The research aims to determine the adoption and acceptance of LEGO robotics teaching practices by gifted students. The research was conducted with quantitative method. The research, which was carried out with the survey model, has the characteristics of a descriptive study. The research was collected with the "Acceptance of LEGO Robotics Teaching Practices" scale. The scale was developed by Çukurbaşı, Konokman, Güler, and Kartal (2018). The study group of the research consists of 33 students. The students included in the study group took Robotics and Coding course at Adıyaman Science and Art Center. As a result of the research, it was determined that gifted students adopted the use of LEGO robotics set in the teaching activity. The fact that the students were in different grade levels did not make a significant difference on their level of adoption of LEGO robotics teaching practices. Accordingly, it can be recommended to support projects for the use of LEGO robotics applications in teaching at all grade levels.
Araştırma özel yetenekli öğrencilerin LEGO robotik öğretim uygulamalarını benimseme ve kabul etme durumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nicel yöntemle yürütülmüştür. Tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırma betimsel bir çalışma niteliği taşımaktadır. Araştırmanın “LEGO Robotik Öğretim Uygulamalarının Kabulü” ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek Çukurbaşı, Konokman, Güler ve Kartal (2018) tarafından geliştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 33 öğrenciden meydana gelmektedir. Çalışma grubuna dahil edilen öğrenciler Adıyaman Bilim ve Sanat Merkezi’nde Robotik ve Kodlama dersi almışlardır. Araştırma sonucunda, özel yetenekli öğrenciler öğretim etkinliğinde LEGO robotik setini kullanmayı benimsedikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin farklı sınıf kademelerinde olmaları onların LEGO robotik öğretim uygulamalarını benimseme düzeyleri üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Buna göre öğretimde LEGO robotik uygulamalarının tüm sınıf kademelerinde kullanılmasına yönelik projelerin desteklenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2024 |
Submission Date | January 13, 2024 |
Acceptance Date | March 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |