Somut olmayan kültürel miras unsurları (SOKÜM), her toplumun kendine has özelliklerini yansıtmaktadır. Bu nedenle toplumlarda SOKÜM unsurlarının bilinirliğinin sağlanması ve bu unsurlara karşı farkındalığın arttırılması, toplumların kültürlerinin gelişimi ve devamlılığı için oldukça önemlidir. SOKÜM unsurları içerisinde sözlü gelenekler grubunda yer alan masallar, nesilden nesile aktarılarak günümüze kadar varlığını koruyabilmiş değerlerimizden biridir. Araştırmada, çocuklu ailelerin masallara karşı farkındalıklarını belirlemek ve masalların konaklama işletmelerinde kullanımı ile ilgili potansiyelleri tespit etmek amaçlanmaktadır. Bu nedenle veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Masal dinleme yaş aralığında çocuğu olan 16 katılımcı ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda, masalların katılımcılarda genellikle olumlu duygular çağrıştırdığı ve dünya masallarının Türk masallarına göre daha iyi bilindiği tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcılar, masalların konaklama işletmelerinde kullanılması durumunda, bunun tatil konaklama tercihlerini olumlu yönde etkileyeceğini belirtmişler ve konu ile ilgili bazı önerilerde bulunmuşlardır.
Intangible cultural heritage elements (SOKÜM) reflect the unique characteristics of each society. For this reason, it is very important for the development and continuity of the cultures of the societies to ensure the awareness of the elements of SOKUM in the societies and to increase the awareness towards these elements. Tales, which are in the group of oral traditions among the elements of SOKÜM, are one of our values that have survived until today by being transferred from generation to generation.In the research, it is aimed to determine the awareness of families with children towards fairy tales and to determine the potentials for the use of fairy tales in accommodation businesses.For this reason, a semi-structured interview form consisting of open-ended questions was created as a data collection tool.Face-to-face interviews were conducted with 16 participants who have children in the range of listening to fairy tales. As a result of the findings, it has been determined that tales generally evoke positive emotions in the participants and world tales are better known than Turkish tales. In addition, the participants stated that if tales are used in accommodation establishments, this would positively affect their holiday accommodation preferences and made some suggestions about the subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | August 28, 2023 |
Acceptance Date | December 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 50 |
Baun SOBED