Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Bourdieu's Concept of Habitus and Confirmation Bias on Twitter Based on Vaccine Discussions

Year 2023, Issue: 11, 26 - 50, 27.12.2023
https://doi.org/10.56676/kiad.1259613

Abstract

Pierre Bourdieu refers to some concepts, such as habitus, field and capital to explain the phenomena in social life. In this study, we examined the projections of the concepts that Pierre Bourdieu applies to the phenomena in everyday practice in the context of Twitter, which is believed to be a determinative social media platform for the formation of individual and social opinion. We examined the influence of Twitter on the confirmation bias of individuals with the help of algorithms based on vaccine discussions. Accordingly, we used Bourdieu's concept of habitus and the inference that algorithms and filter bubbles on Twitter have similar influences on people. Thus, we questioned the role of social media, which is considered polyphonic from an affirmative perspective, in the process of determining ideas in actual life. The aim of this study is to find out whether Twitter offers the claimed polyphony or whether it prevents different opinions from being heard with the effect of algorithms and confirmation bias. In this study, we used the semi-structured interview approach to measure Twitter users' deeper experiences and to analyze the influence of socio-cultural conditions on the formation of individual opinion. Finally, we explained the findings using a descriptive analysis method. We found that social media platforms, which consist of algorithms and filter bubbles, force users to limit their environment rather than creating polyphony. As a result, they cause individuals' current ideas to be confirmed repeatedly, and their environment to be surrounded by the same opinion.

References

  • Adams, W. C. (2015). Conducting semi-structured interviews. K. E. Newcomer, H. P. Hatry. & J. S. Wholey (Ed.), Handbook of practical program evaluation (p. 492-506) içinde. New Jersey: Jossey-Bass Publishing.
  • Alston, M. ve Bowles, W. (2018). Research for social workers: An introduction to methods. Crowst Nest: Allen & Unwin Publishing.
  • Andrejevic, M. (2014). Eleştirel medya çalışmaları 2.0: Etkileşimli bir üst sürüm. (L. Keskiner, Çev.). M. Çakır (Yay. haz.), Yeni medyaya eleştirel yaklaşımlar (s. 55-81) içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Bauman, Z. ve Lyon, D. (2018). Akışkan gözetim (E. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1990). In other words. Stanford: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. (1992). The logic of practice. (R. Nice, Çev.). California: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. (1997). Toplumbilim sorunları. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2006). Sanatın kuralları. (N. K. Sevil, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. (D. F. Şannan, ve A. G. Berkkurt, Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Castells, M. (2020). İnternet galaksisi. (Ö. Avcı, E. Öztürk, B. Ş. Demirkan, İ. Patan, H. Berge, U. Evcim, M. Gültepe, M. Keskin, S. Şakı, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Çakır, M. (2015). İnternette gösteri ve gözetim. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Eczacıbaşı, F. (2019). Daha yeni başlıyor. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Fuchs, C. (2021). Dijital kapitalizm çağında Marx'ı yeniden okumak. (D. Saraçoğlu, Çev.). İstanbul: Nota Bene Yayınları.
  • Güngör, N. (2018). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Harari, Y. N. (2021). Homo deus. (P. N. Taneli, Çev.). İstanbul: Kolektif Yayınları.
  • Hitchcock, L. A. (2015). Kuramlar ve kuramcılar. (S. Pekşen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Jourdain, A. ve Naulin, S. (2020). Pierre Bourdieu'nün kuramı ve sosyolojik kullanımları. (Ö. Elitez, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lee, M. J. ve Cho, J. (2017). Promoting HPV vaccination online: Message design and media choice. Health promotion, 18(5), 645-653. DOI: 10.1177/1524839916688229
  • Leonhard, G. (2020). Teknolojiye karşı insanlık. (C. Akkartal, Çev.). İstanbul: Siyah Kitap Yayınları.
  • McLuhan, M. ve Powers, B. R. (2020). Global köy. (B. Ö. Düzgören, Çev.). İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • Miller, T. (2014). Bütün ülkelerin siberözgürlükçüleri birleşin: Tube'larınızdan başka kaybedecek bir şeyiniz yok. (Ö. Çetin, Çev.). M. Çakır (Yay. haz.). Yeni medyaya eleştirel yaklaşımlar (s. 35-55) içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Nickerson, R. S. (1998). Confirmation bias: A ubiquitous phenomenon in many guises. Review of General Psychology, 2(2), 175-220. DOI:10.1037/1089-2680.2.2.175
  • Rodos, L. (Yapımcı) ve Orlowski, J. (Yönetmen). (2020). The social dilemma [Belgesel Film]. Amerika Birleşik Devletleri: Netflix.
  • Pariser, E. (2011). The filter bubble. New York: The Penguin Press.
  • Ramazan, Y. (2020). Düşünmenin alfabesi. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Ritzer, G. ve Stepnisky, J. (2019). Çağdaş sosyoloji kuramları. (I. E. Howison, Çev.). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Shirky, C. (2017). Sosyal medyanın politik gücü-teknoloji, kamusal alan ve politik değişim. (E. Al, Çev.). F. Aydoğan (Yay. haz.). Yeni medya kuramları (s. 157-197) içinde. İstanbul: Der Yayınları.
  • Swartz, D. (2018). Kültür ve iktidar. (E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şeker, M., Özer, A., Tosun, Z., Korkut, C. ve Doğrul, M. (Ed.). (2020). Covid-19 pandemi değerlendirme raporu. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi. Erişim adresi: https://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/Covid-19%20Raporu-Final+.pdf
  • Tatlıcan, Ü. ve Çeğin, G. (2016). Bourdieu ve Giddens: Habitus veya yapının ikiliği. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, ve Ü. Tatlıcan (Yay. haz.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi (s. 303-327) içinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Vassaf, G. (2006). Cehenneme övgü. (Z. Gencosman, ve Ö. Madra, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wacquant, L. ve Bourdieu, P. (2014). Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar. (N. Ökten, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

Bourdieu’nün “Habitus” Kavramıyla Twitter’daki Eğilimleri Pekiştirme Olgusunun Aşı Tartışmaları Üzerinden İncelenmesi

Year 2023, Issue: 11, 26 - 50, 27.12.2023
https://doi.org/10.56676/kiad.1259613

Abstract

Pierre Bourdieu, toplumsal yaşamdaki olguları açıklamak için habitus, alan, sermaye gibi bazı kavramlara değinmektedir. Bu çalışmada, Bourdieu’nün toplumsal yaşam için kullandığı kavramların sosyal medya üzerindeki iz düşümleri, bireysel ve toplumsal kanaatlerin biçimlenmesinde belirleyici bir platform olduğu düşünülen Twitter özelinde incelenmiştir. Twitter’ın algoritmalar yardımıyla bireylerin eğilimlerini yönlendirme ve pekiştirme konusundaki yansıması, aşı tartışmaları üzerinden irdelenmiştir. Bu noktada başta, Bourdieu’nün kullandığı habitus kavramıyla, Twitter’daki algoritmalar ve filtre baloncuklarının insanlar üzerinde benzer tesirlere sebep olduğu çıkarımından faydalanılmıştır. Böylece olumlamacı perspektiften yapılan yorumlarda çok sesli olarak addedilen sosyal medyanın, bilfiil yaşamdaki fikirlerin şekillenme sürecindeki rolü sorgulanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Twitter'ın iddia edildiği gibi çok sesliliği sağlayıp sağlamadığı veya algoritmaların ve doğrulama yanlılığının etkisiyle farklı görüşlerin duyulmasını engelleyip engellemediğini anlamaya çalışmaktır. Araştırmada, Twitter kullanıcılarının deneyimlerini ölçümlemek ve bireysel kanaatlerin oluşumundaki sosyo-kültürel durumu yakından analiz etmek için yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden faydalanılarak; betimsel bir analiz yöntemi kullanılmıştır. Sosyal medya platformlarının algoritmalar, filtre baloncuklarından oluşan doğası gereği, kullanıcıları çok seslilikten ziyade, kendi çevreleriyle kısıtlamaya sürüklediği ve bunun da bireylerin hâlihazırdaki fikirlerinin daha da pekişmesine ve çevrelerinin tekdüze kanaatlerle kuşatılmasına sebep olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Adams, W. C. (2015). Conducting semi-structured interviews. K. E. Newcomer, H. P. Hatry. & J. S. Wholey (Ed.), Handbook of practical program evaluation (p. 492-506) içinde. New Jersey: Jossey-Bass Publishing.
  • Alston, M. ve Bowles, W. (2018). Research for social workers: An introduction to methods. Crowst Nest: Allen & Unwin Publishing.
  • Andrejevic, M. (2014). Eleştirel medya çalışmaları 2.0: Etkileşimli bir üst sürüm. (L. Keskiner, Çev.). M. Çakır (Yay. haz.), Yeni medyaya eleştirel yaklaşımlar (s. 55-81) içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Bauman, Z. ve Lyon, D. (2018). Akışkan gözetim (E. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1990). In other words. Stanford: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. (1992). The logic of practice. (R. Nice, Çev.). California: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. (1997). Toplumbilim sorunları. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2006). Sanatın kuralları. (N. K. Sevil, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. (D. F. Şannan, ve A. G. Berkkurt, Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Castells, M. (2020). İnternet galaksisi. (Ö. Avcı, E. Öztürk, B. Ş. Demirkan, İ. Patan, H. Berge, U. Evcim, M. Gültepe, M. Keskin, S. Şakı, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Çakır, M. (2015). İnternette gösteri ve gözetim. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Eczacıbaşı, F. (2019). Daha yeni başlıyor. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Fuchs, C. (2021). Dijital kapitalizm çağında Marx'ı yeniden okumak. (D. Saraçoğlu, Çev.). İstanbul: Nota Bene Yayınları.
  • Güngör, N. (2018). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Harari, Y. N. (2021). Homo deus. (P. N. Taneli, Çev.). İstanbul: Kolektif Yayınları.
  • Hitchcock, L. A. (2015). Kuramlar ve kuramcılar. (S. Pekşen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Jourdain, A. ve Naulin, S. (2020). Pierre Bourdieu'nün kuramı ve sosyolojik kullanımları. (Ö. Elitez, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lee, M. J. ve Cho, J. (2017). Promoting HPV vaccination online: Message design and media choice. Health promotion, 18(5), 645-653. DOI: 10.1177/1524839916688229
  • Leonhard, G. (2020). Teknolojiye karşı insanlık. (C. Akkartal, Çev.). İstanbul: Siyah Kitap Yayınları.
  • McLuhan, M. ve Powers, B. R. (2020). Global köy. (B. Ö. Düzgören, Çev.). İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • Miller, T. (2014). Bütün ülkelerin siberözgürlükçüleri birleşin: Tube'larınızdan başka kaybedecek bir şeyiniz yok. (Ö. Çetin, Çev.). M. Çakır (Yay. haz.). Yeni medyaya eleştirel yaklaşımlar (s. 35-55) içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Nickerson, R. S. (1998). Confirmation bias: A ubiquitous phenomenon in many guises. Review of General Psychology, 2(2), 175-220. DOI:10.1037/1089-2680.2.2.175
  • Rodos, L. (Yapımcı) ve Orlowski, J. (Yönetmen). (2020). The social dilemma [Belgesel Film]. Amerika Birleşik Devletleri: Netflix.
  • Pariser, E. (2011). The filter bubble. New York: The Penguin Press.
  • Ramazan, Y. (2020). Düşünmenin alfabesi. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Ritzer, G. ve Stepnisky, J. (2019). Çağdaş sosyoloji kuramları. (I. E. Howison, Çev.). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Shirky, C. (2017). Sosyal medyanın politik gücü-teknoloji, kamusal alan ve politik değişim. (E. Al, Çev.). F. Aydoğan (Yay. haz.). Yeni medya kuramları (s. 157-197) içinde. İstanbul: Der Yayınları.
  • Swartz, D. (2018). Kültür ve iktidar. (E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şeker, M., Özer, A., Tosun, Z., Korkut, C. ve Doğrul, M. (Ed.). (2020). Covid-19 pandemi değerlendirme raporu. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi. Erişim adresi: https://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/Covid-19%20Raporu-Final+.pdf
  • Tatlıcan, Ü. ve Çeğin, G. (2016). Bourdieu ve Giddens: Habitus veya yapının ikiliği. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, ve Ü. Tatlıcan (Yay. haz.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi (s. 303-327) içinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Vassaf, G. (2006). Cehenneme övgü. (Z. Gencosman, ve Ö. Madra, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wacquant, L. ve Bourdieu, P. (2014). Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar. (N. Ökten, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Hacer Sena Öztürk 0000-0003-1985-0366

Kutluhan Meral 0000-0001-6781-4277

Mustafa Yarımbaş 0000-0002-5202-5205

Publication Date December 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 11

Cite

APA Öztürk, H. S., Meral, K., & Yarımbaş, M. (2023). Bourdieu’nün “Habitus” Kavramıyla Twitter’daki Eğilimleri Pekiştirme Olgusunun Aşı Tartışmaları Üzerinden İncelenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(11), 26-50. https://doi.org/10.56676/kiad.1259613