This study, preschool teachers' attitudes towards the teaching profession were studied to examine the
situation of the child liking. The study group Necmettin Erbakan in Konya and Mevlana University
studying Early Childhood Education at the University Faculty of Education 395 teacher candidates were
included. Data collection tool as Barnett and sneaky in the survey (1990) by individuals with an
assessment tool that was developed to measure the attitudes towards children, "Barnett Child Dislikes
Scale" Üstüner (2006) "developed by the Attitudes towards Teaching Profession" is used. The data
obtained from research was aplied pearson product moment correlation and simple linear regression.Research results were revealed attitudes of teachers towards teaching profession and significant status
among children love, a relationship that moderate and positive. In addition, it’s explained candidate
teachers’ 14% of the attitudes towards the teaching profession with kids liking situations
Bu araştırma, okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını çocuk sevme durumları açısından incelemek amacı ile çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubuna Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Mevlana Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliğinde öğrenim gören 395 öğretmen adayı dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Duyan ve Gelbal tarafından bireylerin çocuklara yönelik tutumlarını ölçme amacıyla Türkçe uyarlaması yapılan “Barnett Çocuk Sevme Ölçeği” ile Üstüner (2006) tarafından geliştirilen "Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin değerlendirilmesi için pearson momentler çarpımı korelâsyonu ve basit doğrusal regresyon uygulanmıştır. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve çocuk sevme durumları arasında anlamlı, orta düzeyde ve pozitif yönde bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının %14 ‘ünün çocuk sevme durumları ile açıklandığını göstermiştir.
Other ID | JA39FZ75CF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 3 |