Review Article
BibTex RIS Cite

Bir Anlatı Türü Olarak Dijital Platform Dizilerinde Öyküleme Unsurları: Kulüp Dizisi Üzerinde Bir İnceleme

Year 2022, Issue: 58, 73 - 96, 25.06.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1100911

Abstract

Bu çalışma, anlatının en önemli üç öğesini; zaman, mekân ve kişiler bağlamında analiz ederek öykülemenin özünü oluşturan bu üç unsuru dijital bir platform dizisi üzerinden analiz etmeyi amaçlamaktadır. Geleneksel olandan daha farklı bir hikâye anlatıcılığı geliştiren dijital platformlardaki içerik üretimine anlatı bağlamında bakmak ve böylece anlatının değişmez ve temel olan bu üç unsuruna özgü olarak dizi anlatı türünde yeni hikâyeler üretmeye tâlip bu ortamların nasıl bir alan oluşturduğuna ilişkin bir değerlendirme yapmak mümkün olabilir. Geleneksel televizyon dizilerinden farklı olarak toplumun her kesiminden izleyicinin ulaşamadığı; öte yandan varlığını gizem ve merak duygusu eşliğinde her geçen gün hissettiren, adına çeşitli platformlarda ve farklı bir yönü konuşulurken rastlanılan dijital platformlardan seçilmiş bir dizi üzerinde anlatı yerlemlerine ilişkin olarak yapılan bu çalışma, bağımsız bir platformda anlatının ruhuna ilişkin farklılıkları ortaya çıkarma amacı taşımaktadır. Anlatının temel öğelerine ilişkin olarak anlatı kuramı çerçevesinde, anlatı bilimin imlediği, öykünün zaman, mekân ve kişilerini (anlatı kahramanları), öykülemeyi esas alan bir zeminde analiz etmeyi içeren bu çalışma betimleyici ve yapısalcı bir inceleme çalışmasıdır.

Supporting Institution

Destekleyen bir kurum ya da kuruluş yoktur.

References

  • Ellis, J. (1982). Visible Fictions: Cinema, Television, Video. Londra/New York:Routledge and Kegan Paul.
  • Hunt, R,E., Marland, J., Rawle,S. (2012). Film Dili, İstanbul: Literatür.
  • Jung, C.G. (2017). Dört Arketip, İstanbul: Metis/Ötekini Dinlemek.
  • Kıran, Z. ve Kıran(Eziler),A. (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri: Dilbilim, Göstergebilim ve Yazınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Kıran,A. ve Kıran, Z. (2011). Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Mutlu, E. (1995). Televizyonda Program Yapımı, Ankara: A.Ü.İletişim Fakültesi Yayınları, No:4. Mutlu,E. (2008). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ayraç.
  • Rıcoeur, P. (2016a). Zaman ve Anlatı 3: Kurmaca Anlatıda Zamanın Biçimlenişi (M. Rifat, Çev.). (orijinal basım tarihi 1984). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rıcoeur, P. (2016b).Zaman ve Anlatı 4: Anlatılan (öykülenen) Zaman (U. Öksüzan&A.Altınörs, Çev.). (orijinal basım tarihi 1984). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yücel, T. (2019). Anlatı Yerlemleri, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Şentürk, R. (2017). İletişim ve Televizyon Teorileri. İstanbul: Küre.
  • Yüce, S.& Tan, Z.G. (Yönetmen) ve 03 Medya (Yapımcı), (2021). Kulüp. https://www.netflix.com/tr/title/81257567

Story Elements In Dıgıtal Platform Serıes As a Narratıve Genre: A Rewıev On "Kulüp" Serıes

Year 2022, Issue: 58, 73 - 96, 25.06.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1100911

Abstract

This study examines the three most important elements of the narrative; it aims to analyze these three elements, which form the essence of storytelling, through a series of digital platforms by analyzing them in the context of time, space and people. It may be possible to look at the content production on digital platforms, which develop a different storytelling than the traditional one, in the context of narrative, and thus, it may be possible to make an assessment of what kind of space these environments create, as well as to produce new stories in the genre of serial narrative specific to these three unchanging and fundamental elements of the narrative. Unlike traditional television series, it is not accessible to viewers from all walks of society; on the other hand, this study on narrative locations on a series selected from digital platforms, whose existence is felt every day with a sense of mystery and curiosity, and whose name is encountered on various platforms and when a different aspect is spoken, aims to reveal the differences in the spirit of the narrative on an independent platform. This study is a descriptive and structuralist study, which includes analyzing the time, place and characters of the story (narrative heroes) within the framework of narrative theory regarding the basic elements of the narrative, on a ground based on narrative.

References

  • Ellis, J. (1982). Visible Fictions: Cinema, Television, Video. Londra/New York:Routledge and Kegan Paul.
  • Hunt, R,E., Marland, J., Rawle,S. (2012). Film Dili, İstanbul: Literatür.
  • Jung, C.G. (2017). Dört Arketip, İstanbul: Metis/Ötekini Dinlemek.
  • Kıran, Z. ve Kıran(Eziler),A. (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri: Dilbilim, Göstergebilim ve Yazınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Kıran,A. ve Kıran, Z. (2011). Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Mutlu, E. (1995). Televizyonda Program Yapımı, Ankara: A.Ü.İletişim Fakültesi Yayınları, No:4. Mutlu,E. (2008). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ayraç.
  • Rıcoeur, P. (2016a). Zaman ve Anlatı 3: Kurmaca Anlatıda Zamanın Biçimlenişi (M. Rifat, Çev.). (orijinal basım tarihi 1984). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rıcoeur, P. (2016b).Zaman ve Anlatı 4: Anlatılan (öykülenen) Zaman (U. Öksüzan&A.Altınörs, Çev.). (orijinal basım tarihi 1984). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yücel, T. (2019). Anlatı Yerlemleri, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Şentürk, R. (2017). İletişim ve Televizyon Teorileri. İstanbul: Küre.
  • Yüce, S.& Tan, Z.G. (Yönetmen) ve 03 Medya (Yapımcı), (2021). Kulüp. https://www.netflix.com/tr/title/81257567
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Derya Nacaroğlu 0000-0003-2390-2050

Publication Date June 25, 2022
Submission Date April 9, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 58

Cite

APA Nacaroğlu, D. (2022). Bir Anlatı Türü Olarak Dijital Platform Dizilerinde Öyküleme Unsurları: Kulüp Dizisi Üzerinde Bir İnceleme. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2022(58), 73-96. https://doi.org/10.47998/ikad.1100911