Research Article
BibTex RIS Cite

İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 265 - 298, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1412881

Abstract

Göstergebilim, toplumsal hayattaki kültüre dayalı temaların aktarılması ve yorumlanması ile ilgilenen analiz yöntemidir. Bu alanda yapılan çalışmalarda verilen mesajların anlamladırılmasına ve mesajların kodlama perspektifine bakılmaktadır. Söz konusu mesajları insanların algılama biçimleri içinde yaşadıkları toplumun kültürel dinamiklerine ve yaşayış tarzlarına göre değişebilmektedir. Bu sebeple insanların herhangi mesajı algılama ve içekleri tamamlama düzeyleri farklılık gösterebilmektedir. İletişim ve halkla ilişkiler faaliyeti olarak tasarlanan film afişleri de göstergebilime ilişkin birçok tema ve kod barındırmaktadır. Filmlerin duyurumunun yapıldığı afişlerde gösterge, gösteren ve gösterilen ilişkisi ile teknik ve simgesel kodlar farklılık gösterebilmektedir. Fim afişlerinin de kültürel kodlar taşıdığı düşünüldüğünde, tasarımda verilmek istenen mesajın açık ve net olmasına dikkat edilmektedir. Afişerde, hedef kitle verilmek istenen mesajı doğru bir şekilde algılayamaz ise çekicilik unsuru barındıran film afişleri duyurum yapamamış olacaktır. Bu durum, vizyona giren filmlerin izleyici kitlesi doğru yönlendirilmemesine ve filmelerin hasılat elde edememesini sağlayabilmektedir. Bu çalışma, 2022 yılında vizyona giren ve dünya çapında hasılat geliri en yüksek olan 10 film ve bu fimler için tasarlanan afişlerin analizini kapsamaktadır. Film afişleri, Saussure’nin göstergebilimsel analiz tekniği ile analiz edilmekte, gösteren ve gösterilen arasındaki bağlama bakılmaktadır.

References

  • ACAR, Mehmet ve YAĞBASAN, Mustafa (2014). Minimalist Sanat Akımına Dayalı Olarak Yavuz Tuğrul Filmleri ve Afiş Önerileri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 24 (2), s. 205-220.
  • ACUN, Fatma (2017). Yakın Dönem Tarihi Metodolojisi, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • AKDAĞ, Menderes (2021). Medyanın Çocukları: Çocuğa Dönük Medya İçeriği Tasarımı - Film, Animasyon, Sosyal Medya, Sanal Oyun, Ders İçeriği, Ankara: Dorlion Yayınları.
  • AKYÜZ, Selman S. ve KAZAZ, Mete (2015). Siyasal Reklamcılıkta Göstergelerin Kullanımı ve Kültürel Kodlar: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan'ın Fors Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2), s. 206-225.
Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 265 - 298, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1412881

Abstract

References

  • ACAR, Mehmet ve YAĞBASAN, Mustafa (2014). Minimalist Sanat Akımına Dayalı Olarak Yavuz Tuğrul Filmleri ve Afiş Önerileri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 24 (2), s. 205-220.
  • ACUN, Fatma (2017). Yakın Dönem Tarihi Metodolojisi, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • AKDAĞ, Menderes (2021). Medyanın Çocukları: Çocuğa Dönük Medya İçeriği Tasarımı - Film, Animasyon, Sosyal Medya, Sanal Oyun, Ders İçeriği, Ankara: Dorlion Yayınları.
  • AKYÜZ, Selman S. ve KAZAZ, Mete (2015). Siyasal Reklamcılıkta Göstergelerin Kullanımı ve Kültürel Kodlar: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan'ın Fors Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2), s. 206-225.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

Onur Tos 0000-0003-4992-9315

Publication Date April 1, 2024
Submission Date December 31, 2023
Acceptance Date March 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Tos, O. (2024). İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 265-298. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1412881
AMA Tos O. İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ. e-gifder. April 2024;12(1):265-298. doi:10.19145/e-gifder.1412881
Chicago Tos, Onur. “İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 1 (April 2024): 265-98. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1412881.
EndNote Tos O (April 1, 2024) İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 1 265–298.
IEEE O. Tos, “İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ”, e-gifder, vol. 12, no. 1, pp. 265–298, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1412881.
ISNAD Tos, Onur. “İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/1 (April 2024), 265-298. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1412881.
JAMA Tos O. İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ. e-gifder. 2024;12:265–298.
MLA Tos, Onur. “İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2024, pp. 265-98, doi:10.19145/e-gifder.1412881.
Vancouver Tos O. İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER AMAÇLI AFİŞ TASARIMLARI: FİLM AFİŞLERİ ÜZERİNE GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZ. e-gifder. 2024;12(1):265-98.