Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDA BİLİMSEL DERGİLERDE YAYIMLANAN OTANTİK LİDERLİK KONULU ARAŞTIRMALARIN EĞİLİMLERİ

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 109 - 123, 05.08.2021
https://doi.org/10.52848/ijls.913993

Abstract

Bu çalışmanın amacı eğitim bilimleri alanında bilimsel dergilerde yayımlanan otantik liderlik konulu araştırmaların içerik analizini yaparak eğilimlerini belirlemektir. Bu araştırma betimsel içerik analizi yönteminde desenlenen sistematik derleme çalışmasıdır. Bu çalışmada; “Web of Science” veri tabanında, 2014-2020 yılları arasında taranan makaleler farklı değişkenler açısından analiz edilip açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırmada “Web of Science” veri tabanında hedeflenen evrene ulaşılmış ve tam sayım örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada, elde edilen verilerin değerlendirilmesinde betimsel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, çalışmaların büyük bir çoğunluğunda nicel araştırma kullanılmışken, diğer çalışmalarda sırasıyla nitel araştırma, derleme araştırma ve karma yöntem kullanıldığı görülmektedir. Makaleler, kullanılan yöntemler açısından değerlendirildiğinde; nicel araştırmalarda en fazla korelasyonel modelinin kullanıldığı, betimsel ve tarama çalışmaların ise bu yöntemden sonra sıklıkla seçilen yöntemler olduğu söylenebilir. Ayrıca yayımlanan makalelerde daha çok öğretmenlerden örneklem seçildiği tespit edilmiştir. Bu sonuç göz önüne alındığında, yapılacak diğer çalışmalarda otantik liderliğe ilişkin özellikle yöneticilerin örneklem grubu olarak seçilmesi; alanyazın ve yayımların niteliğine katkı sağlayabilir, ayrıca politika geliştiricileri, uygulama alanları ve sonraki çalışmalar açısından önemli bir veri kaynağı olabilir.

References

  • Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
  • Avolio, B. J., Bass, B. M., & Jung, D. I. (1999). Re-examining the components of transformational and transactional lea¬dership using the multifactor leadership questionnaire. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 72, 441-462.
  • Ayça, B. (2016). Otantik liderlik davranışının iş tatmini ve örgütsel bağlılığa etkisinin incelenmesi ve otel işletmelerinde bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aypay, A., Çoruk, A., Yazgan, D., Kartal, O., Çağatay, M., Tunçer, B., & Emran, B. (2010). The status of research in educational administration: An analysis of educational administration journals, 1999-2007. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 59-77.
  • Balcı, A., & Apaydın, Ç. (2009). Türkiye’de eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi dergisi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 325-343.
  • Baş, T. (2005). Anket nasıl hazırlanır, uygulanır, değerlendirilir. Ankara: Seçkin.
  • Corriveau, A. M. (2020). Developing authentic leadership as a starting point to responsible management: A Canadian university case study. The International Journal of Management Education, 18, 1-10.
  • Craig, N., George, B., & Snook, S. (2015). The discover your true north fieldbook: A personal guide to finding your authentic leadership. New Jersey: John Wiley & Sons. Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). Parameters of content analysis. Education and Science, 39(174), 33-38.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Doğru, M., Gençosman, T., Ataalkın, A. N., & Şeker, F. (2012). Fen bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49-64.
  • Ergül, H. F., Okçu, V. & Adıgüzel Gök, Z. (2020). Okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(36), 1744-1760.
  • Erkutlu, H.V. (2014). Liderlik, kuramlar ve yeni bakış açıları. Ankara: Efil.
  • Gardner , W. L., Avolio, B. J., Luthans, F., May, D. R., & Walumbwa, F. (2005). Can you see the real me? Q a self-based model of authentic leader and follower development. The Leadership Quarterly, 16, 343-372.
  • Gökçek, T., Babacan, F. Z., Kangal, E., Çakır, N., & Kül, Y. (2013). 2003-2012 yılları arasında Türkiye’de karma araştırma yöntemiyle yapılan eğitim çalışmalarının analizi. International Journal of Social Science, 6(7): 435-456.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Educational technology research trends in Turkey: A content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 191-196.
  • Gümüş, E., Bellibaş, M. Ş. Esen, M., & Gümüş, E. (2018). A systematic review of studies on leadership models in educational research from 1980 to 2014. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 25-48.
  • Hallinger, P. (2013). A conceptual framework for systematic reviews of research in educational leadership and management. Journal of Educational Administration, 51(2), 126-149.
  • Hammad, W., & Hallinger, P. (2017). A systematic review of conceptual models and methods used in research on educational leadership and management in Arab societies. School Leadership & Management, 37(5), 434-456.
  • Ilies, R., Morgeson, F. P., & Nahrgang, J. D. (2005). Authentic le¬adership and eudaemonic well-being: Understanding leader-follower outcomes. The Leadership Quarterly, 16, 373-394.
  • Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, 14, 1-26.
  • Kıcır, G. K., & Paşaoğlu, D. (2014). Otantik liderliğin akademik platformda lider boyutu açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 1-24.
  • Kiliç-Çakmak, E., Çebi, A., Mihçi, P., Günbatar, M. S., & Akçayir, M. (2013). A content analysis of educational technology research in 2011. 4th International Conference on New Horizons in Education. INTE 2013 Proceedings Book, 397-409.
  • Luthans, F., & Avolio, B. (2003). Authentic leadership: A positi¬ve development approach. In Positive Organizational Scholarship: Foundation of a new discipline, K.S. Cameron, J. E. Dutton ve R.E. Quinn (Eds.) (pp.241-261). San Francisco: Berrett-Koehler.
  • May, D. R., Chan, A. Y. L., Hodges, T. D., & Avolio, B. J. (2003). Developing the moral component of authentic leaders¬hip. Organizational Dynamics, 32, 247-260.
  • Örs, H., & Ilgar, M. Z. (2019). Okul yöneticilerinin otantik liderlik ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 7(2), 1-18.
  • Saban, A., Eid-Koçbeker, B. N., Saban, A., Alan, S., Doğru, S., Ege, İ., Arslantaş, S., Çınar, D., & Tunç, P. (2010). Eğitim bilim alanında nitel araştırma metodolojisi ile gerçekleştirilen makalelerin analiz edilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 125-142.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 428-449.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim, 1-3 Şubat 2012 / Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Sezgin Nartgün, Ş., Nartgün, Z., & Arıcı, D. (2016). Okul yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile otantik liderlik düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-26.
  • Shamir, B., & Eilam, G. (2005). What’s your story? A life-stories approach to authentic leadership development. The Leadership Quarterly, 16(3), 395-417.
  • Shang, Y., Chong, M. P. M., Xu, J., & Zhu, X. (2019). Authentic leadership and creativity in China: The role of students’ regulatory-focused behaviors and supervisors’ power sources. Thinking Skills and Creativity, 34, 1-15.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon & D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T., & Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Toor, S., & Ofori, G. (2008). Leadership for future construction industry: Agenda for authentic leadership. International Journal of Project Management, 26, 620-630.
  • Walumbwa, F. O., Wang, P., Wang, H., Shaubroeck, J., & Avolio, B. J. (2010). Psychological processes linking authentic leadership to follower behaviors. The Leadership Quarterly, 21(5), 901-914.
  • Yağmur Şahin, E., Kana, F., & Varışoğlu, B. (2013). Türkçe eğitimi bölümlerinde yapılan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. International Journal of Human Sciences, 10(2), 356-378.
  • Zhang, S., Bowers, A. J., & Mao, Y. (2020). Authentic leadership and teachers’ voice behaviour: The mediating role of psychological empowerment and moderating role of interpersonal trust. Educational Management Administration & Leadership, 1-18.

Trends of Research Published in the Field of Authentic Leadership: Descriptive Content Analysis

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 109 - 123, 05.08.2021
https://doi.org/10.52848/ijls.913993

Abstract

The aim of this study is to analyze the content of the articles on authentic leadership in the field of education, and in this way determine the trends of the articles on authentic leadership. This research is a research in descriptive content analysis model. In this study, articles scanned in the "Web of Science" database between 1945-2020 were analyzed and explained in terms of various variables. In the research, the target population in the "Web of Science" database was reached and the full count sampling method was used. In this study, descriptive content analysis technique was used to evaluate the obtained data. As a result of the research, it is seen that most of the studies are conducted with quantitative research methods. In addition, it is seen that the studies mostly used qualitative research, compilation research method and mixed method, respectively. When the methods used in the articles are explained; It can be said that the correlational model is used the most in quantitative research, and descriptive and survey studies are among the most used methods after this method. In addition, it was determined that more samples were selected from teachers in the published articles. Accordingly, in the studies to be carried out, the selection of the sample suitable for the study design, the selection of the managers as the sample group regarding authentic leadership; The nature of the literature, the publications, policy developers, application areas and can be an important source of data for future studies.

References

  • Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
  • Avolio, B. J., Bass, B. M., & Jung, D. I. (1999). Re-examining the components of transformational and transactional lea¬dership using the multifactor leadership questionnaire. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 72, 441-462.
  • Ayça, B. (2016). Otantik liderlik davranışının iş tatmini ve örgütsel bağlılığa etkisinin incelenmesi ve otel işletmelerinde bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aypay, A., Çoruk, A., Yazgan, D., Kartal, O., Çağatay, M., Tunçer, B., & Emran, B. (2010). The status of research in educational administration: An analysis of educational administration journals, 1999-2007. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 59-77.
  • Balcı, A., & Apaydın, Ç. (2009). Türkiye’de eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi dergisi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 325-343.
  • Baş, T. (2005). Anket nasıl hazırlanır, uygulanır, değerlendirilir. Ankara: Seçkin.
  • Corriveau, A. M. (2020). Developing authentic leadership as a starting point to responsible management: A Canadian university case study. The International Journal of Management Education, 18, 1-10.
  • Craig, N., George, B., & Snook, S. (2015). The discover your true north fieldbook: A personal guide to finding your authentic leadership. New Jersey: John Wiley & Sons. Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). Parameters of content analysis. Education and Science, 39(174), 33-38.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Doğru, M., Gençosman, T., Ataalkın, A. N., & Şeker, F. (2012). Fen bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49-64.
  • Ergül, H. F., Okçu, V. & Adıgüzel Gök, Z. (2020). Okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(36), 1744-1760.
  • Erkutlu, H.V. (2014). Liderlik, kuramlar ve yeni bakış açıları. Ankara: Efil.
  • Gardner , W. L., Avolio, B. J., Luthans, F., May, D. R., & Walumbwa, F. (2005). Can you see the real me? Q a self-based model of authentic leader and follower development. The Leadership Quarterly, 16, 343-372.
  • Gökçek, T., Babacan, F. Z., Kangal, E., Çakır, N., & Kül, Y. (2013). 2003-2012 yılları arasında Türkiye’de karma araştırma yöntemiyle yapılan eğitim çalışmalarının analizi. International Journal of Social Science, 6(7): 435-456.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Educational technology research trends in Turkey: A content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 191-196.
  • Gümüş, E., Bellibaş, M. Ş. Esen, M., & Gümüş, E. (2018). A systematic review of studies on leadership models in educational research from 1980 to 2014. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 25-48.
  • Hallinger, P. (2013). A conceptual framework for systematic reviews of research in educational leadership and management. Journal of Educational Administration, 51(2), 126-149.
  • Hammad, W., & Hallinger, P. (2017). A systematic review of conceptual models and methods used in research on educational leadership and management in Arab societies. School Leadership & Management, 37(5), 434-456.
  • Ilies, R., Morgeson, F. P., & Nahrgang, J. D. (2005). Authentic le¬adership and eudaemonic well-being: Understanding leader-follower outcomes. The Leadership Quarterly, 16, 373-394.
  • Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, 14, 1-26.
  • Kıcır, G. K., & Paşaoğlu, D. (2014). Otantik liderliğin akademik platformda lider boyutu açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 1-24.
  • Kiliç-Çakmak, E., Çebi, A., Mihçi, P., Günbatar, M. S., & Akçayir, M. (2013). A content analysis of educational technology research in 2011. 4th International Conference on New Horizons in Education. INTE 2013 Proceedings Book, 397-409.
  • Luthans, F., & Avolio, B. (2003). Authentic leadership: A positi¬ve development approach. In Positive Organizational Scholarship: Foundation of a new discipline, K.S. Cameron, J. E. Dutton ve R.E. Quinn (Eds.) (pp.241-261). San Francisco: Berrett-Koehler.
  • May, D. R., Chan, A. Y. L., Hodges, T. D., & Avolio, B. J. (2003). Developing the moral component of authentic leaders¬hip. Organizational Dynamics, 32, 247-260.
  • Örs, H., & Ilgar, M. Z. (2019). Okul yöneticilerinin otantik liderlik ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 7(2), 1-18.
  • Saban, A., Eid-Koçbeker, B. N., Saban, A., Alan, S., Doğru, S., Ege, İ., Arslantaş, S., Çınar, D., & Tunç, P. (2010). Eğitim bilim alanında nitel araştırma metodolojisi ile gerçekleştirilen makalelerin analiz edilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 125-142.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 428-449.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim, 1-3 Şubat 2012 / Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Sezgin Nartgün, Ş., Nartgün, Z., & Arıcı, D. (2016). Okul yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile otantik liderlik düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-26.
  • Shamir, B., & Eilam, G. (2005). What’s your story? A life-stories approach to authentic leadership development. The Leadership Quarterly, 16(3), 395-417.
  • Shang, Y., Chong, M. P. M., Xu, J., & Zhu, X. (2019). Authentic leadership and creativity in China: The role of students’ regulatory-focused behaviors and supervisors’ power sources. Thinking Skills and Creativity, 34, 1-15.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon & D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T., & Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Toor, S., & Ofori, G. (2008). Leadership for future construction industry: Agenda for authentic leadership. International Journal of Project Management, 26, 620-630.
  • Walumbwa, F. O., Wang, P., Wang, H., Shaubroeck, J., & Avolio, B. J. (2010). Psychological processes linking authentic leadership to follower behaviors. The Leadership Quarterly, 21(5), 901-914.
  • Yağmur Şahin, E., Kana, F., & Varışoğlu, B. (2013). Türkçe eğitimi bölümlerinde yapılan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. International Journal of Human Sciences, 10(2), 356-378.
  • Zhang, S., Bowers, A. J., & Mao, Y. (2020). Authentic leadership and teachers’ voice behaviour: The mediating role of psychological empowerment and moderating role of interpersonal trust. Educational Management Administration & Leadership, 1-18.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Muhammet İbrahim Akyürek 0000-0001-9122-471X

Publication Date August 5, 2021
Submission Date April 12, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Akyürek, M. İ. (2021). EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDA BİLİMSEL DERGİLERDE YAYIMLANAN OTANTİK LİDERLİK KONULU ARAŞTIRMALARIN EĞİLİMLERİ. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 4(2), 109-123. https://doi.org/10.52848/ijls.913993