Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Yöneticilerinin Öykücü Liderlik Yaklaşımına İlişkin Görüşleri

Year 2023, Volume: 14 Issue: 2, 1390 - 1411, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1346897

Abstract

Bu araştırmada okul yöneticilerinin öykücü liderlik yaklaşımına ilişkin görüşleri ortaya konularak, bu yaklaşımın yöneticiler tarafından hangi düzeyde uygulanabilirliğini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan görüşme yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini Kırşehir ilinde MEB’e bağlı ortaokul ve liselerde görev yapan 6 okul müdürü ve 9 müdür yardımcısı olmak üzere toplam 15 okul yöneticisi oluşturmuştur. Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin öğrencilerle, öğretmenlerle ve velilerle iletişime geçerken öykücü liderlik davranışları sergiledikleri ortaya koyulmuştur. Okul yöneticilerinin; okul personelini, öğrencileri, velileri motive etmek, onlara ilham vermek ve güvenilir bir rol model olmak için bazen kurgu bazen de kendi yaşam öykülerinden faydalandıkları görülmüştür. Okul yöneticilerinin öyküler yoluyla değerlerini, inançlarını ve vermek istedikleri mesajları okul personeline ilettikleri görülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre, öykü anlatma becerisine sahip olmak, iyi bir gözlemci olmak ve güçlü bir hafızaya sahip olmak önemli öykücü liderlik yeterlikleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmanın bulguları bağlamında öykü anlatımı, eğitim yöneticilerince etkili bir iletişim aracı olarak değerlendirilmektedir. Eğitim yöneticilerinin öykü anlatımını önemli bir liderlik becerisi olarak algıladıkları ve kullandıkları görülmektedir.

References

  • Auvinen, T., Aaltio, I., & Blomqvist, K. (2013). Constructing leadership by storytelling-the meaning of trust and narratives. Leadership&Organization Development Journal, 34(6), 496-514. https://doi.org/10.1108/LODJ-10-2011-0102
  • Aytaç, T. (2020). Okul yönetiminde yeni yaklaşımlar ve okul temelli uygulamalar. Eğitim Ortamlarında Nitelik, Editör: Prof. Dr. Fuat Tanhan, Dr. Öğr. Ü. Halil İbrahim Özok, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aytaç, T. (2023). The views of teachers on the implementation of storytelling leadership approach in the classroom management process, II. International Korkut Ata Scientific Researches Conference Full Text Book, October 7-8, 2023, Editörs: Dr. Ahmet Kardaşlar and Dr. Faruk Mike, p.940-949. Iksad Publications, 2023.
  • Barnes, K. & Harris, J. (2006). Leadership storytelling. Industrial and Commercial Training. Vol. 38, No. 7, p. 350-353. https://doi.org/10.1108/00197850610704534
  • Boje, D. M. (1991). The storytelling organization: a study of story performance in an office-supply firm. Administrative Science Quarterly, 36(1), 106-126. https://doi.org/10.2307/2393432
  • Brill, F. S. (2008). Leading and learning: effective school leadership through reflective storytelling and inquiry. Education Review. https://doi.org/10.14507/er.v0.1249
  • Choy, E. (2020). What is leadership storytelling, anyway. Forbes.(https://www.forbes.com/sites/estherchoy/2020/01/26/what-is leadershipstorytelling/?sh=73644f9e7b17). Erişim Tarihi: 02.10.2022.
  • Cogner, J. A. & Kanungo, R. (1987). Towards a behavioral theory of charismatic leadership in organizational settings. Academy of Management Review, Vol. 12, p. 637-747. https://doi.org 10.5465/AMR.1987.4306715
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. New York: Sage.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. Çev: Hasan Özcan. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Czarniawska, B. (1997). Narrating the organization: dramas of institutional identity. Chicago: University of Chicago Press.
Year 2023, Volume: 14 Issue: 2, 1390 - 1411, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1346897

Abstract

References

  • Auvinen, T., Aaltio, I., & Blomqvist, K. (2013). Constructing leadership by storytelling-the meaning of trust and narratives. Leadership&Organization Development Journal, 34(6), 496-514. https://doi.org/10.1108/LODJ-10-2011-0102
  • Aytaç, T. (2020). Okul yönetiminde yeni yaklaşımlar ve okul temelli uygulamalar. Eğitim Ortamlarında Nitelik, Editör: Prof. Dr. Fuat Tanhan, Dr. Öğr. Ü. Halil İbrahim Özok, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aytaç, T. (2023). The views of teachers on the implementation of storytelling leadership approach in the classroom management process, II. International Korkut Ata Scientific Researches Conference Full Text Book, October 7-8, 2023, Editörs: Dr. Ahmet Kardaşlar and Dr. Faruk Mike, p.940-949. Iksad Publications, 2023.
  • Barnes, K. & Harris, J. (2006). Leadership storytelling. Industrial and Commercial Training. Vol. 38, No. 7, p. 350-353. https://doi.org/10.1108/00197850610704534
  • Boje, D. M. (1991). The storytelling organization: a study of story performance in an office-supply firm. Administrative Science Quarterly, 36(1), 106-126. https://doi.org/10.2307/2393432
  • Brill, F. S. (2008). Leading and learning: effective school leadership through reflective storytelling and inquiry. Education Review. https://doi.org/10.14507/er.v0.1249
  • Choy, E. (2020). What is leadership storytelling, anyway. Forbes.(https://www.forbes.com/sites/estherchoy/2020/01/26/what-is leadershipstorytelling/?sh=73644f9e7b17). Erişim Tarihi: 02.10.2022.
  • Cogner, J. A. & Kanungo, R. (1987). Towards a behavioral theory of charismatic leadership in organizational settings. Academy of Management Review, Vol. 12, p. 637-747. https://doi.org 10.5465/AMR.1987.4306715
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. New York: Sage.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. Çev: Hasan Özcan. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Czarniawska, B. (1997). Narrating the organization: dramas of institutional identity. Chicago: University of Chicago Press.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Teaching in Economics, Business and Management
Journal Section Articles
Authors

Duygu Ergen 0000-0003-4675-1363

Tufan Aytaç 0000-0002-6103-3530

Early Pub Date December 23, 2023
Publication Date December 28, 2023
Submission Date August 20, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Ergen, D., & Aytaç, T. (2023). Okul Yöneticilerinin Öykücü Liderlik Yaklaşımına İlişkin Görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 1390-1411. https://doi.org/10.51460/baebd.1346897