Research Article
BibTex RIS Cite

Birleştirilmiş Sınıflı İlkokullarda Yaşanan Yönetsel Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Year 2022, Volume: 6 Issue: 11, 76 - 89, 30.04.2022

Abstract

Bu araştırmanın amacı birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda yaşanan yönetsel sorunları ve bu sorunlara getirilebilecek çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma türünde olup olgubilim deseni kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Sivas’taki ilkokullarda görev yapan, kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre seçilmiş 8 müdür yetkili öğretmen oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile verilere ulaşılmış, içerik analizi kullanılarak veriler çözümlenmiştir. Araştırmanın birinci alt problemine ilişkin müdür yetkili öğretmenlerin vermiş oldukları cevaplar birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda yönetsel sorunlar yaşandığını göstermiştir. Birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda yaşanan yönetsel sorunların personel hizmetlerine, öğrenci hizmetlerine, eğitim ve öğretim hizmetlerine, okul işletmesine dair sorunlar olduğu anlaşılmıştır. Müdür yetkili öğretmenlerin ifadelerinden okul işletmesine dair yaşanan yönetsel sorunların diğerlerine göre daha fazla yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. İkinci sırada ise öğrenci hizmetlerine dair yönetsel sorunlardır. Araştırmanın ikinci alt problemine ilişkin müdür yetkili öğretmenlerin vermiş oldukları cevaplar, yaşadıkları yönetsel sorunlara çözüm üretmek için çaba içerisinde olduklarını göstermiştir. Personel hizmetlerine dair personel ihtiyacının giderilmesi için velilerden destek alınırken, mevcut personelin disiplin sorunlarına hizmet içi eğitimlere yönlendirme ve sıkı denetim yapmak çözüm olarak uygulanmaktadır. Öğrenci hizmetlerine dair yönetsel sorunlar köy muhtarıyla, velilerle iletişim kurularak çözülmeye çalışılmaktadır. Eğitim-öğretim hizmetlerine dair yönetsel sorunlar; başka okul yöneticilerine danışarak, okul-aile birliğini faaliyete geçirerek, veli ve öğrencilerin desteğini alarak, kamu kurumlarından ve vakıflardan materyal desteği sağlayarak çözülmeye çalışılmaktadır. Okul işletmesine dair yönetsel sorunlar; hayırseverlerin, velilerin, muhtarın, vakıfların desteğini alarak; yazışma sorunları ise kişisel telefon ve şahsi mobil internet yardımıyla çözülmeye çalışılmaktadır.

References

  • Akdoğan, M. (2007). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında Görev Yapan Müdür Yetkili Yönetim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altan, B. A. (2018). Değişen Dünyada Okul. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1581.
  • Arslan, C. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında Görev Yapan Müdür Yetkili Öğretmenlerin Yönetimle İlgili Sorunlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2): 368-388
  • Çıkrık, M. (2017). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Sorunları (Denizli ve Erzurum Örnekleri). Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Döş, İ. ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı İlkokulların Yönetimsel Sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), 237-250.
  • Gözler, A. (2009). Birleştirilmiş Sınıflı Okulların Yönetim Problemleri ve Çözüm Önerileri. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Gözler, A. ve Çelik V. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı Okulların Yönetim Problemleri. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3 (4), 157-182.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1): 62-80.
  • Karayel, E. (2017). Birleştirilmiş Sınıf Uygulaması Olan İlkokullarda Görevli Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1): 26-39.
  • Koçak, A. ve Arun Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3): 21-28.
  • Köksal, K. (2005). “Türkiye’nin Gerçeği Birleştirilmiş Sınıflı Okullar”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (3), 8.
  • Kubanç, Y. ve Şama E. (2017). Müdür Yetkili Öğretmenlerin Yaşadıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri: Van İli Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1): 268-285.
  • Little, A. W.(1994). Multigrade Teaching: A Review Of Researchand Practice, Education Research, Serial No:12, London.
  • Mechik, M. E. (2018). Köy Okulları Değişim Ağı 2018-2019 Faaliyet Raporu. İstanbul: Köy Okulları Değişim Ağı Derneği. Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=396/ 04.10.2021.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2019). Köy Öğretmeninin Başucu Kitabı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren-Örneklem Sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15), 394-422.
  • Sidekli, S., İbrahim C. ve Yıldıray A. (2015). “Köyde Öğretmen Olmak: Birleştirilmiş Sınıf”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (1), 311-331.
  • Tekışık, H. H. (1989). Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarında Öğretim. Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Tekindal, M. ve Arsu, Ş. U. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153-182.
  • Tosun, F. Ç. ve Filiz, T. (2017). Müdür Yetkili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Ekonomik ve Okul İşletmesiyle İlgili Sorunlar. Elementary Education Online, 16 (3), 978-991.
  • Uğurlu, H. (2020). Bilimsel Araştırmalarda Etik. Ahi Evran Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 67-78.
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice. 1(1), 11-30.
  • Yüksel, A. N. (2020). Nitel Bir Araştırma Tekniği Olarak: Görüşme. Social Sciences Studies Journal, 6(56): 547-552.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 11, 76 - 89, 30.04.2022

Abstract

References

  • Akdoğan, M. (2007). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında Görev Yapan Müdür Yetkili Yönetim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altan, B. A. (2018). Değişen Dünyada Okul. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1581.
  • Arslan, C. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında Görev Yapan Müdür Yetkili Öğretmenlerin Yönetimle İlgili Sorunlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2): 368-388
  • Çıkrık, M. (2017). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Sorunları (Denizli ve Erzurum Örnekleri). Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Döş, İ. ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı İlkokulların Yönetimsel Sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), 237-250.
  • Gözler, A. (2009). Birleştirilmiş Sınıflı Okulların Yönetim Problemleri ve Çözüm Önerileri. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Gözler, A. ve Çelik V. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı Okulların Yönetim Problemleri. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3 (4), 157-182.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1): 62-80.
  • Karayel, E. (2017). Birleştirilmiş Sınıf Uygulaması Olan İlkokullarda Görevli Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1): 26-39.
  • Koçak, A. ve Arun Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3): 21-28.
  • Köksal, K. (2005). “Türkiye’nin Gerçeği Birleştirilmiş Sınıflı Okullar”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (3), 8.
  • Kubanç, Y. ve Şama E. (2017). Müdür Yetkili Öğretmenlerin Yaşadıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri: Van İli Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1): 268-285.
  • Little, A. W.(1994). Multigrade Teaching: A Review Of Researchand Practice, Education Research, Serial No:12, London.
  • Mechik, M. E. (2018). Köy Okulları Değişim Ağı 2018-2019 Faaliyet Raporu. İstanbul: Köy Okulları Değişim Ağı Derneği. Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=396/ 04.10.2021.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2019). Köy Öğretmeninin Başucu Kitabı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren-Örneklem Sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15), 394-422.
  • Sidekli, S., İbrahim C. ve Yıldıray A. (2015). “Köyde Öğretmen Olmak: Birleştirilmiş Sınıf”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (1), 311-331.
  • Tekışık, H. H. (1989). Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarında Öğretim. Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Tekindal, M. ve Arsu, Ş. U. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153-182.
  • Tosun, F. Ç. ve Filiz, T. (2017). Müdür Yetkili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Ekonomik ve Okul İşletmesiyle İlgili Sorunlar. Elementary Education Online, 16 (3), 978-991.
  • Uğurlu, H. (2020). Bilimsel Araştırmalarda Etik. Ahi Evran Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 67-78.
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice. 1(1), 11-30.
  • Yüksel, A. N. (2020). Nitel Bir Araştırma Tekniği Olarak: Görüşme. Social Sciences Studies Journal, 6(56): 547-552.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Emrah Bozdoğan 0000-0001-5252-8390

Soner Polat 0000-0003-2407-6491

Publication Date April 30, 2022
Submission Date February 13, 2022
Acceptance Date April 16, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 11

Cite

APA Bozdoğan, E., & Polat, S. (2022). Birleştirilmiş Sınıflı İlkokullarda Yaşanan Yönetsel Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(11), 76-89.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education