Research Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL MEDYADA MAHREMİYET ALGISI: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMASI

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 285 - 297, 01.05.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.886334

Abstract

İletişim teknolojilerindeki gelişmelerin bir sonucu olarak ortaya çıkan sosyal medya, insanlar arasında zaman ve mekan sınırlarını ortadan kaldırdığı gibi toplumsal değerlerde de önemli değişikliklere neden olmuştur. Bu değerlerden biri de mahremiyettir. Sosyal medya ile birlikte bireylerin mahremiyet algısı da değişmiştir. Bireyler sosyal medyada yaptıkları paylaşımlar ile özel hayatlarını ifşa etmekte ve bu ifşa ile birlikte mahremiyet algısı daha az önemli hale gelmektedir. Bu çalışma sosyal medyayı yoğun bir şekilde kullanan gençlerin mahremiyet algılarını ölçmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İletişim Fakültesinde öğrenim gören 269 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada elde edilen veriler nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket tekniği ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre öğrencilerin büyük bir kısmı, her gün düzenli olarak sosyal medyada belirli bir süre geçirmektedir. Gençler, sosyal medyayı en çok arkadaşları ve tanınmış kişilerle iletişim kurmak için kullanmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bir diğer bulgu da gençlerin büyük çoğunluğunun sosyal medyada paylaşımda bulunurken mahremiyet kaygısı yaşadıklarıdır. Öte yandan gençlerin sosyal medyada asla paylaşmam dedikleri içeriklere bakıldığında ilk sırada telefon numarasının geldiği onu gelir durumu ve özel hayatın takip ettiği tespit edilmiştir. Katılımcılara sunulan seçeneklerde yer alan yaşadığım yer, ilişki durumu gibi maddeler ise bunlardan daha sonra gelmektedir. Bu durum günümüzde gençlerin mahremiyeti telefon numarası, gelir durumu ve özel hayat olarak algıladıkları, birçok kişi tarafından daha mahrem olarak görülen, ilişki durumu ve yaşam alanları ile ilgili bilgileri ise daha az mahrem olarak nitelendirdikleri anlamına gelmektedir. Yine katılımcıların cinsiyetleri ile mahremiyet algılarının, sosyal medya kullanım sıklıklarının ve sosyal medya kullanım amaçlarının anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda günümüz gençlerinin mahremiyet algısının sosyal medya kullanımına paralel olarak belirli bir düzeyde değişime uğradığı söylenebilir.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

References

  • Aydın, B. (2014). Sosyal medya mecralarında mahremiyet anlayışının dönüşümü. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalımaları Dergisi, 3(5), 131-146.
  • Balcı, Ş., ve Akar, H. (2020). 2019 Yerel seçiminde sosyal medyadaki siyasal katılım üzerinde siyasal tutumlar, siyasal etkinlik ve sosyal medya kullanım örüntülerinin rolü: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi öğrencileri araştırması. Connectist: İstanbul University Journal of Communication Sciences, (59), 55-85.
  • Balcı, Ş., ve Demir, Y. (2018). Sosyal medya kullanımı ile mutluluk düzeyi arasındaki ilişki: Üniversite gençliği üzerine bir inceleme. The Journal of Academic Social Science Studies, (71), 339-354.
  • Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of social media as a tool of communication and its potential for technology enabled connections: A micro-level study. International Journal of Research Publications, 2(5), 1-10.
  • Boyd, M. D., ve Ellison, B. (2007). Social network sites: Definition, history and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(2), 210-230.
  • Çaycı, B., ve Karagülle, E. (2014). X kuşağından Z kuşağına değişen mahremiyet algısı. International Trends and Issues in Communication & Media Conference, (s. 190-196). Dubai.
  • Kang, J. (1998). Information privacy in cyberspace transactions. Stanford Law Reviev, 50(4), 1193-1294.
  • Kaplan, M., ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizans, 53, 59-68.
  • Mavnacıoğlu, K. (2013). Kurumsal iletişimde sosyal medya yönetimi: İletişim sektöründe sosyal medya yönetiminin algılanmasına yönelik bir analiz. A. Büyükaslan ve A. Kırık (Ed.) içinde, Sosyal medya araştırmaları 1 (s. 301-335). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Poster, M. (1997). Cyberdemocracy: Internet and the public sphere. D. Porter (Ed.) içinde, Internet Culture (s. 201-218). New York: Routledge.
  • Salman, G., ve Eroğlu, E. (2017). Sosyal medyada kurum kimliği yönetimi: türkiye'nin en büyük 500 şirketi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 525-547.
  • Semiz Türkoğlu, H. (2018). Sosyal medya üzerinden mahremiyet farkındalığı ve değişimin ölçümlenmesine yönelik bir araştırma. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 54, 163-189.
  • Solmaz, B., ve Görkemli, N. (2012). Yeni bir iletişim alanı olarak sosyal medya kullanımı ve konya kadın dernekleri örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 183-189.
  • Tombul, I. (2018). Sosyal medyada mahremiyetin dönüşümü ve gençlerin mahremiyete bakışı. Rengim Sine ve Gülşah Sarı (Ed.) içinde, Yeni Medyada Yeni Yaklaşımlar (s. 131-174). Konya: Literatürk.
  • Tüfekçi, Z. (2008). Can you see me now? audience and disclosure regulation in online social network sites. Bulletin of Science, Technology & Society, 28(1), 20-36.
  • Uğurlu, Ö. (2011). Postmodern pazarlama stratejisi olarak dönüşen mahremiyet 'fulya'nın intikamı' viral kampanyası örneği. H. Köse (Ed.) içinde, Medya mahrem (s. 247-263). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2012). Sosyal medya kullanımında güncel tartışmalar: üniversite öğrencileri örneğinde mahremiyet- kamusal alan ilişkisi. Global Media Journal, 3(5), 246-264.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 285 - 297, 01.05.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.886334

Abstract

Project Number

Yok

References

  • Aydın, B. (2014). Sosyal medya mecralarında mahremiyet anlayışının dönüşümü. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalımaları Dergisi, 3(5), 131-146.
  • Balcı, Ş., ve Akar, H. (2020). 2019 Yerel seçiminde sosyal medyadaki siyasal katılım üzerinde siyasal tutumlar, siyasal etkinlik ve sosyal medya kullanım örüntülerinin rolü: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi öğrencileri araştırması. Connectist: İstanbul University Journal of Communication Sciences, (59), 55-85.
  • Balcı, Ş., ve Demir, Y. (2018). Sosyal medya kullanımı ile mutluluk düzeyi arasındaki ilişki: Üniversite gençliği üzerine bir inceleme. The Journal of Academic Social Science Studies, (71), 339-354.
  • Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of social media as a tool of communication and its potential for technology enabled connections: A micro-level study. International Journal of Research Publications, 2(5), 1-10.
  • Boyd, M. D., ve Ellison, B. (2007). Social network sites: Definition, history and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(2), 210-230.
  • Çaycı, B., ve Karagülle, E. (2014). X kuşağından Z kuşağına değişen mahremiyet algısı. International Trends and Issues in Communication & Media Conference, (s. 190-196). Dubai.
  • Kang, J. (1998). Information privacy in cyberspace transactions. Stanford Law Reviev, 50(4), 1193-1294.
  • Kaplan, M., ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizans, 53, 59-68.
  • Mavnacıoğlu, K. (2013). Kurumsal iletişimde sosyal medya yönetimi: İletişim sektöründe sosyal medya yönetiminin algılanmasına yönelik bir analiz. A. Büyükaslan ve A. Kırık (Ed.) içinde, Sosyal medya araştırmaları 1 (s. 301-335). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Poster, M. (1997). Cyberdemocracy: Internet and the public sphere. D. Porter (Ed.) içinde, Internet Culture (s. 201-218). New York: Routledge.
  • Salman, G., ve Eroğlu, E. (2017). Sosyal medyada kurum kimliği yönetimi: türkiye'nin en büyük 500 şirketi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 525-547.
  • Semiz Türkoğlu, H. (2018). Sosyal medya üzerinden mahremiyet farkındalığı ve değişimin ölçümlenmesine yönelik bir araştırma. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 54, 163-189.
  • Solmaz, B., ve Görkemli, N. (2012). Yeni bir iletişim alanı olarak sosyal medya kullanımı ve konya kadın dernekleri örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 183-189.
  • Tombul, I. (2018). Sosyal medyada mahremiyetin dönüşümü ve gençlerin mahremiyete bakışı. Rengim Sine ve Gülşah Sarı (Ed.) içinde, Yeni Medyada Yeni Yaklaşımlar (s. 131-174). Konya: Literatürk.
  • Tüfekçi, Z. (2008). Can you see me now? audience and disclosure regulation in online social network sites. Bulletin of Science, Technology & Society, 28(1), 20-36.
  • Uğurlu, Ö. (2011). Postmodern pazarlama stratejisi olarak dönüşen mahremiyet 'fulya'nın intikamı' viral kampanyası örneği. H. Köse (Ed.) içinde, Medya mahrem (s. 247-263). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2012). Sosyal medya kullanımında güncel tartışmalar: üniversite öğrencileri örneğinde mahremiyet- kamusal alan ilişkisi. Global Media Journal, 3(5), 246-264.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Hüsamettin Akar 0000-0001-6742-6629

Fatma Akar 0000-0001-6451-2281

Project Number Yok
Publication Date May 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Akar, H., & Akar, F. (2021). SOSYAL MEDYADA MAHREMİYET ALGISI: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMASI. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 285-297. https://doi.org/10.47107/inifedergi.886334