Research Article
BibTex RIS Cite

Erzincan’daki Yurttaşların Kamu Denetçiliği Kurumu Hakkındaki Farkındalık Düzeyi Üzerine Bir Araştırma

Year 2020, Volume: 13 Issue: 2, 96 - 116, 30.12.2020
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.798471

Abstract

Geniş ölçekli bir anket çalışmasını içeren bu çalışma, Kamu Denetçiliği Kurumu’na düşük başvuru oranına sahip olan Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki Erzincan merkez ilçede bulunan yurttaşların Kamu Denetçiliği Kurumu hakkındaki farkındalık düzeyini saptamayı amaçlamaktadır.
Araştırma, 15.04.2019 – 15.05.2019 tarihleri arasında Erzincan merkez ilçesinde yaşayan 18 yaş üzeri erkek ve kadın vatandaşlardan oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan anket soruları, araştırmacı tarafından tasarlanmıştır. Ombudsmanlık kavramına ve bilinirliğine ilişkin olarak geliştirilen 18 soruya verilen yanıtlar, SPSS 20 programı yardımıyla analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Anketten elde edilen bulgulara göre SPSS programında istatistiksel analizler ve testler uygulanarak Kamu Denetçiliği Kurumu’na ilişkin farkındalık analiz edilmiş, analizler sonucunda Erzincan’da yaşayan yurttaşların büyük bölümünün Kamu Denetçiliği Kurumunu yeterince tanımadıkları ve buna bağlı olarak şikayet ya da hak aramada başvurulacak etkili bir mercii olarak görmedikleri anlaşılmıştır. Bu noktada, kurumun tüm ülkede tanıtılması ve toplumun güveninin kazanılması temel önemdedir. Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvurunun en düşük olduğu bölgeler ve bu bölgelerdeki gençler ve kadınlar başta olmak üzere tüm ülkede kurumun tanıtım faaliyetlerine özel önem vermesine dair önerilerde bulunulmaktadır.

References

  • Referans 1 ALTUĞ, Y. (2002). “Kamu Denetçisi (Ombudsman)”, İstanbul Üniversitesi Yayınları, No:4343, 2002, s.159-173
  • Referans 2 EFE, H. VE ARSLAN, H. (2017). “Erzincan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumu Hakkında Algıları”, Fifth International Conference on Tourism: Theory, Current Issues and Research, April 20-22, 2017 Antalya, Turkey, s. 125-135.
  • Referans 3 EFE, HAYDAR, (2011). “Avrupa Ombudsmanının AB İçinde İyi Yönetim, Hukukun Üstünlüğü ve İnsan Haklarını Koruyucu Rolü”, Marmara Avrupa Çalışmaları Dergisi, Cilt:19, Sayı:2, s. 1-29.
  • Referans 4 ERHÜRMAN, T. (2000) “Türkiye İçin Nasıl Bir Ombudsman Formülü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 49 (1). s.155-180.
  • Referans 5 EUROPEAN OMBUDSMAN, (2020), European Ombudsman Annual Report 2019, (04.05.2020) https://www.ombudsman.europa.eu/en/annual/en/127393, (25.05.2020)
  • Referans 6 EUROPEAN OMBUDSMAN, (2006), “Raising awareness about the right to complain – the next steps for the European Ombudsman”, 06 December 2006, https://www.ombudsman.europa.eu/fr/historical/en/10348, (25.05.2020)
  • Referans 7 KDK, (2014). 2013 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2013-yillik-rapor.pdf (16.04.2019)
  • Referans 8. KDK, (2015), 2014 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2014-yillik-rapor.pdf (16.04.2019)
  • Referans 9. KDK, (2016), 2015 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2015-yillik-rapor.pdf (16.04.2019)
  • Referans 10. KDK, (2017), 2016 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/KDK-2016-YILLIK-RAPORU.pdf, (16.04.2019)
  • Referans 11. KDK, (2018), 2017 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/wp-content/uploads/2016/06/2017-yıllık-rapor-SON-PDF.pdf, (16.04.2019)
  • Referans 12. TDK, (2020), Türk Dil Kurumu Sözlükleri, https://sozluk.gov.tr/, (07.06.2020)
  • Referans 13. TRİDİMAS, G./ TRİDİMAS, T. (2017), “Public Awareness of the EU Rights and the Functions of the European Ombudsman: Some Unpleasant Findings”, Accountability In the EU. The Role Of The European Ombudsman, Edited by: Jacques Ziller &Herwig C. H. Hofmann Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham, UK, ss. 74 – 93.
  • Referans 14. TÜİK, (2019), Türkiye İstatistik Kurumu Bölgesel İstatistikler, 2018 Yılı, https://biruni.tuik.gov.tr/bolgeselistatistik/degiskenlerUzerindenSorgula.do#, (05.05.2020)
Year 2020, Volume: 13 Issue: 2, 96 - 116, 30.12.2020
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.798471

Abstract

References

  • Referans 1 ALTUĞ, Y. (2002). “Kamu Denetçisi (Ombudsman)”, İstanbul Üniversitesi Yayınları, No:4343, 2002, s.159-173
  • Referans 2 EFE, H. VE ARSLAN, H. (2017). “Erzincan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumu Hakkında Algıları”, Fifth International Conference on Tourism: Theory, Current Issues and Research, April 20-22, 2017 Antalya, Turkey, s. 125-135.
  • Referans 3 EFE, HAYDAR, (2011). “Avrupa Ombudsmanının AB İçinde İyi Yönetim, Hukukun Üstünlüğü ve İnsan Haklarını Koruyucu Rolü”, Marmara Avrupa Çalışmaları Dergisi, Cilt:19, Sayı:2, s. 1-29.
  • Referans 4 ERHÜRMAN, T. (2000) “Türkiye İçin Nasıl Bir Ombudsman Formülü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 49 (1). s.155-180.
  • Referans 5 EUROPEAN OMBUDSMAN, (2020), European Ombudsman Annual Report 2019, (04.05.2020) https://www.ombudsman.europa.eu/en/annual/en/127393, (25.05.2020)
  • Referans 6 EUROPEAN OMBUDSMAN, (2006), “Raising awareness about the right to complain – the next steps for the European Ombudsman”, 06 December 2006, https://www.ombudsman.europa.eu/fr/historical/en/10348, (25.05.2020)
  • Referans 7 KDK, (2014). 2013 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2013-yillik-rapor.pdf (16.04.2019)
  • Referans 8. KDK, (2015), 2014 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2014-yillik-rapor.pdf (16.04.2019)
  • Referans 9. KDK, (2016), 2015 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2015-yillik-rapor.pdf (16.04.2019)
  • Referans 10. KDK, (2017), 2016 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/KDK-2016-YILLIK-RAPORU.pdf, (16.04.2019)
  • Referans 11. KDK, (2018), 2017 Yılı Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/wp-content/uploads/2016/06/2017-yıllık-rapor-SON-PDF.pdf, (16.04.2019)
  • Referans 12. TDK, (2020), Türk Dil Kurumu Sözlükleri, https://sozluk.gov.tr/, (07.06.2020)
  • Referans 13. TRİDİMAS, G./ TRİDİMAS, T. (2017), “Public Awareness of the EU Rights and the Functions of the European Ombudsman: Some Unpleasant Findings”, Accountability In the EU. The Role Of The European Ombudsman, Edited by: Jacques Ziller &Herwig C. H. Hofmann Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham, UK, ss. 74 – 93.
  • Referans 14. TÜİK, (2019), Türkiye İstatistik Kurumu Bölgesel İstatistikler, 2018 Yılı, https://biruni.tuik.gov.tr/bolgeselistatistik/degiskenlerUzerindenSorgula.do#, (05.05.2020)
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma
Authors

Haydar Efe 0000-0002-3307-1185

Hatice Nur Arslan 0000-0002-9163-3182

Publication Date December 30, 2020
Submission Date September 22, 2020
Acceptance Date November 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Efe, H., & Arslan, H. N. (2020). Erzincan’daki Yurttaşların Kamu Denetçiliği Kurumu Hakkındaki Farkındalık Düzeyi Üzerine Bir Araştırma. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 96-116. https://doi.org/10.46790/erzisosbil.798471