Research Article
BibTex RIS Cite

BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞINDAKİ İTALYAN PROPAGANDA AFİŞLERİNDE ALMANLARA YÖNELİK NEFRET SÖYLEMİ

Year 2019, Volume: 11 Issue: 1, 21 - 38, 01.01.2019

Abstract

İtalya, siyasi birliğini 1870 yılında tamamladıktan sonra, diğer Avrupa ülkeleri
gibi sömürge yarışına katıldı. Diğer yandan 1882 yılında İtalya, Almanya ve
Avusturya-Macaristan İmparatorluğu ile birlikte Üçlü İttifak’ı oluşturarak,
sınırlarının güvenliğini sağlamayı amaçladı. İttifak gereği üç ülke arasında dostluk
ilişkileri kuruluyor, bir taraf saldırıya uğradığında diğerleri onu destekliyordu.
İtalya, Birinci Dünya Savaşına doğru Üçlü İttifak’tan ayrıldı ve tarafsızlığını
ilan etti. Savaşın ilerleyen yıllarında İtalya; İngiltere, Fransa ve Rusya›nın
liderliğindeki İtilaf Devletleri›ne katılarak Almanya ve müttefiklerine savaş ilan
etti. Bu süreçte İtalya’nın hızlı bir şekilde saf değiştirmesi, İtalyan kamuoyunda
Alman karşıtı bir propagandanın yürütülmesi gereğini de beraberinde getirdi. Bu
çalışmada İtalya’nın Birinci Dünya Savaşında Almanlara yönelik nefret söylemi
oluşturmak amacıyla basılan propaganda afişleri, göstergebilimsel analiz metodu
kullanılarak incelenmiştir. Amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen üç
propaganda afişi (Katliam, Barbar, Yılan) Fransız Dil Bilimci Roland Barthes’ın
göstergebilimsel anlayışı çerçevesinde ele alınmıştır. Elde edilen bulgular ışığında,
İtalyan propaganda afişlerinde nefret söylemi oluşturmak için Almanların barbar
ve tehlike metaforları olarak kullanıldığı görülmüştür. Diğer yandan İtalyan tarihi
içerisinde Almanlara yönelik olumsuz mitlerin de afişlerde yer bulduğu ortaya
çıkmıştır.

References

  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim. 2. baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven. çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat. 8. baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Çakı, C. (2018a). Mitinglerin Propagandadaki Rolü: Nürnberg Mitingleri›ne Ait Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59-79. Çakı, C. (2018b). Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti›nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272. Çakı, C. (2018c). Weimar Cumhuriyeti’nde Bolşevizmin Korku Çekiciliği Bağlamında Alman Propaganda Posterlerinde Kullanımı, KTÜ e-kiad İletişim Araştırmaları Dergisi, 5, (16), 83-101. Çakı, C. (2018d). Birinci Dünya Savaşındaki Alman Propaganda Kartpostallarında Kullanılan Karikatürlerde Türklerin Sunumunun Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 73-94. Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). Vichy Fransasında İşgal Propagandası. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80. Çakı, C., Karaburun Doğan, D. ve Yılmaz, N. (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 46, 89-110. Çakı, C., Zorlu, Y., Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: ‘Kırımlı’ Filmi ve Göstergebilimsel Analizi. Sosyoloji Konferanslar-Istanbul Journal of Sociological Studies. No: 56 (2017-2). / 65-93. Çankaya, E. (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır. Gösteri Demokrasisinde Siyasal Reklamcılık. İstanbul: Boyut Yayın Grubu. Daly, S. (2016). Italian Futurism and the First World War. Toronto: University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division. De Sanctis, V. (2018). La Propaganda Italiana in Gran Bretagna durante La Prima Guerra Mondiale tra Nazionalismo e Politica delle Nazionalità (1917- 1918). Eunomia. Rivista Semestrale di Storia e Politica Internazionali, (2), 327- 350. Domenach, J. M. (2003). Politika ve Propaganda, (Tahsin Yücel, çev.) 2. basım, İstanbul:Varlık Yayınları. Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş, çev. Süleyman İrvan. 5. basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları. Gibelli, A. (1998). La Grande Guerra degli Italiani: 1915-1918. Milan: Sansoni. Goemans, H. (2012). War and punishment: The causes of war termination and the First World War. USA:Princeton University Press. Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. çev. Mehmet Yalçın. 3. baskı, Ankara: İmge Kitabevi. Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi, (Kerim Bağrıaçık, çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları. Herwig, H. H. (2014). The First World War: Germany and Austria-Hungary 1914-1918. The United Kingdom: A&C Black. http://www.ww1propaganda.com/world-war-1-posters/italian-ww1- propaganda-posters Jowett, S. Garth & O’donnell, Victoria (2014). Propaganda & Persuasion. USA:Sage. Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim, İstanbul: E Yayınları. Karaburun Doğan, D., Sayan, Ş. ve Çakı, C. (2017). “The Analysis on Election Music and Propaganda Posters of Political Parties in 1999 General and Local Elections in Turkey”, 2. Researches on Science and Art in 21st Century Turkey, (Hasan Arapgirlioğlu, Atilla Atik, Robert L. Elliott, Edward Turgeon) Ankara: Gece Publishing, 179-186. Karaca, M. ve Çakı, C. (2018). İletişim ve Propaganda, Konya: Eğitim Yayınevi. Kuruoğlu, H. (2006). Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Maier, S. C. (2015). Recasting Bourgeois Europe: Stabilization in France, Germany, and Italy in the Decade After World War I. The United Kingdom: Princeton University Press. Messinger, S. G. (1992). British Propaganda and the State in the First World War. The Great Britain: Manchester University Press. Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın, İstanbul: Remzi Kitabevi. Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306. Tate, T. (1998). Modernism, History and the First World War. The Great Britain: Manchester University Press. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. 4. baskı. İstanbul: Derin Yayınları. Vardal, Z. B. (2015). Nefret Söylemi ve Yeni Medya. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 132-156. Weber, A. (2009). Nefret Söylemi El Kitabı, Çev. Metin Çulhaoğlu, Strazburg: Avrupa Konseyi Yayınları.
Year 2019, Volume: 11 Issue: 1, 21 - 38, 01.01.2019

Abstract

References

  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim. 2. baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven. çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat. 8. baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Çakı, C. (2018a). Mitinglerin Propagandadaki Rolü: Nürnberg Mitingleri›ne Ait Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59-79. Çakı, C. (2018b). Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti›nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272. Çakı, C. (2018c). Weimar Cumhuriyeti’nde Bolşevizmin Korku Çekiciliği Bağlamında Alman Propaganda Posterlerinde Kullanımı, KTÜ e-kiad İletişim Araştırmaları Dergisi, 5, (16), 83-101. Çakı, C. (2018d). Birinci Dünya Savaşındaki Alman Propaganda Kartpostallarında Kullanılan Karikatürlerde Türklerin Sunumunun Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 73-94. Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). Vichy Fransasında İşgal Propagandası. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80. Çakı, C., Karaburun Doğan, D. ve Yılmaz, N. (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 46, 89-110. Çakı, C., Zorlu, Y., Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: ‘Kırımlı’ Filmi ve Göstergebilimsel Analizi. Sosyoloji Konferanslar-Istanbul Journal of Sociological Studies. No: 56 (2017-2). / 65-93. Çankaya, E. (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır. Gösteri Demokrasisinde Siyasal Reklamcılık. İstanbul: Boyut Yayın Grubu. Daly, S. (2016). Italian Futurism and the First World War. Toronto: University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division. De Sanctis, V. (2018). La Propaganda Italiana in Gran Bretagna durante La Prima Guerra Mondiale tra Nazionalismo e Politica delle Nazionalità (1917- 1918). Eunomia. Rivista Semestrale di Storia e Politica Internazionali, (2), 327- 350. Domenach, J. M. (2003). Politika ve Propaganda, (Tahsin Yücel, çev.) 2. basım, İstanbul:Varlık Yayınları. Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş, çev. Süleyman İrvan. 5. basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları. Gibelli, A. (1998). La Grande Guerra degli Italiani: 1915-1918. Milan: Sansoni. Goemans, H. (2012). War and punishment: The causes of war termination and the First World War. USA:Princeton University Press. Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. çev. Mehmet Yalçın. 3. baskı, Ankara: İmge Kitabevi. Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi, (Kerim Bağrıaçık, çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları. Herwig, H. H. (2014). The First World War: Germany and Austria-Hungary 1914-1918. The United Kingdom: A&C Black. http://www.ww1propaganda.com/world-war-1-posters/italian-ww1- propaganda-posters Jowett, S. Garth & O’donnell, Victoria (2014). Propaganda & Persuasion. USA:Sage. Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim, İstanbul: E Yayınları. Karaburun Doğan, D., Sayan, Ş. ve Çakı, C. (2017). “The Analysis on Election Music and Propaganda Posters of Political Parties in 1999 General and Local Elections in Turkey”, 2. Researches on Science and Art in 21st Century Turkey, (Hasan Arapgirlioğlu, Atilla Atik, Robert L. Elliott, Edward Turgeon) Ankara: Gece Publishing, 179-186. Karaca, M. ve Çakı, C. (2018). İletişim ve Propaganda, Konya: Eğitim Yayınevi. Kuruoğlu, H. (2006). Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Maier, S. C. (2015). Recasting Bourgeois Europe: Stabilization in France, Germany, and Italy in the Decade After World War I. The United Kingdom: Princeton University Press. Messinger, S. G. (1992). British Propaganda and the State in the First World War. The Great Britain: Manchester University Press. Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın, İstanbul: Remzi Kitabevi. Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306. Tate, T. (1998). Modernism, History and the First World War. The Great Britain: Manchester University Press. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. 4. baskı. İstanbul: Derin Yayınları. Vardal, Z. B. (2015). Nefret Söylemi ve Yeni Medya. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 132-156. Weber, A. (2009). Nefret Söylemi El Kitabı, Çev. Metin Çulhaoğlu, Strazburg: Avrupa Konseyi Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Caner Çakı 0000-0002-1523-4649

Publication Date January 1, 2019
Submission Date November 15, 2018
Acceptance Date December 15, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Çakı, C. (2019). BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞINDAKİ İTALYAN PROPAGANDA AFİŞLERİNDE ALMANLARA YÖNELİK NEFRET SÖYLEMİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 11(1), 21-38.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc-300x105-1.png