Image Presentation
BibTex RIS Cite

BOOK REVIEW: WAYS OF SEEING

Year 2022, Issue: 6, 79 - 86, 29.12.2022
https://doi.org/10.53507/akademikdusunce.1054128

Abstract

In this study, the work named Ways of Seeing is examined. This work, which belongs to John Berger, who is both a writer, an art critic and a painter, has been brought to the Turkish literature with the translation of Yurdanur Salman. The starting point of this book, which consists of seven essays, was a number of important ideas in the conversations with Berger in the BBC television series, and these views were examined in the book. Both verbal and visual images are used in the first, third, fifth and seventh chapters of the book. In the second, fourth and sixth sections, there are only visual images. The book focuses on ways of seeing visuality and images, the role of women as subjects in works of art, various contradictory aspects of oil paintings and advertising images. It is important in terms of advertising that the work leads to question the ways of seeing images and presents a critical point of view against advertisements, which are an important tool in maintaining the capitalist system.

References

  • Berger, J. (2020). Görme Biçimleri. (Y. Salman, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

KİTAP İNCELEMESİ: GÖRME BİÇİMLERİ

Year 2022, Issue: 6, 79 - 86, 29.12.2022
https://doi.org/10.53507/akademikdusunce.1054128

Abstract

Bu çalışmada, Görme Biçimleri isimli eser incelenmektedir. Hem yazar hem sanat eleştirmeni hem de ressam olan John Berger’e ait olan bu eser, Yurdanur Salman’ın çevirisiyle Türkçe alanyazına kazandırılmıştır. Yedi denemeden oluşan bu kitabın çıkış noktası, Berger ile yapılan BBC televizyon dizisindeki konuşmalarda yer alan bir takım önemli fikirler olmuş ve kitapta bu görüşler irdelenmiştir. Kitabın birinci, üçüncü, beşinci ve yedinci bölümlerde hem sözel hem de görsel imgeler kullanılmıştır. İkinci, dördüncü ve altıncı bölümlerde ise yalnızca görsel imgeler yer almaktadır. Kitap, görselliği ve imgeleri görme biçimlerine, sanat eserlerinde özne olarak kadının rolüne, yağlıboya resimlerinin çeşitli çelişik yanlarına ve reklam imgelerine odaklanmaktadır. Eserin, imgelere yönelik görme biçimlerini sorgulamaya yönlendirmesi ve kapitalist sistemin sürdürülmesinde önemli bir araç olan reklamlara karşı eleştirel bir bakış açısı sunması reklamcılık açısından önem arz etmektedir.

References

  • Berger, J. (2020). Görme Biçimleri. (Y. Salman, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Kitap İncelemeleri
Authors

Aydan Ünlükaya 0000-0002-5645-6192

Publication Date December 29, 2022
Submission Date January 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 6

Cite

APA Ünlükaya, A. (2022). KİTAP İNCELEMESİ: GÖRME BİÇİMLERİ. Akademik Düşünce Dergisi(6), 79-86. https://doi.org/10.53507/akademikdusunce.1054128