Review
BibTex RIS Cite

The Concept of Hope within the Context of Represantations

Year 2020, Volume: 26 Issue: 44, 1 - 9, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.675188

Abstract

Hope is the act of taking action against the situation which human beings are disturbed from and attempting to change. Nothing is impossible for the hopeful individual and society. The person has an ongoing expectation. This ongoing expectation turns into action for what is to be achieved and goes beyond imagination. Numerous examples of events that have impellent power on human beings can be found in history. Pain situations bringing into the open pain and grief have forced the people affected by the pain and grief to take action and change their places. Philosophers and artists have not been indifferent to the situation of these people or societies acting in line with their hopes. Philosophers explained the emotions behind the inner necessity that led man to what was hoped for, and painters expressed this humanistic conditions, events, and situations of humanity directly or indirectly through first-hand visual representations. In this study, it is analyzed how the concept of hope is presented through the representations of the reality in the works of three different artists.

References

  • Atabey, F. (2015). Hatay'ın anavatana katılma süreci. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 4(7), 192-209. doi: https://doi.org/10.33692/avrasyad.509271
  • Barnes, J. (2018). Gözünü açık tutmak, sanat üzerine denemeler. (S. R. Kırkoğlu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baxandal, M. (2015). 15. yüzyılda sanat ve deneyim stilin toplumsal tarihine giriş. (A. Artun, Dü., & Z. Rona, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Burke, P. (2003). Avrupa'da rönesans-merkezler ve çeperler. (U. Abacı, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Dan, D. (2017, 31 Temmuz). Robert Longo ile söyleşi. Garage Magazine. Erişim Adresi: https://www. robertlongo.com/exhibitions/2016_Garage/2016-Garageinterview.pdf
  • Global Conflict Tracker. (2019, 23 Kasım). Civil war in Syria. Erişim Adresi: https://www.cfr.org/interactive/ global-conflict-tracker/conflict/civil-war-syria
  • Gülten, N. (2014). Kierkegaard'ta umutsuzluk, iman ve umut (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez No: 356719).
  • Hauser, A. (2006). Sanatın toplumsal tarihi (Cilt 2). (Y. Gölönü, Çev.). Ankara: Deniz Kitapevi.
  • Humphrey, N. (1998). Cave art, autism, and the evolution of the human mind. Cambridge Archaeological Journal, 8(2) 165-191. doi: https://doi.org/10.10/S0959774300001827
  • Karakoç, E. (2009). Atatürk'ün Hatay davası. Bilig, 50, 97-118. Erişim Adresi: http://www.acarindex.com/ dosyalar/makale/acarindex-1423873181.pdf
  • Koç, E. (2008). Bir Umut Metafiziği Olarak Gabriel Marcel Felsefesi. SDÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 171-194. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/118000
  • Lee, G. K. (2012). All at sea: Romaticism in Gericault's Raft of the Medusa. Australien National Universty Undergraduate Research Journal. Erişim Adresi: https://press-files.anu. edu.au/ downloads/press / n 1674/pdf/book.pdf
  • Leppert, R. (2017). Sanatta anlamın görüntüsü. (3. Baskı). (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Read, H. (2018). Sanat ve toplum. (E. Kök, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Russ, J. (2011). Avrupa düşüncesinin serüveni. (4. Baskı). (Ö. Doğan, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Shiner, L. (2017). Sanatın icadı-Bir kültür tarihi. (4. Baskı). (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tan, N. (2014). Ne Umabilirim? Kant'ın Ahlak Felsefesinde Umut Kavramı. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 49-66. Erişim Adresi: http://ilahiyat.firat.edu.tr/site/ilahiyat.firat.edu.tr /files /dizgi 4%2B%20necmettin%20tan.pdf
  • Toral, B. (2019, 10 20). Umut nedir ve neden kötüdür?. DÜŞÜN-Ü-YORUM. Erişim Adresi: http://www.dusunuyorumdergisi.com/umut-nedir-ve-neden-kotudu/?h=UMUT%20NED%C4%B0R
  • Turani, A. (2015). Sanat terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu. (2019, 20 Ekim). Şehit. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/?kelime=
  • Uygur, E., & Uygur, F. (2014). Fransız sömürgecilik tarihi üzerine bir araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 273-286. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200454
  • Yılmazok, Ö. (2019, 12 12). Medusa'nın salı-Gericault. Sanata Başla!. Erişim Adresi: https://www.sanatabasla. com/2014/10/medusanin-sali-the-raft-of-the-medusa-gericault/

Temsiller Bağlamında Umut Kavramı

Year 2020, Volume: 26 Issue: 44, 1 - 9, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.675188

Abstract

Umut, insanoğlunun rahatsız olduğu duruma karşı harekete geçmesi ve içinde bulunduğu durumu değiştirme girişiminin edimidir. Umut eden birey ve toplum için hiçbir şey imkansız değildir. Kişi aktif bir beklenti içerisindedir. Bu aktif beklenti ulaşılmak istenen şey için eyleme dönüşür ve hayal etmenin ötesine geçer. İnsanoğlunu harekete geçiren olayların sayısız örneğine tarih içerisinde rastlamak mümkündür. Acı, keder, ıstırap yaratan durumlar krizlere ve trajedilere neden olarak, etkilenen kişileri içinde bulundukları durumu değiştirmek için eyleme geçirmiş veya yer değiştirmelerine neden olmuştur. Taşıdıkları umutlar paralelinde hareket eden bu insanların veya toplumların durumuna felsefeciler ve sanatçılar kayıtsız kalmamışlardır. Felsefeciler insanı umut edilen şeye yönelten içsel gerekliliğin ardında yatan duyguları açıklamışlar, ressamlar da bu insanlık durumunu, yaşanan olayları, insanlık vaziyetlerini doğrudan veya dolaylı olarak ilk elden görsel temsiller yoluyla eserlerinde ifade etmişlerdir. Bu çalışma da üç farklı sanatçının ortaya koymuş olduğu yapıtlardan hareketle, umut kavramının temsiller aracılığı ile eserlerin gerçekliği üzerinden nasıl temsil edildiği irdelenmiştir.

References

  • Atabey, F. (2015). Hatay'ın anavatana katılma süreci. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 4(7), 192-209. doi: https://doi.org/10.33692/avrasyad.509271
  • Barnes, J. (2018). Gözünü açık tutmak, sanat üzerine denemeler. (S. R. Kırkoğlu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baxandal, M. (2015). 15. yüzyılda sanat ve deneyim stilin toplumsal tarihine giriş. (A. Artun, Dü., & Z. Rona, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Burke, P. (2003). Avrupa'da rönesans-merkezler ve çeperler. (U. Abacı, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Dan, D. (2017, 31 Temmuz). Robert Longo ile söyleşi. Garage Magazine. Erişim Adresi: https://www. robertlongo.com/exhibitions/2016_Garage/2016-Garageinterview.pdf
  • Global Conflict Tracker. (2019, 23 Kasım). Civil war in Syria. Erişim Adresi: https://www.cfr.org/interactive/ global-conflict-tracker/conflict/civil-war-syria
  • Gülten, N. (2014). Kierkegaard'ta umutsuzluk, iman ve umut (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez No: 356719).
  • Hauser, A. (2006). Sanatın toplumsal tarihi (Cilt 2). (Y. Gölönü, Çev.). Ankara: Deniz Kitapevi.
  • Humphrey, N. (1998). Cave art, autism, and the evolution of the human mind. Cambridge Archaeological Journal, 8(2) 165-191. doi: https://doi.org/10.10/S0959774300001827
  • Karakoç, E. (2009). Atatürk'ün Hatay davası. Bilig, 50, 97-118. Erişim Adresi: http://www.acarindex.com/ dosyalar/makale/acarindex-1423873181.pdf
  • Koç, E. (2008). Bir Umut Metafiziği Olarak Gabriel Marcel Felsefesi. SDÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 171-194. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/118000
  • Lee, G. K. (2012). All at sea: Romaticism in Gericault's Raft of the Medusa. Australien National Universty Undergraduate Research Journal. Erişim Adresi: https://press-files.anu. edu.au/ downloads/press / n 1674/pdf/book.pdf
  • Leppert, R. (2017). Sanatta anlamın görüntüsü. (3. Baskı). (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Read, H. (2018). Sanat ve toplum. (E. Kök, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Russ, J. (2011). Avrupa düşüncesinin serüveni. (4. Baskı). (Ö. Doğan, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Shiner, L. (2017). Sanatın icadı-Bir kültür tarihi. (4. Baskı). (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tan, N. (2014). Ne Umabilirim? Kant'ın Ahlak Felsefesinde Umut Kavramı. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 49-66. Erişim Adresi: http://ilahiyat.firat.edu.tr/site/ilahiyat.firat.edu.tr /files /dizgi 4%2B%20necmettin%20tan.pdf
  • Toral, B. (2019, 10 20). Umut nedir ve neden kötüdür?. DÜŞÜN-Ü-YORUM. Erişim Adresi: http://www.dusunuyorumdergisi.com/umut-nedir-ve-neden-kotudu/?h=UMUT%20NED%C4%B0R
  • Turani, A. (2015). Sanat terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu. (2019, 20 Ekim). Şehit. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/?kelime=
  • Uygur, E., & Uygur, F. (2014). Fransız sömürgecilik tarihi üzerine bir araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 273-286. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200454
  • Yılmazok, Ö. (2019, 12 12). Medusa'nın salı-Gericault. Sanata Başla!. Erişim Adresi: https://www.sanatabasla. com/2014/10/medusanin-sali-the-raft-of-the-medusa-gericault/
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bayram Dağlı 0000-0003-4573-3710

Asuman Aypek Arslan 0000-0002-9400-2642

Publication Date March 19, 2020
Submission Date January 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 44

Cite

APA Dağlı, B., & Aypek Arslan, A. (2020). Temsiller Bağlamında Umut Kavramı. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 1-9. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.675188

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.