Research Article
BibTex RIS Cite

Mise-en-scène creation in Reha Erdem's cinema: "A Moon"

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 203 - 229, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407883

Abstract

Every director has his own movie language. Films arranged with the director's special approaches such as framing, camera movements, pictorial approaches, montage, and compositional harmony also form the director's style. It also determines the creation of meaning from the use of dialogue to the movements of the actors, from the pictorial approach in the film to the camera placement. While this dramatic structure created with image and narrative provides an interpretative criticism for the audience, it also does not allow the audience to be pacified.
It is seen that Reha Erdem has a distinctive style in Turkish cinema with films with different cinematographic features. Reha Erdem, who has distinctive elements in determining the nature of a film, reveals a unique understanding with the perspective she offers. The formalism he used in his cinema, the frames he created, the montage, the use of sound and color led him to conclude that his cinematic interpretation is much different from traditional cinema.
A Ay, the first feature-length film of Reha Erdem's filmography, has a very different mise-en-scene from other films in terms of form. When the film is evaluated in terms of the use of light, camera angles and movements, perspective, compositional styles, sound, color use and montage, it is in a different category. In this study, Erdem's distinctive features in his cinema were tried to be determined through the film A Ay by focusing on the construction of cinematographic film.

References

  • ARISOY, E. (2022). Türk Sinemasında Ses-İmaj. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • ATİLLA D. (2004). Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları Türk Sineması 1990- 2004. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BALCI, Ş. (2022). Yakın Dönem Türk Sinemasına Genel Bir Bakış, A Özsoy ve D. Diken Yücel (Editör), Yakın Dönem Türk Sinemasına Genel Bir Bakış, (1- 36), Ankara: Nobel Yayınları.
  • BATURE-UZOR, N. A. (2018). Mise-en-scene and authenticity in Kunle Afolayan’s October 1. AFRREV IJAH: An International Journal of Arts and Humanities, 7(3), 41-54.

Reha Erdem sinemasında mizansen yaratımı: “A Ay”

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 203 - 229, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407883

Abstract

Her yönetmenin kendine ait bir film dili vardır. Kadrajlama, kamera hareketleri, resimsel yaklaşımlar, montaj, kompozisyonel ahenk gibi yönetmenin özel yaklaşımlarıyla düzenlenen filmler yönetmenin aynı zamanda üslubunu oluşturur. Kameranın gösterdiği bu dil izleyicinin bakışını da derinden etkilerken yönetmenlerin film üretim tarzını dolayısıyla biçimsel özelliklerini de yansıtır. Diyalog kullanımından oyuncu hareketlerine, filmdeki resimsel yaklaşımdan kamera yerleştirimine kadar anlam yaratımını da belirler. Görüntü ve anlatı ile oluşturulan bu dramatik yapı izleyici için yorumlayıcı bir eleştiriye olanak sunarken izleyicinin pasifize olmasına da izin vermez.
Reha Erdem’in birbirinden farklı sinematografik özelliklere sahip filmleriyle Türk sinemasında ayırt edilebilir bir stili olduğu görülür. Bir filmin doğasını belirlemekte ayırıcı unsurlara sahip olan Reha Erdem sunduğu bakış açısıyla kendine özgü bir anlayış ortaya koyar. Sahneleme için kullandığı öğeleri düzenleme, kompozisyon oluşturma biçimi, stilistik bir bakış açısı ile Erdem tarafından oluşturulan mizansen, filmlerinin anlamlandırılmasıyla yakından ilişkilidir. Reha Erdem sineması gerçekliğin sunumunu bazen zıtlık yaratarak bazen rahatsız edici bir biçimde verir. Sinemasında kullandığı biçimcilik, oluşturduğu çerçeveler, montaj, ses ve renk kullanımı onun sinema yorumunun geleneksel sinemadan çok daha farklı olduğu sonucuna vardırır.
Reha Erdem filmografisinin uzun metraj ilk filmi olan A Ay biçimsel olarak diğer filmleri içerisinde oldukça farklı bir mizansene sahiptir. Film, ışık kullanımı, kamera açıları ve hareketleri, perspektif, kompozisyon biçimleri, ses, renk kullanımı ve montaj açısından değerlendirildiğinde farklı bir kategoride yer almaktadır. Bu çalışmada Erdem’in sinematografik film inşası üzerine odaklanarak sinemasındaki ayırt edici özellikleri A Ay filmi üzerinden tespit edilmeye çalışmıştır

References

  • ARISOY, E. (2022). Türk Sinemasında Ses-İmaj. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • ATİLLA D. (2004). Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları Türk Sineması 1990- 2004. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BALCI, Ş. (2022). Yakın Dönem Türk Sinemasına Genel Bir Bakış, A Özsoy ve D. Diken Yücel (Editör), Yakın Dönem Türk Sinemasına Genel Bir Bakış, (1- 36), Ankara: Nobel Yayınları.
  • BATURE-UZOR, N. A. (2018). Mise-en-scene and authenticity in Kunle Afolayan’s October 1. AFRREV IJAH: An International Journal of Arts and Humanities, 7(3), 41-54.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Evren Günevi Uslu 0000-0003-4134-3897

Publication Date April 1, 2024
Submission Date December 21, 2023
Acceptance Date March 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Günevi Uslu, E. (2024). Reha Erdem sinemasında mizansen yaratımı: “A Ay”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 203-229. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407883
AMA Günevi Uslu E.Reha Erdem sinemasında mizansen yaratımı: “A Ay.” e-gifder. April 2024;12(1):203-229. doi:10.19145/e-gifder.1407883
Chicago Günevi Uslu, Evren. “Reha Erdem sinemasında Mizansen yaratımı: ‘A Ay’”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 1 (April 2024): 203-29. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407883.
EndNote Günevi Uslu E (April 1, 2024) Reha Erdem sinemasında mizansen yaratımı: “A Ay”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 1 203–229.
IEEE E. Günevi Uslu, “Reha Erdem sinemasında mizansen yaratımı: ‘A Ay’”, e-gifder, vol. 12, no. 1, pp. 203–229, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1407883.
ISNAD Günevi Uslu, Evren. “Reha Erdem sinemasında Mizansen yaratımı: ‘A Ay’”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/1 (April 2024), 203-229. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407883.
JAMA Günevi Uslu E. Reha Erdem sinemasında mizansen yaratımı: “A Ay”. e-gifder. 2024;12:203–229.
MLA Günevi Uslu, Evren. “Reha Erdem sinemasında Mizansen yaratımı: ‘A Ay’”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2024, pp. 203-29, doi:10.19145/e-gifder.1407883.
Vancouver Günevi Uslu E. Reha Erdem sinemasında mizansen yaratımı: “A Ay”. e-gifder. 2024;12(1):203-29.