Research Article
BibTex RIS Cite

Psychometric Properties and Adaptation of the Self-Concealment Scale to the Turkish Adolescents

Year 2010, Volume: 9 Issue: 1, 424 - 432, 26.06.2010

Abstract

The objective of this study was to adaptate the Self Concealment Scale (SCS) developed by
Larson and Chastain (1990) to Turkish adolescents. The original scale is in English and consists of 10 items.
Firstly, the original scale was translated into Turkish by six experts from the field and retranslated by two
experts. Also, the original and Turkish forms of the scale were handed to the experts in the field of measurement
and evaluation and the last form of the scale was carried out in the light of their opinions. The Turkish version of
the SCS was administrated to 370 students (aged 14–18 years), attending 8th, 9th, 10th and 11th grades in Ankara,
Turkey. Findings regarding the construct validity of the scale were rather consistent with the original scale’s one
factor structure. The Cronbach Alpha internal consistency of the scale was 0.86 for this sample.

References

  • Bok, S. (1989). Secrects: On the ethics of concealment and revelation. Vintage books, New York.
  • Büyüköztürk, Z. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitab$: ,statistik, Ara t$rma Deseni, SPSS Uygulamalar$ ve Yorum. (Yedinci BaskN). Ankara: PEGEM A YayNncNlNk.
  • Finkenauer, C. & Rimé, B. (1998). Keeping emotional memories secret: Health and well-being when emotions are not shared. Journal of Health Psychology,3, 47-58.
  • Finkenauer, C., Engels, R. C. M. E. & Meeus, W. (2002). Keeping secrects from parents: Advantages and disadvantages of secrecy in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 2, 123-136.
  • Frinj, T. (2004). Keeping secrects: Quantity, quality and consequences. Unpublished Doctoral Dissertation,Vrije University, Netherlands.
  • Frinj, T., Finkenauer, C., Vermulst, A. A., & Engels, R. C. M. E. (2005). Keeping secrects from parents: Longitudinal associations of secrecy in adolescence. Jounal of Youth and Adolescence, 34 (2), 137-148.
  • Jöreskog, K. G. And Sörborm, D. (1993). Lisrel 8: Structural Equation Modeling with the Simplis Command Language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.
  • Kelly, A. E. (1998). Clients’ secret keeping in outpaitent therapy. Journal of Counseling Psychology, 45, 50-57.
  • Kelly, A. E. (1999). Revealing personal secrets. Current Directions in Psychological Science, 45, 50- 57.
  • Kelly, A. E. (2002). The psychology of secrets. Plenum publishers, New york.
  • Lane, J. D. & Wegner, D. M. (1995). The cognitive consequences of secrecy. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 237-253.
  • Larson, D. G.& Chastain, R. L. (1990). Self-concealment: Conceptualization, measurement and health implications. Journal of Social and Clinical Psychology, 69, 237-253.
  • Larson, R. W., Richards, M. H., Moneta, g., Holmbeck, G., & Duckett, E. (1996). Changes in adolescents’ daily interactions with their families from ages 10 to 18: Disengagement and transformation. Developmetal Psychology, 32, 744-754.
  • Leech, N. L., Barrett, K.C. and Morgan, G.A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation. (Second Edition). NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Pennebaker, J. W. (1989). Confession, Inhibition, and Disease. In L. Berkowitz (Ed.) Advances in Experimental Social Psychology, 22, 211-244. Academic Press, New York.
  • Steinberg, L. & Silverberg, S. B. (1986). The vicissitudes of autonomy in early adolescence. Child Development, 57, 841- 851
  • Sümer, N. (2000). Yap$sal E itlik Modelleri. Türk Psikoloji YazNlarN, 3 (6).
  • Zencan, H. (2005). Sosyal ve Davran$ sal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. (Birinci BaskN). Ankara: Seçkin YayNnlarN.
  • TavOancNl, E. (2005). Tutumlar$n Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. ( kinci BaskN). Ankara: Nobel YayNnlarN. No 339.
  • Tabachnick B. G. And Fidel, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. (Fourth Edition). MA:Allyn&Bacon, Inc

Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri

Year 2010, Volume: 9 Issue: 1, 424 - 432, 26.06.2010

Abstract

u çalışmanın amacı, ergenlerde sır saklama yönelimini ölçmek için Larson ve Chastain (1990) 'ın Kendine Gizleme (Kendini Gizleme Ölçeği) ölçeğinin Türkçeye uyarlanmasıdır. Özgün formu ngilizce olan ölçek, toplam 10 maddeden yapılmıştır. Özgün ölçek hem alanda hem de hem de dilde altı öğretim elemanı tarafından Türkçeye çevrilmiştir. Ayrıca, ölçeğin geri çevirisi iki alan uzmanı Yapılmıştır. Daha sonra, ölçeğin özgün ve English formu uzman görüşüne sunularak onlardan gelen öneriler son formu oluşturulmuştur. KGÖ'nün English versiyonu Ankara'da 8., 9., 10. ve 11. sınıflara devam eden toplam 370 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini açar özgün çalışmadaki tek faktörlü yapıyı sunan niteliktedir. KGÖ'nün Cronbah Alfa iç tutarlık katsayısı .86 olarak bulunmuştur.

References

  • Bok, S. (1989). Secrects: On the ethics of concealment and revelation. Vintage books, New York.
  • Büyüköztürk, Z. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitab$: ,statistik, Ara t$rma Deseni, SPSS Uygulamalar$ ve Yorum. (Yedinci BaskN). Ankara: PEGEM A YayNncNlNk.
  • Finkenauer, C. & Rimé, B. (1998). Keeping emotional memories secret: Health and well-being when emotions are not shared. Journal of Health Psychology,3, 47-58.
  • Finkenauer, C., Engels, R. C. M. E. & Meeus, W. (2002). Keeping secrects from parents: Advantages and disadvantages of secrecy in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 2, 123-136.
  • Frinj, T. (2004). Keeping secrects: Quantity, quality and consequences. Unpublished Doctoral Dissertation,Vrije University, Netherlands.
  • Frinj, T., Finkenauer, C., Vermulst, A. A., & Engels, R. C. M. E. (2005). Keeping secrects from parents: Longitudinal associations of secrecy in adolescence. Jounal of Youth and Adolescence, 34 (2), 137-148.
  • Jöreskog, K. G. And Sörborm, D. (1993). Lisrel 8: Structural Equation Modeling with the Simplis Command Language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.
  • Kelly, A. E. (1998). Clients’ secret keeping in outpaitent therapy. Journal of Counseling Psychology, 45, 50-57.
  • Kelly, A. E. (1999). Revealing personal secrets. Current Directions in Psychological Science, 45, 50- 57.
  • Kelly, A. E. (2002). The psychology of secrets. Plenum publishers, New york.
  • Lane, J. D. & Wegner, D. M. (1995). The cognitive consequences of secrecy. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 237-253.
  • Larson, D. G.& Chastain, R. L. (1990). Self-concealment: Conceptualization, measurement and health implications. Journal of Social and Clinical Psychology, 69, 237-253.
  • Larson, R. W., Richards, M. H., Moneta, g., Holmbeck, G., & Duckett, E. (1996). Changes in adolescents’ daily interactions with their families from ages 10 to 18: Disengagement and transformation. Developmetal Psychology, 32, 744-754.
  • Leech, N. L., Barrett, K.C. and Morgan, G.A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation. (Second Edition). NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Pennebaker, J. W. (1989). Confession, Inhibition, and Disease. In L. Berkowitz (Ed.) Advances in Experimental Social Psychology, 22, 211-244. Academic Press, New York.
  • Steinberg, L. & Silverberg, S. B. (1986). The vicissitudes of autonomy in early adolescence. Child Development, 57, 841- 851
  • Sümer, N. (2000). Yap$sal E itlik Modelleri. Türk Psikoloji YazNlarN, 3 (6).
  • Zencan, H. (2005). Sosyal ve Davran$ sal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. (Birinci BaskN). Ankara: Seçkin YayNnlarN.
  • TavOancNl, E. (2005). Tutumlar$n Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. ( kinci BaskN). Ankara: Nobel YayNnlarN. No 339.
  • Tabachnick B. G. And Fidel, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. (Fourth Edition). MA:Allyn&Bacon, Inc
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Metin Deniz

Figen Çok

Publication Date June 26, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Deniz, M., & Çok, F. (2010). Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri. İlköğretim Online, 9(1), 424-432.
AMA Deniz M, Çok F. Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri. EEO. March 2010;9(1):424-432.
Chicago Deniz, Metin, and Figen Çok. “Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri”. İlköğretim Online 9, no. 1 (March 2010): 424-32.
EndNote Deniz M, Çok F (March 1, 2010) Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri. İlköğretim Online 9 1 424–432.
IEEE M. Deniz and F. Çok, “Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri”, EEO, vol. 9, no. 1, pp. 424–432, 2010.
ISNAD Deniz, Metin - Çok, Figen. “Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri”. İlköğretim Online 9/1 (March 2010), 424-432.
JAMA Deniz M, Çok F. Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri. EEO. 2010;9:424–432.
MLA Deniz, Metin and Figen Çok. “Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri”. İlköğretim Online, vol. 9, no. 1, 2010, pp. 424-32.
Vancouver Deniz M, Çok F. Kendini Gizleme Ölçeğinin Ergenler İçin Uyarlanmasi Ve Psikometrik Nitelikleri. EEO. 2010;9(1):424-32.