
Bildiri





Elusive Citizenship: Media, Minorities and 
Freedom of Communication 
in Turkey in the Last Decade

Dr. Eylem YANARDAĞOĞLU

Abstract

This paper is based on a presentation delivered at St Antony’s 
College, University of Oxford on 21st of May 2012 as part of the Seminar 
Series “Authority, Censorship and Subversion in Turkey: Culture and 
Society in the AKP Years”. It reviews the developments that took place 
in realm of freedom of communication and media in the last decade.1 

Through interviews with editors and journalists, this presentation 
demonstrates that the exercise of democratic citizenship through the 
media and freedom of communication in Turkey is inversely correlated to 
deepening of AKP’s power in governance. 

keywords: Justice and Development Party, AKP, Turkey, media 
freedom, journalism, citizenship, governance

1	 Part	of	the	data	presented	here	is	taken	from	my	Phd	Thesis:	Yanardağoğlu,	Eylem	(2008)	
“The	Mediation	of	Cultural	Identities:	Changing	Practices	and	Policies	in	Contemporary	
Turkey”,	Unpublished	doctoral	thesis,	City	University.	

kadir	has	üniversitesi
iletişim	fakültesi

eylemy@khas.edu.tr	



88 İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

Résumé 

Médias, les minorités et la liberté de communication en Turquie dans 
la dernière décennie

Cet article est dérivé d’une présentation faite au Collège St Antoine, 
Université d'Oxford le 21 Mai 2012 dans le cadre d’une série de séminaires 
intitulée “Autorité, censure et subversion en Turquie: culture et société dans les 
années avec l'AKP”. Il passe en revue les développements qui ont eu lieu dans 
le domaine de la liberté de la communication et des médias dans la dernière 
décennie. Grâce à des interviews avec des éditeurs et des journalistes, cette 
présentation démontre que l'exercice de la citoyenneté démocratique à travers 
les médias et la liberté de communication en Turquie sont inversement corrélées 
avec l'approfondissement de la puissance de l'AKP en gouvernance.

mots-clés : le Parti de la Justice et du Développement, AKP, la Turquie, la 
liberté des médias, le journalisme, la citoyenneté, la gouvernance

Özet 

Son On Yılda Türkiye’de Medya, Azınlıklar ve İletişim Özgürlüğü

Bu çalışma, Adalet Ve Kalkınma Partisi’nin (AKP) iktidardaki 10. yılını 
değerlendirmek için Oxford Üniversitesi St. Antony’s Koleji’nde düzenlenen 
“AKP Yıllarında Türkiye’de Kültür ve Toplum: Otorite, Sansür ve Bozulma” isimli 
seminer programı dahilinde 21 Mayıs 2012’de sunulan bildiriye dayanmaktadır. 
Bildiri öncelikle Türkiye’de iletişim özgürlüğü alanında son 10 yılda meydana 
gelen değişim ve siyasalardaki gelişmeleri ele alır. Bu gelişmeler, gazeteciler ve 
televizyon editörleriyle yapılmış mülakatlar ve iletişim özgürlüğü alanında çalışan 
ulusal ve uluslararası sivil toplum kuruluşlarının değerlendirme raporları üzerinden 
incelenir. Bu veriler ışığında ortaya çıkan tabloda, AKP’nin iktidardaki gücünün 
derinleşmesiyle medya dolayımıyla deneyimlenen demokratik vatandaşlığın	
sınırlarının	 giderek daraldığı ve Türkiye'de iletişim özgürlüğündeki problemli 
alanların arttığı savunulmaktadır.

anahtar kelimeler: Adalet ve Kalkınma Partisi, AKP, Türkiye, medya 
özgürlüğü, gazetecilik, vatandaşlık, yönetişim



89İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

Introduction

Turkey	 witnessed	 tremendous	 socio-political	 transformation	 in	 the	
last	decade,	mainly	 triggered	by	 the	 reforms	made	 in	 its	bid	 to	become	a	 full	
member	of	the	European	Union	(EU).	At	the	European	Union	Summit	in	Helsinki	
in	 1999,	 Turkey	 was	 still	 seen	 to	 display	 ‘serious	 shortcomings	 in	 terms	 of	
human	rights	and	protection	of	minorities’	but	the	basic	features	of	a	democratic	
system	 was	 acknowledged	 (EC	 2004:	 165).	 Although	 various	 governments	
introduced	 ‘democratisation	 packages’	 since	 1991,	 the	 scale	 of	 reforms	 that	
were	undertaken	after	Helsinki	summit	was	unprecedented	(Müftüler-Baç	1998).	
The	reform	period	was	divided	between	two	governments,	the	Democratic	Left	
Party,	 Motherland	 Party	 and	 Nationalist	 Movement	 Party,	 (DSP-ANAP-MHP)	
coalition,	and	the	Justice	and	Development	Party	 (AKP)	government	 that	won	
the	general	elections	in	November	2002.

The	 outcome	was	 a	 strong	 single	 party	AKP)	 government.	 AKP	 gained	
34.2%	of	 the	votes	and	when	 it	 came	 to	power	 it	was	 time	 to	 introduce	 the	
“medium	term”	reform	measures	 for	EU	 integration.	These	 included	allowing	
education	and	broadcasting	 in	the	“mother	tongue”	and	abolishment	of	death	
penalty	which	represented	the	most	difficult	areas	of	reforms	and	new	provisions.	
These	reforms	have	to	be	completed	before	the	end	of	2002	because	Turkey	
needed	 to	 show	 its	 progress	 in	 these	 areas	 before	 the	 crucial	 EU	 summit	 in	
December	in	Copenhagen.

Since	 the	1980s,	political	establishment	has	shown	a	certain	degree	of	
reluctancy	 to	make	provisions	 for	media	and	education	 in	minority	 languages.	
According	 to	 some	 scholars	 this	 could	 traced	 back	 to	 the	 collapse	 of	 multi-
religious	 and	 multi-cultural	 Ottoman	 Empire,	 where	 the	 primary	 cause	 of	 its	
dissolution	was	attributed	to	 its	culturally	diverse	heritage.	 (Keyder	2005)	This	
is	why	 scholars	 argued	 that	 the	Republican	modernization	 project	 considered	
the	elements	of	the	Ottoman	heritage,	such	as	the	Kurds	and	non-Muslims	as	
the	misfits	of	the	modernisation	project	(Kirişçi	and	Winrow	1997).	For	instance,	
in	 early	 days	 of	 the	 Republic,	 so-called	 Turkification policies, targeted non-
Muslim minorities and leading to their gradual decline, emigration and further 
demographic homogenisation of Turkey.2

Later,	following	the	military	coup	in	1980,	expressions	of	Kurdish	identity	
were	 prohibited.	 The	 use	 of	 Kurdish	 language	was	 banned	 in	 1983	 based	 by	
Law	No.2932,	which	also	declared	Turkish	as	the	mother-tongue	of	all	Turkish	
citizens.	 In	 addition	 to	publishing	 in	 the	Kurdish	 language,	naming	places	 and	
children	in	any	language	other	than	Turkish	was	also	banned	(O’Neil	2007).	

2	 Other	Turkification	policies	included:	Citizen	Speak	Turkish!	Campaign	in	1928,	relocation	of	Jews	
in	1934,	naturalization	policies	in	interwar	years,	Capital	Levy	in	1942	as	a	war	time	measure,	the	
pogrom	of	6/7	September	1955	and	finally	the	deportation	of	Greeks	who	hold	Greek	passports	
in	1964	due	to	the	tension	over	Cyprus	problem	(Aktar	2004;	Bali	2003).



90 İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

Although	Turkey	has	not	yet	signed	the	two	essential	documents3 in the 
field	 of	minority	 protection,	 the	 first	 initiative	 in	 terms	of	 cultural	 rights	 came	
in	 the	 form	 of	minority	 language	media	 provisions.	 This	 process	 began	with	
allowing	Kurdish	language	broadcasting	on	public	television	and	radio	in	2004	and	
on	commercial	local	channels	in	2006.	Previously	unthinkable,	Kurdish	language	
broadcasts	contributed	to	the	visibility	of	cultural	diversity	in	the	Turkish	media	
scene.4

But	 Turkey	 has	 actually	 enjoyed	 a	 multi-lingual	 media	 environment	 for	
many	 centuries.	 The	 first	 printing	 house	was	 established	 in	 Istanbul	 in	 1493	
by	 Jewish	 immigrants,	 and	mainly	 published	 religious	 texts	 as	well	 as	 books	
in	Spanish,	Latin	and	Greek	(Topuz	2003).	The	first	printing	press	 in	Armenian	
was	established	in	1567,	followed	by	the	first	Greek	press	 in	1627	in	Istanbul	
(Karakaşlı,	 2001).	 Each	 community	 was	 organised	 under	 the	 millet system 
which allowed communities to establish their own language and educational 
institutions.5	The	first	Turkish	newspaper	and	the	official	gazette	of	the	Empire,	
Takvim-i	Vekayi,	emerged	 in	1831	and	was	published	 in	 languages	spoken	by	
the	various	communities,	including	Greek,	Arabic,	Armenian	and	Persian	(Topuz	
2003).	

The	Lausanne	Treaty	(1923)	that	constituted	the	Republic	also	framed	non-
Muslims	officially	as	minorities.	This	helped	the	transfer	of	the	multi-lingual	media	
tradition	to	Republican	Turkey	as	the	Treaty	granted	non-Muslim	communities	
the	right	to	retain	their	community	organisations	and	institutions.	For	instance,	
during	the	early	Republican	years,	the	Greek	community	in	Istanbul	had	around	
thirty	newspapers,	but	currently	it	has	only	two	newspapers	-	Apoyevmatini and 
Iho. Apoyevmatini was	established	in	1925	and	mainly	operates	through	the	sole	
efforts	of	its	general	director,	but	the	paper	still	proves	to	be	a	pivotal	point	for	
the	community.	Iho, was established in 1977 when the Rum community was in 
constant decline and its general director is the only journalist who remained in 
Iho after the others emigrated. 

The Jewish community newspaper Şalom	was	established	in	1948	in	the	
Judeo-Spanish	 language	 and	 has	 become	 bilingual	 in	 1984	with	more	 pages	

3	 European	Charter	for	Regional	or	Minority	Languages	and	Framework	Convention	for	Protection	
of	National	Minorities.	These	two	Council	of	Europe	Documents	provide	the	basis	of	minority	
protection	 and	 media	 diversity.	 The	 charter	 was	 adopted	 in	 1992	 and	 entered	 into	 force	 in	
1998.	The	Convention	was	opened	for	signature	in	1995	and	has	been	signed	and	ratified	by	35	
member	countries.	http://conventions.coe.int	

4	 For	a	detailed	analysis	of	the	policy	process	also	see	(Timisi	2005).

5	 The	 term	 ‘millet’	 literally	means	 nation,	 but	 it	 does	 not	 have	 the	 political	 connotation	 in	 the	
modern	sense.	It	is	a	legal	organization	of	religious	communities	such	as	Greeks,	Armenians	and	
the	Jews	but	this	distinction	was	based	on	religion	rather	than	ethnicity.	The	system	became	the	
constitutive	legislation	of	the	Ottoman	state	in	the	15th	century	only	in	1850s	after	modernization	
reforms	millet	members	were	treated	as	Ottoman	citizens	(Karpat	1982:145-162).



91İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

in	 Turkish.6	 The	 paper	 relies	 heavily	 on	 foreign	 newspapers	 and	 the	 Internet	
as	 news	 sources	 and	 dedicates	more	 space	 to	 events	 that	 take	 place	 in	 the	
diaspora	that	would	interest	the	community.7	Şalom	has	grown	from	four	pages	
to	twenty	pages	in	the	last	decade	and	accommodates	a	staff	of	forty	people.	
The	 newspaper	 is	 seen	 as	 both	 reflector	 and	 leader	 of	 public	 opinion	 in	 the	
community	but	it	refrains	from	challenging	the	status	quo	and	aims	to	combat	
prejudices	against	Jews.	

The	Armenian	community	has	three	newspapers	catering	for	a	population	
estimated	 at	 60,000	 people.	 These	 are	 Jamanak,	Marmara and Agos.	 All	 are	
delivered	to	the	neighbourhoods	where	Armenians	reside	in	Istanbul	and	they	
are	mailed	to	subscribers	around	the	world	Jamanak	was	established	in	1908.	
Marmara was	established	in	1940	as	a	daily	newspaper	and	it	has	a	circulation	of	
1500	copies	a	day.	In	2000,	with	the	launch	of	its	Internet	site,	it	became	the	first	
online	Armenian	newspaper.	Agos is the youngest of the community newspapers 
and was established in 1996 with the mission to be a ‘bridge’ between the 
community and the larger society. As a bilingual weekly, it displayed a more 
oppositional character compared to the other community newspapers. In its news 
selection, Agos privileges news items that are related to the democratization 
process in Turkey. For some community members Agos	has	become	a	point	
of	 reference	 for	 all	 issues	 related	 to	 the	Armenian	community	 and	 its	 former	
general	director	Hrant	Dink,	assumed	the	role	of	an	opinion	leader.8

Like	 the	 Kurds,	 Non-Muslim	minorities	 in	 Turkey	 have	 faced	 problems	
stemming	from	domestic	and	international	conflicts,	as	well	as	from	prejudices	
in	 the	 public	 sphere	 as	 a	 result	 of	 historical	 tensions.	 Although	 the	 general	
tendency	within	non-Muslim	communities	has	been	to	remain	‘silent’,	one	could	
observe	 an	 ‘openness’	within	 these	 communities	 and	 a	 revitalisation	 of	 their	
media.	This	process	has	intensified	since	1990s,	as	part	of	greater	visibility	of	
identity	politics	in	the	public	realm.	The	public	assertions	of	particularistic	ethnic	
and	religious	identities,	which	were	previously	confined	to	the	private	realm	also	
coincided	with	this	period.	Indeed,	in	the	1990s	Kurdish	nationalism	and	political	
Islam	were	considered	as	the	two	major	threats	to	the	modernisation	process	
and	these	dynamics	rendered	contestation	of	cultural	identities	in	Turkey	more	
visible,	comprehensive	and	‘radical’	(Kasaba	and	Bozdoğan	1997).	

For	 some	 critics	 identity	 politics	 that	 challenged	 Turkish	modernisation	
also	paved	the	way	for	political	actors	such	as	AKP	to	emerge	strongly	on	the	
political	scene	(Keyman	2005).	Ak	Party	which	“portrayed	itself	as	a	conservative	
party that advocated	a	liberal	market	economy	and	EU	membership”,	cultivated	

6	 A	majority	of	the	Jewish	population	in	Turkey	are	of	Sephardic	origin	who	were	forced	to	leave	
Spain	in	the	15th	century.	

7	 Interview	with	author	

8	 Interview	with	community	members.	



92 İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

confidence	 among	 the	 big	 businessmen,	 liberal	 intelligentsia	 and	mainstream	
media	as	the	only	party	than	can	deliver	stability	and	reforms	necessary	for	EU	
integration	(Kaya	and	Çakmur	2010:531).

As	part	of	its	EU	accession,	Turkey	had	to	comply	with	the	Copenhagen	
political	 criteria	 and	 to	 deliver	 short	 term	 and	 medium	 term	 reforms.	 Short	
term	 objectives,	 (to	 be	 completed	 by	 the	 end	 of	 2001),	 included	 issues	 like	
strengthening	 freedom	of	expression	and	bringing	 it	 in	 line	with	Article	10	of	
the	European	Convention	of	Human	Rights	 (ECHR),	fight	against	torture,	 legal	
arrangements	towards	the	abolishment	of	the	death	penalty	and	removal	of	any	
legal	provisions	which	prohibits	the	use	of	Turkish	citizens’	mother	tongue	in	TV/
radio	broadcasts	(EC	2003).	Between	2000	and	2006	a	number	of	key	reforms	
introduced	within	a	total	of	8	EU	harmonization	packages.

The First Term of the AKP Government 2002-2007 and Beginning of 
Kurdish Broadcasting

The	 first	 obstacle	 for	 allowing	 ‘Kurdish	 broadcasting’	 was	 in	 Article	
28	which	 read	“Publications	shall	 not	be	made	 in	 any	 language	prohibited	by	
law”.	 This	was	 deleted	 from	 the	 text	 of	 the	Constitution.9	 The	 constitutional	
amendments	were	accepted	under	Law	No:	4709,	Law	on	Amending	Certain	
Articles	of	 the	Constitution	of	 the	Turkish	Republic,	 by	 the	parliament	on	 the	
3rd	of	October	2001	as	a	part	of	the	1st	harmonization	package.	The	restrictions	
under	Article	26	and	28	of	the	1982	constitution,	which	banned	the	use	of	certain	
languages,	and	were	prepared	under	the	military	regime.	

The	 amendment	 in	 the	 constitution	 however	 contradicted	 with	 other	
legislation	such	as	article	4	of	the	3984	RTÜK	law	which	stipulated	that	‘Foreign	
languages	which	 contribute	 to	 the	 universal	 culture	 and	 science	 artifacts	 can	
be	used	 in	 education,	 or	 these	 languages	 can	be	used	 to	 disseminate	 news. 
Because	Kurdish	is	not	considered	as	a	language	which	contributes	to	universal	
culture	 and	 science,	 according	 to	RTÜK	 law,	 further	 legislative	 changes	were	
needed	(Ergin	2001).

The 3rd	reform	package	lifted	the	ban	on	the	use	of	mother	tongue	and	
death	penalty.	The	 law	no	4771	was	 introduced	on	8th	of	August	2002	and	 it	
included	amendments	on	Radio	and	Television	 Institutions	Act	 (Law	no	3984)	
in	order	to	allow	Turkish	citizens	to	make	broadcasts	in	the	languages	used	in	
daily	life.	The	government	began	to	put	pressure	on	RTÜK	(Radio	Television	High	
Council)	to	complete	a	directive	before	the	EU	summit	in	order	to	reveal	Turkey’s	
commitment	 to	 the	membership.	 The	 first	 directive	 on	 Kurdish	 broadcasting	
came	into	effect	on	18th	of	December	2002	and	stipulated	that	the	broadcasts	
in	‘different	languages	and	dialects	used	traditionally	by	Turkish	citizens	in	daily	

9	 ABGS	(2001)	Secretariat	General	for	European	Union	Affairs	Report,	Ankara,	p.	5.	



93İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

life’	 would	 only	 be	 aired	 on	 TRT,	 the	 national	 public	 television.	 Programs	 in	
these	dialects	and	languages	could	include	news,	music	and	cultural	broadcasts	
for	adults,	but	the	teaching	of	these	languages	would	not	be	possible.	The	TV	
broadcasts	could	not	exceed	30	minutes	per	day	and	2	hours	in	total	in	any	given	
week	and	radio	broadcasts	could	not	exceed	45	min	per	day	a	total	of	4	hours	
per	week.	TV	broadcasts	also	had	to	include	subtitles	and	radio	programs	should	
be	 followed	by	an	exact	 translation.	 In	article	8	of	 the	directive	 the	sanctions	
were	stipulated	which	mainly	 focused	on	concerns	over	national	 security	and	
separatist	propaganda.	

The	new	directive	also	empowered	RTÜK	to	determine	which	dialects	and	
languages	could	be	used	in	these	broadcasts	and	stipulated	the	completion	of	
an	audience	profile.	The	first	directive	was	entangled	in	bureaucratic	problems	
between	TRT	and	RTÜK	which	were	caught	up	in	a	legal	battle	over	their	authority	
stipulated	by	their	own	regulations.	RTÜK’s	regulatory	provisions	could	not	be	
applied	to	TRT,	which	had	an	independent	structure	of	regulation.	As	part	of	the	
6th	reform	package	in	June	2003,	a	second	directive	was	introduced	which	made	
it	possible	for	both	public	and	private	channels	to	make	broadcasts	in	traditionally	
used	languages.	The	new	directive	came	into	effect	on	25th	of	January	2004.	 

The	second	directive	 left	 issuing	 license	 for	 local	stations	outside	of	 its	
provisions	 in	a	 temporary	article	until	an	audience	profile	was	completed.	The	
directive	 repeated	 the	 obligation	 which	 existed	 in	 the	 1st	 directive	 that	 that	
the	broadcast	in	traditionally	used	languages	cannot	be	against	the	rule	of	law,	
national	 security,	 general	 morals,	 the	 qualities	 of	 the	 Republic	 as	 set	 in	 the	
constitution,	the	indivisibility	of	the	state	with	its	country	and	nation,	3984	RTÜK	
act,	and	the	directives	based	on	this	act	(Hürriyet	2004).	

RTÜK	received	no	applications	from	national	television	or	radio	channels;	
so	 it	began	 to	put	pressure	on	TRT	 to	start	broadcasting	 in	Kurdish.	The	TRT	
law,	which	previously	conflicted	with	RTÜK	regulations,	was	not	changed	but	
the	 necessary	 authorization	 was	 given	 in	 an	 executive	 board	 meeting.	 The	
audience	profiles	were	never	completed	but	TRT	undertook	 the	 responsibility	
to	 start	 broadcast	 in	 traditionally	 used	 languages,	 rather	 reluctantly.	 This	
situation	according	to	TRT	experts	was	an	indication	that	there	was	a	problem	
of	 “independence	 from	 government”	 in	 TRT	 structure	 because	 government	
tended	to	consider	the	institution	as	the	“backyard”.10 

TRT	began	broadcasts	on	7th	of	June	2004	with	Bosnian	Monday	on	Radio	
1	between	06.10	and	06.45	and	on	TRT-3	from	10.30.	Kurdish	for	the	first	time	
was	aired	on	the	9th	of	June	in	the	Kırmançi	dialect	and	included	the	news,	a	
documentary	and	a	music	section.	

 

10	 Anonymous	TRT	producer	in	an	interview	with	author,	TRT,	Ankara,	2006.	



94 İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

	 The	most	controversial	medium	term	reforms	were	completed	before	
the	 crucial	 EU	 summit	 December	 2004	where	 the	 EU	 Council	 would	 decide	
whether	or	not	to	proceed	with	accession	negotiations.	The	EU	Commissions’	
annual	regular	report	in	2004	acknowledged	that	Turkey	sufficiently	fulfilled	the	
political	criteria	and	recommended	the	opening	of	accession	negotiations.	This	
was	the	moment	Turkey	had	been	waiting	for	since	it	started	its	harmonization	
process	with	the	European	Union	in	1999.	The	next	step	in	Kurdish	broadcasting	
was	to	extend	this	right	to	local	channels	and	allow	local	private	channels	to	start	
transmissions.	

Broadcasting	 in	 Kurdish	 on	 local	 private	 channels	 began	 in	 2006.	 After	
signing	a	declaration,	Gun	TV	and	So	TV	of	Diyarbakir	and	Medya	FM	of	Şanlıurfa	
were	finally	given	permission	to	begin	broadcasts.	The	transmissions	would	be	a	
half	an	hour	program	on	Söz	TV,	called	‘Our	traditions	and	customs’,	a	5	minute	
news	 bulletin	 in	 Kırmançi	 dialect	 on	 Medya	 FM,	 Gün	 TV’s	 cultural	 program	
called	 ‘Cradle	of	Culture’	 for	45	minutes	 (Hürriyet,	2006).	On	 the	day,	Medya	
FM’s	 first	 transmission	 there	was	 a	 15-minute	 news	bulletin,	 followed	by	 15	
minutes	of	folk	songs	and	religions	hymns,	and	the	last	part	of	the	transmission	
was	dedicated	to	the	publicity	of	Şanlıurfa.	 (Hürriyet	2006)	Gün	TV	also	began	
its	 transmissions	 of	 the	weekly	 cultural	 program	Derguşa Çande on the 23rd 
of	March	2006	in	Diyarbakır.	The	content	of	the	program	is	designed	as	a	talk	
show	about	the	region’s	cultural	and	historical	characteristics	due	to	limitations	
stemming	from	the	directive.	In	2007,	the	experts	in	the	EU	Delegation	in	Ankara	
thought	that	the	broadcasts	were	still	limited	but	they	were	‘significant’	because	
they	believed	‘10	years	ago	it	would	not	even	be	possible	to	imagine	that	Kurdish	
transmissions	could	begin	in	Turkey’.11 

The Second Term of AKP Government 2007-2011 And Pm Erdoğan's 
Anti-Media Attitude

In	 the	 1990s,	 Turkey	 had	 one	 of	 the	worst	 records	 on	media	 freedom	
due	to	the	assassination	and	imprisonment	of	journalists	not	only	from	marginal	
leftwing	 or	 oppositional	 Kurdish	 press,	 but	 also	 mainstream	 leftwing,	 social	
democrat	 and	Kemalist	 journalists	 (Tılıç	 2001).	 In	 this	 period	 the	main	“agent	
in	 limiting	 the	 freedom	 of	 expression	 was	 the	 state”	 especially	 through	
implementing	Articles	141	and	142	of	the	Turkish	Penal	Code.	Despite	a	number	
of	 amendments	 during	 Europeanization	 reforms,	 the	Article	 301	 of	 the	 Penal	
code,	which	addresses	the	offences	committed	 in	 ‘insulting	Turkishness’	was	
widely	used	to	prosecute	journalists,	writers	such	as	Nobel	Prize	winner	Orhan	
Pamuk,	 the	 former	editor	 in	chief	of	Armenian	Agos	newspaper	 -	Hrant	Dink,	

11	 	Anonymous	EU	delegation	officer	 in	an	 interview	with	author,	Ankara,	11	January	2007.	The	
definition	of	a	minority	is	problematic	within	the	EU	context	as	there	are	no	binding	standards.	
In	 the	EU	structure	minority	provisions	are	catered	 in	Council	of	Europe	conventions	or	other	
international	 documents.	 The	EU	delegation	 experts	 claimed	Kurds	were	 aiming	 to	 attain	 for	
‘minority	rights’	but	they	at	the	same	time	oppose	to	being	seen	as	‘minorities’	in	Turkey’.	



95İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

and	other	well	known	intellectuals	such	as	İsmet	Berkan,	Murat	Belge	and	Haluk	
Şahin.	Agos	published	a	news	story	on	the	6th	of	February	2004	(Lady	Sabiha’s	
Secret)	which	 read	 that	one	of	 adopted	children	of	Ataturk’s,	Sabiha	Gökçen,	
could	be	an	Armenian	girl	who	is	taken	from	an	orphanage.	This	attracted	a	huge	
media	controversy	as	 it	was	 reported	on	 the	pages	of	Hürriyet	on	 the	21st of 
February	2004	(Christensen	2010).	

On	the	13th	of	February,	Hrant	Dink	wrote	an	article	on	Agos	and	suggested	
that	Armenians	should	be	able	to	get	rid	of	their	“obsession”	with	the	Turks	in	
order	 for	 their	 identity	 to	 be	 emancipated.	A	 private	 citizen	 opened	 a	 lawsuit	
against	Hrant	Dink	invoking	article	of	the	301	Penal	code.	Dink	was	charged	with	
6	months	jail	sentence,	but	it	was	suspended.	Hrant	Dink	decided	to	appeal	to	
the	European	Court	of	Human	Rights.	Agos	and	Hrant	Dink	had	been	a	target	
and	victim	of	the	very	xenophobia	they	were	trying	to	eliminate.	Hrant	Dink	was	
shot	dead	in	Istanbul	in	January	2007	in	broad	daylight	in	front	of	his	newspaper	
offices	by	a	17	year-old	teenager,	apparently	because	he	insulted	“Turkishness”	
in	one	of	his	essays	 in	 the	newspaper	 (The	Economist	2007).	Hrant	Dink	 trial	
ended	in	January	2012.	The	actual	murderer	was	sentenced	to	22	years	and	two	
others	were	given	12	years	in	prison,	and	16	other	defendants,	were	acquitted	of	
the	charge	of	being	members	of	a	criminal	organisation.	An	independent	report	
published	soon	after	the	verdict,	by	the	President’s	auditing	office,	revealed	the	
gaps	and	negligence	in	the	investigation	and	the	verdict.	

Two	months	after	the	murder,	Nokta	weekly	published	two	articles	which	
revealed	a	secret	campaign	of	the	military	first	to	categories	journalists	as	“pro	
and	anti-military”.	Secondly,	 it	published	documents	 that	showed	a	planned	a	
coup	 in	2004	which	did	not	materialise.	Nokta	was	shut	down	and	 its	offices	
were	 raided.	 In	May	2007,	 the	 Internet	Law	was	enacted.	A	 report	by	OSCE	
observed	 that	 from	 May	 2007	 until	 December	 2009,	 approximately	 3,700	
websites	had	been	blocked	by	authorities,	including	YouTube	and	many	Google	
services.	(Article	19,	2010)	

In	the	midst	of	these	events,	the	second	tenure	of	the	AKP	government	
began	after	the	early	elections	that	were	held	 in	July	22nd	in	2007.	Despite	a	
stern	rejection	by	the	army	of	Abdullah	Gül’s	candidacy	by	a	statement	published	
on	its	website	on	the	eve	of	27th	of	April,	Mr.	Gül	was	elected	president	on	the	
28th	of	August	2007	after	the	AKP	secured	a	majority	in	the	parliament	with	47%	
of	the	votes.	

The	second	term	of	the	AK	Party	government	was	eventful	as	the	tensions	
between	 the	secular	establishment	and	AKP	heightened	after	new	 legislation	
controversially	 allowed	 the	 headscarf	 to	 be	 worn	 in	 educational	 institutions	
which	was	previously	banned.	The	principal	prosecutor	of	 the	Supreme	Court	
of	 Appeals	 appealed	 to	 the	 Constitutional	 Court	 to	 shut	 down	 AKP	 on	 the	
grounds	 that	 it	 has	become	a	 ‘centre	 for	 anti-secular	 activities’	 (BBC	Turkish,	



96 İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

14th	March	2008).	Although	it	was	considered	by	some	as	“	a	last-ditch	attempt	
by	the	Turkey’s	old	guard	to	cling	to	power”,	critics	also	began	to	acknowledge	
Erdogan’s	 insufficiency	 in	enhancing	 freedom	of	speech	and	scrapping	article	
301	which	 used	 to	 prosecute	 Turkish	writers	 and	 academics	 (The	Economist	
2008:	61)	

The	Constitutional	court	decided	not	to	ban	AK	Party	and	its	leaders	but	
levied	a	heavy	fine	for	anti-secular	activity	(The	Economist	2008).	Mr.	Erdogan,	
who	was	seen	as	a	champion	of	free	speech	when	he	first	came	to	power,	in	its	
second	term	raised	eyebrows	when	he	“	embarked	on	a	systematic	campaign	to	
silence	his	opponents”	after	the	case	to	shut	down	his	party	(Bilefksy	and	Arsu	
2012).	

Perhaps	to	understand	how	the	political	power	attempted	to	curb	freedom	
of	the	press	and	to	understand	Mr.	Erdoğan’s	“systematic	campaign”	especially,	
waged	against	the	media	in	the	second	term	in	power,	we	need	to	consider	a	
couple	of	cases	which	still	continue	to	shape	the	media	industry	and	its	relations	
with	the	state	in	Turkey.	The	first	and	most	illuminating	case	is	the	case	of	Aydın	
Dogan’s	tax	fine.	The	relationship	between	Mr.	Erdoğan	and	Doğan	media	group	
deteriorated	 in	2007,	 just	before	 the	presidency	elections.	The	prime	minister	
openly	 challenged	 the	 editorial	 policies	 of	 the	media	 organisations	 that	 does	
not	support	AK	Party	government	and	called	on	the	public	“not	to	read”	such	
newspapers.	Prime	Minister	Recep	Tayyip	Erdoğan	also	began	“polishing	up”	
the	media	groups	that	supported	the	AK	Party	government.”	(Ulagay	2011:15)	
The	 tax	 fine	was	 levied	 in	 December	 2009	with	 a	 3.75	 billion	 lira	 (2.5	 billion	
dollars)	“for	allegedly	evading	 the	 taxes	 in	 the	 transfer	of	assets	 from	one	 its	
companies	to	another”	(The	Economist	2009:	72)	The	fine	raised	concerns	about	
the	 freedom	of	 the	media	because	Aydın	Doğan’s	newspapers	and	 television	
channels	“	promoted	claims	that	Mr.	Erdoğan	is	bent	on	leading	Turkey	towards	
religious	rule”	and	“their	coverage	was	used	as	a	evidence	in	court	case	seeking	
to	ban”	(AK)	Party.	

The	concerns	about	Mr.	Erdoğan	becoming	“more	draconian”	and	people	
in	 Turkey	 “becoming	 less	 free”	 were	 raised	 by	 Turkish	 academics	 as	 early	
as	 2009	 (Çağaptay	 2009),	 but	 as	Robert	Mahoney	 (2011),	 deputy	 director	 of,	
Committee	to	Protect	Journalists,	wrote	on	his,	Erdogan’s	“anti-media	rhetoric	
was	 largely	 ignored	 in	 the	West”.	 This	was	 because	Washington	 considered	
Turkey,	a	Muslim	NATO	ally,	as	a	moderating	influence	in	the	Middle	East	and	
the	accession	talks	were	mainly	welcomed	by	the	Europeans.	

The	 Committee	 to	 Protect	 Journalists	 blog	 recently	 published	 results	
of	a	study	that	was	conducted	with	mainstream	journalists	 in	Turkey	 in	2010.	
In	this	report,	 it	 is	acknowledged	that	the	political	 influence	of	the	military	has	
diminished,	 society-army	 relations	 are	more	 democratized	 during	AKP	 period.	
But	 it	 is	also	argued	 that	“in	 the	past	 four	years	Erdoğan	and	his	Justice	and	



97İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

Development	 Party	 (AKP)	 have	 resorted	 to	 nationalist	 tactics	 by	 using	 vague	
defamation	 laws	 and	 sweeping	 anti-terrorism	 statutes	 to	 rein	 in	 not	 only	
traditional	 targets	 such	 as	 leftist	 and	 Kurdish	 journalists	 journalist	 but	 also	
government	critics	in	the	mainstream	media”	(Mahoney,	2010).	The	study	that	
CPJ	conducted	with	journalists,	publishers,	and	academics	across	the	political	
spectrum,	reveal	that	“press	freedom	in	Turkey	is	under	increasing	threat”.	For	
instance,	Ferai	Tınç	president	of	 the	Freedom	for	Journalists	Platform,	which	
groups	 14	 journalist	 associations	 and	 unions	 in	 this	 study,	 says	 that	 “Things	
have	changed	over	the	past	10	years,”	…	“I	can	now	write	about	the	Kurds	but	
can’t	write	about	Erdoğan.»	Ruşen	Çakır	a	 journalist	for	NTV	and	columnist	 in	
the	daily	Vatan	argues	that	“The	AKP	has	transformed	the	situation	and	now	the	
government	controls	the	media…	They	are	imposing	their	agenda	on	the	media”	
(Mahoney,	2010).	According	to	his	critics,	Mr.	Erdoğan,	recongised	the	necessity	
of	“controlling	the	media	in	the	process	after	the	trial	to	shut	down	Ak	Party,	
and	he	 targeted	not	only	certain	media	barons,	but	all	 those	columnists	who	
did	not	think	and	write	according	to	his	taste.”	Ulagay	refers	to	Mr.	Erdoğan’s	
speech	on	the	26th	of	February	2010	to	support	this	argument,	where	he	called	
the	owners	of	the	newspapers	to	control	the	columnists	in	order	not	to	create	
“tension”	in	the	country.	(Ulagay,	2011:16)	

The	last	incident	during	Ak	Party’s	second	term	in	government	was	the	
increasing	number	of	arrests,	especially	journalists,	via	allegations	made	through	
the	so-called	on-going	Balyoz	 and	Ergenekon	 trials	 that	 revealed	attempts	by	
military	and	certain	civil	society	organizations	to	overthrow	the	AKP	government.	
With	the	arrests	of	two	investigative	journalists,	Nedim	Şener	and	Ahmet	Şık,	
news	 and	 advocacy	 organisations	 outside	 Turkey	 have	 become	more	 aware	
of	 the	 restrictions	on	press	 freedom	 in	Turkey.	On	6th	of	March	2011,	 these	
journalists	 were	 arrested	 on	 grounds	 of	 “involvement	 with	 the	 so-called	
Ergenekon	 gang”	 which	 comprises	 of	 generals	 and	 certain	 journalists	 and	
intellectuals	 to	 “overthrow	 the	 AKP	 government”.	 The	 Trial	 which	 began	 in	
2007,	marked	the	arrest	of	serving	generals	for	the	first	time	in	Turkish	political	
history,	but	after	4	years	of	investigation,	the	Economist	noted,	the	trail	has	not	
yet	produced	any	convictions.	Both	journalists	were	jailed	for	one	year	and	they	
were	released	on	the	12th	of	April	2012.

The Third Term of the AK Party Government 2011 and Present

In	the	previous	sections,	I	have	tried	to	illustrate	the	main	problems	that	
were	 limiting	 freedom	of	expression	 in	Turkey.	 In	 this	 last	 section,	 I	want	 to	
mention	the	latest	situation	in	relation	to	freedom	of	press	and	the	of	minority	
media,	in	the	3rd	term	of	the	AK	Party	governments.	

Ak	Party	managed	to	secure	a	third	term	in	power	in	the	12th	June	2011	
elections	and	Mr.	Erdoğan	secured	50%	of	the	votes.	AKP’s	success	was	seen	
to	“reflect[s]	the	rise	of	conservative	Sunni	Muslims	from	Anatolia,	who	have	



98 İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

supplanted	 the	 army-backed	 elite”	 whose	 influence	 is	 being	 felt	 in	 various	
sectors	of	public	 life	such	as	media,	 judiciary	and	economy.	 (The	Economist,	
18th	June	2012,	Vol.	399,	Issues	8738.	pp.	57-58).

In	a	report	published	in	May	2012,	Turkish	Union	of	Journalists	(TGC,	2012)	
identified	 three	major	areas	which	 limit	 the	 freedom	of	expression	 in	Turkey.	
The	 first	 area	makes	up	 the	 legal	 challenges	such	as	 the	 limitations	 in	Penal	
Code,	Law	on	Combating	Terrorism	and	the	legislative	measures	that	could	be	
conflicting	with	European	Convention	on	Human	Rights	and	the	European	Court	
of	Human	Rights	decisions.	Second	set	of	obstacles	stem	from	the	legislation	
that	stipulates	the	working	conditions	of	 the	media	professionals	such	as	the	
Press	Law.	The	 third	 set	 of	 obstacles	 relate	 to	“structural	 problems”.	 These	
problems	 impede	 the	 “editorial	 independence”	 in	 the	 mainstream	 media	
because	the	media	commercially	 is	structured	 in	such	as	way	that	“it	cannot	
resist	the	interventions	coming	from	the	capital	as	well	as	politics”.	The	Turkish	
Journalists	 Association	 (TGC)	 also	 announced	 that	 the	 number	 of	 journalists	
in	jail	exceeds	100,	and	there	are	almost	10.000	lawsuits	against	journalists	in	
Turkey.	The	Association	highlighted	the	fact	that	Turkey	hold	the	117th	place	in	
terms	of	press	freedom	among	197	countries	according	to	the	latest	report	by	
Freedom	House	of	press	freedom.

In	 response	 to	 the	 report,	 a	 veteran	 journalist	 who	wanted	 to	 remain	
anonymous,	 explained	 the	 legal	 obstacles	 that	 affect	 the	 press	 freedom	 in	
Turkey	as	follows:	

“In	 Turkey	 there	 are	 15	 different	 legislative	 measures	 that	 impact	 on	 the	
freedom	of	the	press.	The	first	one	is	the	constitution,	the	others	examples	are	
Press	law,	TCK-	Turkish	Penal	Code	(especially	article	301),	TMK	(Combating	
Terrorism	 law,	 since	Turgut	Özal	period);	 Law	on	Crimes	committed	via	 the	
press,	 RTÜK	 law,	 TRT	 law,	 Law	 on	 Intellectual	 and	 Artistic	Works,	 Law	 on	
Protecting	 Minors	 from	 Harmful	 Publications,	 the	 Civil	 law	 (like	 the	 article	
24/1,	 that	 give	 the	 people	 to	 prevent	 news	or	 photos	 from	being	 published	
that	can	harm	their	reputation),	Law	on	Capital	Markets,	Trade	Law,	and	Law	
on	Banks.	Apart	 from	 these	 laws,	 there	are	more	 laws	such	as	 the	Law	on	
Press	Advertising	which	affects	minority	media,	and	the	local	media,	as	well	
as	Law	on	Press	cards...	Not	all	of	these	laws	were	introduced	during	the	AKP	
government	and	some	of	them	goes	as	far	back	as	Özal	period,	but	the	AKP	
did	not	do	anything	to	make	things	better	for	these	legislative	measures...	the	
prime	minister	 does	 not	 like	 criticism...The	 debate	 programs	 are	 scrapped..	
The	 journalists	 that	 the	 prime	 minister	 did	 not	 want	 are	 being	 fired	 from	
Doğan	media	group...	I	think	we	are	now	in	a	worse	situation	than	the	1990s,	
because	now	there	 is	an	AKP	media.	 If	the	prime	minister	does	not	want	to	
see	 something,	 the	 newspapapers	 stop	 covering	 it.	 I	 don’t	 remember	 such	
pressure	and	fear	bigger	than	this	period.»	(Interview,	May	4,	2012).

I	 directed	 similar	 questions	 to	 journalists	 from	minority	media	 outlets,	
especially	following	Hrant	Dink	trials	results	in	order	to	see	their	evaluation	of	



99İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

the	recent	situation	in	terms	of	press	freedom	in	Turkey.	It	seems	that	in	terms	
of	technological	advances	the	revitalisation	of	the	minority	media	continues.	All	
newspapers,	including	Şalom,	Iho,	Agos,	had	started	new	initiatives.	For	example,	
Agos	added	more	pages	and	now	is	publishing	24	pages,	with	a	younger	and	
more	professional	team.	It	has	upgraded	its	Internet	site	and	wants	to	introduce	
new	layout	and	new	pages	in	autumn.

Şalom	began	to	publish	a	monthly	glossy	general	interest	magazine,	in	an	
attempt	to	attract	younger	readership,	upgraded	its	website	which	is	receiving	
15000	hits.	The	current	co-coordinating	editor,	Virna	Banastey,	says	that	minority	
media	 have	 attracted	 public	 attention,	 especially	 last	 year	 when	 the	 Rum	
newspapers,	 Iho	and	Apoyevmatini	 risked	closure	due	to	 lack	of	 funding.	She	
welcomes	this	interest	as	a	positive	thing,	because	the	public	showed	interest	
and	wanted	to	keep	these	publications	alive.	But	she	also	adds	that	there	has	not	
been	any	positive	development	in	terms	of	press	freedom	and	Şalom	shares	the	
similar	problems	of	that	of	the	mainstream	media	in	this	respect.	

The	Greek	newspapers	Iho	and	Apoyevmatini	evaded	closing	down	when	
they	received	a	one-off	payment	from	the	Basın	İlan	Kurumu	(The	official	adverts	
office)	in	2011	which	saved	them	from	closure	and	became	a	lifeline	until	this	year.	
There	were	also	donations	from	the	general	public,	especially	for	Apoyevmatini,	
following	a	Facebook	campaign	that	was	launched	to	attract	public	awareness	
to	save	it.	But	as	editor	of	Iho,	Mr.	Rombopulos	explained,	both	newspapers	still	
face	the	same	risk	because	the	new	legislation	regarding	official	adverts	were	
not	done	in	a	way	that	can	benefit	them	easily.	Mr.	Rombopulos,	who	reduced	
almost	all	his	staff	and	who	can	now	only	employ	one	Greek	recent	postgraduate	
student,	ventured	into	establishing	an	online	radio,	in	an	attempt	to	attract	more	
people	to	the	website	and	gain	money	from	advertising.	Ihotispolis,	which	is	the	
first	online	minority	radio,	reaches	5000	unique	listeners	in	58	different	countries	
since	it	began	transmission	in	late	April	this	year.	He	told	me	that	he	received	
many	positive	and	supportive	comments	from	people	and	he	thinks	this	reflects	
a	general	change	in	the	public	opinion	in	Turkey	which	began	since	1999.	But	he	
does	not	necessarily	relate	 it	 to	the	reforms	 introduced	by	AKP	governments,	
because	he	believes	the	initial	changes	began	in	the	mainstream	media	much	
earlier.	But	he	acknowledges	the	fact	that	AK	Party	has	also	shown	a	different	
approach	to	the	minorities	and	their	problems,	and	gave	positive	messages	to	
the	minority	communities,	especially	in	terms	of	vakıf	legislation.

Rober	Koptaş	the	editor-in-chief	of	Agos,	similarly	wanted	to	keep	a	cool-
headed	approach	and	offered	a	nuanced	outlook	that	does	not	fall	into	the	trap	of	
simplistic	and	polarized	ways	of	discussing	AKP	and	its	policies.	He	for	instance	
believed	 that	 in	 the	 past	 there	 have	 been	worst	 times	 in	 Turkey	 in	 terms	 of	
freedom	of	expression.	But	he	still	acknowledged	the	fact	that	the	freedom	of	
expression	is	curtailed	in	general	in	Turkey,	and	there	is	a	lot	to	be	done	to	bring	it	
to	universal	standards.	His	cool-headed	approach	still	does	not	prevent	him	from	



100 İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

seeing	the	changes	in	Recep	Tayyip	Erdoğan’s	attitude	towards	the	media	since	
2008.	He	said	that	he	did	not	find	Ak	party	or	Prime	Minister	“democratic»	and	
he	highlighted	the	irony	they	feel	in	Agos:	the	positive	changes	that	took	place	
after	Hrant	Dink	was	murdered.	He	explains:	

“We	can	now	publish	more	easily	than	Hrant’s	period,	and	this	is	contrary	to	
the	situation	in	Turkey...Agos	was	confiscated	in	2000,	there	were	many	trials	
against	Hrant	abi,	but	now	we	can	write	harsher	news	that	we	could	during	his	
health,	we	can	use	the	term	‘genocide’	and	in	the	past	there	would	be	court	
cases	against	us,	now	there	is	nothing.	I	believe	things	happened	at	the	time	as	
part	of	a	plan	to	make	[Hrant	Dink]	and	Agos	a	target,	and	to	make	him	a	better	
target	the	trials	were	used.	When	Hrant	Dink	died,	Agos	does	not	have	such	a	
function	anymore.	But	if	in	the	future	things	change,	and	I	become	a	different	
figure,	 I	 think	 similar	 things	might	 happen	 again.	 At	 the	moment,	we	 are	 a	
newspaper	which	can	publish	things	relatively	easily,	and	which	did	not	attract	
any	prosecution.	 I	don’t	believe	 that	 this	 is	due	 to	 the	changes	 in	 the	Press	
Law.	I	think	it	is	as	political	choice...this	does	not	feel	good...we	are	aware	of	
the	fact	that	everything	hinges	on	cotton	wool.”	

There	is	recently	a	talk	of	“new	Turkey”	under	AKP	governance.	But	as	
I	 come	 to	 the	 end	 of	my	 talk,	 I	would	 like	 to	 say	 that	 I	 hope	 that	 this	 new	
phenomenon	“new	Turkey”	will	not	mean	things	will	become	worse	than	the	
situation	in	1990s	in	terms	of	freedom	of	expression	and	the	media,	because	I	
fear	citizenship	may	become	once	again	an	elusive	reality.	

References

ABGS	(2001),	Constitutional Amendments,	Prime	Ministry	Secretariat	General	
for	European	Union	Affairs,	Ankara.

AKTAR	Ayhan	 (2004),	Varlık Vergisi ve ‘Türkleştirme’ Politikaları,	 İstanbul,	
İletişim.

Article19	(2010),	http://www.article19.org/data/files/pdfs/press/turkey-article-19-
calls-on-government-to-lead-by-example-during-committee-of.pdf,	17.11.2010.

BALİ	 N.	 Rıfat	 (2003),	 Cumhuriyet Yıllarında Türkiye Yahudileri: Bir 
Türkleştirme Serüveni 1923-1945,	İletişim,	İstanbul.

BILEFSKY,	 Dan	 and	 Arsu	 Şebnem	 (2012),	 “Charges	 Against	 Journalists	 Dim	
the	Democratic	Glow	in	Turkey”,	The New York Times, http://www.nytimes.
com/2012/01/05/world/europe/turkeys-glow-dims-as-government-limits-free-
speech.html?pagewanted=all&_r=0,	4	January	2012.	

ÇAĞAPTAY,	Soner	 (2009),	“Turkey’s	Turn	from	the	West”, The Washington 
Post,	02.02	2009.

CHRISTENSEN	Miyase	 (2010),	 “Notes	 on	 the	publci	 sphere	 and	pos-national	



101İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

axis:	 Journalism	 and	 freedom	 of	 expression	 in	 Turkey”,	Global Media and 
Communication, 6	(2):	177-197.

ERGIN	S.	(2001),	“AB’nin	Kurtce	talebi”	[EU’s	Kurdish	Demand],	Hürriyet,	http://
webarsiv.hurriyet.com.tr/2001/12/25/67392.asp,	25.12.2005.

EC	(2003),	European	Commission	Regular	Report	on	Turkey’s	Progress	Towards	
Accession,	10th	November	2003,	Brussels,	European	Commission.

EC	(2004),	European	Commission	Regular	Report	on	Turkey’s	Progress	Towards	
Accession,	6th	November	2004,Brussels,	European	Commission.

Hürriyet	(2004),	“RTUK’ten	geleneksel	dilde	yayına	izin”,	Hürriyet,	http://arama.
hurriyet.com.tr/arsivnews.aspx?id=198210,	25.01.2004.

Hürriyet	 (2006),	 “Şanlıurfa’da	 ilk	Kurtce	 yayın	başladı”,	Hürriyet,	 http://arama.
hurriyet.com.tr/arsivnews.aspx?id=4135349,	23.03.2006	

KARAKAŞLI	Karin	(2001),	“Gazetelerin	Satıraralarında”,	Görüş Ermeniler Özel 
Sayısı, Ağustos,	66-9.

KARPAT	H.	Kemal	(1982),	‘Millets	and	Nationality:	The	Roots	of	the	Incongruity	
of	Nation	and	State	 in	 the	Post-Ottoman	Era’,	 in	Christians and Jews in the 
Ottoman Empire: The Functioning of a Plural Society, edited	by	Benjamin	
Braude	 and	 Bernard	 Lewis,	 141-70.	 Vol.	 1.	 New	 York:	 Holmes	 and	 Meier	
Publishers.

KASABA	Raşit	and	Bozdoğan,	Sibel	(1997),	Rethinking Modernity and National 
Identity in Turkey, University	of	Washington	Press.

KEYDER	Çağlar	(2005),	“A	history	and	geography	of	Turkish	nationalism”,	in	F.	
Birtek	and	T.	Dragonas	(eds)	Citizenship and the Nation-State in Greece and 
Turkey,	London,	Routledge,	pp.	3-17.

KİRİŞÇİ	Kemal	and	Winrow	Garreth	(1997),	The Kurdish Question and Turkey: 
an example of a trans-state ethnic conflict,	London,	Frank	Cass.

MAHONEY	 Robert	 (2011),	 “Mission	 journal:	 Media	 under	 growing	 pressure	
in	 Turkey”,	 http://cpj.org/blog/2011/07/mission-journal-media-under-growing-
pressure-in-tu.php.	27.07.2011

MÜFTÜLER-BAÇ	 Mine	 (1998),	 “The	 Never-Ending	 Story:	 Turkey	 and	 the	
European	Union”,	Middle Eastern Studies,	34(4),	pp.	240-273

O’NEIL	Lou	M.	(2007),	“Linguistic	Human	Rights	and	the	Rights	of	the	Kurds”,	
in:	F.Z.	Arat	Kabasakal	(ed.)	Human Rights in Turkey,	Philadelphia,	University	of	
Pennsylvania	Press,	pp.	72-86.

KAYA	Raşit	and	ÇAKMUR	Barış	(2010),	“Politics	and	the	Mass	Media	in	Turkey”,	
Turkish Studies, 11:4,	521-537.	

The	Economist	(2008),	“After	the	storm”,	08.09.2008.	



102 İleti-ş-im 19  •  Aralık 2013

The	Economist	(2009),	“See	you	in	court”,	22.03.2008.

The	Economist	(2009),	“Doğan	vs	Erdoğan”,	02.09.	2009.

The	Economist	(2007),	“Turkish	nationalism:	Waving	Ataturk’s	Flag”,	10.03.2007.	

TGC	(2012),	“Basın	Özgürlüğünde	Gerileme	Sürüyor”,	www.tgc.org.tr/duyuru.
asp?did=440,	02.06.2012

TİMİSİ	Nilüfer	 (2005),	“Cultural	 Identities	 in	Media	Policies:	Turkey	 in	 the	EU	
Accession	 Process.”,	 in	 M.Bek	 Gencel	 and	 D.Kevin	 (eds), Communication 
Policies in the European Union and Turkey,	 Ankara,	 Ankara	 University	
Press,p.	445-492.

TOPUZ	Hıfzı	(2003), II. Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi, İstanbul:	
Remzi	Kitabevi.

TILIÇ	 L.	 Doğan	 (2001),	 2000’ler Türkiye’sinde Gazetecilik ve Medyayı 
Anlamak,	Istanbul,	Su	Yayınları.	


