Research Article
BibTex RIS Cite

SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK” REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 474 - 512, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405686

Abstract

Siyasal reklamlar, siyasi partilerin ve aktörlerin vazgeçemediği önemli iletişim araçlarından biridir. Siyasi reklamlar, ticari reklamlarda olduğu gibi ikna etmek, bilgilendirmek, davranış değişikliği sağlamak, destek almak, hatırlatmak gibi temel amaçları gütmektedir. Siyasi partiler ya da aktörler sözü edilen amaçlara ulaşabilmek için siyasi reklamlar aracılığıyla kendilerini seçmenlere anlatmaya ve onları ikna etmeye çalışmaktadırlar. Siyasi kurumlar ya da adaylar siyasal reklamlar aracılığıyla seçmene ulaştırmak istediği anlam ve mesajlar için stratejiler geliştirmektedir. Siyasal reklam stratejilerinin oluşturulmasında değinilecek konular, kullanılacak reklam türü, çekicilik vb. unsurların önemli olduğunu söylemek mümkündür.
Çalışmada, Mayıs 2023’ te gerçekleşen Cumhurbaşkanlığı Seçiminde Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) tarafından yayımlanan 'Sana Söz Yine Baharlar Gelecek' adlı reklam filmi göstergebilimsel analiz yöntemiyle analiz edilmektedir. Bu çalışma, seçilen siyasal reklamın göstergeler aracılığıyla seçmene verdiği mesajların, ele alınan konuların, kullanılan reklam ve reklam çekicilik türünün ne olduğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmanın verileri analiz edildiğinde, pozitif reklam türünün kullanıldığı görülmektedir. Reklamda duygusal çekiciliğe yönelik içeriklere yer verildiği tespit edilmiştir. Reklam filminde ‘gelecek’ ve ‘söz’ odağında kurulan bir Türkiye söylemi geliştirilmeye çalışıldığı ve seçmeni umutlandıran göstergelerin kullanıldığı dikkat çekmektedir. Reklamda verilmek istenen temel mesaj, ‘biz ile Türkiye geleceğinde, yeni başlangıçların, olumlu değişimlerin ve gelişimlerin olacağı’ şeklindedir.

References

  • AKGÜL, Merve. (2017). “Bir Siyasal İletişim Yöntemi Olan Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Olarak Analizi "Ak Parti/Chp/Mhp Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (42), 1314-1328.
  • AKKIN, C., Eğrilmez, S. ve Afrashi, F. (2004). “Renklerin İnsan Davranış ve Fizyolojisine Etkileri”, T. Oft. Gaz., 33, 274-282.
  • AKYOL, Mevlüt. (2015). “Seçim Kampanyalarında Sosyal Medya Kullanımı: Facebook ve 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (14) 55, 98-114.
Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 474 - 512, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405686

Abstract

References

  • AKGÜL, Merve. (2017). “Bir Siyasal İletişim Yöntemi Olan Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Olarak Analizi "Ak Parti/Chp/Mhp Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (42), 1314-1328.
  • AKKIN, C., Eğrilmez, S. ve Afrashi, F. (2004). “Renklerin İnsan Davranış ve Fizyolojisine Etkileri”, T. Oft. Gaz., 33, 274-282.
  • AKYOL, Mevlüt. (2015). “Seçim Kampanyalarında Sosyal Medya Kullanımı: Facebook ve 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (14) 55, 98-114.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Fatih Aksoy 0000-0002-6114-0520

Tuğçe Aydoğan Kılıç 0000-0001-8008-8820

Gülsüm Çalışır 0000-0003-3631-6819

Publication Date April 1, 2024
Submission Date December 16, 2023
Acceptance Date February 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Aksoy, F., Aydoğan Kılıç, T., & Çalışır, G. (2024). SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK” REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 474-512. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405686
AMA Aksoy F, Aydoğan Kılıç T, Çalışır G. SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK” REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ. e-gifder. April 2024;12(1):474-512. doi:10.19145/e-gifder.1405686
Chicago Aksoy, Fatih, Tuğçe Aydoğan Kılıç, and Gülsüm Çalışır. “SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN ‘SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK’ REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 1 (April 2024): 474-512. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405686.
EndNote Aksoy F, Aydoğan Kılıç T, Çalışır G (April 1, 2024) SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK” REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 1 474–512.
IEEE F. Aksoy, T. Aydoğan Kılıç, and G. Çalışır, “SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN ‘SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK’ REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ”, e-gifder, vol. 12, no. 1, pp. 474–512, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1405686.
ISNAD Aksoy, Fatih et al. “SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN ‘SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK’ REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/1 (April 2024), 474-512. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405686.
JAMA Aksoy F, Aydoğan Kılıç T, Çalışır G. SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK” REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2024;12:474–512.
MLA Aksoy, Fatih et al. “SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN ‘SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK’ REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2024, pp. 474-12, doi:10.19145/e-gifder.1405686.
Vancouver Aksoy F, Aydoğan Kılıç T, Çalışır G. SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 14 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “SANA SÖZ YİNE BAHARLAR GELECEK” REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2024;12(1):474-512.