üyeleri de AP’nin TRT Ka-

nununu değiştiren tasarısı hakkında görüşlerini bildirdikleri, TRT Kanununu 

Değiştirme Tasarısı Hakkında Basın Yayın Yüksek Okulu Raporu başlıklı bir 



 

239   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 bildiri yayınlamışlardır. Basın Yayın Yüksek Okulunun Akademik Kurulu 

tarafından kaleme alınan bu metinde, getirilmek istenen değişikliklerle AP 

iktidarının özerkliğe şeklen bağlı kalarak TRT’yi kontrol altına almak iste-

diği, kamuoyunu serbestçe oluşturmada TRT’nin elini güçlendirecek ve bir 

bütün olarak sağlanması gereken program yapımı, yönetim ve mali alandaki 

özerkliği zedeleyici bir düzenleme peşinde olduğu vurgulanmıştır (1969: 3-

8). Siyasal Bilgiler Fakültesi öğretim üyelerinden Mümtaz Soysal “Tasarıyı 

hazırlayan uzmanların özerklik ve demokratiklik kavramlarını birbirlerine 

karıştırdıklarını” öne sürerek eleştirilerini dile getirirken, Türk-İş Genel 

Sekreteri Halil Tunç da “Tasarı kanunlaşırsa, Türk-İş’in Yönetim Kuruluna 

üye vermeyeceğini” belirtmiştir (Milliyet, 22.3.1969: 7).  

 

AP’nin girişimleri, Türkiye’de özerkliğin ve tarafsızlığın sıkıştırıl-

mak istendiği çerçeveyi ortaya koyar niteliktedir.  TRT’nin tarafsızlığı ta-

mamen statükocu bir anlayışa sıkıştırılmak istenmekte ve TRT’ye “devletin 

bütünlüğüne kast edenlerle” mücadele etme görevi biçilmektedir. Kendile-

rini TRT’nin ve özerkliğin savunucusu olarak konumlandıran siyasiler, TRT 

yalnızca siyasi tarafsızlık anlamında özerk olduğu müddetçe ona tahammül 

etmiş, iş toplumsal sorunları ele almaya ve bu konular üzerine yayınlar yap-

maya gelince şiddetle TRT’ye karşı çıkmış, onu devlet içinde devlet gibi 

hareket etmekle suçlamışlardır. Zaten TRT’ye biçilen özerklik de daha en 

başından siyasi sınırların ötesine uzanmayan ve egemen sınıfların çıkarla-

rıyla çelişkili bir yapılanmaya yol açmayacak bir anlayışla biçimlendiril-

mişti. Egemen sınıflarca gözlerden uzak tutulmaya çalışılan toplumsal so-

runların ancak özerk bir yapıda gündeme getirilebileceğini belirten Öngören 

de, TRT’ye verilen özerkliğin muğlâk bırakıldığını ve bu nedenle de kuru-

mun en başından müdahalelere açık bir yapıya mahkûm edildiğini belirt-

mektedir. Bununla birlikte TRT etrafındaki çatışmalar özerkliğin toplumsal 

açıdan ele alınmasını en başından itibaren istemeyen egemen sınıflarla, 

özerk TRT’yi topluma yakınlaştırmaya çalışan programcılar ve sivil toplum 

kesimlerinin yayıncılığa yaklaşımlarındaki temel farklılıktan kaynaklan-

maktadır  (1975b: 8). Ancak, tüm çabalara rağmen, gerek kurum içinden 

gerekse iktidardan gelen baskılar nedeniyle radyolar ve televizyon toplumla 

bütünleşememiştir (Gülizar, 1994: 173-174). TRT de, önceki dönemlerde 

olduğu gibi, yayıncılık konusunda paternalist anlayışı sürdürmüştür (Mutlu, 

1999: 26).  Ayrıca, AP’nin ısrarlı tutumuna rağmen, giderek hareketlenen 

siyasi ve toplumsal ortamla birlikte, egemen sınıf içindeki kırılmanın da gün 

yüzüne çıkmasıyla, TRT Tasarısı’nı gerçekleştirmek de mümkün olmamış-

tır. 

 



 

  240 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

4. TELEVİZYON YAYINLARI, TEPKİ ÇEKEN 

PROGRAMLAR VE YOĞUNLAŞAN BASKILAR  

 

Türkiye’de yayıncılık üzerine yürütülen tartışma ve eleştirilerin çer-

çevesi 1968’le birlikte büyük ölçüde televizyona kaymış ve tartışmalar tele-

vizyon yayınları ve yatırımları üzerinden yürütülmeye başlanmıştır.  Bülent 

Çaplı, yeni bir iletişim aracı olarak halkın televizyona yoğun ilgi göstermesi 

ve yöneticilerin televizyonun halk üzerinde doğrudan etkisi olduğu yolun-

daki inançlarının bu tartışma ve mücadelelerin artmasında etkili olduğunu 

ve bu nedenlerle iktidarların TRT’yi denetim altına alma arzularının daha da 

yoğunlaştığını belirtmektedir (2003: 292). Soğuk Savaş televizyonu politik 

bir kimliğe kavuşturmuş ve tıpkı radyo gibi,  televizyona da toplumsal ha-

yatta üstleneceği temel siyasi ve toplumsal roller yüklenmişti. Böyle bir dö-

nemde devletlerin televizyon karşısındaki tutumlarının giderek daha kont-

rolcü bir yapıya bürünmesi kaçınılmazdı (Adamou, 2008: 84-86; Hickethier, 

2008: 74-75). Dolayısıyla televizyon yayıncılığını geç başlatan Türkiye’nin 

önünde bu anlamda model alacağı yapılanma ve yaklaşımlar çoktan şekil-

lenmişti. Ayrıca, uzun yıllar radyonun yoğun bir tartışma konusu olduğu ve 

“aykırı iletişim” vurgusu ön plana çıkarılarak sürekli kontrol altında tutul-

duğu bir ülkede televizyona yönelik bu egemen kontrol arzusunun yeni ol-

duğu da pek söylenemez. Belki televizyon yeni bir araçtı, ancak yayıncılığa 

yüklenen roller ve amaçlar radyodan çoktan devralınmıştı. 1960’ların canla-

nan toplumsal ve düşünsel ortamı ve artan hareketlenmelerden duyulan en-

dişe ise bu isteği daha da arttırmaktaydı. Televizyonun, yalnızca Ankara’ya, 

o da 35 kilometrelik bir kapsama alanıyla, yayın yapabildiği, hem teknik 

hem de programcılık anlamında birçok sorunun söz konusu olduğu, bunların 

giderilmesi için gerekli kaynakların bir türlü temin edilemediği ve çok az 

kişinin elinde bir televizyon alıcı cihazı bulunduğu bir dönemde böylesine 

ses getirmesi, iktidar çevrelerinin yoğun tepkisine ve baskısına maruz kal-

ması ve sert bir mücadelenin konusu olması bu bağlamda anlaşılır olmakta-

dır. Böylece, televizyon yayıncılığının 1968-1971 yılları arasını kapsayan 

ilk dönemi Türkiye yayıncılık tarihinde en yoğun mücadelelerin yaşandığı, 

televizyon yayıncılığının daha en başından ciddi bir baskı altına alınarak 

kontrol altına alınmaya ve egemen sınıfların beklentilerine uygun bir yapıya 

kavuşturulmaya çalışıldığı bir dönem olmuştur.  

 

TRT Televizyonunun ilk dönem programcılığının gelişmesinde ku-

rumun özerk yapısının ve özellikle ilk televizyon ekibinin kurum içinde de 

özerk bir anlayış benimsemesinin büyük payı vardır. Ankara Televizyonu 

Müdürü Mahmut Tali Öngören, televizyonun bu şekilde ortaya çıkmasında 



 

241   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 ilk dönem programcı kadrosunun büyük bir rolü olduğunu, Emil Galip San-

dalcı, Varlık Özmenek, Adem Yavuz gibi isimlerin öncülüğünde gerçekleş-

tirilen programcılığın Türkiye’de demokratik bir yayıncılık anlayışının şe-

killendirilmesi yolunda atılan en önemli adım olduğunu belirtmektedir. İşte 

bu mücadele ortamında TRT’nin programları hemen her gün sert eleştiriler 

almış, büyük tartışmalara yol açmış, hem programlar hem de onları hazırla-

yanlar hakkında davalar açılmış, soruşturmalar yürütülmüş ve çalışanlar çe-

şitli boyutlarda baskılara maruz bırakılmıştır (2002: 20). Bunlar karşısında, 

özellikle kurum içinden yükselen bir özerklik mücadelesi ortaya çıkmıştır 

(Öngören, 1979: 4).  

 

Türkiye’de televizyonun kurulması için atılan adımların ilk yayınlar 

başlamadan çok önceye dayanmasına ve gerekli teknik malzemenin ülkeye 

getirilip yayınlar için hazır hale getirilmesine rağmen, programlar konu-

sunda TRT hiçbir hazırlık yapmadan yayınları başlatmıştır. Öngören, kısa 

süren hazırlık sürecinde yeterli program temini için TRT yönetiminin özel-

likle Amerikan dizilerini bolca almak istediğini, ancak kendisinin bu duruma 

itiraz ettiğini, bunun yerine toplumu uyaracak programlar yapılabileceğini 

savunduğunu belirtmektedir (2002: 17). Öngören, daha en başından televiz-

yon yayıncılığının “toplumun ve Anadolu’nun ihtiyaçlarına cevap verecek 

biçimde” şekillendirilmesi gerektiğini düşünmektedir (1968: 12), dolayı-

sıyla yayın içeriklerinin belirlenmesi konusunu önemsemektedir. Öngö-

ren’in bu tutumu ilerideki birkaç yıl içinde televizyon yayıncılığının alacağı 

şekli göstermesi açısından önemlidir. Gerçekten de televizyonun ilk döne-

minde yerli yapımların yayınına ağırlık verilecek, teknolojisinin yanı sıra 

içeriğinin de tamamen yabancı olmaması ve toplumun ihtiyaçlarına göre dü-

zenlenmesi için çaba harcanacaktır. Aziz, televizyonun ilk deneme yayınla-

rına bakıldığında bile, dönemin televizyon yönetici ve yapımcılarının tele-

vizyonu bir eğlence aracından ziyade, toplumun eğitimine ve kültürel sevi-

yesini arttırmaya hizmet edecek bir araç olarak gördüklerinin rahatlıkla an-

laşılabileceğini belirtmektedir (1999: 28). 

 

Televizyonun ilk ekibi radyonun kullanımına tanıklık etmiş isim-

lerdi. Radyo, egemen sınıflarca önemsenen ve toplumu biçimlendirme ve 

yönlendirme amacıyla kullanılan bir araçtı ve sürekli bir siyasi çatışma ala-

nına dönüştürülmüştü. Radyo programlarının büyük ölçüde eğlenceye dö-

nük olarak hazırlanması, toplumsal sorunlardan uzak tutulması egemen ke-

simlerin radyodan kendi çıkarları doğrultusunda yararlanma isteklerinin bir 

sonucu olarak uygulanagelen yaygın bir yöneliş olmuştu (Kocabaşoğlu, 

2010). Radyo konusunda yaşanan tecrübeler sıkı denetim mekanizmalarının 



 

  242 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

gerekliliğinin çoktan farkına varılmasına yol açmış ve 1960’lara gelindi-

ğinde gerek kurum içi, gerekse kurum dışı denetim mekanizmaları devreye 

sokulmuştu (Akıllıoğlu vd., 1990: 27; Cankaya, 2003: 72-73; Mutlu, 1979-

1980). Bu ortamda televizyonun ilk yönetici ve programcıları, radyoya da 

örnek teşkil edecek, özerk, toplumla yakınlaşan bir yayıncılık anlayışı oluş-

turma çabası içine girmişlerdi. TRT’ye yönelen baskı ve eleştirilerin televiz-

yon etrafında yoğunlaşma nedeni de buydu. Örneğin TRT’nin kurduğu de-

netim mekanizması 1960’ların sonuna kadar pek devreye sokulmamış, bir-

çok program hakkında soruşturma açılsa da, hiçbir radyo programcısı mah-

kemeye düşmemiş ve kurum tarafından cezalandırılmamıştı (Esen, 2009). 

TRT Yönetiminde denetim arzusunun artması televizyonun yayınlara başla-

masıyla birlikte ortaya çıkmıştı. 1968’de yayınlara başlayan televizyon 

programları için 1969 yılına kadar herhangi bir resmi denetim işlemi ger-

çekleştirilmezken, televizyonun kamuoyunda çok yoğun bir biçimde tartışıl-

maya başlanması ile birlikte 22.12.1969’dan itibaren televizyon programları 

için de denetim mekanizması devreye sokulmuştur (TRT, 1970: 24). Bu ta-

rihten itibaren TRT’nin program denetimi programcılar üzerinde sıkı bir 

kontrol ve baskı mekanizmasına dönüştürülmüştür. TRT’nin ilk program de-

netçilerinden Ağaoğlu, 1969’a gelindiğinde denetim mantığının “program-

ların doğruluğunu kontrol etme ve kalite düzeyini gözetme yerine ‘polis de-

netimi’ yani sansür mekanizması”na dönüştürüldüğünü belirtmektedir 

(2004: 9). 

 

TRT, programlar için kurum içi denetim mekanizmalarını devreye 

sokmasına rağmen eleştiriler kesilmemiş, hatta artarak devam etmiştir. TRT 

yönetimi, özerklik savunusu yapıyor görünümüne rağmen, kurum içi dene-

timi ve baskıyı giderek daha belirgin bir hale getirmiştir. Bu süreçte özellikle 

“gizli denetim” yapılarak birçok program daha hazırlanmadan engellenmiş, 

programcılar yönetim tarafından cezalandırılmaya başlanmışlardır (Ağa-

oğlu, 2004: 9-10, 55). Bu denetim baskısı, iktidarın eleştirilerinin çoktan ku-

rum içine sirayet ettiğini ve TRT’nin yöneticileri arasında, iktidarla iyi ge-

çinmek adına, 1968 yılına kadar Danıştay nezdinde yürütülen özerklik savu-

nusu yerine, iç denetim ve baskı mekanizmalarını devreye sokma anlayışının 

benimsendiğini göstermektedir. TRT’nin benzer uygulamaları ilerleyen yıl-

larda artarak devam edecek, yönetim birçok personeline iktidardan önce 

kendisi ceza vermeyi uygun görecektir. Adnan Öztrak’ın 4.7.1970 tarihinde 

yayınladığı 406 sayılı “Radyolarda yayınlanacak programların merkez de-

netimden geçirilmesi hakkında tamim” TRT yönetiminin denetim konu-

sunda kararlı olduğu göstermektedir. Bu tamimde, denetimden geçirilmeden 

yayınlanan programlara kesin bir dille son verilmesi istenmektedir.  

 



 

243   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 İlk yayın döneminde televizyonda yapılan açık oturumlar en çok 

tepki çeken programların başında yer almıştır. Bu açık oturumlarda toprak 

reformu tartışmalarından, yatırımlarda karayollarına ağırlık verilmesinin 

eleştirilmesine, öğrencilere karşı iktidarın tutumundan, okul baskınlarının 

tüm ayrıntılarıyla ele alınmasına kadar ülke gündeminde yer alan birçok 

konu işlenmiştir. Ayrıca, toplumdaki mevcut gelir dağılımı eşitsizliğini göz-

ler önüne seren, bölgeler arası eşitsizliği görünür kılan programlar da yayın-

lanmıştır. Tüm bu programların o dönem için ne toplumun ne de iktidar çev-

relerinin alışık olmadığı türden yayınlar olması, tepkilerin de o ölçüde sert 

olmasına yol açmıştır. Bu programlarla birlikte TRT daha yoğun bir biçimde 

komünistlik yapmakla suçlanmaya başlanmıştır (Öngören, 2002: 18). Tepki 

çeken programların başında Türkiye’nin yoksulluğunu sergileyen yayınlar 

gelmiştir. Bu yayınlar, özellikle 1960’ların sonunda bozulmaya başlayan is-

tikrar ortamında işçi kesimi ile sermaye kesimi arasındaki toplumsal uzlaş-

mayı bozacağı endişesiyle eleştirilmiştir. Televizyonun gelir dağılımındaki 

adaletsizliği, ülkenin içinde bulunduğu yoksulluğu görünür kılması büyük 

bir tedirginlik yaratmış ve iktidar bloğu içinde, eğer kontrol altına alınmazsa, 

televizyonun hiç de umulduğu gibi hizmetlerde bulunmayacağı düşüncesi-

nin yaygınlaşmasına yol açmıştır. AP’nin TRT’ye baskılarının bu dönemde 

daha da artması tesadüf olmasa gerektir. Dolayısıyla televizyon yayınları 

karşısındaki bu tutum yalnızca, siyasilerin iktidar olma hevesleri ve kendi 

propagandalarını yapma isteklerinin bir sonucu olarak değerlendirilemez. 

Bu, özellikle, 1960 Anayasasının getirdiği demokratik ortamda sol akımların 

ve örgütlerin hızla artması, sol düşüncelerin daha rahat dile getirilme imkânı 

bulması ve bu düşüncelerin yaygınlaşmasında demokratik mekanizmaların 

daha yoğun ve etkin bir biçimde kullanılmaya başlanması karşısında egemen 

sınıfların  artan tedirginliğiyle yakından bağlantılıdır (Ataay, 2006: 54). Bu 

kesimlerin bildirilerinin televizyonda yayınlanması ve açık oturumlarda ve 

diğer programlarda temsilcilerinin yer alması bu endişelerin daha da artma-

sına neden olmaktaydı. Daha önce televizyonun kurulmasını şiddetle savu-

nan ve onun bir eğitim ve kalkınma aracı olarak Türkiye’de büyük hizmetleri 

olacağını dile getiren AP hükümetinin televizyondan beklentileri farklıydı. 

Ancak, bu beklentilerin aksine, televizyon programcılarının ülke sorunlarına 

yönelmesi AP’yi sinirlendirmişti. Zaten Meclis tartışmalarında üzerinde en 

çok durdukları nokta da televizyonun ülkenin güzelliklerini göstererek 

içinde bulunduğu refah ortamını yansıtmak yerine, farklı amaçlara hizmet 

peşinde yoksullukları göstermesiydi. Öngören, bu dönem, Doğu’nun yok-

sulluğunu inceleyen programlar yaptıklarında nasıl büyük bir tepkiyle kar-

şılaştıklarını şöyle aktarmaktadır: 

 



 

  244 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

Yani o zaman Kürt sorunu günümüzdeki gibi gündemde değildi. Tür-

kiye’nin bir parçası olan Doğu’daki yaşam biçimini, gelenekleriyle, müziğiyle, 

kültürüyle ve ekonomik yapısıyla inceleyen programlar yapıldı. Tabii bu program-

larda yörede yapılmış röportajlara da yer veriliyordu. Röportajlardaki insanların 

Kürt aksanıyla Türkçe konuşmaları çok çarpıcı oldu. Örneğin eskiden radyo mü-

dürlüğü yapmış Adalet Partisi Senatörü İskender Cenap Ege, bir gün parlamentoda 

ekrandaki gerçeğin vurgulayıcı yanını hafifletmek için “bunlar, bu gördüğümüz 

insanlar orada yaşayan insanlar değildir. Mahmut’u ben tanırım, O tiyatroya me-

raklıdır, Devlet Tiyatrosu sanatçılarını böyle giydirmiş oynatıyor!” dedi (2002: 

18). 

 

Sınıfsız, zümresiz ve tek tip bir toplum olma düşüncesinin kırıldığı 

bu dönemde (Mutlu, 1988: 134), yalnız iktidar ve TRT yöneticileri arasında 

değil, bazı aydın kesimler arasında da televizyon ve radyoda oluşturulmaya 

çalışılan yeni yayıncılık anlayışına karşı bir mesafe olduğu görülmektedir. 

Aralık 1969’da Merkez Radyo Daire Başkanlığına atanan Ağaoğlu, radyo 

yayınlarının nasıl olması gerektiği üzerine çeşitli toplantılar yaptıklarını be-

lirtmektedir. Bunlardan biri de Mart 1970’te Sosyal Bilimler Derneği ile ya-

pılan toplantıdır. Toplantıda konuşulanlar yayıncılığın demokratikleştiril-

mesi ve toplumun farklılıklarına cevap verecek bir yapıya kavuşturulması 

konusunda aydın kesimler arasında bile ne kadar sınırlı bir yaklaşım oldu-

ğunu göstermektedir:  

 
İçerdeyim. Toplantıda… Masanın çevresinde, aktivitesini hayranlıkla iz-

lediğim Prof. Nermin Abadan başta olmak üzere, birçok değerli aydın kişi: TRT, 

ardarda bölge radyo istasyonları kurmakta ya; toplumumuzu yayın yoluyla bilgi-

lendirme, eğitme konusunda ne gibi programlar yapmayı tasarladığımız soruldu. 

Özellikle eğitim bakımından pek güzel önerileri oldu... Özellikle Diyarbakır, An-

tep gibi Güneydoğu halkı için yayınlar. O zamana kadar billur gibi güzel bir ay-

dınlıkta seyredegelmiş bu halkçı fikirler görüşmesi, yine benim bir salaklığım so-

nucu, değerli bilimcilerimizin toplantı masasını sessizce terk etmeleriyle bitti 

gitti… Çünkü: “Projeler çok değerli, yayınlarda bu önerilerinizin göz önünde tu-

tulması elbette çok gerekli sayın konuklar, fakat acaba, özellikle Güneydoğu ille-

rinin radyo yayınlarını hangi dilde yapmalıyız? Herhalde Kürtçe değil mi? Oraları 

hep sınırın öteki yakasındaki Kürtçe Barzani falan yayınlarını dinlemekteler de” 

diye sormak cehaletini gösterdim. Elbette yine gayr-ı muhatap oldum. Nedense, 

‘Kürtçe’ lafının bile yasadışı olduğu aklıma gelmemişti… Başkanlığa tayinim üs-

tüne tebrik ziyaretime ilk gelenlerin reklamcılarla en kibarından üniformalı iki bin-

başı olduğunu unutmasaydım bari… (2004: 82-83). 

 

Ağaoğlu’nun özellikle son cümlesi yayıncılığın önceliklerini ortaya 

koyar niteliktedir. Ulus devlet yaratma çabaları ile radyo televizyon yayın-

cılığı arasındaki ilişki tüm dünyadaki yayıncılık uygulamalarında karşımıza 

çıkmaktadır. Bu çerçevede, bir yandan mevcut düzene karşı yayın olasılığını 



 

245   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 sıfıra indirgeme çabasında olan devletler, diğer yandan da yayıncılığı yara-

tılmak istenen toplum biçimine hizmet edecek bir yapıya büründürmeye ça-

lışmışlardır (Çaplı, 2003: 294, Mutlu, 1979-80: 131).Yukarıdaki durum, bu 

çabanın yalnızca iktidarla sınırlı kalmadığını da göstermektedir. 

 

1968’de artan öğrenci hareketleri iktidarın TRT konusunda daha 

kontrolcü bir yaklaşım benimsemesine yol açmıştır. Başbakanlık, 13 Hazi-

ran 1968’de TRT’ye bir uyarı yazısı göndermiş ve yayınlar konusunda dik-

katli olunmasını istemiştir. Haber Dairesi çalışanı Zeki Sözer, bu yazıyı alan 

Yönetim Kurulu üyelerinden bazılarının kendilerine “aklınızı başınıza alın” 

uyarısı yapmaktan geri durmadıklarını aktarmaktadır (2014: 159). Bu uya-

rıda şunlar söylenmektedir:  

 

... üniversite öğrenci hareketlerinin haber ve yorum şeklinde umumi ef-

kara aksettirilmesinde bu hareketlerin memleket bakımından zararlı olabilecek is-

tikametlerde gelişmesini tahrik etmeyecek ölçüler içinde kalınması hususunda has-

sasiyet ve itina gösterilmesi faydalı görüldüğünden keyfiyetin yönetim kurulunu-

zun ıttılaına ulaştırılmasını Sayın Başbakan uygun bulmuşlardır (Aktaran Sözer, 

2014: 160). 
 

İktidarın baskıları kurum personeli arasında da çatışmaların su yü-

züne çıkmasına yol açmıştır. İlk televizyon programcılarından Emel Ceylan 

Tamer, bu dönem programcılıkta ölçüyü tam tutturamadıklarını, siyasi çe-

kişmeler arasında gerektiği gibi bir yayıncılık anlayışı geliştiremediklerini 

dile getirmektedir (1983: 4-6). Sözer de benzer bir vurgu yapmakta, 

“TRT’nin özerk olması yetmez bizler de tek tek özerk olalım” düşüncesine 

kendisini kaptıran programcıların kantarın topuzunu kaçırarak iktidar karşı-

sında TRT’yi daha da zor duruma düşürdüklerini belirtmektedir. Sözer, 

programcılar arasındaki çatışmanın özellikle Ankara Televizyonu’nda ya-

şandığını, karşılıklı bildirilerle sol-sağ çatışmasının kurum içinde de giderek 

şiddetlendiğini aktarmaktadır (2014: 168). Tamer ve Sözer’in bahsettikleri 

program ve programcılar Ankara Televizyonu’nun ilk ekibidir. Sözer, Kanlı 

Pazar olayları üzerine Televizyon Program Müdürlüğü’nün hazırlamış ol-

duğu “Panorama” programında ölçünün kaçırıldığını, oysa aynı haberi ken-

disinin de çalıştığı Haber Merkezi’nin objektif ölçüler içinde vermiş oldu-

ğunu belirtirken, hem TRT içindeki bölünmeyi ve kurum içinde dahi tele-

vizyona karşı takınılan şüpheci ve mesafeli tutumu yansıtmakta,  hem de 

TRT konusundaki baskıların artma nedenini televizyon yayınlarına bağla-

maktadır (2014: 185). 

 



 

  246 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

Mutlu, 12 Mart 1971 öncesi TRT yayıncılığının sahip olduğu niteli-

ğin radyodaki kurumlaşmış denetim mekanizmasına karşın, henüz televiz-

yonda böyle bir kurumlaşmış denetim mekanizmasının olmamasına bağla-

maktadır. Mutlu’ya göre, 1961 Anayasasının toplumda farklı düşüncelerin 

gelişmesine olanak tanıyan bir ortam yaratması,  yine 1961 Anayasasının ve 

buna dayanarak hazırlanan TRT Kanunu’nun bu dönemde toplumsal dene-

tim düzengelerinin ve güç odaklarının programlar üzerinde doğrudan baskıcı 

müdahale olanağı bulmasını engellemesi, Kurumun siyasi çevrelerin baskı-

larından uzak kalarak kendi yönetici kadrosunu oluşturabilmesine olanak ta-

nıması ve örgüt içi işleyişte yapımcının yalnızca “öz denetim” anlayışıyla 

kendisini sınırlandıracağı bir ortamda özgürce hareket ederek programlarını 

yapabilme olanağına sahip olduğu bir ortam sağlaması televizyonun ilk dö-

nem yayınlarına özgüllüğünü veren temel saiklerdir. Televizyon yayınları-

nın reklam almaması nedeniyle sermaye çevrelerinin mali baskı ve deneti-

minden uzak kalmasını da güçlü bir denetim mekanizmasının oluşturulma-

masının nedenleri arasında sayar.  Böyle bir ortamda, program önerisi ve 

yapımı yalnızca toplumdaki güç odaklarından göreli bağımsız olan televiz-

yon yöneticilerinin onayıyla gerçekleşmekte ve yapımcı müdahalelere ma-

ruz kalmadan programlarını hazırlayabilmektedir. Mutlu, Türkiye’de tele-

vizyonun ilk dönem programcılığının bunun en iyi örneği olduğunu ve hatta 

bunun o dönem dünyada hiçbir televizyon sisteminde görülmeyen bir işleyiş 

olduğunu vurgulamaktadır (1979-1980: 136-137). Mutlu, özellikle sınıflı ve 

sınıf savaşımının en belirgin olduğu kapitalist toplumlarda sistemin sürekli-

liğini sağlamak açısından denetim mekanizmalarına büyük önem atfedildi-

ğini belirtmektedir (1979-1980: 131). 1960’lar Türkiye’de her geçen gün sı-

nıfsal ilişkilerin ve çelişkilerin daha da belirginleşmeye başladığı bir dönem 

olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çelişkilerin belirginleştiği bir dönemde, 

çelişkileri daha da görünür kılan bir televizyonun ortaya çıkışı egemen sınıf-

ları tedirgin etmeye yetmiştir. Dolayısıyla, 1960’ların sonlarında TRT üze-

rinde denetimi arttıracak yasal düzenlemelerin yapılması yönündeki istekler 

ve girişimler daha da artmıştır. 1965’ten beri TRT yasasını değiştireceğini 

gündeme getiren AP hükümeti de henüz televizyonun ikinci yılında yeni ya-

sal düzenlemeyi Meclis gündemine getirmiştir. Kitle iletişim araçlarının 

özel mülkiyette olması ya da devlet sahipliğinde olması, egemen sınıfların 

bu araçlar üzerinde denetim sahibi olmak istedikleri ve bu yönde girişim-

lerde bulundukları gerçeğini değiştirmez (Mazepa, 2007: 53; Mutlu, 1979-

1980). Aynı sınıfsal aidiyeti olan devlet bürokrasisi ile sermaye kesimlerinin 

(Boratav, 2010;  Ataay, 2006) ortak hareketleri bu durumu daha da anlaşılır 

kılar. Burada devlete kitle iletişim alanına müdahalesiyle biçilen rol, var 

olan düzenin sürdürülebilirliğini sağlayacak önlemler alınmasını sağlamak-



 

247   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 tır. Bu müdahaleler aracılığıyla mevcut düzene karşı hareketlerin, düşünce-

lerin ortaya çıkışı, şekillendirilmesi engellenmektedir (Mutlu, 1979-1980: 

131). AP’nin TRT Kanununu değiştirme ısrarıyla üstlendiği görev de bu 

amacı gütmektedir.  

 

Bu dönem televizyon özellikle aydın kesimlerin büyük ilgi ve deste-

ğiyle karşılaşmış, dönemin önde gelen isimleri gerek program yapımına, ge-

rekse programlara katılımla bu desteklerini sürdürmüşlerdir (Sedat Örsel, 

kişisel görüşme, 22.10.2013). Aydınlarca TRT Televizyonuna duyulan bu 

ilgi, 1960-1969 yılları arasında BBC’yi yöneten Sir Hugh Green döneminde 

İngiliz aydınlarının ve kültür işçilerinin kamu hizmeti televizyonuna duy-

dukları ilgiyi anımsatmaktadır. Bu dönemde aydınlar ve kültür işçileri aktif 

bir biçimde BBC için çalışmak istemekte ve kamu hizmeti televizyonunu 

İngiltere’yi politik ve kültürel olarak ilerici bir yönelime sevk etme mücade-

lesinin temel alanlarından biri olarak görmektedirler (Garnham, 1990: 128). 

Ancak, tıpkı BBC gibi, TRT Televizyonu da egemen sınıflarca bu destekten 

zamanla mahrum bırakılacaktır. 

 

Televizyona yönelik bu ilgi iktidar çevrelerinin ve diğer birçok kesi-

min TRT’nin solcuların yuvası haline geldiğini sık sık dile getirmesine yol 

açmıştır. Refik Özdek, 1964-71 arası dönemde yoğun bir TRT’yi ele ge-

çirme savaşı verildiğini ve solcuların TRT’yi ele geçirdiğini, buna engel ol-

mayan iktidarların “TV’nin yayılmasını, TRT’nin özerkliğini bunun için mi 

istedik?” diye yakınmaya mahkum olduklarını belirtmektedir (1977: 48-52). 

Arıkan ise, TRT’nin “vatanperver kuruluş ve zümrelerin sesini kısmak için 

her oyuna” başvurduğunu ve “solcu kuruluşları geliştirmeye çalıştığını”, an-

cak bütün gayretlerinin boşa gittiğini belirtmektedir (1971: 14). TRT Tele-

vizyonunun ilk dönem programcılığı ve yayınları sınıfsal temelli olmakla ve 

komünizm propagandası yapmakla suçlanırken, TRT’nin devletin bütünlü-

ğüne kast edenlere destek olduğu, tahrikçilik ve rejim düşmanlığı yaptığı 

ileri sürülmektedir. Eleştirilerin dozu her geçen gün artarken, kurum içinde 

de televizyona karşı tepkiler açık bir biçimde dile getirilmeye başlanmıştır 

(Aksoy, 2002: 47; Tuğrul, 1975: 66). Genel Müdür Öztrak’ın Türkiye’nin 

Kalbi Ankara filminin yayınlanması karşısındaki tutumu bu yönelimin en 

belirgin örneği olmuştur. Bunun yanı sıra eleştirilerin yoğunluğu karşısında 

TRT Yönetim Kurulu 12 Haziran 1970’te bir bildiri yayınlamış, TRT’nin 

ağır eleştirilere ve suçlamalara maruz kaldığını, bu suçlamaların “konuları 

bilmemek, iyi değerlendirmemek ya da peşin yargılardan hareket etmekten” 

kaynaklandığını, ancak bununla birlikte, “bunda, birkaç talihsiz yayının da 

payı” olduğunu belirtmiştir. Aynı bildiri 13 Haziran 1970 tarih ve 399 sayılı 

tamimle kurum personeline de dağıtılmış, personelin TRT yayın ilkelerine 



 

  248 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

hassasiyet göstermesi ve böylece “talihsiz yayınlara meydan vermemeleri” 

özellikle istenmiştir. Bildirinin hemen başında TRT’nin henüz deneme ya-

yınları yapmakta olan Ankara Televizyonu’nun yayınları nedeniyle eleştiri 

aldığının vurgulanması dikkat çekicidir. Yaratılan baskı ortamı kurum 

içinde huzursuzlukların artmasına, özellikle Yönetim Kurulunda ciddi bö-

lünme ve tartışmaların yaşanmasına yol açmış ve Tuğrul’un deyişiyle, nere-

deyse tüm TRT personeline “kolektif bir suçluluk histerisi” bulaştırılmıştır 

(Tuğrul, 1975: 170).   

 

TRT’nin İstanbul’da 16 Şubat 1969’da meydana gelen Kanlı Pazar 

olaylarına ait görüntüleri yayınlayamaması televizyona yönelik baskıcı tu-

tumun en açık örneklerinden birini teşkil etmektedir.  22 Şubat 1969’da “Pa-

norama” adlı programda yayınlanması planlanan film Başbakan Süleyman 

Demirel tarafından yasaklanmıştır. Bu, TRT Televizyonu’ndaki ilk ciddi ya-

saklamadır (Milliyet, 23.2.1969: 1; Öngören, 1975a, 30). Bu, henüz 

TRT’nin eline ulaşmamış, yetkililerce izlenmemiş ve yayınlanmasına karar 

verilmemiş bir filmdir (Öngören, 1975a: 30). Buna rağmen, iktidar işi sıkı 

tutmuş ve tedbirini önceden almıştır. Öngören, bu durumun çok sıkı bir bi-

çimde izlendikleri gerçeğini ve egemen sınıfların televizyonun yaratacağı 

etkiden nasıl büyük bir korku duyduklarını ortaya koyduğunu belirtmektedir 

(1970: 2; 1975a: 30). Ahıska, televizyonun radyoda bulunan belirsizliği aşan 

bir araç olarak karşımıza çıktığını belirtir. “Modern toplumun gerçeklikle 

ilişki kurma açısından öncelikli kılınmış görme duyusuna hitap eden” tele-

vizyonun, görüntünün kendisinin gerçekliğin kanıtı olarak görüldüğü bir or-

tamda, “kitlesel erişimde radyodakine çok benzer bir şekilde var olabilecek 

kuşkuyu ve bilinmezliği telafi” ettiğini ileri sürer. Görüntülerde yer alan her 

tekilliğin farklı bir anlam yaratma ihtimaline sahip olması nedeniyle, tele-

vizyonda neyin görünüp neyin görünmeyeceğine dair daha saplantılı bir de-

netim arzusu ve endişe ortaya çıkar (2005: 26). Bu yaşananlar, denetim ar-

zusu ve endişenin Türkiye’de televizyon yayıncılığının daha ilk yılında 

güçlü bir biçimde ortaya çıktığını göstermektedir. Esen (2009), bu dönemde 

televizyon yayınlarından duyulan tedirginliğin TRT yönetimine “son daki-

kada bazı programları engelleme” alışkanlığını sirayet ettirdiğini belirtmek-

tedir. Ayrıca, yine bu dönemde, TRT yönetimini kontrol altına almaya çalı-

şan iktidar mensupları kurumu telefonla ikaz etme ve yayın durdurma çaba-

sına yönelmişlerdir (bkz. Sözer, 2014: 162-165). 10 Kasım 1969’da Ata-

türk’ü anmak için TRT Televizyonu’ndan yayınlanan “Türkiye’nin Kalbi 

Ankara” filminin yarıda kestirilmesi hem bu müdahalenin uç bir örneğini ve 

hem de televizyon eleştirilerinin zirvesini teşkil etmektedir. Sovyetlerden 

gelen film ekibince yapılmış bu filmin alenen komünist propagandası yap-



 

249   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 tığı vurgulanarak, TRT’den böyle bir filmin yayınlanmasına yoğun eleştiri-

ler yöneltilmiştir. Film, Genel Müdür Adnan Öztrak’ın talimatıyla yarıda 

kesilmiştir (Aksoy, 2002: 46). Öztrak, hemen ertesi gün, 11 Kasım 1969 ta-

rihli ve 342 sayılı tamimle Televizyon Dairesi Başkanlığı ve Televizyon 

Müdürlüğü sorumluluğunun ikinci bir emre kadar Semih Tuğrul’a verildi-

ğini ve Öngören’in tüm yetkilerinin kaldırıldığını bildirmiştir. Tartışmalar 

sürerken programlar hakkında savcılık devreye girmiştir. Savcılık filmde ya-

yınlanan müziğin iddia edildiği gibi “enternasyonal marşı” olup olmadığını 

araştırdıklarını, ayrıca Rusça konuşmaları tercüme ettirdiklerini belirtmiştir 

(Milliyet, 14.11.1969). Bu sırada Öngören’e verilen ceza 14.11.1969 tarihli 

TRT Yönetim Kurulu’nun gündemine alınmış, kurulda cezanın haksız ol-

duğu ve filmde suç unsuru bulunmadığı ileri sürülse de, o gün 4 oya karşılık 

4 oyla karar alınamamıştır (Milliyet 15.11.1969). Ancak, 15 Kasım 1969 ta-

rihli toplantıda Yönetim Kurulu Başkanı Suat Sinanoğlu, Emil Galip San-

dalcı, Muammer Sun, Sunihi Cav ve Prof Uğur Alacakaptan’ın oylarıyla 

Öngören’in yetkilerinin iade edilmesine ve filmin televizyondan tekrar gös-

terilmesine karar verilmiştir (Milliyet, 16-17.11.1969). Bu arada savcılık da, 

bilirkişiye izlettiği filmde suç unsuru bulunamadığını açıklamış ve takipsiz-

lik kararı vermiştir (Milliyet, 10.12.1969). Bunun üzerine TRT kendi içinde 

bir Tahkik Heyeti kurarak soruşturma başlatmıştır. Öztrak, bu soruşturma 

sonucu heyetin hazırladığı raporu TRT Disiplin Komisyonuna sunmuştur. 

Bu rapor 20 Ocak’ta disiplin kuruluna sevk edilmiş, bu program nedeniyle 

Program Dairesi Başkanı Mahmut Tali Öngören bir yıl kıdem indirimi, Pro-

düktör Tuna Yönder ile Varlık Özmenek de üçer ay kıdem indirimi ile ceza-

landırılmışlardır (Aksoy, 2002: 46; MM. 23.6.1971, B: 118, O:1, 550). TRT 

yönetiminin personeli cezalandırma konusunda takınmış olduğu bu ısrarlı 

tutum, daha önce Ağaoğlu’nun aktardığı ve 1960’ların sonunda belirginleş-

meye başlamış olan iktidar yanlısı yönelimin açık göstergesidir.  Bu an-

lamda, 1969 yılı TRT içindeki çatışmanın da su yüzüne çıktığı ve özellikle 

Yönetim Kurulunda yaşanan çatışmalarla kamuoyunun gündemine yansı-

dığı bir dönem olmuştur. Bu mücadeleler ve TRT yönetiminin 1969’la bir-

likte benimsediği yönelim izlendiğinde TRT’nin özerkliğinde yaşanan asıl 

kırılmanın 12 Mart’la değil, çok öncesinden başladığı açıkça görülmektedir. 

Ağaoğlu bu durumu “12 Mart TRT’ye 12 Mart 1971 tarihinden çok önce 

gelmişti” sözleriyle ifade etmektedir (2004: 161). TRT Yönetim Kurulunda 

Öngören ve ekibine ceza verilmesi konusunda yapılan oylamanın ikinci gün 

karara bağlanabilmesi TRT’deki bölünmenin açık göstergesidir. Yönetim 

Kurulu’nun Emil Galip Sandalcı, Sunuhi Cav ve Muammer Sun gibi yeni 

üyelerinin takındıkları mücadeleci tutum bu bölünmeyi daha net bir biçimde 

gözler önüne serecektir. 

 



 

  250 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

10 Kasım tarihi bir başka anlamda da TRT Televizyonu için bir dö-

nüm noktasıdır. Bu tarihten sonra, 1964’ten beri çalıştırılmayan TRT’nin 

denetim mekanizması devreye sokulmuştur. Öngören yeni denetim meka-

nizmasının TRT yönetiminin değişen ve iktidarla uyumlanan anlayışına hiz-

met edecek bir sansür mekanizması olduğunu belirtmektedir. TRT’de yürür-

lüğe sokulan bu mekanizmayla birlikte birçok program resmi bir bildirim ve 

gerekçe gösterilmeden yayından kaldırılmıştır, hatta denetimden geçmiş 

olanlar bile bu yöntemle son anda yayınlanmamıştır. Kurulan beşli denetim 

aşaması TRT’de yayınlanacak programların ne kadar sıkı bir kontrole tabi 

tutulduğunu göstermesi açısından önemlidir. Ve TRT’ye yönelen baskı or-

tamında, kurum içinde de yoğun bir baskı ortamının doğduğunu göstermek-

tedir. Öngören’e göre, burada vurgulanması gereken bu beşli denetim me-

kanizmasının 12 Mart’ın değil, özerk TRT döneminin ve hemen her fırsatta 

özerklik savunucusu gibi görünen TRT yöneticilerinin ürünü olmasıdır 

(1975a: 32-34). Ağaoğlu, bu dönemde TRT yöneticilerinin statükoyu sür-

dürmeye hizmet etmeye yöneldiklerini ve iktidarla yakınlaştıklarını belirt-

mektedir (2004: 63-65). 

 

Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi ile Basın ve Yayın 

Yüksek Okulu’nda polis tarafından yapılan aramanın 23 Mayıs 1970’te te-

levizyondan yayınlanması ve bu programda olayın aktarılış şekli TRT tar-

tışmalarının daha yoğun bir biçimde devam etmesine neden olmuştur. Yö-

nelen eleştiriler karşısında ekrana çıkan Öngören’in, canlı yayında yayıncı-

lık konusunda benimsedikleri anlayışın sonuna kadar arkasında olduklarını 

vurgulayan sözleri Türkiye yayıncılık tarihinde bir yayıncının kuruma yö-

neltilen eleştiriler karşısında verdiği mücadeleyi göstermesi açısından de-

ğerlidir (Aksoy, 2002: 47): 

 
Evet, bazı programlarımızda çeşitli memleket sorunlarının üstüne gittik 

ve bunları bütün çıplaklığı ile sizlere gösterdik. Televizyonun, olayları ve sorunları 

bütün çıplaklığı ile ve insan gözünden sonra gerçeğe en yakın bir şekilde ortaya 

koyduğunu veya koyacağını herkese haddim olmayarak hatırlatmak isterim. De-

mek ki bazı programlarımızdan gocunanların televizyonun bu özelliğine alışmaları 

gerekiyor. Kendilerine ders vermek haddim değildir.  Bu noktayı sadece kısa bir 

hatırlatma olarak konuşmama ekliyorum.  Peki, böyle davranmamızın nedeni ne-

dir? Ortalığı karıştırmak, rejimin temellerine dinamit koymak mı? Bu da bize ya-

pılan suçlamaların bir tanesi. En sonuncusu. Dün akşam tarafsız TRT Haber mer-

kezi tekrarladı, oradan dinledim. Gaye dinamitlemek değil, dinamitlenmek… Ül-

kemizin çeşitli sorunlarının çözümlenmesini sağlamakta dinamitlenmek… Yıl-

larca “vatan ve millet” edebiyatı ile uyutulmuş olan Türk Milletinin, sorunlarına 

artık gerçekçilikle eğilmesi gerekmiyor mu? Gerçekçi olunca mı tahrikçi olunu-

yor? (Aksoy, 2002: 47, 378). 

 



 

251   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 TRT yöneticilerinin giderek sertleşen, iktidarla yakınlaşan ve bu ne-

denle özerkliği feda etmeye başlayan tutumları karşısında kurum içinde de 

eleştiriler yükselmeye başlamıştır. Yönetim Kurulu üyeleri Sandalcı, Sun ve 

Cav, 1 Kasım 1970’te ortak bir bildiri yayınlamış, TRT’nin düzelmesi için 

Genel Müdür Adnan Öztrak’ın görevden alınması gerektiğini vurgulamış ve 

TRT’yi içerden bölme hesapları yapan hükümetin kilit noktalara adamlarını 

getirme çabasında olduğunu belirtmişlerdir (Aksoy, 2002: 48, Milliyet 

08.11.1970: 9, 15.11.1970: 11). TRT İç Haberler Müdürü Doğan Kasaroğlu 

ve Parlamento Muhabiri Hüsamettin Çelebi’nin Devlet Bakanı Turhan Bil-

gin’le özel bir görüşme yapmalarını eleştiren bu üç isim, Öztrak ve Kasa-

roğlu’nun ortak bir çaba içinde olduğunu ve hükümetle bağlantı kurduklarını 

ileri sürmüştür (Milliyet, 08.11.1970: 9). Devlet Bakanı Turhan Bilgin bu 

iddialar karşısında şunları söylemiştir: 

 
TRT’de vuku bulan iç çekişmeyi, her vatandaş gibi, ben de üzüntü ile 

beklemekteyim… Ancak bugünkü gazetelerde üç yönetim kurulu üyesinin şah-

sımla ilgili iddialarına kısaca cevap vermek gereğini duyuyorum. TRT’yi bir pazar, 

mensuplarını pazarlık metaı bir mal addeden düşünceyi şiddetle kınıyorum. TRT 

özerk ve milli bir müessesemizdir. Bu müesseseyi yıpratmaya kimsenin hakkı yok-

tur (Milliyet 15.11.1970: 11). 

 

Her fırsatta TRT’yi eleştiren ve özerkliğinin tehlikelerinden bahse-

den hükümetin TRT içindeki bölünme karşısında TRT’nin özerkliğine vurgu 

yapan açıklamalarda bulunması ayrıca dikkat çekicidir. Yönetim Kurulu 

üyelerinin bu tepkileri karşısında TRT haber dairesinden 111 çalışan bir bil-

diri yayınlayarak üç Yönetim Kurulu üyesinin kendilerine yönelik “iktidara 

yaklaşmakta oldukları” iddialarını reddetmişler, bu üyelerin “TRT’yi kendi 

kafalarındaki anarşi yoluna sürüklemek istediklerini” belirtmişlerdir (Milli-

yet, 18.11.1970: 9).  Adnan Öztrak ise Yönetim Kurulu üyelerinin yayınla-

dığı bildiri karşısında, “Bugün TRT özerkliğinin, satılmanın eşiğinde olma-

sından bahsetmek gerçekle bağdaşmayan, hayret uyandırıcı bir insafsızlık-

tır” demiştir (Aktaran Arıkan, 1971: 11). Ayrıca, kurum içinde yayınladığı 

10.11.1970 tarih ve 430 sayılı tamimle kendisine ve yönetime yönelik eleş-

tirilerin haksız olduğunu, yayınlanan bildirinin yıkıcı nitelikte olduğunu be-

lirtmiş, çalışanların yaratılmaya çalışılan huzursuzluğu dikkate almayarak 

sükûnet içinde görevlerine devam etmelerini istemiş ve iktidarla hiçbir ya-

kınlaşma içinde olmadıklarını vurgulamıştır.  

 

Üç Yönetim Kurulu üyesinin TRT’nin özerk niteliğini kaybettiği ve 

giderek iktidarın tesiri altına girdiği gerekçesiyle başlattığı özerklik müca-

delesinde Ağaoğlu da yer almıştır. TRT içinde giderek “apoletli bir ahlakın 



 

  252 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

yaygınlaş”tığı bu süreçte kendisinin ve Yönetim Kurulu üyelerinin karşılaş-

tıkları en büyük sorunun adeta “özerkliği savunma çalışmalarına set çekmek 

için örgütlenmiş” olan her kademedeki ve büyük orandaki TRT çalışanları 

olduğunu belirtmektedir. Ağaoğlu, TRT programları ve özellikle de denetim 

sorunu üzerine bir rapor hazırlamış ve bunu uzun uğraşlar sonucu Genel Mü-

dür’e ve diğer yetkililere ulaştırmayı başarmıştır. Ayrıca kırk kadar yayın 

personeline bizzat kendisi dağıtmış ve görüşlerini istemiştir. Ancak raporu-

nun büyük bir tepkisizlikle karşılandığını belirtmektedir. Adnan Öztrak ve 

Semih Tuğrul’a raporu bizzat okumuş, onlar da pek önemsememişlerdir. 

Yine de mücadeleyi bırakmayan Ağaoğlu görev süresi dolmadan bu raporun 

Yönetim Kurulu’na getirilmesini, görüşülmesini ve özerk bir yayın kurulu-

şuna yaraşır değişimler yönünde kararlar alınmasını istemiştir. Ancak bu da 

gerçekleşmemiş ve hazırladığı rapor Yönetim Kuruluna bir türlü getirileme-

miştir (2004: 53, 78, 85-87). Mart 1970’te kurumdan tekrar ayrılan Ağa-

oğlu’nun ardından Yönetim Kurulunda yaşanan tartışmalar mücadelenin 

sürdürüldüğünü göstermektedir. 

 

Televizyonun özerkliğine ayrı bir önem verilmesi gerektiğini savu-

nan Öngören, televizyonun kurum içinde de bir “iç özerkliğe” sahip olması 

gerektiğini belirtmektedir. Bu “iç özerklik”in yalnızca teknik anlamda değil, 

konularını seçme ve işleme anlamında da olmasının önemine değinmektedir. 

İlk dönemde televizyonun bir “iç özerklik”e sahip olduğunu, bu sayede ku-

ruluşundaki tüm eksikliklere rağmen gelişerek Türkiye’nin çeşitli siyasal, 

ekonomik ve tarihsel sorunlarına değinmeye başladığını belirtmektedir 

(1970: 2). Mutlu da ilk dönem televizyon yayıncılığında “iç özerklik”in ro-

lünün büyük olduğunu vurgulamaktadır (1979-1980: 136). Öngören, özerk 

dönemde yapılan programlar dikkate alındığında özerkliğin uygulamada ku-

rumun tabanından üst kademelerine doğru yükseldiğinin açıkça görülebile-

ceğini belirtmektedir (1970: 2), ancak tıpkı iktidar gibi, TRT yöneticileri de 

özerkliğin tabana yayılmasından rahatsızlık duymuş ve giderek iktidara ben-

zer bir tutum benimseyerek programcıları baskı altına alma yolunu tercih 

etmiştir. Buna karşın, televizyon yöneticisi Öngören, televizyonu hem ikti-

darın hem de TRT yönetiminin olası baskılarından uzak ve iç özerkliğe de 

sahip bir yapıda oluşturma çabası içine girmiştir. Ancak bunu gerçekleştire-

memiştir. TRT yöneticileri bile televizyonun iç özerkliğini kabul etmemiş-

lerdir. Televizyonla birlikte benimsenen özerklik anlayışı TRT’nin üzerin-

deki baskıları, denetimleri ve sansür uygulamalarını yoğunlaştırmıştır. 12 

Mart’a yaklaşılırken, özerkliğin toplumla yakınlaşan anlamında ısrar eden 

yöneticilerin yerleri değiştirilmiştir. 27 Ekim 1970 tarihli Yönetim Kurulu 

toplantısında TRT’nin kilit noktalarındaki birçok üst düzey yöneticinin gö-



 

253   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 revden alınarak yerine yeni isimlerin atanması bunun en açık göstergesi ol-

muştur. Televizyon Dairesi Başkanı Mahmut Tali Öngören danışmanlığa, 

Teftiş Kurulu Başkanı Doğan Tanyer Genel Müdürlük Müşavirliğine ve 

merkez program uzmanı Rıdvan Çongur Diyarbakır Radyosu Müdürlüğüne 

atanmıştır (Milliyet, 29.10.1970: 3). 

  

1971’e gelindiğinde, TRT içindeki mücadele daha belirgin bir hal al-

mış,  kamuoyunda da yoğun bir biçimde yansımasını bulmaya başlamıştır. 

Ağaoğlu, özerkliğin korunmasında mücadele vermek amacıyla kuruma dö-

nerken Yönetim Kurulu üyelerinden Uğur Alacakaptan’la da görüştüğüne 

ve Alacakaptan’ın bu konuda kendi yanlarında olduğunu hissettirdiğine de-

ğinmektedir. Ancak buna rağmen planlanan adımlar atılamamış ve TRT 

içindeki kargaşa had safhaya ulaşmıştır. Alacakaptan 9 Ocak 1971’de istifa-

sını açıklamış, gerekçe olarak TRT’de yaşanan kargaşayı göstermiş, içinde 

bulunulan durumda görevini yapamayacağını bildirmiştir (Milliyet, 

10.01.1971: 9).  

 

TRT’deki kargaşa gibi, ülkedeki kriz ve çatışma ortamı da bu dönem 

giderek artmakta ve çözümü olağanüstü yönetimde gören egemen sınıflar bu 

çatışma ortamını daha da körükleyerek bu yönetimin gelişini hızlandırmaya 

çalışmaktaydılar (Ataay, 2006: 57-58). Çözümsüzlük her geçen gün artar-

ken, bozulan dengeleri egemen sınıflar lehine yeniden tesis edecek ve bu 

süreçte ilk olarak TRT’yi köklü bir tasfiyeye ve “temizliğe” tabi tutacak ola-

ğanüstü rejimin gelmesi de çok uzun sürmeyecekti.  

 

SONUÇ 

 

Tüm bunlar, Türkiye’de televizyon yayıncılığının henüz kuruluş aşa-

masında maruz kaldığı baskıyı göstermesi açısından dikkat çekicidir. Tele-

vizyon üzerine böylesine yoğun bir baskının uygulanması, Türkiye’de köklü 

bir televizyon yayıncılığı anlayışının şekillendirilmesini en başından 

imkânsız kılmıştır. Yine de, ilk televizyon ekibi uzun bir süre mücadeleden 

ve yerleştirmeye çalıştığı yayıncılık anlayışından vazgeçmemiştir. Bu ne-

denle hem iktidardan, hem de TRT yöneticilerinden ağır eleştiriler almaya 

ve sürekli baskı görmeye başlamışlardır. Özellikle TRT yönetiminin ve per-

sonelin büyük kısmının iktidarla yakınlaşan tutumu Türkiye’de yayıncılık 

alanındaki kırılmanın ve özerklikten uzaklaşmanın 12 Mart 1971’den çok 

önce gerçekleşmesine yol açmıştır.  

 

KAYNAKÇA 

 



 

  254 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

Adamou, C., Gaillard, I. ve Mustata, D. (2008), “Institutionalising European 

Television: The Shaping of European Television Institutions and Infrastruc-

tures”, A European Television History içinde, Bignell, J. ve A. Fickers (der.), 

Oxford: Wiley-Blackwell, 79-100. 

Ağaoğlu, A. (2004), Damla Damla Günler I, İstanbul: Alkım. 

Ahıska, M. (2005), Radyonun Sihirli Kapısı: Garbiyatçılık ve Politik Öznel-

lik, İstanbul: Metis. 

Ahmad, F. (1996), Demokrasi Sürecinde Türkiye, İstanbul: Hil Yayın. 

Akıllıoğlu, S., Aziz, A., Çolakoğlu, N., Dağlı, N. vd. (1990), TRT Dün’den 

Bugün’e Radyo-Televizyon 1927-1990, Ankara: TRT Yayınları. 

Aksoy, M. (2002), Tek Başına Orkestra: Mahmut Tali Öngören, Ankara: 

TİHV Yayınları. 

Arıkan, S. (1971), Bizim TRT, Ankara: Kardeş Matbaası. 

Ataay, F. (2006), 12 Mart’tan 12 Eylül’e Kriz Kıskacındaki Türk Siyaseti ve 

1978-1979 CHP Hükümeti, Ankara: De-Ki. 

Aziz, A. (1999), Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının 30 Yılı, Ankara: TRT 

Yayınları. 

Boratav, K. (2005), Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, Ankara: İmge. 

-------- (2010), Emperyaliz, Sosyalizm ve Türkiye, İstanbul: Yordam Kitap. 

Cankaya, Ö.  (2003), TRT: Bir Kitle İletişim Kurumunun Tarihi 1927-2000, 

İstanbul: YKY. 

Çaplı, B. (2003), “TRT ve Kamu Hizmeti Yayıncılığı”, Türkiye’de Gazete-

cilik, Tılıç, D. (der.), Ankara: ÇGD Yayınları, 292-313. 

DPT (1966), İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Radyo-Televizyon Özel İhtisas 

Komisyonu Raporu.  

Eroğul, C. (2003), “Çok Partili Düzenin Kuruluşu”, Geçiş Sürecinde Tür-

kiye, Schick, I. C. ve Tonak, E. A. (der.) İstanbul: Belge Yayınları, 112-158. 

Erol, T. (2010), “Atilla Sönmez Üzerine Bir Portre Denemesi”, Attila Sön-

mez’e Armağan: Türkiye’de Planlamanın Yükselişi ve Çöküşü 1960-1980, 

Türkcan, E. (haz.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 

Esen, S. (2009), “TRT Televizyonun 40. Yılında Yasaklar”, 

http://www.anafilya.org/go.php?go=7d915b0271027 

Garnham, N. (1990), Capitalism and Communication, London: SAGE. 

http://www.anafilya.org/go.php?go=7d915b0271027


 

255   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 Gülizar, J. (1994), Haberler Bitti Şimdi Oyun Havaları, Ankara: Ümit Ya-

yıncılık. 

Hickethier, K. (2008), “Early TV: Imagining and Realising Television”, A 

European Television History içinde, Bignell, J. ve Fickers, A. (der.), Oxford: 

Wiley-Blackwell, 55-78. 

Hüner, N. (1978), Dayanıklı Ev Tüketim Malları Araştırması: Televizyon, 

İstanbul: TSKB Araştırma Müdürlüğü. 

Keyder, Ç. (2003a), “Türkiye Demokrasisinin Ekonomi Politiği”, Geçiş Sü-

recinde Türkiye, Schick, I. C. ve Tonak, E. A. (der.) İstanbul: Belge Yayın-

ları, 38-75. 

-------- (2003b), “İktisadi Gelişme ve Bunalım: 1950-1980”, Geçiş Süre-

cinde Türkiye, Schick, I. C. ve Tonak, E. A. (der.) İstanbul: Belge Yayınları, 

310-325. 

Kocabaşoğlu, U. (2010), Şirket Telsizinden Devlet Radyosuna: TRT Öncesi 

Dönemde Radyonun Tarihsel Gelişimi ve Türk Siyasal Hayatı İçindeki Yeri, 

İstanbul: İletişim. 

Kuruç, B. (2010), “Bir Planın Anatomi Politiği: Dördüncü Plan’ın Hazırla-

nışı ve Sonu”, Türkiye’de Planlamanın Yükselişi ve Çöküşü 1960-1980, 

Türkcan, E. (Haz.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 357-410.  

Küçük, Y. (1975), Planlama, Kalkınma ve Türkiye, İstanbul: Bilim Yayın-

ları. 

Mazepa, P. (2007) “Democracy of, in and through communication: struggles 

around public service in Canada in the first half of the twentieth century”, 

Info, 9, 2/3, 45-56. 

Murdock, G. (2001), “Money Talks: Broadcasting Finance and Public Cul-

ture”, British Television: A Reader, Buscombe, E. (der.), Oxford: Oxford 

University. 

Mutlu, E. (1978), “Televizyon Dünya-Türkiye”, TRT-DER, 4, 6-7. 

-------- (1979-1980), “Televizyonla İletişimin Denetlenmesi”, AÜ. BYYO 

Yıllık, Ankara. 

-------- (1988), Tarafsız Yayıncılık, AÜ. BYYO Yıllık. 

-------- (1999), Televizyon ve Toplum, Ankara: TRT Yayınları. 

Oskay, Ü. (1971), Toplumsal Gelişmede Radyo ve Televizyon, Ankara: Se-

vinç Matbaası. 



 

  256 

 

Atatürk İletişim Dergisi Sayı 7 / Temmuz 2014 

Öngören, M. T.  (1968, 13 Şubat), “Türkiye Televizyonu”, Forum. 

-------- (1970, 10 Ekim), “Televizyonun Özerkliği”, Milliyet. 

-------- (1975a), “TRT Televizyonunda Yasaklar”, Elektrik Mühendisliği, 

c.19, s. 217, 29-36. 

-------- (1975b, 20 Mayıs), TRT Sorunu, Yürüyüş. 

-------- (1974/1976), “Ankara Televizyonu 1968”, AÜ. BYYO Yıllık, Ankara. 

-------- (1979), “Dünya’da ve Türkiye’de Televizyonun Gelişimi”, Türkiye 

Yazıları, 32, 4-8. 

-------- (2002), Ben Mahmut Tali Öngören… (1998 yapımı “Ah Gözyaşım 

Ülke” belgeselinde MTÖ’nün konuşmalarının deşifre metni), Tek Başına 

Orkestra: Mahmut Tali Öngören, Aksoy, M. (der.), Ankara: TİHV Yayın-

ları. 

Özdek, R. (1977), Hedef TRT, Ankara: Ekonomik ve Sosyal Yayınları. 

Savran, S. (2010), Türkiye’de Sınıf Mücadeleleri 1908-1980, İstanbul: Yor-

dam. 

Sönmez, A. (2010), “Kendi Anlatımıyla Attila Sönmez”, Attila Sönmez’e 

Armağan: Türkiye’de Planlamanın Yükselişi ve Çöküşü 1960-1980, Türk-

can, E. (haz.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. 

Sözer, Z. (2014), Halkın Sesinden İktidarın Borazanına, İstanbul: Doğan Ki-

tap. 

Tamer, E. C. (1983), Dünü ve Bugünüyle Televizyon, İstanbul: Varlık. 

Timur, T (2003), “Osmanlı Mirası”, Geçiş Sürecinde Türkiye, Schick, I. C. 

ve Tonak, E. A. (der.) İstanbul: Belge. 

TRT (1966), Türkiye Radyo Televizyon Kurumu1966 Yılı Çalışma Programı 

ve Bütçesi. 

TRT (1969), TRT 1969 Yılı Faaliyet ve Mali Bünye Raporu. 

TRT (1970), TRT 1970 Yılı Faaliyet ve Mali Bünye Raporu. 

TRT (1971), TRT 1971 Yılı Faaliyet ve Mali Bünye Raporu. 

TRT Kanununu Değiştirme Tasarısı Hakkında Basın yayın Yüksek Okulu 

Raporu (1969), Ankara: Sevinç Matbaası. 

Tuğrul, S. (1975), Türkiye’de Televizyon ve Radyo Olayları, İstanbul: Koza 

Yayınları. 



 

257   
 

Özerklik Mücadeleleri Bağlamında Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının ilk Dönemi 1968-1971 -  Süleyman İLASLAN 

 Yılmaz, H. (2006), İdarenin Görsel-İşitsel İletişim Alanındaki İşlevi, An-

kara: İmaj Yayınevi. 

Zürcher, E. J. (2007), Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İstanbul: İletişim. 


