Research Article
BibTex RIS Cite

Şehir Markası Oluşturma Süreci ve Bir Marka Şehir Olarak Samsun’un İncelenmesi

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 22, 31.07.2019
https://doi.org/10.22466/acusbd.425976

Abstract

Mevcut çalışma, Samsun’un markalaşması sürecinde hangi
aşamada olduğunu anlamak amacıyla şehrin ileri gelenlerinin algıları ve ortak
bilincini incelemeye yönelik gerçekleştirilmiş, ilgili birimlerin bilgi ve
düşüncelerine ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmada Samsun şehrinin markalaşma
sürecine şahit olmuş, bu konuda etkin rol almış veya alması muhtemel yedi kişi
ile standartlaştırılmış açık uçlu görüşme yapılmıştır. MÜSİAD, SAGİD, SAMİKAD,
TÜMSİAD, SAMSİAD, SAMGİAD başkanları ve Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı ile
yapılan görüşmelerde, herkesin ortak bir fikir etrafında toplandığı ancak birbirleri
ile bu fikirlerini paylaşmadıkları, henüz markalaşma için bir başlık atılmadığı
gibi, herkesin bu konuda farklı bir algı ve bilgiye sahip olduğu
gözlemlenmiştir. Bu çalışmada,
şehir markalaşması ve şehir pazarlaması değerlendirmesi sonrasında araştırmanın
yöntemi ve elde edilen bulgular ayrıntılı olarak sunulmuş, Samsun şehrinin
markalaşma sürecinde yapılabilecekler ayrıntılı olarak ele alınmıştır.

References

  • Aladağ, Ö.F. (2011). Kent pazarlaması ve marka kentlerin geliştirilmesinde başarıyı etkileyen faktörler. Malatya: Uzman, Fırat Kalkınma Ajansı, Planlama Programlama ve Koordinasyon Birimi.
  • Altunbaş, H. (2007). Pazarlama iletişimi ve şehirlerin pazarlaması, şehirlerin markalaşması. Selçuk İletişim Dergisi, 4 (4), 156-162.
  • Anholt, S. (2006). The anholt-gmı city brands ındex: how the world sees the world's cities. Place Branding, 2 (1), 18-30.
  • Ateşoğlu İ., Adıgüzel O., Çetintürk İ., Selman A. (2009, Eylül). Uluslararası destinasyon markası oluşturma stratejileri-Isparta Örneği-. Uluslararası Devraz Kongresi, Isparta.
  • Avcılar, M. Y. ve Kara, E. (2015). şehir markası kavramı ve marka şehir yaratma stratejilerine yönelik literatür incelemesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 34, 76-94.
  • Başçı, A. (2006). Şehir markası yaratma süreci ve İstanbul şehir markası için bir model önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: T.C Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı.
  • Bulduklu, Y. (2015). İmaj yönetimi-yaklaşımlar, taktikler, stratejiler, Konya: Litera-Türk.
  • Demirel, M. (2014). Burdur kent imajı: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi öğrencileri üzerine bir alan araştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10), 230-241.
  • Eroğlu, A.H. (2007). Şehirlerin markalaşması. Yerel Siyaset Dergisi. http://www.yerelsiyaset.com/pdf/kasim2007/16.pdf. Erişim Tarihi: 17.08.2012.
  • Giritlioğlu İ. ve Avcıkurt, C. (2010), Şehirlerin turistik bir ürün olarak pazarlanması, örnek şehirler ve Türkiye’deki şehirler üzerine öneriler (derlemeden oluşmuş bir uygulama), Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (4), 74-89.
  • Ilgın, H. Ö., Ertekin, İ. ve Yengin, D. A. (2018). İmaj ve kurumsal imaj bağlamında kent imajı. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 8 (2), 203-215.
  • İçellioğlu, C. Ş. (2014). Kent turizmi ve marka kentler: turizm potansiyeli açısından İstanbul’un swot analizi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,1, 37-55.
  • Kavaratzis, M. (2004), From city marketing to city branding: towards a theoretical framework for developing city brands, Place Branding, 1 (1), 58–73.
  • Kaypak, Ş. (2013). Küreselleşme sürecinde kentlerin markalaşması ve marka kentler. C.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 335-355.
  • Kotler, P. ve Gertner, D. (2002). Country as brand, product, and beyond: a place marketinf and branda management perspective. Brand Management, 9 (4), 249-261.
  • Kotler, P., Hamlin, M.A., Rein, I. ve Haider, D.H. (2002). Marketing Asian places: attracting ınvestment, ındustry, and tourism to cities, States and Nations Singapore: John Wiley & Sons.
  • Özdemir, Ş. ve Karaca, Y. (2009). Kent markası ve marka imajının ölçümü: Afyonkarahisar kenti imajı üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 10 (2), 113-134.
  • Paddison R. (1993). City marketing, imgae reconstruction and urban regeneratin. Urban Studies, 30 (2), 339-350.
  • Toksarı, M., İsen, İ. ve Dağcı, A. (2014). Bir şehrin markalaşması ve pazarlanması süreci: Konya ilinde bir uygulama”, Niğde Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7 (1), 328-343.
  • Yalım, F. (2017). Yavaş şehir (cıttaslow) hareketi ekseninde kent markalaşması ve kent iletişimi: Kırklareli "vize" yavaş şehir örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6 (2), 1-28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeren, H.E. (2011). Stratejik kent yönetimi ve kent markası oluşturma süreci. K.M.S.İ.Ü İ.İ.B.F Dergisi, 1 (2), 175-200.

The Process of Building a Destination Brand and Examination of Samsun as a Brand City

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 22, 31.07.2019
https://doi.org/10.22466/acusbd.425976

Abstract

The present study was
conducted to examine the perceptions and collective consciousness of the
leading people in Samsun province to find out at which level of branding
process the province is in and the information and thoughts of the related
units were gathered. In the study, standardized open-ended interviews were
conducted with seven people who witnessed the branding process of Samsun
province, who played an active role or who are likely to play an active role in
this process. In 
interviews conducted
with the presidents of MÜSİAD, SAGİD, SAMİKAD, TÜMSİAD, SAMSİAD, SAMGİAD and
Samsun Metropolitan Municipality Mayor, it was observed that everyone gathered
around a common idea; however, they did not share these ideas with each other;
and in addition to the fact that there was no headline for branding yet,
everyone had a different perception and information on the issue.
In this study, following city branding and city marketing assessments, the
method and results of the study were given in detail and the things which can
be done during the process of branding were discussed in detail.

References

  • Aladağ, Ö.F. (2011). Kent pazarlaması ve marka kentlerin geliştirilmesinde başarıyı etkileyen faktörler. Malatya: Uzman, Fırat Kalkınma Ajansı, Planlama Programlama ve Koordinasyon Birimi.
  • Altunbaş, H. (2007). Pazarlama iletişimi ve şehirlerin pazarlaması, şehirlerin markalaşması. Selçuk İletişim Dergisi, 4 (4), 156-162.
  • Anholt, S. (2006). The anholt-gmı city brands ındex: how the world sees the world's cities. Place Branding, 2 (1), 18-30.
  • Ateşoğlu İ., Adıgüzel O., Çetintürk İ., Selman A. (2009, Eylül). Uluslararası destinasyon markası oluşturma stratejileri-Isparta Örneği-. Uluslararası Devraz Kongresi, Isparta.
  • Avcılar, M. Y. ve Kara, E. (2015). şehir markası kavramı ve marka şehir yaratma stratejilerine yönelik literatür incelemesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 34, 76-94.
  • Başçı, A. (2006). Şehir markası yaratma süreci ve İstanbul şehir markası için bir model önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: T.C Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı.
  • Bulduklu, Y. (2015). İmaj yönetimi-yaklaşımlar, taktikler, stratejiler, Konya: Litera-Türk.
  • Demirel, M. (2014). Burdur kent imajı: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi öğrencileri üzerine bir alan araştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10), 230-241.
  • Eroğlu, A.H. (2007). Şehirlerin markalaşması. Yerel Siyaset Dergisi. http://www.yerelsiyaset.com/pdf/kasim2007/16.pdf. Erişim Tarihi: 17.08.2012.
  • Giritlioğlu İ. ve Avcıkurt, C. (2010), Şehirlerin turistik bir ürün olarak pazarlanması, örnek şehirler ve Türkiye’deki şehirler üzerine öneriler (derlemeden oluşmuş bir uygulama), Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (4), 74-89.
  • Ilgın, H. Ö., Ertekin, İ. ve Yengin, D. A. (2018). İmaj ve kurumsal imaj bağlamında kent imajı. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 8 (2), 203-215.
  • İçellioğlu, C. Ş. (2014). Kent turizmi ve marka kentler: turizm potansiyeli açısından İstanbul’un swot analizi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,1, 37-55.
  • Kavaratzis, M. (2004), From city marketing to city branding: towards a theoretical framework for developing city brands, Place Branding, 1 (1), 58–73.
  • Kaypak, Ş. (2013). Küreselleşme sürecinde kentlerin markalaşması ve marka kentler. C.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 335-355.
  • Kotler, P. ve Gertner, D. (2002). Country as brand, product, and beyond: a place marketinf and branda management perspective. Brand Management, 9 (4), 249-261.
  • Kotler, P., Hamlin, M.A., Rein, I. ve Haider, D.H. (2002). Marketing Asian places: attracting ınvestment, ındustry, and tourism to cities, States and Nations Singapore: John Wiley & Sons.
  • Özdemir, Ş. ve Karaca, Y. (2009). Kent markası ve marka imajının ölçümü: Afyonkarahisar kenti imajı üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 10 (2), 113-134.
  • Paddison R. (1993). City marketing, imgae reconstruction and urban regeneratin. Urban Studies, 30 (2), 339-350.
  • Toksarı, M., İsen, İ. ve Dağcı, A. (2014). Bir şehrin markalaşması ve pazarlanması süreci: Konya ilinde bir uygulama”, Niğde Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7 (1), 328-343.
  • Yalım, F. (2017). Yavaş şehir (cıttaslow) hareketi ekseninde kent markalaşması ve kent iletişimi: Kırklareli "vize" yavaş şehir örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6 (2), 1-28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeren, H.E. (2011). Stratejik kent yönetimi ve kent markası oluşturma süreci. K.M.S.İ.Ü İ.İ.B.F Dergisi, 1 (2), 175-200.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section All Sections
Authors

Aybike Tuba Özden 0000-0002-3133-3620

Yetkin Bulut

Publication Date July 31, 2019
Submission Date May 22, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Özden, A. T., & Bulut, Y. (2019). Şehir Markası Oluşturma Süreci ve Bir Marka Şehir Olarak Samsun’un İncelenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 1-22. https://doi.org/10.22466/acusbd.425976

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi

ACUSBDCreative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.