Research Article
BibTex RIS Cite

Instagram Pazarlama Faaliyetlerinin Güvenilirliği: COVID-19 Salgını Öncesi ve Sonrasına İlişkin Karşılaştırmalı Bir Analiz

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 24 - 38, 17.05.2024
https://doi.org/10.34231/iuyd.1369626

Abstract

Covid-19’un başlaması ve bitişiyle birlikte de tüketicilerin alışveriş yapma ortamlarında ciddi değişiklikler olmuştur. Çağ dijital çağ ve bu çağda pek çok yeni iş yapma ortamları doğmuş ve bu ortamlar “iş modeli” olarak adlandırılmaktadır. Instangram’da bu iş modelleri sahiplerinin ticaret işlemleri yaptığı sosyal medyalardan biridir. Dolayısıyla Instangam’da gerçekleşen pazarlama eylemleri de artış göstermeye başlamış, kullanıcıların karşısına sürekli reklamlar, tanıtımlar çıkmaya başlamıştır. Instagram’da buna paralel olarak profesyonel hesaplar, sponsorlu reklam, sponsorlu hesap gibi yöntemlerle pazarlama çalışmalarına hız vermiştir. Bu çalışma ile Instagram’daki pazarlama faaliyetlerine yönelik tüketicilerin güven düzeyinin pandemi sonrası nasıl şekillendiği anlaşılmaya çalışılmıştır. Bunun için bir anket formu hazırlanmış ve çevrimiçi olarak kolayda örnekleme yöntemi ile uygulanmıştır ve 504 adet veri SPSS25 paket programı ile analiz edilmiştir. Örneklemin en çok kullandığı sosyal ağ platformunun Instagram olduğu ve bu platformdaki pazarlama faaliyetlerini faydalı buldukları görülmektedir. Katılımcıların Covid-19 sonrası Instagram’daki pazarlama faaliyetlerine olan güveninin arttığı sonucu bulunmuştur. Ayrıca bu sonucun katılımcıların; medeni hal, eğitim, meslek ve gelir demografik özelliklerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; buna karşın “cinsiyet” ve “yaş aralığı” açısından ise anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür.

References

  • Alabay, N. (2010). Geleneksel Pazarlamadan Yeni Pazarlama Yaklaşımlarına Geçiş Süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2): 213-235.
  • Alyakut, Ö. (2017). Kahve Markalarının Bütünleşik Pazarlama Bağlamında Sosyal Medya Kullanımında. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2): 209-234.
  • Arslan, İ., & Bayar, İ. (2020). Covid-19 Salgını, Ekonomik Etkileri ve Küresel Ekonominin Geleceği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19:87-104.
  • Avcı, M., ve Keser, E. (2020). Marka Prestiji Ve Marka Kredibilitesinin Tüketici Temelli Marka Değeri Üzerindeki Etkisi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 196-197.
  • Bardakçı, S., ve Gürbüz, R. (2020). Marka Güven Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2),1684-1692.
  • Bayrakdaroğlu, F., Taşçıoğlu, M. ve Özkoç, H. (2017). Online Karar Verme Tarzları Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28: 159-169.
  • Blystone, D. (2020, Haziran 6). Investopedia. investopedia.com: https://www.investopedia.com/articles/investing/102615/story-instagram-rise-1-photo0sharingapp.asp#:~:text=Instagram%20made%20a%20limited%2Dfeature,Microsoft%20Windows%20tablets%20and%20computers.
  • Brudvig S. (2015) Consumer-Based Brand Trust Scales: Validation and Assessment. In: Spotts H. (eds) Revolution in Marketing: Market Driving Changes. Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science. Springer, Cham.
  • Cevheri, S. (2019). Sosyal Medya Algısının, Marka Kredibilitesi ve Marka Güvenilirliği Açısından Tüketici Satın Alma Eğilimine Etkisi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Çakırkaya, M., ve Koçyiğit, M. (2019). Sosyal Medya İletişimi ve Tüketici Temelli Marka Değeri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir GSM Markası Üzerine Tüketici Araştırması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3): 2027-2039.
  • Dollarhide, M. (2021, Mart 15). Investopedia. investopedia.com: https://www.investopedia.com/terms/s/socialmedia.asp#:~:text=Social%20media%20is%20a%20computer,of%20virtual%20networks%20and%20communities.&text=Users%20engage%20with%20social%20media,web%2Dbased%20software%20or%20applications.
  • Erim, S. (2019). Dijital Medyada Yorumların Marka Kredibilitesi, Marka Tutumu Ve Satın Alma Niyetine Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Frimpong, K.O., McLean, G. ve Famiyeh, S. (2019). Social media brand engagement practices Examining the role of consumer brand knowledge, social pressure, social relatedness, and brand trust, Information Technology & People, 33(4): 1235-1254.
  • Göktaş, B. (2021). Sorularla İşletmelerin Kuruluşu, Amaçları ve Çevresi (Ed. Yıldız, A., Sorularla Genel İşletme). Asos Yayınları: Elazığ.
  • Gunawan, A.V., Linawati, L., Pranandito, D. ve Kartono, R. (2019). The Determinant Factors of E-Commerce Purchase Decision in Jakarta and Tangerang, Binus Business Review, 10(1): 21-29.
  • Harrison, G. (2020, Mayıs 17). Izood. izood.com: https://instazood.com/blog/the-history-of-instagram
  • Hudson, M. (2020, Haziran 23). The Balance Small Business. thebalancesmb.com: https://www.thebalancesmb.com/what-is-social-media-2890301
  • Looy, A.V. (2016). Social Media Management: Technologies and Strategies for Creating Business Value. Springer International Publishing: New York.
  • Soylu, Ö. B. (2020). Türkiye Ekonomisinde COVID-19’un Sektörel Etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 175-176.
  • Sundar, A. ve Cao, E.S. (2020). Punishing Politeness: The Role of Language in Promoting Brand Trust, Journal of Business Ethics, 164:39–60.
  • Tayar, T., Gümüştekin, E., Dayan, K., & Mandi, E. (2020). Covid-19 Krizinin Türkiye'deki Sektörler Üzerinde Etkileri: Borsa İstanbul Sektör Endeksleri Araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, : Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 293-320.
  • Web. https://www.stb.org.tr/: https://www.stb.org.tr/Dosyalar/Arastirmalar/sosyal-medya.pdf
  • Web: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-55610827
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

Trust of Instagram marketing activities: a comparative analysis before and after the COVID-19 pandemic

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 24 - 38, 17.05.2024
https://doi.org/10.34231/iuyd.1369626

Abstract

With the onset and end of COVID-19, there have been serious changes in the shopping environment of consumers. This is the digital age and many new business environments have emerged in this age and these environments are called "business models". Instagram is one of the social media where owners of these business models conduct business transactions. Therefore, marketing activities on Instagram have started to increase, and users have started to see constant advertisements and promotions. In parallel, Instagram has accelerated its marketing efforts through methods such as professional accounts, sponsored advertising, and sponsored accounts. This study tried to understand how the level of trust of consumers in marketing activities on Instagram was shaped after the pandemic. For this purpose, a survey form was prepared and applied online using the convenience sampling method, and 504 data were analyzed with the SPSS25 package program. In the paper, a total of 30 scale items were asked to the participants, 15 before the pandemic and 15 after the pandemic, in order to understand how consumers' trust changed. It was found that the participants' confidence in marketing activities on Instagram increased after Covid-19. In addition, this result showed that the participants; it was observed that there was a significant difference according to marital status, education, occupation, and income demographic characteristics. However, it was observed that there was no significant difference in terms of "gender" and "age range."

References

  • Alabay, N. (2010). Geleneksel Pazarlamadan Yeni Pazarlama Yaklaşımlarına Geçiş Süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2): 213-235.
  • Alyakut, Ö. (2017). Kahve Markalarının Bütünleşik Pazarlama Bağlamında Sosyal Medya Kullanımında. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2): 209-234.
  • Arslan, İ., & Bayar, İ. (2020). Covid-19 Salgını, Ekonomik Etkileri ve Küresel Ekonominin Geleceği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19:87-104.
  • Avcı, M., ve Keser, E. (2020). Marka Prestiji Ve Marka Kredibilitesinin Tüketici Temelli Marka Değeri Üzerindeki Etkisi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 196-197.
  • Bardakçı, S., ve Gürbüz, R. (2020). Marka Güven Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2),1684-1692.
  • Bayrakdaroğlu, F., Taşçıoğlu, M. ve Özkoç, H. (2017). Online Karar Verme Tarzları Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28: 159-169.
  • Blystone, D. (2020, Haziran 6). Investopedia. investopedia.com: https://www.investopedia.com/articles/investing/102615/story-instagram-rise-1-photo0sharingapp.asp#:~:text=Instagram%20made%20a%20limited%2Dfeature,Microsoft%20Windows%20tablets%20and%20computers.
  • Brudvig S. (2015) Consumer-Based Brand Trust Scales: Validation and Assessment. In: Spotts H. (eds) Revolution in Marketing: Market Driving Changes. Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science. Springer, Cham.
  • Cevheri, S. (2019). Sosyal Medya Algısının, Marka Kredibilitesi ve Marka Güvenilirliği Açısından Tüketici Satın Alma Eğilimine Etkisi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Çakırkaya, M., ve Koçyiğit, M. (2019). Sosyal Medya İletişimi ve Tüketici Temelli Marka Değeri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir GSM Markası Üzerine Tüketici Araştırması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3): 2027-2039.
  • Dollarhide, M. (2021, Mart 15). Investopedia. investopedia.com: https://www.investopedia.com/terms/s/socialmedia.asp#:~:text=Social%20media%20is%20a%20computer,of%20virtual%20networks%20and%20communities.&text=Users%20engage%20with%20social%20media,web%2Dbased%20software%20or%20applications.
  • Erim, S. (2019). Dijital Medyada Yorumların Marka Kredibilitesi, Marka Tutumu Ve Satın Alma Niyetine Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Frimpong, K.O., McLean, G. ve Famiyeh, S. (2019). Social media brand engagement practices Examining the role of consumer brand knowledge, social pressure, social relatedness, and brand trust, Information Technology & People, 33(4): 1235-1254.
  • Göktaş, B. (2021). Sorularla İşletmelerin Kuruluşu, Amaçları ve Çevresi (Ed. Yıldız, A., Sorularla Genel İşletme). Asos Yayınları: Elazığ.
  • Gunawan, A.V., Linawati, L., Pranandito, D. ve Kartono, R. (2019). The Determinant Factors of E-Commerce Purchase Decision in Jakarta and Tangerang, Binus Business Review, 10(1): 21-29.
  • Harrison, G. (2020, Mayıs 17). Izood. izood.com: https://instazood.com/blog/the-history-of-instagram
  • Hudson, M. (2020, Haziran 23). The Balance Small Business. thebalancesmb.com: https://www.thebalancesmb.com/what-is-social-media-2890301
  • Looy, A.V. (2016). Social Media Management: Technologies and Strategies for Creating Business Value. Springer International Publishing: New York.
  • Soylu, Ö. B. (2020). Türkiye Ekonomisinde COVID-19’un Sektörel Etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 175-176.
  • Sundar, A. ve Cao, E.S. (2020). Punishing Politeness: The Role of Language in Promoting Brand Trust, Journal of Business Ethics, 164:39–60.
  • Tayar, T., Gümüştekin, E., Dayan, K., & Mandi, E. (2020). Covid-19 Krizinin Türkiye'deki Sektörler Üzerinde Etkileri: Borsa İstanbul Sektör Endeksleri Araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, : Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 293-320.
  • Web. https://www.stb.org.tr/: https://www.stb.org.tr/Dosyalar/Arastirmalar/sosyal-medya.pdf
  • Web: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-55610827
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Marketing
Journal Section Research Article
Authors

Bora Göktaş 0000-0003-2159-0241

Bilal Aslan This is me 0009-0009-7892-0548

Publication Date May 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Göktaş, B., & Aslan, B. (2024). Instagram Pazarlama Faaliyetlerinin Güvenilirliği: COVID-19 Salgını Öncesi ve Sonrasına İlişkin Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnternet Uygulamaları Ve Yönetimi Dergisi, 15(1), 24-38. https://doi.org/10.34231/iuyd.1369626