Bireysel farklılıklarla başlayan değişimler daha sonra köklü etkileşimlere yani toplumsal değişimlere sebebiyet vermeye başlamıştır. İlkçağlardan itibaren bulunduğu sürece göre farklı değişimlere sebep olan etkileşimler 21. yüzyılda daha popüler ve dikkate değer bir hal almaya başlamıştır. Değişim kavramı, önceden varlığı kabul edilen bir yargı konumundayken artık zorunlu bir ihtiyaç olarak benimsenmeye başlamıştır. Evrim prensibine benzer şekilde, değişime ayak uyduramayan bireyler, şirketler, kurumlar ve toplumlar çağın gerisinde kalmaktadır. Bireysel farklılaşmadan doğan toplumsal değişim kavramı, toplumu oluşturan en küçük yapıtaşına kadar etkili olan bir süreci teşkil etmektedir. Bu değişim sürecinde etkili olan en temel öge ise eğitim kavramıdır. Eğitim, toplumu oluşturan bütün yapılarla bağlantılıdır. Doğal olarak, bu yapılarda gerçekleşecek olan en ufak bir değişimlerle de bağlantısı inkar edilemez durumdadır. Bu çalışmada eğitimin toplumsal değişimdeki rolü, etkileri ve sonuçları incelenmektedir. Hedeflenen ana öge, değişim kavramının eğitim kavramıyla olan ilişkisinin ortaya konulmasıdır.
Changes that started with individual differences then began to cause radical interactions, that is, social changes. Interactions that have caused different changes since ancient times have begun to become more popular and remarkable in the 21st century. While the concept of change was previously an accepted judgment, it has now begun to be adopted as a mandatory need. Similar to the principle of evolution, individuals, companies, institutions, and societies that cannot keep up with change fall behind the times. The concept of social change arising from individual differentiation constitutes a process that is effective down to the smallest building block that constitutes society. The most fundamental element that is effective in this change process is the concept of education. Education is linked to all the structures that make up society. Naturally, the connection between education and the slightest changes that will occur in these structures is undeniable. In this study, the role, effects, and results of education in social change are investigated. The main targeted element is to reveal the relationship between the concept of change and the concept of education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education, Philosophical and Social Foundations of Education, Educational Sociology |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Early Pub Date | March 1, 2024 |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | November 22, 2023 |
Acceptance Date | February 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 27 |