Research Article
BibTex RIS Cite

Venedik Bienali’nin Osmanlı Imparatorluğu’yla Ilk Teması: Saray Koleksiyonundan Bir Tablo Talebi

Year 2020, Issue: 13, 169 - 188, 31.01.2020
https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.13.0007

Abstract

Venedik Bienali Uluslararası Sanat Sergisi dünya ülkelerinin sanat alanında ulusal kimliklerini güçlendirmesine imkân sağlayacak bir organizasyon olarak tasarlanmış ve ilk sergisini 1895 yılında gerçekleştirmiştir. Ulusal davetin zorunlu olduğu bu etkinliğe uzun yıllar Avrupa’nın ve dünyanın sayılı ülkeleri davet edilmiş, Osmanlı İmparatorluğu ise resmi olarak son bulduğu tarihe dek Venedik Bienali sergilerine hiçbir zaman davet edilmemiş ve ulusal bir katılım göstermemiştir. Fakat yapılan araştırmayla Venedik Bienali temsilcilerinin 1914 yılında, bienal kapsamında gerçekleşecek Giuseppe De Nittis Retrospektif Sergisi için Osmanlı İmparatorluğu’nun ilgili makamlarıyla temas kurdukları tespit edilmiştir. Dönemin politik gelişmelerinin belirleyici olduğu günlerde iki ülke arasında kurulan bu temas, ilk kez ortaya çıkarılan belgeler eşliğinde ele alınmış ve makale içinde değerlendirilmiştir.

Supporting Institution

Bu makale “Venedik Bienali’nde Türkiye” başlıklı doktara tezinden üretilmiş olup, YTÜ BAP Koordinasyon Birimi tarafından finansal destek almıştır.

Project Number

Proje No:3099

References

  • Archivio Storico delle Arti Contemporanee (ASAC), Lettere serie 145, Varia 1914, Fondo Storico, Scatole Nere Copia. La Biennale di Venezia.
  • ASAC dati, Antonio Fradeletto, Persona, Ruoli. Erişim 11 Kasım 2018. http://asac.labiennale.org/ it/ricerca/ricerca-persona.php?p=368470&c=r
  • ASAC dati, Manifesto della XI. Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia (1914), Fototeca, Erişim 11 Ağustos 2017. http://asac.labiennale.org/it/documenti/fototeca/ava-ricerca.php?scheda=217680&p=1
  • ASAC dati, Mostra Retrospettiva di Giuseppe de Nittis - Sale 37-38, Arti Visive, Annali 1914, 11.Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia, Erişim 11 Ağustos 2017. http://asac.labiennale.org/it/passpres/artivisive/annali.php?m=222&s=2399&c=eo
  • Bertelé, Matteo. “Between Barbarians and Cosmopolitans, Russia in Venice, 1895-1914.” Russian Artists at the Venice Biennale, 32-43. Centro Studi Sulle Arti Della Russia, 2013.
  • Bostan, M. Hanefi. Bir İslamcı Düşünür Said Halim Paşa. İstanbul: İrfan Yayıncılık, 1992.
  • Cantemur, Türkan. “Türkiye-İtalya İlişkileri 1930-1950.” 38. Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildiriler, 10-15 Eylül 2007. C. 2, 779-813. Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 2012. Cumhurbaşkanlığı Sanat Koleksiyonu Kitabı Cilt I, ed. Ömer Faruk Şerifoğlu. İstanbul: Cumhurbaşkanlığı Yayınları, 2014.
  • Gürlemez Arı, Aynur. “Venedik Bienali’nde Türkiye.” Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2019.
  • Lombardia Beni Culturali. XI. Esposizione Internazionale d’Arte, Venezia 1914. Erişim 11 Ağustos 2017. http://www.lombardiabeniculturali.it/stampe/schede/H0110-02328/
  • Lombardia Beni Culturali, Alessandro Milesi, Ritratto di S. E. il Senatore Antonio Fradeletto, Erişim 11 Ağustos 2017. http://www.lombardiabeniculturali.it/fotografie/schede/IMM-3a010-0003656/
  • Millî Saraylar Tablo Koleksiyonu. Ed. Gülsen Sevinç Kaya. İstanbul: TBMM Millî Saraylar Daire Başkanlığı Yayınları, 2010.
  • Senato della Repubblica, Camillo Garroni Carbonara, Fascicolo Personale, Erişim 31 Mayıs 2017. http://notes9.senato.it/web/senregno.nsf/643aea4d2800e476c12574e50043faad/80b726f264f4fa 174125646f005c08f9?OpenDocument
  • Sevinç Kaya, Gülsen. “Dolmabahçe Sarayı İçin Goupil Galerisi’nden Alınan Resimler.” Osmanlı Saray Koleksiyonundan. Ed. Ömer Taşdelen ve İlona Baytar, 69-83. Abu Dhabii: Dar Al Fajr Printing Press, 2006.
  • Sevinç Kaya, Gülsen. “Başyâver Şeker Ahmed Paşa ve Sarayın Yabancı Konukları.” Şeker Ahmed Paşa 1841-1907. Ed. Ömer Faruk Şerifoğlu ve İlona Baytar, 71-79. İstanbul: TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı, 2008.
  • Sönmez, Zeki. Türk İtalyan Siyaset ve Sanat İlişkileri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2006.
  • Vogel, Sabine B. Biennials-Art on a Global Scale. Vienna: Springer, 2012.
  • Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivleri (COA), Bab-ı Ali Evrak Odası (BEO) 004269_320130_001_001, 21 Rebî’ulahir 1332 (19 Mart 1914).
  • Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivleri (COA), Bab-ı Ali Evrak Odası (BEO) 004269_320130_002_001, 19 Rebî‘ulâhir 1332 (17 Mart 1914).

The First Contact of the Venice Biennale with The Ottoman Empire: Request for a Painting from the Ottoman Court Collection

Year 2020, Issue: 13, 169 - 188, 31.01.2020
https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.13.0007

Abstract

The Venice Biennale International Art Exhibition was designed as an organization that would enable the countries of the world to strengthen their national identity in the field of art, and held its first exhibition in 1895. To this event, where the national invitation was compulsory, many countries of Europe and the world were invited for many years, but the Ottoman Empire was never invited to the Venice Biennale exhibitions until the date it officially ended. Although the Ottoman Empire did not nationally participate in the Venice Biennale, it was determined that the representatives of the Venice Biennial made contact with the relevant authorities of the Ottoman Empire in 1914 regarding the Giuseppe De Nittis Retrospective Exhibition to be held within the scope of the Venice Biennale. In the days when the political developments of the period were determinative, this contact, which was established between the two countries, was discussed in the accompaniment of the documents revealed for the first time and evaluated in the article.

Project Number

Proje No:3099

References

  • Archivio Storico delle Arti Contemporanee (ASAC), Lettere serie 145, Varia 1914, Fondo Storico, Scatole Nere Copia. La Biennale di Venezia.
  • ASAC dati, Antonio Fradeletto, Persona, Ruoli. Erişim 11 Kasım 2018. http://asac.labiennale.org/ it/ricerca/ricerca-persona.php?p=368470&c=r
  • ASAC dati, Manifesto della XI. Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia (1914), Fototeca, Erişim 11 Ağustos 2017. http://asac.labiennale.org/it/documenti/fototeca/ava-ricerca.php?scheda=217680&p=1
  • ASAC dati, Mostra Retrospettiva di Giuseppe de Nittis - Sale 37-38, Arti Visive, Annali 1914, 11.Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia, Erişim 11 Ağustos 2017. http://asac.labiennale.org/it/passpres/artivisive/annali.php?m=222&s=2399&c=eo
  • Bertelé, Matteo. “Between Barbarians and Cosmopolitans, Russia in Venice, 1895-1914.” Russian Artists at the Venice Biennale, 32-43. Centro Studi Sulle Arti Della Russia, 2013.
  • Bostan, M. Hanefi. Bir İslamcı Düşünür Said Halim Paşa. İstanbul: İrfan Yayıncılık, 1992.
  • Cantemur, Türkan. “Türkiye-İtalya İlişkileri 1930-1950.” 38. Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildiriler, 10-15 Eylül 2007. C. 2, 779-813. Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 2012. Cumhurbaşkanlığı Sanat Koleksiyonu Kitabı Cilt I, ed. Ömer Faruk Şerifoğlu. İstanbul: Cumhurbaşkanlığı Yayınları, 2014.
  • Gürlemez Arı, Aynur. “Venedik Bienali’nde Türkiye.” Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2019.
  • Lombardia Beni Culturali. XI. Esposizione Internazionale d’Arte, Venezia 1914. Erişim 11 Ağustos 2017. http://www.lombardiabeniculturali.it/stampe/schede/H0110-02328/
  • Lombardia Beni Culturali, Alessandro Milesi, Ritratto di S. E. il Senatore Antonio Fradeletto, Erişim 11 Ağustos 2017. http://www.lombardiabeniculturali.it/fotografie/schede/IMM-3a010-0003656/
  • Millî Saraylar Tablo Koleksiyonu. Ed. Gülsen Sevinç Kaya. İstanbul: TBMM Millî Saraylar Daire Başkanlığı Yayınları, 2010.
  • Senato della Repubblica, Camillo Garroni Carbonara, Fascicolo Personale, Erişim 31 Mayıs 2017. http://notes9.senato.it/web/senregno.nsf/643aea4d2800e476c12574e50043faad/80b726f264f4fa 174125646f005c08f9?OpenDocument
  • Sevinç Kaya, Gülsen. “Dolmabahçe Sarayı İçin Goupil Galerisi’nden Alınan Resimler.” Osmanlı Saray Koleksiyonundan. Ed. Ömer Taşdelen ve İlona Baytar, 69-83. Abu Dhabii: Dar Al Fajr Printing Press, 2006.
  • Sevinç Kaya, Gülsen. “Başyâver Şeker Ahmed Paşa ve Sarayın Yabancı Konukları.” Şeker Ahmed Paşa 1841-1907. Ed. Ömer Faruk Şerifoğlu ve İlona Baytar, 71-79. İstanbul: TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı, 2008.
  • Sönmez, Zeki. Türk İtalyan Siyaset ve Sanat İlişkileri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2006.
  • Vogel, Sabine B. Biennials-Art on a Global Scale. Vienna: Springer, 2012.
  • Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivleri (COA), Bab-ı Ali Evrak Odası (BEO) 004269_320130_001_001, 21 Rebî’ulahir 1332 (19 Mart 1914).
  • Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivleri (COA), Bab-ı Ali Evrak Odası (BEO) 004269_320130_002_001, 19 Rebî‘ulâhir 1332 (17 Mart 1914).
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER/ARTICLES
Authors

Aynur Gürlemez Arı 0000-0003-2483-1661

Project Number Proje No:3099
Publication Date January 31, 2020
Submission Date May 6, 2019
Published in Issue Year 2020 Issue: 13

Cite

Chicago Gürlemez Arı, Aynur. “Venedik Bienali’nin Osmanlı Imparatorluğu’yla Ilk Teması: Saray Koleksiyonundan Bir Tablo Talebi”. Art-Sanat Dergisi, no. 13 (January 2020): 169-88. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.13.0007.