Review
BibTex RIS Cite

Bezdirinin Ruh Sağlığına Etkisi

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 98 - 110, 31.12.2019
https://doi.org/10.25203/idd.534583

Abstract

 Amaç : Günümüzde
bezdiri (mobbing) sendromu her geçen gün çalışma hayatında yaygınlaşmaktadır.
Çalışmada, insan ilişkilerinde gözlemlenen bezdiri davranışının çalışanların
ruh sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerinin kuramsal olarak önemini
vurgulamaktır.

Tasarım/Yöntem: Literatüre dayanarak psikolojik, duygusal, sosyal
ve mesleki boyuttaki ‘bezdiri davranış modelleri’ sınıflandırılarak bezdiri ile
başa çıkmada psikolojik danışmadan yararlanılmasının ve bazı becerilerin
kazanılmasının ruh sağlığını korumada olası yararları irdelenmiştir.

Sonuçlar: Bu çalışmada, bezdiri olgusunun tanımlanmasında literatürde karşılaşılan
kavram karmaşası ve
  anlamdaşlarıyla ilişkisi
ele alınarak bir kavram olarak irdelenmiş ve yönetim stratejisinde neden-sonuç
ilişkileri ile değerlendirilerek bezdiri ile mücadele stratejileri ve öneriler
sunulmuştur.

Özgün Değer:Kuramsal boyutta çalışmalar 
incelenmiş, bezdiren ve bezdiriye yönelik önermelerin gelecek
çalışmalara katkı sağlayabileceği değerlendirilerek rapor edilmiştir. 

References

  • KAYNAKLAR
  • Atik, G. (2011). Assessment of school bullying in Turkey: a critical review of self-report instrumentsProcedia Social and Behavioral Sciences. 15, 3232–3238
  • Aguino, K. ve Byron K. (2002). Dominating Interpersonal Behavior and Perceived Victimizationin Groups: Evidence for a Curvilinear Relationship Journal of Management, 28,1, p. 69-87.Bandura A.and Richard H. Walters. Social Learning and Personality DevelopmentNY: Holt, Rinehart & Winston, 1964. Hardcover. ix, 298pp+ indices.
  • Chappell, D. ve V. Di Martino (2006). Violence at Work. Geneva: International Labour Office.
  • Chapel, D. ve Di Martino, V. (1998). Violence at Word. ILO Report.
  • Cogenli, M. Z. ve Ö. Barlı (2013). The Exposure of Psychological Violence (Mobbing) in Universities and an Application to the Academicians. Procedia - Social and Behavioral Sciences 93. p.1174 – 1178.Cassıto, M. G. (2003). Raising Avvareness of Psychological Harrasment at Work. World Health Organization, USA. p.24.
  • Crawford, N (1997). ‘Bullying at Work: A Psychoanalytic Perspective’ Journal of Community and Applied Social Psychology. Vol.7, p. 219-225.Çobanoğlu, Ş. (2005). Mobbing ve Başa Çıkma Yöntemleri. İstanbul: Timaş Yayıncılık
  • Davenport, N. vb. (2008). Mobbing- İşyerinde Duygusal Taciz. (Çev: Osman Cem Önertoy), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dawn, J. vd. (2003). ‘Perceptions and Experince of Workplace Bullying in Five Different Working Populations’. Aggressive Behavior. Vol. 29, p.489-496.
  • Doğan, M.A. (2009). İlköğretim Okullarında Öğretmenlere Uygulanan Psikolojik Şiddetin (Mobbing) İş Doyumuna Etkisi: Ankara İli Sincan İlçesi Örneği. Ankara: Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Einarsen, S. (2000). Harassment and bullying at work, A review of the Scandinavian approach.Aggression and Violent Behavior, Vol. 5, No. 4, p.379-401.
  • Eraslan, L. (2011), Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi. 27.
  • Ertürk, A. ve N. Cemaloğlu. ( 2014). Causes of Mobbing Behavior. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 116. p.3669 – 3678.
  • Fariaa, J.R.vb. (2012). An economic model of workplace mobbing in academe. Economics of Education Review. 31. p.720– 726.
  • Freud, S. (1920) Haz İlkesinin Ötesinde Ben ve İd.WWW.metisbooks.com.
  • Gökçe Toker, A. (2008). Mobbing: İş Yerinde Yıldırma Egitim Örneği. Ankara: Öğreti: PEGEM Akademi.
  • Gökçe Toker, A. (2008). Mobbing: İş Yerinde Yıldırma Nedenleri ve Başa Çıkma Yöntemleri.Ankara: Öğreti: PEGEM Akademi.
  • Gün, H. (2010). Çalışma Ortamında Psikolojik Taciz İşyeri Sendromu (Mobbing/Bullying). Ankara, Lazer Yayınları.
  • Görgülü, N. vb. (2014). The effects of mobbing (bullying) on health employes. Procedia - Social and Behavioral Sciences 152. p. 503 – 509
  • Groeblinghoff, D.ve Becker, M. (1996). A case study of mobbing and the clinical treatment of mobbing victims. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5,2,p. 277-294.
  • Hansen C.J., R.Stevic, R.W.Warner . Jr.Counseling: Theory and Process. 3.Baskı.Boston:Allyn and Bacon, Inc.1982.
  • Hoel, H.,Rayner vd. (1999). Workplace Bullying. İnternational Review of Insdustrial and Organizational Psychology, p.195-230. Hecker, T. E. (2007). Workplace Mobbing: A Discussion for Librarians. The Journal of Academic Librarianship, 33,4, p.439-445.
  • Hırıgoyen, M. F (1998). Manevi Taciz Günümüzde Sapkın Şiddet. (Çev.) Heval Bucak, İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Inkson, K. (2002). Career metaphors and their application in theory and counseling practice. Journal of Employment Counseling, 39 (3), 98-108.
  • İlhan, İ. (2018). İşyerinde Psikolojik Tacizin (Mobbing) Tarihsel Arka Planı ve Türk Hukuk Sisteminde Yeri. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review. Cilt 10, Sayı 4 .
  • Leymann, H. (1996). The Content and Development of Mobbing at Word. European Journalof Work and Organizational Psychology, 5,2, p.165-184.
  • Leymann, H. ve Gustafsson (1996). Mobbing at work and the development of posttraumaticstress disorders. European Journal of Work and Organizational Psychology. 5,2,p. 251-275.
  • Mimaroğlu, H. ve H. Özgen (2007). Türkiye'de Kamu Yönetimi Sisteminin Dünyadaki Yeni Değişim Dinamikleri Çerçevesinde Yeniden Yapılandırılması: Kuramsal ve Ampirik Bir Çalışma. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mizrahi, R. (2013). Çalışma Hayatında Mobbing ile Mücadele Yöntemleri. Muğla: Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Cilt 5. No.2, ISSN: 1309-8012 (Online) Niedl, K. (1996). Mobbing and Well-being: Economic and Personel Development Implications.European Journal of Work and Organizational Psychology, 5,2, p.239-249.
  • Özgüven, İ. (1999), Cağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik, PDREM Yayınları.
  • Serinkan, C. vd. (2016). The Study Of Students' Perceptions Of Mobbing At Pamukkale University. Procedia - Social and Behavioral Sciences 89.p. 856 – 861.
  • Sipal, F.R. (2013). Bullying among mainstream students in Turkish schools: Models for prevention. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 93. p.200 – 203.
  • T.C. Başbakanlık Genelgesi. (2011). 19 Mart 2011/2 tarih ve 27879 Sayılı Resmi Gazete ‘İşyerlerinde Psikolojik Tacizin (Mobbing) Önlenmesi.
  • T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (2014). İşyerlerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) Bilgilendirme Rehberi. Ankara: Özel Matbaası, II. Baskı.
  • T.C. Türk Dil Kurumu. www.tdk.gov.tr
  • Tınaz, P. (2006). İş Yerinde Psikolojik Taciz (Psikolojik şiddet). İstanbul: Beta Yayınları , s.83-94.
  • Tigrel, E. Y. ve O. Kokalan, (2009). Academic mobbing in Turkey. International Journal of Behavioral, Cognitive, Educational and Psychological Sciences. 1,p. 91–99.
  • Uluslar arası Çalışma Örgütü (ILO). www.ilo.org
  • Vandekerckhove, W. ve M. S. R. Commers (2003). Downward workplace mobbing: A sign of the times?. Journal of Business Ethics. p.45, 41.
  • Wyatt, J. ve Hare, C. (1997). Work Abuse How To Recognize and Survive It. Canada, Schenkman Books, Inc.
  • Westhues, K.(1999). Eliminating Professors:A Guide to the Dismissal Process. London: Mellen Press.
  • Westhues, K. (2006). The envy of excellence: Administrative mobbing of highachievingprofessors. London: Mellen Press.
  • Yamada, D.C (2002). ‘The Phenomenon of Workplace Bullying and the Need for Status-Blind Hostile Environment Protection’ Georgetown Law Journa., Vol. 8, No. 3, p.477-492.
  • Yeşilyaprak, B. (2001), Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldız, S. ve İ. Kılkış (2007). Psikolojik Taciz Olgusuna 4857 Sayılı İş Kanunu Açısından Bir Bakış.
  • Yıldız, S. (2007). İşyerinde İstismar Davranışlarının Psiko-Sosyal Boyutu ve Bir Uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa, 5-6.
  • Zapf, D. vd. (1996). On the Relationship Between Mobbing Factors, andJob Content. Social Work Environment, and Health Outcomes. 5,2, p.215-237.
  • Zapf, D. (1999). “Organisational, Work Group Related and Perosonal Causes of Mobbing/ Bullying at Word. ” International Journal of Manpower, 20 (1/2), p.70-85.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 98 - 110, 31.12.2019
https://doi.org/10.25203/idd.534583

Abstract

References

  • KAYNAKLAR
  • Atik, G. (2011). Assessment of school bullying in Turkey: a critical review of self-report instrumentsProcedia Social and Behavioral Sciences. 15, 3232–3238
  • Aguino, K. ve Byron K. (2002). Dominating Interpersonal Behavior and Perceived Victimizationin Groups: Evidence for a Curvilinear Relationship Journal of Management, 28,1, p. 69-87.Bandura A.and Richard H. Walters. Social Learning and Personality DevelopmentNY: Holt, Rinehart & Winston, 1964. Hardcover. ix, 298pp+ indices.
  • Chappell, D. ve V. Di Martino (2006). Violence at Work. Geneva: International Labour Office.
  • Chapel, D. ve Di Martino, V. (1998). Violence at Word. ILO Report.
  • Cogenli, M. Z. ve Ö. Barlı (2013). The Exposure of Psychological Violence (Mobbing) in Universities and an Application to the Academicians. Procedia - Social and Behavioral Sciences 93. p.1174 – 1178.Cassıto, M. G. (2003). Raising Avvareness of Psychological Harrasment at Work. World Health Organization, USA. p.24.
  • Crawford, N (1997). ‘Bullying at Work: A Psychoanalytic Perspective’ Journal of Community and Applied Social Psychology. Vol.7, p. 219-225.Çobanoğlu, Ş. (2005). Mobbing ve Başa Çıkma Yöntemleri. İstanbul: Timaş Yayıncılık
  • Davenport, N. vb. (2008). Mobbing- İşyerinde Duygusal Taciz. (Çev: Osman Cem Önertoy), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dawn, J. vd. (2003). ‘Perceptions and Experince of Workplace Bullying in Five Different Working Populations’. Aggressive Behavior. Vol. 29, p.489-496.
  • Doğan, M.A. (2009). İlköğretim Okullarında Öğretmenlere Uygulanan Psikolojik Şiddetin (Mobbing) İş Doyumuna Etkisi: Ankara İli Sincan İlçesi Örneği. Ankara: Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Einarsen, S. (2000). Harassment and bullying at work, A review of the Scandinavian approach.Aggression and Violent Behavior, Vol. 5, No. 4, p.379-401.
  • Eraslan, L. (2011), Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi. 27.
  • Ertürk, A. ve N. Cemaloğlu. ( 2014). Causes of Mobbing Behavior. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 116. p.3669 – 3678.
  • Fariaa, J.R.vb. (2012). An economic model of workplace mobbing in academe. Economics of Education Review. 31. p.720– 726.
  • Freud, S. (1920) Haz İlkesinin Ötesinde Ben ve İd.WWW.metisbooks.com.
  • Gökçe Toker, A. (2008). Mobbing: İş Yerinde Yıldırma Egitim Örneği. Ankara: Öğreti: PEGEM Akademi.
  • Gökçe Toker, A. (2008). Mobbing: İş Yerinde Yıldırma Nedenleri ve Başa Çıkma Yöntemleri.Ankara: Öğreti: PEGEM Akademi.
  • Gün, H. (2010). Çalışma Ortamında Psikolojik Taciz İşyeri Sendromu (Mobbing/Bullying). Ankara, Lazer Yayınları.
  • Görgülü, N. vb. (2014). The effects of mobbing (bullying) on health employes. Procedia - Social and Behavioral Sciences 152. p. 503 – 509
  • Groeblinghoff, D.ve Becker, M. (1996). A case study of mobbing and the clinical treatment of mobbing victims. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5,2,p. 277-294.
  • Hansen C.J., R.Stevic, R.W.Warner . Jr.Counseling: Theory and Process. 3.Baskı.Boston:Allyn and Bacon, Inc.1982.
  • Hoel, H.,Rayner vd. (1999). Workplace Bullying. İnternational Review of Insdustrial and Organizational Psychology, p.195-230. Hecker, T. E. (2007). Workplace Mobbing: A Discussion for Librarians. The Journal of Academic Librarianship, 33,4, p.439-445.
  • Hırıgoyen, M. F (1998). Manevi Taciz Günümüzde Sapkın Şiddet. (Çev.) Heval Bucak, İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Inkson, K. (2002). Career metaphors and their application in theory and counseling practice. Journal of Employment Counseling, 39 (3), 98-108.
  • İlhan, İ. (2018). İşyerinde Psikolojik Tacizin (Mobbing) Tarihsel Arka Planı ve Türk Hukuk Sisteminde Yeri. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review. Cilt 10, Sayı 4 .
  • Leymann, H. (1996). The Content and Development of Mobbing at Word. European Journalof Work and Organizational Psychology, 5,2, p.165-184.
  • Leymann, H. ve Gustafsson (1996). Mobbing at work and the development of posttraumaticstress disorders. European Journal of Work and Organizational Psychology. 5,2,p. 251-275.
  • Mimaroğlu, H. ve H. Özgen (2007). Türkiye'de Kamu Yönetimi Sisteminin Dünyadaki Yeni Değişim Dinamikleri Çerçevesinde Yeniden Yapılandırılması: Kuramsal ve Ampirik Bir Çalışma. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mizrahi, R. (2013). Çalışma Hayatında Mobbing ile Mücadele Yöntemleri. Muğla: Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Cilt 5. No.2, ISSN: 1309-8012 (Online) Niedl, K. (1996). Mobbing and Well-being: Economic and Personel Development Implications.European Journal of Work and Organizational Psychology, 5,2, p.239-249.
  • Özgüven, İ. (1999), Cağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik, PDREM Yayınları.
  • Serinkan, C. vd. (2016). The Study Of Students' Perceptions Of Mobbing At Pamukkale University. Procedia - Social and Behavioral Sciences 89.p. 856 – 861.
  • Sipal, F.R. (2013). Bullying among mainstream students in Turkish schools: Models for prevention. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 93. p.200 – 203.
  • T.C. Başbakanlık Genelgesi. (2011). 19 Mart 2011/2 tarih ve 27879 Sayılı Resmi Gazete ‘İşyerlerinde Psikolojik Tacizin (Mobbing) Önlenmesi.
  • T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (2014). İşyerlerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) Bilgilendirme Rehberi. Ankara: Özel Matbaası, II. Baskı.
  • T.C. Türk Dil Kurumu. www.tdk.gov.tr
  • Tınaz, P. (2006). İş Yerinde Psikolojik Taciz (Psikolojik şiddet). İstanbul: Beta Yayınları , s.83-94.
  • Tigrel, E. Y. ve O. Kokalan, (2009). Academic mobbing in Turkey. International Journal of Behavioral, Cognitive, Educational and Psychological Sciences. 1,p. 91–99.
  • Uluslar arası Çalışma Örgütü (ILO). www.ilo.org
  • Vandekerckhove, W. ve M. S. R. Commers (2003). Downward workplace mobbing: A sign of the times?. Journal of Business Ethics. p.45, 41.
  • Wyatt, J. ve Hare, C. (1997). Work Abuse How To Recognize and Survive It. Canada, Schenkman Books, Inc.
  • Westhues, K.(1999). Eliminating Professors:A Guide to the Dismissal Process. London: Mellen Press.
  • Westhues, K. (2006). The envy of excellence: Administrative mobbing of highachievingprofessors. London: Mellen Press.
  • Yamada, D.C (2002). ‘The Phenomenon of Workplace Bullying and the Need for Status-Blind Hostile Environment Protection’ Georgetown Law Journa., Vol. 8, No. 3, p.477-492.
  • Yeşilyaprak, B. (2001), Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldız, S. ve İ. Kılkış (2007). Psikolojik Taciz Olgusuna 4857 Sayılı İş Kanunu Açısından Bir Bakış.
  • Yıldız, S. (2007). İşyerinde İstismar Davranışlarının Psiko-Sosyal Boyutu ve Bir Uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa, 5-6.
  • Zapf, D. vd. (1996). On the Relationship Between Mobbing Factors, andJob Content. Social Work Environment, and Health Outcomes. 5,2, p.215-237.
  • Zapf, D. (1999). “Organisational, Work Group Related and Perosonal Causes of Mobbing/ Bullying at Word. ” International Journal of Manpower, 20 (1/2), p.70-85.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayla Akbaş 0000-0003-2848-1494

Publication Date December 31, 2019
Acceptance Date December 18, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Akbaş, A. (2019). Bezdirinin Ruh Sağlığına Etkisi. İş’te Davranış Dergisi, 4(2), 98-110. https://doi.org/10.25203/idd.534583

JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.