The aim of this study is to improve the skills of 7th grade students to understand time and chronology with differentiated instruction in social studies course. The quantitative part of the research, which was designed in an explanatory design with the mixed research method, was carried out with a quasi-experimental design when the qualitative part was carried out by keeping the student diaries and conducting face to face interviews. There were 30 students in the experimental group and 24 students in the control group of the study. The quantitative data of the study were collected with the skill test of understanding time and chronology, and the qualitative data were collected with unstructured student diaries and semi-structured interview form. In the quantitative analysis of the study, correlated sample t-test Wilcoxon signed rank test and Mann Whitney U test were used. The analysis of qualitative data was carried out through content analysis. According to the quantitative analysis results, it was concluded that the significant difference was in favor of the post-test. Qualitative analysis results revealed that differentiated instruction created cognitive and affective effects on students.
social studies differentiated instruction skill to understand time and chronology mixed method
Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler dersinde farklılaştırılmış öğretimle 7. sınıf öğrencilerinin zaman ve kronolojiyi anlama becerilerini geliştirmektir. Karma araştırma yöntemiyle açımlayıcı desende tasarlanan araştırmanın nicel bölümü yarı deneysel desen ile nitel bölümü ise öğrenci günlüklerinin tutturulmasıyla ve yüz yüze görüşmelerin yapılmasıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın deney grubunda 30, kontrol grubunda 24 öğrenci yer almıştır. Araştırmanın nicel verileri zaman ve kronolojiyi anlama beceri testiyle nitel verileri yapılandırılmamış öğrenci günlükleri ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel analizlerinde, ilişkili örneklem t-testi, Wilcoxon işaretli sıralar testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizi ise içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Nicel analiz sonuçlarına göre anlamlı farklılığın son test lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Nitel analiz sonuçları ise farklılaştırılmış öğretimin öğrencilerde bilişsel ve duyuşsal etkiler meydana getirdiğini ortaya koymuştur. Bu sonuç itibariyle araştırmacılar alt, orta ve üst düzeyde başarılı olan öğrencilerin deney ve kontrol gruplarında karşılaştırıldığı deneysel uygulamalar yapabilirler ve bu deneysel uygulamaları solomon dört gruplu olarak gerçekleştirebilirler.
sosyal bilgiler farklılaştırılmış öğretim zaman ve kronolojiyi anlama becerisi karma yöntem
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2022 |
Acceptance Date | August 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 1 |