Review
BibTex RIS Cite

THORSTEIN VEBLEN VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM BAĞLAMINDA “WEALTHIE” KAVRAMI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 45 - 55, 01.01.2022

Abstract

Bireylerin sosyal mecraları benlik sunumu, ideal benlikler yaratma ve beğeni kazanma amacıyla kullanmasıyla birlikte söz konusu etkileşimli mecralar toplumsal ve psikolojik bir araç haline gelmiştir. Günümüzde sosyal mecralarda onay alabilmek, kabul görebilmek ve beğeni kazanabilmek irrasyonel satın alma biçimlerini doğurmuş; tüketim kavramı sadece temel istek ve ihtiyaçları tatmin etmekten ziyade psikolojik bir tatmin aracı haline gelmiştir. Sosyal mecraların üretmiş olduğu ve dikkat çekici bir kavram olarak karşımıza çıkan “wealthie” kavramını tüm yönleriyle açımlamak bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Diğer yandan, “wealthie” kavramına dair haberler medyada geniş yankı bulsa da ve söz konusu kavram bir sosyal medya akımı olarak adlandırılsa da alanyazınında konu ile ilgili bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bağlamda, tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen söz konusu çalışmanın alanyazınına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Aksoy, H. Ve Gür, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Reklamlarına Ilişkin Algılarının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 19(1). 129-148.
  • Algül, A. (2018). Sosyal Ağ Kullanıcılarının “Abartılı Paylaşım”, “Benlik Sunumu” ve Mahremiyet Tüketimleri. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. Cilt 13, Sayı 49, Ocak 2018, ISSN 1300-0845. 21-44.
  • Balıkçıoğlu, B. Ve Volkan, P. (2016). Sosyal Medya, Televizyon ve Akran Iletişiminin Materyalizm ve Gösteriş Tüketimi Üzerindeki Etkisi: Tüketici Sosyalleşmesi Perspektif. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt/Volume: 13, Sayı/Issue: 35, S. 299-319.
  • Bayad, A. (2016). Erving Goffman’ın Benlik Kavramı ve Insan Doğası Varsayımı. Psikoloji Çalışmaları / Studies in Psychology. 36-1 (2016) 81-93.
  • Çelebi, D., & Pırnar, İ. (2017). Lüks Pazarlama Ve Lüks Pazarlama’nın Sosyal Medya Üzerindeki Yansımaları: Vakko Örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 365–376.
  • Çelik, M. (2016). The Impact Of Social Media On Luxury Consumption. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication-TOJDAC. Volume 6, Issue 4. 437-445.
  • Çetin, E. (2015). Sosyal Paylaşım Ağlarında Fotoğraf, Yer/Mekân Bildirim Paylaşımları ve Mahremiyet: Facebook Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(41), 779-788.
  • Efendioğlu, H. İ. (2019). The Impact Of Conspicuous Consumption in Social Media on Purchasing Intentions. İşletme Araştırmaları Dergisi Journal of Busıness Research-Turk. 11(3), 2176-2190.
  • Ellison, N.; Steinfield, C. & Lampe, C., 2007. The Benefits Of Facebook “Friends:” Social Capital And College Students’ Use Of Online Social Network Sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4). 1143-1168.
  • Ertürk, Y. D. Ve Eray, T. (2016). Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu Ile Narsistik Eğilimler Ilişkisi: İletişim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma. Intermedia International E-Journal. 3(1), 12-29.
  • Gonzales, A. & Hancock, J., 2011. Mirror, Mirror On My Facebook Wall: Effects Of Exposure To Facebook On Self-Esteem. Cyberpsychology. Behavior & Social Networking. 14(1/2). 79-83.
  • Gürcan, D. (2015). Benlik Farklılıklarına Rogers’ın Danışan Odaklı Terapisi Ile Yaklaşım: Vaka Çalışması. Ayna Klinik Psikoloji Dergisi. 2(1)- 13-26.
  • Hepekiz, İ. Ve Gökaliler, E. (2019). Sosyal Medya Aracılığıyla Yaratılan Kişisel Markalar ve Benlik Sunumu. Erciyes İletişim Dergisi. Ocak/January 2019 Cilt/Volume 6, Sayı/Number 1, 761-782.
  • Hız, G. (2009). Gelişmekte Olan Ülkelerde Gösterişçi Tüketim: Türkiye Ile Ilgili Bir Araştırma (Muğla Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi. İflazoğlu, N. Ve Ünlüönen, K. (2020). Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında Incelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 4(3): 2606-2621.
  • İlhan, T.T. (2018). Sosyal Medya Kullanımında Gösteriş Tüketimi Eğiliminin X, Y Ve Z Kuşakları Açısından Değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kasser, T., Sheldon, K. M. (2000). Of Wealth And Death: Materialism, Mortality Salience, and Consumption Behavior. Psychological Science. 11, 352-355.
  • Kavut, S. (2018). Goffman’ın Benlik Sunumu Kuramı Bağlamında Sosyal Medyada Kimlik Inşası: Instagram Üzerine Bir Araştırma. Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi. 1, 1-12.
  • Khan, U. & Dhar, R., 2006. Licensing Effect in Consumer Choice. Journal of Marketing Research, 43(2). 259-266.
  • Özdemir, Z. (2015). Sosyal Medyada Kimlik Inşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2015 Bahar. 2(1), 112-131. Sabuncuoğlu, A. (2015). Sosyal Medyanın Bir Gösteriş Tüketimi Mecrası Olarak Kullanımı. Tojcam, İletişim Çalışmaları. Sakarya Üniversitesi. 369-380.
  • Thoumrungroje, A., (2014). The Influence Of Social Media Intensity And Ewom on Conspicuous Consumption. Procedia - Social And Behavioral Sciences. Volume 148. 7-15.
  • Tudor, K. Ve Merry, T. (2006). Dictionary Of Person-Centred Psychology. PCCS Books.
  • Ural, T. Ve Hallumoğlu, Ç. E. (2018). Tüketim Değerlerinin Gösterişçi Tüketim Eğilimi ve Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkileri: Hatay Örneği. İşletme Ve İktisat Çalışmaları Dergisi. 6 (4) , 48-60 . DOI: 10.32479/Iicd.154.
  • Ünal, S. (2014). Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim. Detay Yayıncılık. Wilcox, K. Ve Stephen, A. (2013). Are Close Friends The Enemy? Online Social Networks, Self-Esteem, and Self-Control. Journal Of Consumer Research. 40(1). 90-103.
  • Valkenburg, P.; Peter, J. & Schouten, A. (2006). Friend Networking Sites and Their Relationship to Adolescents' Well-Being And Social Self-Esteem. Cyberpsychology & Behavior. 9(5). 584-590.
  • URL-1https://www.cumhuriyet.com.tr/galeri/selfieye-yeni-rakip-cikti-wealthie-115587 (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-2https://www.socialbusinesstr.com/2014/09/05/pazarlamada-selfie-bitti-wealthie-basladi/ (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-3https://www.wsj.com/articles/selfieden-sonra-wealthie-furyas-1409823019 (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-4 https://www.socialbusinesstr.com/tag/wealthie-nedir/ (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-5https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hayat/en-cok-zenginlerin-fotograflarina-bakiliyor-27147686. (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-6https://www.cnnturk.com/fotogaleri/sosyal-medya/selfienin-yerini-wealthie-aliyor?page=2. (Erişim Tarihi: 01.09.2021).

AN ASSESSMENT OF THORSTEIN VEBLEN AND THE CONCEPT OF “WEALTHIE” IN THE CONTEXT OF PRETENTIOUS CONSUMPTION

Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 45 - 55, 01.01.2022

Abstract

References

  • Aksoy, H. Ve Gür, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Reklamlarına Ilişkin Algılarının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 19(1). 129-148.
  • Algül, A. (2018). Sosyal Ağ Kullanıcılarının “Abartılı Paylaşım”, “Benlik Sunumu” ve Mahremiyet Tüketimleri. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. Cilt 13, Sayı 49, Ocak 2018, ISSN 1300-0845. 21-44.
  • Balıkçıoğlu, B. Ve Volkan, P. (2016). Sosyal Medya, Televizyon ve Akran Iletişiminin Materyalizm ve Gösteriş Tüketimi Üzerindeki Etkisi: Tüketici Sosyalleşmesi Perspektif. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt/Volume: 13, Sayı/Issue: 35, S. 299-319.
  • Bayad, A. (2016). Erving Goffman’ın Benlik Kavramı ve Insan Doğası Varsayımı. Psikoloji Çalışmaları / Studies in Psychology. 36-1 (2016) 81-93.
  • Çelebi, D., & Pırnar, İ. (2017). Lüks Pazarlama Ve Lüks Pazarlama’nın Sosyal Medya Üzerindeki Yansımaları: Vakko Örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 365–376.
  • Çelik, M. (2016). The Impact Of Social Media On Luxury Consumption. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication-TOJDAC. Volume 6, Issue 4. 437-445.
  • Çetin, E. (2015). Sosyal Paylaşım Ağlarında Fotoğraf, Yer/Mekân Bildirim Paylaşımları ve Mahremiyet: Facebook Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(41), 779-788.
  • Efendioğlu, H. İ. (2019). The Impact Of Conspicuous Consumption in Social Media on Purchasing Intentions. İşletme Araştırmaları Dergisi Journal of Busıness Research-Turk. 11(3), 2176-2190.
  • Ellison, N.; Steinfield, C. & Lampe, C., 2007. The Benefits Of Facebook “Friends:” Social Capital And College Students’ Use Of Online Social Network Sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4). 1143-1168.
  • Ertürk, Y. D. Ve Eray, T. (2016). Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu Ile Narsistik Eğilimler Ilişkisi: İletişim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma. Intermedia International E-Journal. 3(1), 12-29.
  • Gonzales, A. & Hancock, J., 2011. Mirror, Mirror On My Facebook Wall: Effects Of Exposure To Facebook On Self-Esteem. Cyberpsychology. Behavior & Social Networking. 14(1/2). 79-83.
  • Gürcan, D. (2015). Benlik Farklılıklarına Rogers’ın Danışan Odaklı Terapisi Ile Yaklaşım: Vaka Çalışması. Ayna Klinik Psikoloji Dergisi. 2(1)- 13-26.
  • Hepekiz, İ. Ve Gökaliler, E. (2019). Sosyal Medya Aracılığıyla Yaratılan Kişisel Markalar ve Benlik Sunumu. Erciyes İletişim Dergisi. Ocak/January 2019 Cilt/Volume 6, Sayı/Number 1, 761-782.
  • Hız, G. (2009). Gelişmekte Olan Ülkelerde Gösterişçi Tüketim: Türkiye Ile Ilgili Bir Araştırma (Muğla Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi. İflazoğlu, N. Ve Ünlüönen, K. (2020). Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında Incelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 4(3): 2606-2621.
  • İlhan, T.T. (2018). Sosyal Medya Kullanımında Gösteriş Tüketimi Eğiliminin X, Y Ve Z Kuşakları Açısından Değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kasser, T., Sheldon, K. M. (2000). Of Wealth And Death: Materialism, Mortality Salience, and Consumption Behavior. Psychological Science. 11, 352-355.
  • Kavut, S. (2018). Goffman’ın Benlik Sunumu Kuramı Bağlamında Sosyal Medyada Kimlik Inşası: Instagram Üzerine Bir Araştırma. Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi. 1, 1-12.
  • Khan, U. & Dhar, R., 2006. Licensing Effect in Consumer Choice. Journal of Marketing Research, 43(2). 259-266.
  • Özdemir, Z. (2015). Sosyal Medyada Kimlik Inşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2015 Bahar. 2(1), 112-131. Sabuncuoğlu, A. (2015). Sosyal Medyanın Bir Gösteriş Tüketimi Mecrası Olarak Kullanımı. Tojcam, İletişim Çalışmaları. Sakarya Üniversitesi. 369-380.
  • Thoumrungroje, A., (2014). The Influence Of Social Media Intensity And Ewom on Conspicuous Consumption. Procedia - Social And Behavioral Sciences. Volume 148. 7-15.
  • Tudor, K. Ve Merry, T. (2006). Dictionary Of Person-Centred Psychology. PCCS Books.
  • Ural, T. Ve Hallumoğlu, Ç. E. (2018). Tüketim Değerlerinin Gösterişçi Tüketim Eğilimi ve Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkileri: Hatay Örneği. İşletme Ve İktisat Çalışmaları Dergisi. 6 (4) , 48-60 . DOI: 10.32479/Iicd.154.
  • Ünal, S. (2014). Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim. Detay Yayıncılık. Wilcox, K. Ve Stephen, A. (2013). Are Close Friends The Enemy? Online Social Networks, Self-Esteem, and Self-Control. Journal Of Consumer Research. 40(1). 90-103.
  • Valkenburg, P.; Peter, J. & Schouten, A. (2006). Friend Networking Sites and Their Relationship to Adolescents' Well-Being And Social Self-Esteem. Cyberpsychology & Behavior. 9(5). 584-590.
  • URL-1https://www.cumhuriyet.com.tr/galeri/selfieye-yeni-rakip-cikti-wealthie-115587 (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-2https://www.socialbusinesstr.com/2014/09/05/pazarlamada-selfie-bitti-wealthie-basladi/ (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-3https://www.wsj.com/articles/selfieden-sonra-wealthie-furyas-1409823019 (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-4 https://www.socialbusinesstr.com/tag/wealthie-nedir/ (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-5https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hayat/en-cok-zenginlerin-fotograflarina-bakiliyor-27147686. (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
  • URL-6https://www.cnnturk.com/fotogaleri/sosyal-medya/selfienin-yerini-wealthie-aliyor?page=2. (Erişim Tarihi: 01.09.2021).
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Compilation
Authors

Merve Çelik Varol 0000-0002-0698-929X

Publication Date January 1, 2022
Submission Date September 21, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çelik Varol, M. (2022). THORSTEIN VEBLEN VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM BAĞLAMINDA “WEALTHIE” KAVRAMI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 45-55.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)