Research Article
BibTex RIS Cite

Müzik Endüstrisinde Tüketicinin Değer Yaratımı

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 211 - 221, 31.10.2023

Abstract

Son yıllarda, sanat ve kültür alanındaki araştırmacılar, tüketicilerin değer yaratma sürecine katılımlarını kapsamlı bir şekilde incelemişlerdir. Ancak şaşırtıcı bir şekilde, müzik endüstrisinde meydana gelen derin değişiklikler pek çok araştırmanın konusu olmamıştır. Bu çalışmada, tüketicinin değer yaratma sürecindeki katılım fenomenini anlamak için literatür ışığında değerlendirilmeye çalışılacaktır.

References

  • Akaka, M.A., Schau, H.J. & Vargo, S.L. (2013), “The Co-Creation of Value-in-Cultural-Context”. Consumer Culture Theory (Research in Consumer Behavior, Vol. 15), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 265-284.
  • Bagozzi, R. P., & Dholakia, U. M. (2002). “Intentional social action in virtual communities”. Journal of Interactive Marketing, 16(2), 2–21.
  • Binark, M., Mert, E., Bayraktutan, G., Halaiqa, İ., Tunç, S., Çomu, T., & Büker Al- yanak, Z. (2018). “Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri”. (M. BİNARK, Derleyici) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Botsman, R. & Rogers, R. (2011). What’s mine is yours? The rise of collaborative consumption, Harper Collins: London. Cova, B., Kozinets, R., & Shankar, A. (2007). Consumer Tribes (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080549743
  • Elveren Arı, B. & Gürses Köse, İ. (2021). “Metinlerarasılıktan Transmedya Hikâye Anlatıcılığına: Harry Potter”. Erciyes İletişim Dergisi, 4. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmaları Kongresi Özel Sayısı, 1-25.
  • Fairchild, C. (2015). “Crowds, Clouds, and Idols: New Dynamics and Old Agendas in the Music Industry”. 1982-2012. American Music, 33(4), 441–476.
  • Felson, M. & Spaeth, J. L. (1978). “Community structure and collaborative consumption: A routine activity approach”. American Behavioral Scientist, 21(4), 614-624.
  • Franklin, A. (2022). Introduction: Sustainability Science as Co-Creative Research Praxis. In: Franklin, A. (eds) Co-Creativity and Engaged Scholarship. Palgrave Macmillan.

Value Creation by Consumers in the Music Industry

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 211 - 221, 31.10.2023

Abstract

In the past few years, scholars in the realm of arts and culture have investigated the engagement of individuals in the act of generating value. Nonetheless, astonishingly, the swiftly evolving music sector has received limited attention in research. The objective of this study is to comprehensively assess the occurrence of consumer involvement within the value creation process, drawing insights from existing literature, in an effort to enhance our comprehension.

References

  • Akaka, M.A., Schau, H.J. & Vargo, S.L. (2013), “The Co-Creation of Value-in-Cultural-Context”. Consumer Culture Theory (Research in Consumer Behavior, Vol. 15), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 265-284.
  • Bagozzi, R. P., & Dholakia, U. M. (2002). “Intentional social action in virtual communities”. Journal of Interactive Marketing, 16(2), 2–21.
  • Binark, M., Mert, E., Bayraktutan, G., Halaiqa, İ., Tunç, S., Çomu, T., & Büker Al- yanak, Z. (2018). “Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri”. (M. BİNARK, Derleyici) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Botsman, R. & Rogers, R. (2011). What’s mine is yours? The rise of collaborative consumption, Harper Collins: London. Cova, B., Kozinets, R., & Shankar, A. (2007). Consumer Tribes (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080549743
  • Elveren Arı, B. & Gürses Köse, İ. (2021). “Metinlerarasılıktan Transmedya Hikâye Anlatıcılığına: Harry Potter”. Erciyes İletişim Dergisi, 4. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmaları Kongresi Özel Sayısı, 1-25.
  • Fairchild, C. (2015). “Crowds, Clouds, and Idols: New Dynamics and Old Agendas in the Music Industry”. 1982-2012. American Music, 33(4), 441–476.
  • Felson, M. & Spaeth, J. L. (1978). “Community structure and collaborative consumption: A routine activity approach”. American Behavioral Scientist, 21(4), 614-624.
  • Franklin, A. (2022). Introduction: Sustainability Science as Co-Creative Research Praxis. In: Franklin, A. (eds) Co-Creativity and Engaged Scholarship. Palgrave Macmillan.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Musicology and Ethnomusicology, Music (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Cevher Sarıgül 0000-0003-2285-9361

Publication Date October 31, 2023
Submission Date September 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Sarıgül, C. (2023). Müzik Endüstrisinde Tüketicinin Değer Yaratımı. Etnomüzikoloji Dergisi, 6(2), 211-221.