Social media addiction is a subject that is intensively researched with its results and effects. These studies, reminiscent of early studies in communication research, focus on the tool and its impact on the user. Based on the uses and gratifications approach, this study examines social media use and the addiction experience that arises due to intensive use as a dependent variable, not an independent variable. In this context, it is assumed that social media use is shaped by certain motivations, needs and desires. In this context, based on Maslow's hierarchy of needs, it is thought that the anxiety created by the lack of belonging and the need for social support can explain social media use and addiction to a certain extent as a search for a solution.
The survey method was used to collect data in the study designed with a relational analysis pattern (n:296). In addition to demographic statements, the Bergen social media addiction scale, general belongingness scale, multidimensional scale of perceived social support and Spielberger trait anxiety scale were used in the survey form. As a result of the analysis, there was a negative correlation between perceived social support and general belonging level and social media addiction; a positive correlation was found between social exclusion, trait anxiety and social media addiction.
Sosyal medya bağımlılığı sonuç ve etkileri ile yoğun olarak araştırılan bir konudur. Bu çalışmalar genellikle, iletişim araştırmalarındaki ilk dönem araştırmalarını andırır nitelikte araç ve aracın kullanıcı üzerindeki etkisine yoğunlaşmaktadır. Bu çalışma kullanımlar ve doyumlar yaklaşımından hareketle, sosyal medya kullanımını ve yoğun kullanıma bağlı olarak ortaya çıkan bağımlılık deneyimini; bağımsız değişken olarak değil, bağımlı değişken olarak ele almaktadır. Bu bağlamda sosyal medya kullanımının belirli motivasyon, ihtiyaç ve arzular tarafından biçimlendirildiği varsayılmıştır. Bu çerçevede Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi temel alınarak aidiyet eksikliği ve sosyal destek ihtiyacının yarattığı kaygının bir çözüm arayışı olarak sosyal medya kullanımı ve bağımlılığını belirli bir oranda açıklayabileceği düşünülmüştür.
İlişkisel analiz deseni ile tasarlanan çalışmada veri toplamak üzere anket yöntemi kullanılmıştır (n:296). Anket formunda demografik ifadeler dışında, Bergen sosyal medya bağımlılık ölçeği, genel aidiyet ölçeği, çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği ve Spielberger sürekli kaygı ölçeği kullanılmıştır. Analizler sonucunda algılanan sosyal destek ve genel aidiyet düzeyi ile sosyal medya bağımlılığı arasında negatif korelasyon; sosyal dışlanma, sürekli kaygı ve sosyal medya bağımlılığı arasında ise pozitif korelasyon tespit edilmiştir.
Bu çalışmada bilimsel araştırma etiğine aykırı bir davranış bulunmamaktadır. Çalışma Karabük Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu'nun izni ile gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, New Communication Technologies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2024 |
Submission Date | February 12, 2024 |
Acceptance Date | March 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)