Research Article
BibTex RIS Cite

İş Hayatında Duygusal Zekâ ve Kariyer Uyum Yeteneği Arasındaki İlişki

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 369 - 391, 26.01.2021
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.697236

Abstract

Bireylerin sürdürülebilir başarıları için sadece Bilişsel Zekâ (IQ) yeterli olmamakta; Duygusal Zekâ (EQ) ise onu desteklemekte hatta tamamlamaktadır. Diğer bir ifade ile eğer bireyler zihinsel zekâları ile birlikte duygusal zekâlarını da kullanabiliyorlarsa hayatta istedikleri başarıya ulaşabilmektedir. Aynı zamanda çalışan bireylerin bilim ve teknoloji alanında gerçekleşen gelişmelere uyum sağlayabilmeleri, değişimler karşısında yetersiz kalmamaları; sahip oldukları bilgi ve becerilerini kullanabilmeleri kariyer uyum yeteneklerine bağlı olmaktadır. Bu araştırmada duygusal zekâ ve kariyer uyum yeteneği arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmış ve Artvin ilinin kıyı kesiminde yer alan Arhavi, Hopa ve Kemalpaşa ilçelerinde bulunan Orman İşletme Müdürlüğü ve bu kuruma bağlı işletme şefliklerinde görev yapan 80 bireye anket uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ise; çalışanların duygusal zekâ becerileri ve kariyer uyum yeteneği arasında anlamlı ilişkilerin varlığı ortaya çıkarılmıştır.

References

  • ARLI, M. ve NAZİK, H. (2001). Bilimsel Araştırmaya Giriş, Gazi Kitabevi, Ankara. ARTVİNOBM, (2019). https://artvinobm.ogm.gov.tr/ArhaviOIM/Sayfalar/default.aspx, Erişim Tarihi: 10.10.2019. BALTAŞ, A. (2002). Duygusal Zekanın İş Hayatındaki Önemi, Yönetim Eğitim, Danışmanlık, Activeline, İstanbul. BAYRAM, C. (2010). Kariyer Planlama Yönetimi. İstanbul: Kum Saati Yayınları. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı.(10. Baskı) Ankara: Pegem Akademi. COHEN, L., & Manion, L. K. Morrison (2000). Research methods in education, 5. Cooper, R. K. (1997). Applying emotional intelligence in the work place. Training & Development, 51(12), 31-38. GOLEMAN, D. (2000). İşbaşında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları. GOLEMAN, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books. GOLEMAN, D. (2005). Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemlidir? (çev. B.S.Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları. KALAFAT, T. (2012). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk Örneklemi İçin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma Rehberlik Dergisi,4(38),169-179. KANBUR, E., & ŞEN, S. (2017). X ve Y kuşağı çalışanlarının kariyer uyum yetenekleri ve kariyer tatmini açısından karşılaştırılması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(12), 115-134. KANTEN, S. (2012). Kariyer uyum yetenekleri ölçeği: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst. Dergisi, (16), 191-205. KARASAR, N.(2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım. KAYA, E. Ü. (2017). Risk Alma Davranışlarının Kariyer Uyum Yetenekleri Üzerindeki Etkisi ve Bu Değişkenle İlişkisi: Yükseköğretimde Kişisel Değişkenler Açısından Bir Bakış. International Journal of Social Science, (55), 289-312. KAYIŞ, A. (2005) “Güvenilirlik Analizi”, içinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım. MAGGIORI, C., JOHNSTON, C. S., KRINGS, F., MASSOUDI, K. ve ROSSIER, J. (2013). The Role of Career Adaptability and Work Conditions on General and Professional Well-Being. Journal of Vocational Behavior, 83 (3), 437-449. MERCAN, N. (2016). Psikolojik Sermayenin Kariyer Uyum Yeteneği İle İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Global Business Research Congress (GBRC), May 26-27, 2016, Istanbul, Turkey, 434-442. MERLEVEDE, E., PATRICK, V.R. and BRIDOUX D. (2006). 7 Adımda Duygusal Zeka. (çev. T. Kırca). Omega Yayınları. İstanbul. Saban, A. (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Nobel Yayıncılık. Ankara. ÖZLER, D. E., MERCAN, N. & YENİ, Z. (2016). Y Kuşağının Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kariyer Uyum Yetenekleri Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. "İŞ, GÜÇ" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18(4), 145-162. RAHİM, A.M., CİVELEK, İ., & LIANG, H.F. (2015). A model of department chairs' social intelligence and faculty members' turnover intention. Intelligence, 53, 65–71. SAVICKAS, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. S. D. Brown, & R. W. Lent (Ed.), Career development and counseling: Putting theory and research to work. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. SAVICKAS, M.L. & Porfeli, E.J (2012). “The Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries”, Journal of Vocational Behavior, 80, pp. 661-673. SEGAL, J. (2009). Duygusal Zekânızı Yükseltmek. (Çev: P.S. Öztürk). Kilim Matbaası. İstanbul. SİYES, D. M. & BELKIS, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Kariyer İyimserliği ve Uyumluluğu İle Toplumsal Cinsiyet Algısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 279-285. STEIN, J.S. & BOOK, E.H. (2003). EQ Duygusal Zeka ve Başarının Sırrı. (Çev. M. Işık). İstanbul: Özgür Yayınları. TANRIVERDİ, H., YILMAZ, A., PALA, B. & ERCAN, F. Z. (2019). Kişilik Özellikleri, Duygusal Zekâ, Kariyer Uyum Yeteneği Ve Turizmde Kariyer Yapma İsteği Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: İstanbul Üniversitesinde Turizm İşletmeciliği Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Tourism, Economics and Business Sciences (IJTEBS) E-ISSN: 2602-4411, 3(1), 41-56. TDK (2019). Türk Dil Kurumu, www.tdk.gov.tr. Erişim Tarihi: 04.10.2019. WONG, C. & LAW, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: an exploratory study, The Leadership Quarterly 13, 243-274. ZORVER, C. & KORKUT-OWEN, F. (2011). Kariyer uyumu ve iyimserliği ölçeğinin geliştirilmesi. XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresinde Sözlü Bildiri, Ege Üniversitesi, İzmir.
Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 369 - 391, 26.01.2021
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.697236

Abstract

References

  • ARLI, M. ve NAZİK, H. (2001). Bilimsel Araştırmaya Giriş, Gazi Kitabevi, Ankara. ARTVİNOBM, (2019). https://artvinobm.ogm.gov.tr/ArhaviOIM/Sayfalar/default.aspx, Erişim Tarihi: 10.10.2019. BALTAŞ, A. (2002). Duygusal Zekanın İş Hayatındaki Önemi, Yönetim Eğitim, Danışmanlık, Activeline, İstanbul. BAYRAM, C. (2010). Kariyer Planlama Yönetimi. İstanbul: Kum Saati Yayınları. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı.(10. Baskı) Ankara: Pegem Akademi. COHEN, L., & Manion, L. K. Morrison (2000). Research methods in education, 5. Cooper, R. K. (1997). Applying emotional intelligence in the work place. Training & Development, 51(12), 31-38. GOLEMAN, D. (2000). İşbaşında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları. GOLEMAN, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books. GOLEMAN, D. (2005). Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemlidir? (çev. B.S.Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları. KALAFAT, T. (2012). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk Örneklemi İçin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma Rehberlik Dergisi,4(38),169-179. KANBUR, E., & ŞEN, S. (2017). X ve Y kuşağı çalışanlarının kariyer uyum yetenekleri ve kariyer tatmini açısından karşılaştırılması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(12), 115-134. KANTEN, S. (2012). Kariyer uyum yetenekleri ölçeği: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst. Dergisi, (16), 191-205. KARASAR, N.(2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım. KAYA, E. Ü. (2017). Risk Alma Davranışlarının Kariyer Uyum Yetenekleri Üzerindeki Etkisi ve Bu Değişkenle İlişkisi: Yükseköğretimde Kişisel Değişkenler Açısından Bir Bakış. International Journal of Social Science, (55), 289-312. KAYIŞ, A. (2005) “Güvenilirlik Analizi”, içinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım. MAGGIORI, C., JOHNSTON, C. S., KRINGS, F., MASSOUDI, K. ve ROSSIER, J. (2013). The Role of Career Adaptability and Work Conditions on General and Professional Well-Being. Journal of Vocational Behavior, 83 (3), 437-449. MERCAN, N. (2016). Psikolojik Sermayenin Kariyer Uyum Yeteneği İle İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Global Business Research Congress (GBRC), May 26-27, 2016, Istanbul, Turkey, 434-442. MERLEVEDE, E., PATRICK, V.R. and BRIDOUX D. (2006). 7 Adımda Duygusal Zeka. (çev. T. Kırca). Omega Yayınları. İstanbul. Saban, A. (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Nobel Yayıncılık. Ankara. ÖZLER, D. E., MERCAN, N. & YENİ, Z. (2016). Y Kuşağının Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kariyer Uyum Yetenekleri Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. "İŞ, GÜÇ" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18(4), 145-162. RAHİM, A.M., CİVELEK, İ., & LIANG, H.F. (2015). A model of department chairs' social intelligence and faculty members' turnover intention. Intelligence, 53, 65–71. SAVICKAS, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. S. D. Brown, & R. W. Lent (Ed.), Career development and counseling: Putting theory and research to work. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. SAVICKAS, M.L. & Porfeli, E.J (2012). “The Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries”, Journal of Vocational Behavior, 80, pp. 661-673. SEGAL, J. (2009). Duygusal Zekânızı Yükseltmek. (Çev: P.S. Öztürk). Kilim Matbaası. İstanbul. SİYES, D. M. & BELKIS, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Kariyer İyimserliği ve Uyumluluğu İle Toplumsal Cinsiyet Algısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 279-285. STEIN, J.S. & BOOK, E.H. (2003). EQ Duygusal Zeka ve Başarının Sırrı. (Çev. M. Işık). İstanbul: Özgür Yayınları. TANRIVERDİ, H., YILMAZ, A., PALA, B. & ERCAN, F. Z. (2019). Kişilik Özellikleri, Duygusal Zekâ, Kariyer Uyum Yeteneği Ve Turizmde Kariyer Yapma İsteği Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: İstanbul Üniversitesinde Turizm İşletmeciliği Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Tourism, Economics and Business Sciences (IJTEBS) E-ISSN: 2602-4411, 3(1), 41-56. TDK (2019). Türk Dil Kurumu, www.tdk.gov.tr. Erişim Tarihi: 04.10.2019. WONG, C. & LAW, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: an exploratory study, The Leadership Quarterly 13, 243-274. ZORVER, C. & KORKUT-OWEN, F. (2011). Kariyer uyumu ve iyimserliği ölçeğinin geliştirilmesi. XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresinde Sözlü Bildiri, Ege Üniversitesi, İzmir.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Ozan Cinel 0000-0003-4606-8097

Ela Oğan 0000-0001-5491-771X

Publication Date January 26, 2021
Acceptance Date December 16, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Cinel, M. O., & Oğan, E. (2021). İş Hayatında Duygusal Zekâ ve Kariyer Uyum Yeteneği Arasındaki İlişki. Alanya Akademik Bakış, 5(1), 369-391. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.697236