Research Article
BibTex RIS Cite

SPRİTUELİN SLOGANLAŞTIRILMASI: MARKA SLOGANLARINA YÖNELİK SÖYLEMSEL BİR ANALİZ

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 24 - 36, 12.12.2019

Abstract

Reklamı yapılan marka ile ilgili
anlatılmak isteneni kısa ve etkileyici bir biçimde tüketiciye duyuran ve
onların belleğinde yer etmesinde etkili bir işleve sahip  olan sloganların markalar için önemi çok
büyüktür. Markalar da slogan tespiti yaparken bazen insanların hayatında önemli
bir yer olan kutsalları çağrıştıran ifadeler kullanarak farkındalıklarını
arttırmak ve tüketici belleklerinde yer edinmek istemektedirler. Çünkü kavram
olarak kutsal kişilerin davranışlarını her alanda etkilediği gibi tüketim
alanında da etkiler. Reklam sektörü de kutsal faktörünü bazen doğrudan bazen de
dolaylı olarak kullanmaktadır.

Bu çalışmada akılda kalıcı olmak ve
tüketiciyi etkilemek için hedef kitlenin kutsal kabul ettiği bazı kavramlara
atıfta bulunarak kullanıldığını varsayılan 12 markanın  reklam sloganı amaçlı örneklemeyle seçilerek
Van Dijk modeline göre eleştirel söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir.



References

  • Albayrak, Kadir (2002). Dinlerde Günah Kavramı ve Kurtuluş Yolları, Dini Araştırmalar, 4(12).
  • Armstrong J.Scott (2010). Persuasive Advertising Evidence-Based Principles, Palgrave Macmillan, Hampshire.
  • Arslan, Mustafa (2016). Kitle İletişim Araçları, Medya ve Din İlişkisi Üzerine, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 5-26.
  • Baron, S. Wittmayer. (2007). Modern Milliyetçilik ve Din, Çev.: Mehmet Özay, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Bulaç, Ali (1995). Kutsala, Hayata Ve Tarihe Dönüş, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Bulaç, Ali (2005). Çağdaş Kavramlar Ve Düzenler, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Çağlayan, Harun (2014). “Rasyonalizm Bağlamında Dilbilim ve Din Dili İlişkisi”, Ekev Akademi Dergisi. 58,41-58.
  • Çetinkaya, Bengü, Altundağ, Sebahat, Azak, Arife (2007). Spiritüel Bakım ve Hemşirelik, ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 1(8), 47 - 50.
  • Durkheim, Emile (2005). Dini Hayatın İlkel Biçimleri, Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Kale Sudhir. H. (2004). Spirituality, Religion, and Globalization, Journal of Macromarketing, 24(2), 92-107.
  • Kazan, Ramazan (2005). Edebî Üslûp Açısından Hadis Metinleri,Yayımlanmamış Doktora Tezi,Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Isparta.
  • Keller, K.Lane (2008). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity, Pearson, New Jersey.
  • Kırilen, Gülhan (2017). Eski Çin Metinlerinde Yer-Gök ve Yabancılar, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 52(1).
  • Koç, Turan (1998). Din Dili,İstanbul: İz Yayınları.
  • Küçüköner, H. Rumeysa (2015). Paganizm’in Özellikleri, e-Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi/Journal of Oriental Scientific Research (JOSR), 7(2).
  • Mathur, L. Knowles ve Mathur, Ike (1995). The effect of advertising slogan changes on the market values of firms, Journal of Advertising Research, 35(1), 59-59.
  • Mcluhan, Marshall. ve Fiore, Quentin (2012). Medya Mesajı, Medya mesajıdır, Çev.: İlke Haydaroğlu, İstanbul: Mediacat Yayıncılık.
  • Mestrovic, G. Stjepan (2004). Uygar Barbarlık, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Özkan, Selahattin (2018). Viking Mitolojisinin Temelleri Ve Tarihsel Kaynakları, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 1(1), 67-84.
  • Rosengren Sara, Dahlén Micael. (2006). "Brand–Slogan Matching in a Cluttered Environment", Journal of Marketing Communications, Cilt 12, Sayı 4, s. 263-279
  • Smith J. Walker (2003). Marketing that’s Good for the Soul, Marketing Management, 12-52.
  • Sülün, Murat (1994). Vahy, nübüvvet ve Kur'an'ın vahyediliş aşamaları, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11-12.
  • Üreten, Hüseyin ve Mumcu, H. Yasemin (2015). Antik Yunan Mitolojisi’nden Servet-i Fünun Edebiyatına Prometheus, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 32-52.
  • Van Dijk, A. Teun (1985). News Analysis: Case Studies of International and National News in the Pres. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publication.
  • Van Dijk, A. Teun (1988). “Semantics of a Press Panic: The Tamil Invasion” ,European Journal of Communication, 3: 167-187.
  • Van Dijk, A. Teun (2008). Discourse and Power, Palgrave: Macmillan.
  • Wagner, Peter (2003). Moderliğin Sosyolojisi, Çev.: Mehmet Küçük, Doruk Yayıncılık.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 24 - 36, 12.12.2019

Abstract

References

  • Albayrak, Kadir (2002). Dinlerde Günah Kavramı ve Kurtuluş Yolları, Dini Araştırmalar, 4(12).
  • Armstrong J.Scott (2010). Persuasive Advertising Evidence-Based Principles, Palgrave Macmillan, Hampshire.
  • Arslan, Mustafa (2016). Kitle İletişim Araçları, Medya ve Din İlişkisi Üzerine, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 5-26.
  • Baron, S. Wittmayer. (2007). Modern Milliyetçilik ve Din, Çev.: Mehmet Özay, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Bulaç, Ali (1995). Kutsala, Hayata Ve Tarihe Dönüş, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Bulaç, Ali (2005). Çağdaş Kavramlar Ve Düzenler, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Çağlayan, Harun (2014). “Rasyonalizm Bağlamında Dilbilim ve Din Dili İlişkisi”, Ekev Akademi Dergisi. 58,41-58.
  • Çetinkaya, Bengü, Altundağ, Sebahat, Azak, Arife (2007). Spiritüel Bakım ve Hemşirelik, ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 1(8), 47 - 50.
  • Durkheim, Emile (2005). Dini Hayatın İlkel Biçimleri, Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Kale Sudhir. H. (2004). Spirituality, Religion, and Globalization, Journal of Macromarketing, 24(2), 92-107.
  • Kazan, Ramazan (2005). Edebî Üslûp Açısından Hadis Metinleri,Yayımlanmamış Doktora Tezi,Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Isparta.
  • Keller, K.Lane (2008). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity, Pearson, New Jersey.
  • Kırilen, Gülhan (2017). Eski Çin Metinlerinde Yer-Gök ve Yabancılar, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 52(1).
  • Koç, Turan (1998). Din Dili,İstanbul: İz Yayınları.
  • Küçüköner, H. Rumeysa (2015). Paganizm’in Özellikleri, e-Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi/Journal of Oriental Scientific Research (JOSR), 7(2).
  • Mathur, L. Knowles ve Mathur, Ike (1995). The effect of advertising slogan changes on the market values of firms, Journal of Advertising Research, 35(1), 59-59.
  • Mcluhan, Marshall. ve Fiore, Quentin (2012). Medya Mesajı, Medya mesajıdır, Çev.: İlke Haydaroğlu, İstanbul: Mediacat Yayıncılık.
  • Mestrovic, G. Stjepan (2004). Uygar Barbarlık, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Özkan, Selahattin (2018). Viking Mitolojisinin Temelleri Ve Tarihsel Kaynakları, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 1(1), 67-84.
  • Rosengren Sara, Dahlén Micael. (2006). "Brand–Slogan Matching in a Cluttered Environment", Journal of Marketing Communications, Cilt 12, Sayı 4, s. 263-279
  • Smith J. Walker (2003). Marketing that’s Good for the Soul, Marketing Management, 12-52.
  • Sülün, Murat (1994). Vahy, nübüvvet ve Kur'an'ın vahyediliş aşamaları, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11-12.
  • Üreten, Hüseyin ve Mumcu, H. Yasemin (2015). Antik Yunan Mitolojisi’nden Servet-i Fünun Edebiyatına Prometheus, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 32-52.
  • Van Dijk, A. Teun (1985). News Analysis: Case Studies of International and National News in the Pres. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publication.
  • Van Dijk, A. Teun (1988). “Semantics of a Press Panic: The Tamil Invasion” ,European Journal of Communication, 3: 167-187.
  • Van Dijk, A. Teun (2008). Discourse and Power, Palgrave: Macmillan.
  • Wagner, Peter (2003). Moderliğin Sosyolojisi, Çev.: Mehmet Küçük, Doruk Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Aşina Gülerarslan Özdengül

Eyüp Erdal Yörük This is me

Muammer Öztürk 0000-0001-8124-7096

Publication Date December 12, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Gülerarslan Özdengül, A., Yörük, E. E., & Öztürk, M. (2019). SPRİTUELİN SLOGANLAŞTIRILMASI: MARKA SLOGANLARINA YÖNELİK SÖYLEMSEL BİR ANALİZ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 4(2), 24-36.