With the replacement of TEOG in 2018 by the LGS, as known a new concept has emerged in the measurement and evaluation. This concept is called the new generation item. This research aims to determine teachers' opinions about new-generation items. This study was designed with a mixed-method strategy. Chi-square analysis was applied to the quantitatively collected data and content analysis was applied to the qualitatively collected data. A total of 192 teachers from 23 different fields participated in the study. The research data were collected using a semi-structured questionnaire form prepared by the researchers. 75 (39 %) of the teachers stated that there is no concept of a new generation item, and 117 (71 %) of them stated that there is such a concept. It was found that there was no statistically significant correlation between the branch of the teachers, their professional time and whether they attended any course/seminar/workshop and their answers about the existence of the concept of new generation items. Seven themes were revealed in the qualitative part, where teachers' views on the concept of new generation items were taken. These themes are the Formal view, Skill-based, Taxonomic view, Reading comprehension-based, Reconstructing knowledge, Daily life skills-based, and New view. According to these themes, new generation items predominantly consist of formal reading comprehension and higher-order thinking skills.
New generation item skill-based item test development item writing measurement and evaluation
Ethical approval was obtained from Yozgat Bozok University Social and Human Sciences Ethics Committee to conduct the research with the decision dated 20/04/2022 and no. 32/40.
Kamuoyundaki adıyla Liselere Geçiş Sınavı (LGS)’nın 2018 yılında TEOG’un yerini almasıyla beraber ölçme ve değerlendirme alanında yeni bir kavram ortaya çıkmıştır. Bu kavramın adı yeni nesil sorudur. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin yeni nesil soru kavramına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Karma yöntem araştırma stratejisiyle tasarlanan bu çalışmada paralel karma yöntem deseni kullanılarak ki-kare (nicel) ve içerik analizi (nitel) gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 23 farklı branştan 192 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın verileri, çalışmanın araştırmacılarının hazırladığı yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Öğretmenlerden 117 (%71)’si böyle bir kavramın olduğunu; 75 (%39)’i yeni nesil soru diye bir kavramın olmadığını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin branşlarıyla, mesleki süreleriyle ve herhangi bir kurs/seminer/çalıştaya katılıp katılmama durumları ile yeni nesil soru kavramının varlığına ilişkin yanıtları arasında manidar bir ilişki olmadığı gözlenmiştir. Yeni nesil soru kavramına ilişkin öğretmenlerin görüşlerinin alındığı nitel kısımda yedi farklı tema ortaya çıkarılmıştır. Bu temalar; Şekilsel bakış, Beceri temelli, Taksonomik bakış, Okuduğunu anlama temelli, Bilgiyi yeniden yapılandırma, Günlük yaşam becerileri temelli ve Yeni bakıştır. Bu temalara göre yeni nesi sorular ağırlıklı olarak şekilsel, okuduğunu anlama becerisi ve üst düzey düşünme becerilerini ölçmesi açısından oluşmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Measurement Theories and Applications in Education and Psychology, Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 17, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | February 11, 2024 |
Acceptance Date | April 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |