Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 21 Issue: 1, 38 - 47, 26.03.2020

Abstract

References

  • Antweiler , W. ve Frank, M. Z. (2004). Is All That Talk Just Noise? The Information Content of Internet Stock Message Boards. 59(3), 1259-1294.
  • Bollen, J., Mao, H., & Zeng, X. (2011). Twitter Mood Predicts the Stock Market. Journal of Computational Science, 2(1), 1-8.
  • Bughin, J., & Chui, M. (2010). Rise of the networked enterprise: Web 2.0 finds its payday, McKinsey Quarterly, December,1-9. Alıntılanma 10. 11. 2019, http://perseidsoftware.com/Documents/McKinsey_Web20_Dec_2010.pdf
  • Chen, H., De, P., Hu, Y. J., & Hwang, B. H. (2013). Customers as Advisors: The Role of Social Media in Financial Markets. 3rd Annual Behavioural Finance Conference. Queen’s University.
  • Clement, J. (2020) https://www.statista.com/statistics/274773/global-penetration-of-selected-social-media-sites/. Alıntılanma 25.02.2020
  • Dryer, R. L. (2010). Advising Your Clients (and You!) in the New World of Social Media: What Every Lawyer Should Know About Twitter, Facebook, Youtube, & Wikis. Utah Bar Journal, 23(3), 16-21.
  • Evans, D. (2010). Social Media Marketing: The Next Generation of Business Engagement. Wiley Publishing .
  • Kaplan A. M, & Haenlein, M. (2010) Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Bus Horiz, 53(1):59–68
  • Karjaluoto, H., Mäkinen, H., & Järvinen, J. (2015). A Firm's Activity in Social Media and Its Relationship with Corporate Reputation and Firm Performance. In R. Bons, J. Versendaal, A. Pucihar, & M. Borstnar (Eds.), Proceedings of the 28th Bled eConference : #e WellBeing (pp. 469-481).
  • Kumar, K. S., & Devi., V. R. (2014). Social Media in Financial Services – A Theoretical Perspective. Procedia Economics and Finance , 11, 306-313.
  • Miller, G. S., & Skinner, D. J. (2015). The Evolving Disclosure Landscape: How Changes in Technology, the Media, and Capital Markets Are Affecting Disclosure. Journal of Accounting Research , 53(2), 221-239.
  • Özdemir, A., Temizel, F.,& Esen, E. (2019a). Borsa İstanbul Teknoloji Endeksi İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımları ile Finansal Perdormanslarının Değerlendirilmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 31(4), 1173-1187.
  • Özdemir, A., Temizel, F., & Esen, E. (2019b). Social Media Use by Companies and Its Evaluation Based on Selected Financial Indicators, İçinde Yalçın Kahya (Ed.), The Current Perspective on Social Media. Bern: Peter Lang. 71-84.
  • Özgüner Kılıç, H. (2011). Kurumsal Blog Sahibi Olmanın Şirketlerin Gelir ve Kârına Etkisi: Fortune 500 Üzerinde Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi İİBF Dergisi, 6 (1), 139-162.
  • Özmen, H. İ., & Villi, B. (2014). Sosyal medya ve finansal performans: Borsa İstanbul’da işlem gören işletmeler üzerinde bir araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 269-293.
  • Paniagua, J., & Sapena, J. (2014). Business performance and social media: Love or hate?. Business horizons, 57(6), 719-728.
  • Rao, T., & Srivastava, S. (2012). Analyzing stock market movements using twitter sentiment analysis. In Proceedings of the 2012 international conference on advances in social networks analysis and mining (ASONAM 2012), (pp. 119-123). IEEE Computer Society.
  • Rickett, L. K. (2016). Do Financial Blogs Serve an Infomediary Role in Capital Markets? American Journal of Business, 31(1), 17-40.
  • Schniederjans, D., Cao, E. S., & Schniederjans, M. (2013). Enhancing financial performance with social media: An impression management perspective. Decision Support Systems, 55(4), 911-918.
  • Sprenger, T. O., Tumasjan, A., Sandner, P. G., & Welpe, I. M. (2014). Tweets and trades: The information content of stock microblogs. European Financial Management, 20(5), 926-957.
  • Teker T., & Aksoy E. (2018). Sosyal medya kullanımı-finansal performans ilişkisi: Türk bankacılık sektörü üzerine bir analiz. İçinde Kürşat Özdaşlı, Murat Cem Demir, Olcay Tire, İbrahim Sena Arvas, Uğur Köksal Odabaş (Ed.), Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar (s. 257-270), Cilt 1, Ankara: Gece Akademi.
  • Tumarkin, R., & Whitelaw, R. F. (2001). News or Noise? Internet Postings and Stock Prices . Financial Analysts Journal, 57(3), 41-51.
  • Zhang, X., Fuehres, H., & Gloor, P. A. (2011). Predicting Stock Market Indicators Through Twitter “I hope it is not as bad as I fear". Social and Behavioral Sciences, 26, 55-62.

HOLDİNG ŞİRKETLERİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI

Year 2020, Volume: 21 Issue: 1, 38 - 47, 26.03.2020

Abstract

Çalışmada Borsa İstanbul Holding sektörü işletmelerinin sosyal medyadaki varlıkları ile piyasa değerleri ve finansal performansları arasındaki ilişki analiz edilmiştir. 01.01.2016 – 31.12.2016 döneminde sosyal medya araçlarında varlık durumları ve bu araçları kullanım durumlarına ilişkin veri elde edilmiştir. Şirketlerin finansal performanslarına yönelik olarak net satışlar veya gelirler, şirket piyasa değeri ve piyasa değeri/defter değeri değişkenleri seçilmiştir. Veriler şirketlerin bilançolarından elde edilmiştir. Şirketlerin sosyal medya araçlarını kullanım durumları sosyal medya kullanım durumu puanına dönüştürülmüştür. Bu işlem için sosyal medya sınıflandırma puanlama tablosundan yararlanılmıştır. Sosyal medya araçlarından Facebook ve Twitter kullanım düzeyi ile piyasa değeri ve satış veya gelirleri arasında pozitif bir ilişki saptanmıştır.

References

  • Antweiler , W. ve Frank, M. Z. (2004). Is All That Talk Just Noise? The Information Content of Internet Stock Message Boards. 59(3), 1259-1294.
  • Bollen, J., Mao, H., & Zeng, X. (2011). Twitter Mood Predicts the Stock Market. Journal of Computational Science, 2(1), 1-8.
  • Bughin, J., & Chui, M. (2010). Rise of the networked enterprise: Web 2.0 finds its payday, McKinsey Quarterly, December,1-9. Alıntılanma 10. 11. 2019, http://perseidsoftware.com/Documents/McKinsey_Web20_Dec_2010.pdf
  • Chen, H., De, P., Hu, Y. J., & Hwang, B. H. (2013). Customers as Advisors: The Role of Social Media in Financial Markets. 3rd Annual Behavioural Finance Conference. Queen’s University.
  • Clement, J. (2020) https://www.statista.com/statistics/274773/global-penetration-of-selected-social-media-sites/. Alıntılanma 25.02.2020
  • Dryer, R. L. (2010). Advising Your Clients (and You!) in the New World of Social Media: What Every Lawyer Should Know About Twitter, Facebook, Youtube, & Wikis. Utah Bar Journal, 23(3), 16-21.
  • Evans, D. (2010). Social Media Marketing: The Next Generation of Business Engagement. Wiley Publishing .
  • Kaplan A. M, & Haenlein, M. (2010) Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Bus Horiz, 53(1):59–68
  • Karjaluoto, H., Mäkinen, H., & Järvinen, J. (2015). A Firm's Activity in Social Media and Its Relationship with Corporate Reputation and Firm Performance. In R. Bons, J. Versendaal, A. Pucihar, & M. Borstnar (Eds.), Proceedings of the 28th Bled eConference : #e WellBeing (pp. 469-481).
  • Kumar, K. S., & Devi., V. R. (2014). Social Media in Financial Services – A Theoretical Perspective. Procedia Economics and Finance , 11, 306-313.
  • Miller, G. S., & Skinner, D. J. (2015). The Evolving Disclosure Landscape: How Changes in Technology, the Media, and Capital Markets Are Affecting Disclosure. Journal of Accounting Research , 53(2), 221-239.
  • Özdemir, A., Temizel, F.,& Esen, E. (2019a). Borsa İstanbul Teknoloji Endeksi İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımları ile Finansal Perdormanslarının Değerlendirilmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 31(4), 1173-1187.
  • Özdemir, A., Temizel, F., & Esen, E. (2019b). Social Media Use by Companies and Its Evaluation Based on Selected Financial Indicators, İçinde Yalçın Kahya (Ed.), The Current Perspective on Social Media. Bern: Peter Lang. 71-84.
  • Özgüner Kılıç, H. (2011). Kurumsal Blog Sahibi Olmanın Şirketlerin Gelir ve Kârına Etkisi: Fortune 500 Üzerinde Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi İİBF Dergisi, 6 (1), 139-162.
  • Özmen, H. İ., & Villi, B. (2014). Sosyal medya ve finansal performans: Borsa İstanbul’da işlem gören işletmeler üzerinde bir araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 269-293.
  • Paniagua, J., & Sapena, J. (2014). Business performance and social media: Love or hate?. Business horizons, 57(6), 719-728.
  • Rao, T., & Srivastava, S. (2012). Analyzing stock market movements using twitter sentiment analysis. In Proceedings of the 2012 international conference on advances in social networks analysis and mining (ASONAM 2012), (pp. 119-123). IEEE Computer Society.
  • Rickett, L. K. (2016). Do Financial Blogs Serve an Infomediary Role in Capital Markets? American Journal of Business, 31(1), 17-40.
  • Schniederjans, D., Cao, E. S., & Schniederjans, M. (2013). Enhancing financial performance with social media: An impression management perspective. Decision Support Systems, 55(4), 911-918.
  • Sprenger, T. O., Tumasjan, A., Sandner, P. G., & Welpe, I. M. (2014). Tweets and trades: The information content of stock microblogs. European Financial Management, 20(5), 926-957.
  • Teker T., & Aksoy E. (2018). Sosyal medya kullanımı-finansal performans ilişkisi: Türk bankacılık sektörü üzerine bir analiz. İçinde Kürşat Özdaşlı, Murat Cem Demir, Olcay Tire, İbrahim Sena Arvas, Uğur Köksal Odabaş (Ed.), Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar (s. 257-270), Cilt 1, Ankara: Gece Akademi.
  • Tumarkin, R., & Whitelaw, R. F. (2001). News or Noise? Internet Postings and Stock Prices . Financial Analysts Journal, 57(3), 41-51.
  • Zhang, X., Fuehres, H., & Gloor, P. A. (2011). Predicting Stock Market Indicators Through Twitter “I hope it is not as bad as I fear". Social and Behavioral Sciences, 26, 55-62.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics, Finance
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ali Özdemir 0000-0002-7780-4977

Fatih Temizel 0000-0002-7208-3293

Ethem Esen 0000-0002-5356-1798

Publication Date March 26, 2020
Submission Date March 13, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, A., Temizel, F., & Esen, E. (2020). HOLDİNG ŞİRKETLERİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI. Anadolu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 38-47.


This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.