Conference Paper
BibTex RIS Cite

MARKA İLETİŞİMİ BAĞLAMINDA HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİN LOGOLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME

Year 2020, Volume: 3 Issue: 4, 50 - 61, 31.08.2020

Abstract

Bu çalışmada havayolu şirketlerine ait marka logolarının marka iletişimi bağlamında etkinliği incelenmiştir. Marka kimliği, kurumların kendilerini tanımlama ve hedef tüketicilere tanıtmalarına olanak sağlayan, markaya ait isim, sembol, logo, slogan, broşür, tabela, kartvizit, tipografi, renk, ürün/ambalaj tasarımı gibi pek çok unsuru kapsayan, bir markayı diğer markalardan farklılaştıran tüm özellikler olarak tanımlanmaktadır. Marka kimliğinin önemli bir parçası olan logolar ise, işletmelere ait görsel tasarımlar olarak, marka kimliğinin hedef kitleye tanıtılması, tüketicilerin zihninde markaya yönelik çağrışımların ve marka bağlılığının oluşturulmasını sağlaması açısından oldukça önemlidir. Logo tasarımı yapılırken markaların faaliyet alanlarına ilişkin ayrıntılara tasarımda yer verilmesi, logonun sade ve akılda kalıcı biçimde tasarlanmış olması, markayı küresel boyutta temsil edebilecek yapıda olması, logo tasarımında kullanılan renklerin ve çizgilerin dili gibi unsurlar logo tasarımı sürecinde dikkate alınması gerekli unsurları oluşturmaktadır. Havayolu şirketleri arasındaki yoğun rekabet değişen ve gelişen teknoloji ile birlikte giderek artmaktadır. Bu süreçte markanın planlaması, tüketici tercihlerini etkileyen önemli faktörleri oluşturmaktadır. Bu bağlamda çalışma kapsamında öncelikle marka iletişimi süreci, marka kimliğini oluşturan unsurlar ve tasarım logo ilişkisi kavramsal boyutta incelendikten sonra dünya havayolu şirketlerinden ulusal havayolu olma niteliği taşıyan üç havayolu (Alitalia, British Airways ve Türkhavayolları) şirketine ait logo tasarımları marka iletişimi bağlamında ele alınmıştır.

References

  • Aaker, D.A. (1991). Managing Brand Equity, The Free Press, New York.
  • Aktuğlu, I. K. (2004). Marka Yönetimi Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Baştürk, F. (2007). Arketip Kavramı ve Markalar http://markakimlik.blogspot.com/
  • Bong, Woon N.A., Marshall, R., Keller, K. L. (1999). "Measuring Brand Power: Validating a Model for Optimizing Brand Equity", Journal of Product & Brand Manegement, 8(3):170-184.
  • Ceylan, İ. G. (2015). "Amblem ve Logo Tasarımlarında Renklerin Dili", SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 8(16), 314-330.
  • Çavuşoğlu, B. (2011). Marka Yönetimi ve Pazarlama Stratejileri, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Çetintaş, H. B. (2019). Her Yönüyle İletişim ve Halkla İlişkiler, Hiperlink Yayınları, İstanbul.
  • Eraslan Yayınoğlu, P. (2006). "Bütünleşik Marka İletişimi Temeller, Stratejiler, Uygulamalar ve T-Box Örneği", Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 5- 125:156.
  • Erdil, T.S ve Uzun Y. (2009). Marka Olmak, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Garfield, S. (2012). Tam Benim Tipim, Domingo Yayıncılık, İstanbul.
  • Kaban Kadıoğlu, Z. (2014). Tüketim İletişimi Süreçler, Algılar ve Tüketici, Pales Yayıncılık, İstanbul.
  • Karadağ, E. (2010). "Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Araştırma Modelleri: Nitelik Düzeyleri ve Analitik Hata Tipleri", Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1): 49-71.
  • Kotler, P. (1991) Marketing Management, Englewood Cliffs, Prentice Hall, New Jersey.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ekin Yayınları, Bursa.
  • Odabaşı, Y., Oyman, M. (2004). Marka Kavramı ve Önemi. Pazarlama İletişimi Yönetimi (içinde) Ed. Gonca Canan, Kapital Yayınları, İstanbul. Okay, A. (2018). Kurum Kimliği, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Ries, A. ve Ries, L. (2018). Marka Yaratmanın 22 Kuralı, Mediacat Yayınları, İstanbul.
  • Sammut Bonnici, T. (2015). Brand and Branding. Wiley Encyclopedia of Management. John Wiley & Sons, Ltd., New Jersey.
  • Sarıkavak, N. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • TDK (2020) Marka, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi 24.06.2020
  • Toksarı, M., İnal, M. E. (2012) Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü, İdeal Yayınevi, İstanbul.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi İstanbul.
  • Uğur, U. (2018). Marka Kimliği, İmajı, Değeri, Farkındalığı, Güveni, Bağlılığı, Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Yayınoğlu, P. E. ve Susar, A. F. (2008). Kent, Görsel Kimlik ve İletişim, Umuttepe Yayınları, İzmit.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Year 2020, Volume: 3 Issue: 4, 50 - 61, 31.08.2020

Abstract

References

  • Aaker, D.A. (1991). Managing Brand Equity, The Free Press, New York.
  • Aktuğlu, I. K. (2004). Marka Yönetimi Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Baştürk, F. (2007). Arketip Kavramı ve Markalar http://markakimlik.blogspot.com/
  • Bong, Woon N.A., Marshall, R., Keller, K. L. (1999). "Measuring Brand Power: Validating a Model for Optimizing Brand Equity", Journal of Product & Brand Manegement, 8(3):170-184.
  • Ceylan, İ. G. (2015). "Amblem ve Logo Tasarımlarında Renklerin Dili", SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 8(16), 314-330.
  • Çavuşoğlu, B. (2011). Marka Yönetimi ve Pazarlama Stratejileri, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Çetintaş, H. B. (2019). Her Yönüyle İletişim ve Halkla İlişkiler, Hiperlink Yayınları, İstanbul.
  • Eraslan Yayınoğlu, P. (2006). "Bütünleşik Marka İletişimi Temeller, Stratejiler, Uygulamalar ve T-Box Örneği", Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 5- 125:156.
  • Erdil, T.S ve Uzun Y. (2009). Marka Olmak, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Garfield, S. (2012). Tam Benim Tipim, Domingo Yayıncılık, İstanbul.
  • Kaban Kadıoğlu, Z. (2014). Tüketim İletişimi Süreçler, Algılar ve Tüketici, Pales Yayıncılık, İstanbul.
  • Karadağ, E. (2010). "Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Araştırma Modelleri: Nitelik Düzeyleri ve Analitik Hata Tipleri", Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1): 49-71.
  • Kotler, P. (1991) Marketing Management, Englewood Cliffs, Prentice Hall, New Jersey.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ekin Yayınları, Bursa.
  • Odabaşı, Y., Oyman, M. (2004). Marka Kavramı ve Önemi. Pazarlama İletişimi Yönetimi (içinde) Ed. Gonca Canan, Kapital Yayınları, İstanbul. Okay, A. (2018). Kurum Kimliği, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Ries, A. ve Ries, L. (2018). Marka Yaratmanın 22 Kuralı, Mediacat Yayınları, İstanbul.
  • Sammut Bonnici, T. (2015). Brand and Branding. Wiley Encyclopedia of Management. John Wiley & Sons, Ltd., New Jersey.
  • Sarıkavak, N. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • TDK (2020) Marka, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi 24.06.2020
  • Toksarı, M., İnal, M. E. (2012) Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü, İdeal Yayınevi, İstanbul.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi İstanbul.
  • Uğur, U. (2018). Marka Kimliği, İmajı, Değeri, Farkındalığı, Güveni, Bağlılığı, Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Yayınoğlu, P. E. ve Susar, A. F. (2008). Kent, Görsel Kimlik ve İletişim, Umuttepe Yayınları, İzmit.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Arzu Kalafat Çat

Bahar Akbulak This is me

Publication Date August 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 4

Cite

APA Kalafat Çat, A., & Akbulak, B. (2020). MARKA İLETİŞİMİ BAĞLAMINDA HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİN LOGOLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME. International Journal of Arts and Social Studies, 3(4), 50-61.

download19411    19409   19410