Research Article
BibTex RIS Cite

Siyasal Pazarlama Aracı Olarak Siyasal Reklam: 2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı Seçimi Örneğinde Göstergebilimsel Bir Analiz

Year 2023, Issue: 23, 23 - 51, 09.11.2023
https://doi.org/10.26650/4boyut.2023.1341911

Abstract

2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı Seçimi Türkiye’de ve dünyada, genel olarak her seçim döneminde olduğu gibi merakla ve heyecanla karşılanmıştır. Siyasal pazarlama ve reklam çalışmaları seçim atmosferinde seçmen kitleyi ikna etme noktasında en dikkat çeken uygulamalar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada 2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı Seçimi’nin iki güçlü adayı olan Recep Tayyip Erdoğan ve Kemal Kılıçdaroğlu için yapılan 2 reklam filminin Barthes’ın paradigmasına göre göstergebilimsel analizi yapılmıştır. Bu analizlerle reklam filmlerinde seçmeni ikna etmek için hangi temaların kullanıldığını ve mesajların verildiğini açığa çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışmada bu kapsamda öncelikle siyasal pazarlama ve siyasal reklam kavramları açıklanmış ardından 2 reklam filminin göstergebilimsel analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda; her iki adayın da siyasal propagandaları doğrultusunda temalar kullandıkları, Erdoğan için daha çok duygusal göstergeler eşliğinde duygusal mesajlara yer verilerek güçlü lider konumlandırmasının yapıldığı, Kılıçdaroğlu için ise coşkulu ve eğlenceli göstergeler eşliğinde daha çok sorunlara odaklanan ve vaatlerden oluşan mesajlara yer verildiği ortaya çıkarılmıştır.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Yok

References

  • YouTube. (2023, 05 04). 08 08, 2023 tarihinde YouTube: www.youtube.com/watch?v=sPmqSrvrhL8 adresinden alındı google scholar
  • YouTube. (2023, 05 15). 08 08, 2023 tarihinde YouTube: https://www.youtube.com/ watch?v=Nue71DW6WZ0 adresinden alındı google scholar
  • YouTube. (2023, 05 04). 08 08, 2023 tarihinde YouTube: https://www.youtube.com/ watch?v=HoYPOFErkHg adresinden alındı google scholar
  • Atkin, C. K., Bowen, L., Nayman, O. B., & Sheinkopf, K. G. (1973). Quality Versus Quantity in Televised Political ADS. Public Opinion Quarterly, 37(2), 209-224. google scholar
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven. (M. Rifat, & S. Rifat, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Bayraktaroğlu, G. (2002). Politik Yaşamda Pazarlama Yaklaşımları. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 7(2), 159-168. google scholar
  • Bayraktaroğlu, G. (2002). Politik Yaşamda Pazarlama Yaklaşımları. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 7(2), 159-168. google scholar
  • Biocca, F. (2011). Television and Political Advertising. New York: Routledge. google scholar
  • Brader, T. (2005). Striking a Responsive Chord: How Political Ads Motivate and Persuade Voters by Appealing. American Journal of Political Science, 49(2), 388-405. google scholar
  • Cho, J. (2008). Political Ads and Citizen Communication. Communication Research, 35(4), 423-451. google scholar
  • Çağlar, B. (2012). Bir İletişim Biçimi Olarak Göstergebilim. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 22-34. google scholar
  • Demir, M. İ. (2018). Siyasal İletişim: Kavramsal Bir Derleme. International Journal of Art Culture and Communication, 1(1), 79-104. google scholar
  • Eraslan, M. C., & Küçük Durur, E. (2018). Siyasal İletişim ve Medya Bağlamında Siyasal Reklam ve Propaganda (Kavramsal Bir Değerlendirme). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 193-204. google scholar
  • Eyri, S., & Köktürk, Ş. (2013). Dilbilim ve Göstergebilim: Ferdinand de Saussure ve Göstergebilimi Anlamak. Sakarya Üniversitesi Fen-Edebiyat Dergisi, 123-136. google scholar
  • Fulgoni, G. M., Lipsman, A., & Carol, D. (2016). The Power of Political Advertising: Lessons for Practitioners How Data Analytics, Social Media, and Creative Strategies Shape U.S. Presidential Election Campaigns. Journal of Advertising Research, 56(3), 239-244. google scholar
  • Güneş, A. (2013). Göstergebilim Tarihi. Humanities Sciences, 8(4), 332-348. google scholar
  • Karabağ , Ö. (2009). 2009 Yerel Seçimlerinde Yerel Basında Siyasal Reklamcılık Uygulamaları: Niğde Örneği. Niğde: Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Karaçor, S. (2012). Siyasal Katılım Açısından Siyasal Pazarlama ve Seçim Kampanyalarının Önemi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 81-93. google scholar
  • Lees-Marshment, J. (2014). Political Marketing Principles and Applications. Abingdon: Routledge. google scholar
  • O’Cass, A. (1996). Political Marketing And The Marketing Concept. European Journal of Marketing, 30(10/11), 37-53. google scholar
  • O’Shaughnessy, N. (2001). The Marketing of Political Marketing. European Journal of Marketing, 35(9/10), 1047-1057. google scholar
  • Parsa, A. F., & Olgundeniz, S. S. (2014, Ocak). İletişimde Göstergebilim ve Anlamlandırma Sürecini Örneklerle Değerlendirme. 08 09, 2023 tarihinde Researchgate: avys.omu.edu.tr adresinden alındı google scholar
  • Rose, G. (2023). Görsel Metodoloji. (G. Akgülgil, Çev.) İstanbul: İnkılap Kitabevi. Scammell, M. (1999). Political Marketing: Lessons for Political Science. Political Studies, 47(4), 718- 739. google scholar
  • Sohal, S., & Kaur, H. (2018). A Content Analysis of YouTube Political Advertisements: Evidence from Indian Parliamentary Elections. Journal of Creative Communcations, 13(2), 133-156. google scholar
  • Şirin, B. (2019). Siyasal Dağıtım ve Tutundurma Çabalarının Siyasal Parti/Lider Güvenine Etkisi: Burdur İlinde Bir Uygulama. Burdur: Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Uluslararası Seçim Gözlem Heyeti. (2023). Türkiye, Genel Seçimler, 14 Mayıs 2023 İlk Bulgular ve Sonuçlar ile İlgili Rapor. Ankara: Uluslararası Seçim Gözlem Heyeti. google scholar
  • Wei, R., & Golan, G. (2013). Political Advertising on Social Media in the 2012 Presidential Election. Elektronic News, 7(4), 223-242. google scholar
  • Wring, D. (1997). Reconciling Marketing with Political Science: Theories of Political Marketing. Proceedings from the Academy of Marketing Conference. 13, s. 651-663. Manchester: Manchester Metropolitan University. google scholar
  • Yalçınkaya, N., & Ay, C. İ. (2017). Siyasi Başarı İçin Pazarlama Katkısı: Türkiye’deki Politik Pazarlama Çevresi Modeli. Yönetim ve Ekonomi, 24(1), 199-214. google scholar
  • Zeybek, B. (2020). Siyasal Kampanyaların Geleceğinde Veri Temelli Yönelimler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 54-72. google scholar

Political Advertising As A Political Marketing Tool: A Semiotic Analysis In The Case Of The 2023 Turkish Presidentıal Election

Year 2023, Issue: 23, 23 - 51, 09.11.2023
https://doi.org/10.26650/4boyut.2023.1341911

Abstract

The 2023 Turkish Presidential Election was greeted with curiosity and excitement in Turkey and the world, as was the case during the election period in general. Political marketing and advertising activities appear as the most striking practices in terms of persuading the voting public in the election atmosphere. In this direction, in the study, a semiotic analysis of 2 commercials made for Recep Tayyip Erdoğan and Kemal Kılıçdaroğlu, two strong candidates of the 2023 Turkish Presidential Election, was made according to Barthes' paradigm. With these analyzes, it is aimed to reveal which themes are used and messages are given to persuade the voters in commercials. In this study, first of all, the concepts of political marketing and political advertising were explained, and then a semiotic analysis of 2 commercials was made. As a result of the study; It was revealed that both candidates used themes in line with their political propaganda, for Erdoğan, a strong leader positioning was made by giving more emotional messages accompanied by emotional linguistic indicators, and for Kılıçdaroğlu, messages that focused on problems and consisted of promises were included in the presence of enthusiastic and entertaining linguistic indicators.

Project Number

Yok

References

  • YouTube. (2023, 05 04). 08 08, 2023 tarihinde YouTube: www.youtube.com/watch?v=sPmqSrvrhL8 adresinden alındı google scholar
  • YouTube. (2023, 05 15). 08 08, 2023 tarihinde YouTube: https://www.youtube.com/ watch?v=Nue71DW6WZ0 adresinden alındı google scholar
  • YouTube. (2023, 05 04). 08 08, 2023 tarihinde YouTube: https://www.youtube.com/ watch?v=HoYPOFErkHg adresinden alındı google scholar
  • Atkin, C. K., Bowen, L., Nayman, O. B., & Sheinkopf, K. G. (1973). Quality Versus Quantity in Televised Political ADS. Public Opinion Quarterly, 37(2), 209-224. google scholar
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven. (M. Rifat, & S. Rifat, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Bayraktaroğlu, G. (2002). Politik Yaşamda Pazarlama Yaklaşımları. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 7(2), 159-168. google scholar
  • Bayraktaroğlu, G. (2002). Politik Yaşamda Pazarlama Yaklaşımları. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 7(2), 159-168. google scholar
  • Biocca, F. (2011). Television and Political Advertising. New York: Routledge. google scholar
  • Brader, T. (2005). Striking a Responsive Chord: How Political Ads Motivate and Persuade Voters by Appealing. American Journal of Political Science, 49(2), 388-405. google scholar
  • Cho, J. (2008). Political Ads and Citizen Communication. Communication Research, 35(4), 423-451. google scholar
  • Çağlar, B. (2012). Bir İletişim Biçimi Olarak Göstergebilim. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 22-34. google scholar
  • Demir, M. İ. (2018). Siyasal İletişim: Kavramsal Bir Derleme. International Journal of Art Culture and Communication, 1(1), 79-104. google scholar
  • Eraslan, M. C., & Küçük Durur, E. (2018). Siyasal İletişim ve Medya Bağlamında Siyasal Reklam ve Propaganda (Kavramsal Bir Değerlendirme). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 193-204. google scholar
  • Eyri, S., & Köktürk, Ş. (2013). Dilbilim ve Göstergebilim: Ferdinand de Saussure ve Göstergebilimi Anlamak. Sakarya Üniversitesi Fen-Edebiyat Dergisi, 123-136. google scholar
  • Fulgoni, G. M., Lipsman, A., & Carol, D. (2016). The Power of Political Advertising: Lessons for Practitioners How Data Analytics, Social Media, and Creative Strategies Shape U.S. Presidential Election Campaigns. Journal of Advertising Research, 56(3), 239-244. google scholar
  • Güneş, A. (2013). Göstergebilim Tarihi. Humanities Sciences, 8(4), 332-348. google scholar
  • Karabağ , Ö. (2009). 2009 Yerel Seçimlerinde Yerel Basında Siyasal Reklamcılık Uygulamaları: Niğde Örneği. Niğde: Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Karaçor, S. (2012). Siyasal Katılım Açısından Siyasal Pazarlama ve Seçim Kampanyalarının Önemi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 81-93. google scholar
  • Lees-Marshment, J. (2014). Political Marketing Principles and Applications. Abingdon: Routledge. google scholar
  • O’Cass, A. (1996). Political Marketing And The Marketing Concept. European Journal of Marketing, 30(10/11), 37-53. google scholar
  • O’Shaughnessy, N. (2001). The Marketing of Political Marketing. European Journal of Marketing, 35(9/10), 1047-1057. google scholar
  • Parsa, A. F., & Olgundeniz, S. S. (2014, Ocak). İletişimde Göstergebilim ve Anlamlandırma Sürecini Örneklerle Değerlendirme. 08 09, 2023 tarihinde Researchgate: avys.omu.edu.tr adresinden alındı google scholar
  • Rose, G. (2023). Görsel Metodoloji. (G. Akgülgil, Çev.) İstanbul: İnkılap Kitabevi. Scammell, M. (1999). Political Marketing: Lessons for Political Science. Political Studies, 47(4), 718- 739. google scholar
  • Sohal, S., & Kaur, H. (2018). A Content Analysis of YouTube Political Advertisements: Evidence from Indian Parliamentary Elections. Journal of Creative Communcations, 13(2), 133-156. google scholar
  • Şirin, B. (2019). Siyasal Dağıtım ve Tutundurma Çabalarının Siyasal Parti/Lider Güvenine Etkisi: Burdur İlinde Bir Uygulama. Burdur: Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Uluslararası Seçim Gözlem Heyeti. (2023). Türkiye, Genel Seçimler, 14 Mayıs 2023 İlk Bulgular ve Sonuçlar ile İlgili Rapor. Ankara: Uluslararası Seçim Gözlem Heyeti. google scholar
  • Wei, R., & Golan, G. (2013). Political Advertising on Social Media in the 2012 Presidential Election. Elektronic News, 7(4), 223-242. google scholar
  • Wring, D. (1997). Reconciling Marketing with Political Science: Theories of Political Marketing. Proceedings from the Academy of Marketing Conference. 13, s. 651-663. Manchester: Manchester Metropolitan University. google scholar
  • Yalçınkaya, N., & Ay, C. İ. (2017). Siyasi Başarı İçin Pazarlama Katkısı: Türkiye’deki Politik Pazarlama Çevresi Modeli. Yönetim ve Ekonomi, 24(1), 199-214. google scholar
  • Zeybek, B. (2020). Siyasal Kampanyaların Geleceğinde Veri Temelli Yönelimler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 54-72. google scholar
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Fatma Çakmak 0000-0002-7276-5016

Havva Tavlan 0000-0002-9876-8303

Project Number Yok
Publication Date November 9, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 23

Cite

APA Çakmak, F., & Tavlan, H. (2023). Siyasal Pazarlama Aracı Olarak Siyasal Reklam: 2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı Seçimi Örneğinde Göstergebilimsel Bir Analiz. 4. BOYUT Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi(23), 23-51. https://doi.org/10.26650/4boyut.2023.1341911