Research Article
BibTex RIS Cite

Reklam Unsuru Olarak Fragmanlar: Dijital Platformlarla Birlikte Fragmanların Değişen Yapısı

Year 2023, Issue: 22, 171 - 190, 02.10.2023

Abstract

İnternet teknolojisinin video transferine olanak sağlamasıyla birlikte izleme eğilimleri değişmiş, özellikle çocuklar ve gençler dijital platform içeriklerini izlemeye yönelmiştir. Bu dönüşümlerle birlikte sinema sektöründe yapımların hedef kitleye duyurulması ve bir reklam unsuru olarak kullanılması amacını güden fragmanların da kitlelere ulaşma biçimleri, anlatı teknikleri ve hedefleme stratejileri değişim göstermiştir. Dijital platformların izleyici kitlesi için öne çıkan ve küresel ölçekte izleme eğilimlerini şekillendiren Youtube platformu da fragmanların izleyici kitlesine ulaşabilmesi için en elverişli yeni dijital alanlardan biri olmuştur. Çalışmada Türkiye’de en büyük pazar payına sahip dijital yayıncılık platformları olan BluTV, Netflix ve Amazon Prime Video’nun Youtube’da en yüksek izlenme sayısına sahip fragmanları betimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Dijital platform fragmanlarının yayımlandığı mecraların, geleneksel yayıncılık pratiklerinden farklı dinamiklere sahip olduğu ve içerik üreticilere geniş hareket alanı sağladığı bulgulanmıştır. Söz konusu dönüşüm süreçlerinde fragmanların anlatı tekniklerinin ve izleyicilere ulaşma biçimlerinin değiştiği, ünlü kullanımının önem kazandığı, cinsellik, şiddet ve merak unsurlarına yer verilerek izleme motivasyonunun artırılmasının hedeflendiği sonucuna varılmıştır.

References

  • Akıncı, S. ve Başer, E. (2020). Reklamdan kaçınma bağlamında geleneksel ve modern film izleme ortamlarının genç izleyiciler üzerinden karşılaştırılması: Netflix ve sinema salonları örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 473-486. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.622176
  • Amazon Prime Video. (2023, 08 06). Rüyanda görürsün. Amazon Prime Video. https://www.primevideo.com/detail/amzn1.dv.gti.12a7e04e-4978-431b-b593-220d2c04cdd2/ref=atv_nb_lcl_tr_TR?language=tr_TR&ie=UTF8
  • Amazon Prime Video. (2023, 28 08). Amazon Prime üyeliği ile Prime Video ayrıcalığı, https://www.amazon.com.tr/b?ie=UTF8&node=26305233031
  • Amazon Prime Video Türkiye. (2023, 20 Ocak). Rüyanda Görürsün I Resmi Fragman I Prime Video’da Yayında [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Kan1qfiZFwc
  • Anadolu Ajansı. (2023, 06 06). Amazon prime video hizmeti artık dünya çapında 200'den fazla ülke ve bölgede kullanımda. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/p/duyurular/1002/amazon-prime-video-hizmeti-artik-dunya-capinda-200den-fazla-ulke-ve-bolgede-kullanimda
  • Aslan, E. (2023, 31 01). Türkiye’de hangi online dizi-film platformu daha çok kullanılıyor? Webmasto. https://webmasto.com/turkiyede-hangi-online-dizi-film-platformu-daha-cok-kullaniliyor-2022
  • Auter, P. J. (1992). Psychometric: TV that talks back: An experimental validation of a parasocial interaction scale. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 36(2), 173-181. https://doi.org/10.1080/08838159209364165
  • Aydın, H. ve Yazıcı, S. (2020, 01 10). YouTube’da erişimin sınırı yok: Türkiye’de kimler online video izliyor? Think with Google. https://www.thinkwithgoogle.com/intl/tr-tr/pazarlama-stratejileri/video/youtubeda-erisimin-siniri-yok-turkiyede-kimler-online-video-izliyor/
  • Avrich, B. (2002). Selling the Sizle: The magic and logic of entertainment marketing. Maxworks Pub.
  • BBC News Türkçe. (2016). Netflix Türkiye’de kullanıma açıldı. BBC. https://www.bbc.com/turkce/haberler/2016/01/160106_netflix
  • Bell, P. (2001). Content analysis of visual images. Handbook of visual analysis, Sage Publications.
  • BluTV. (2018, 5 Temmuz). Sıfır Bir – Düşmanlar Her Yerde! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=m91XV2Vzx_0
  • BluTV. (2023a, 08 06). BluTV nedir? BluTV. https://destek.BluTV.com/hc/tr/articles/360019658379-BluTV-nedir-
  • BluTV. (2023b, 08 06). Sıfır Bir. BluTV. https://www.blutv.com/?detailPage=/diziler/yerli/sifir-bir-bir-zamanlar-adanada
  • Bordwell, D., Thompson, K. ve Smith, J. (2017). Film art: An introduction. McGraw-Hill Education.
  • Bortoluzzi, M. (2009, 15-18 10). Towards a framework of critical multimodal analysis: Emotion in a film trailer. In Cross-Modal Analysis of Speech, Gestures, Gaze and Facial Expressions. COST Action 2102 International Conference Prague, Czech Republic.
  • Box Office. (2023, 03 06). Sıfır Bir. Box Office. https://boxofficeturkiye.com/film/sifir-bir--2015022 Burns, R. W. (2000). John Logie Baird: Television Pioneer (History of Technology Series No. 28). The Institution of Electrical Engineers, London: UK.
  • Chan, K. ve Fan, F. (2022). Perception of advertisements with celebrity endorsement among mature consumers. Journal of Marketing Communications, 28(2), 115-131. https://doi.org/10.1080/13527266.2020.1843063
  • Datareportal. (2023, 04 06). Digital 2023: Turkey. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey
  • GMI Blogger. (2023). Youtube Users Statistics 2023. Global media insight. https://www.globalmediainsight.com/blog/youtube-users-statistics/#second
  • Google. Erişim Tarihi 03.04.2023 https://www.thinkwithgoogle.com/_qs/documents/11214/Generation_Z_Turkey Global.pdf
  • Hewitt, C. (2006). Making trailer out of trash. Ad Age. https://adage.com/images/random/marketing50_06.pdf
  • Hixson, T. K. (2006). Mission possible: Targeting trailers to movie audiences. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 14, 210-224. https://doi.org/10.1057/palgrave.jt.5740182
  • Horton, D. ve Richard Wohl, R. (1956). Mass communication and para-social interaction: Observations on intimacy at a distance. Psychiatry, 19(3), 215-229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049
  • Jenson, J. (1998). ESPN promos for X Games mimic movie trailers. Advertising Age, 69(17), 10.
  • Johnston, K. M. (2008). 'The coolest way to watch movie trailers in the world' Trailers in the Digital Age. Convergence, 14(2), 145-160. https://doi.org/10.1177/1354856507087946
  • Karray, S. ve Debernitz, L. (2017). The effectiveness of movie trailer advertising. International Journal of Advertising, 36(2), 368-392. https://doi.org/10.1080/02650487.2015.1090521
  • Liu, X., Shi, S. W., Teixeira, T., & Wedel, M. (2018). Video content marketing: The making of clips. Journal of Marketing, 82(4), 86-101.
  • Lukk, T. (1997). Movie marketing: Opening the picture and giving it legs. Silman-James Press.
  • Marich, R. (2013). Marketing to moviegoers: A handbook of strategies and tactics. SIU Press.
  • Mukerji, C. ve Schudson, M. (1986). Popular Culture. Annual Review of Sociology, 12(1), 47–66. https://doi.org/10.1146/annurev.so.12.080186.000403
  • Napoli, P. M. (2012). Audience evolution and the future of audience research. International Journal on Media Management, 14(2), 79-97. https://doi.org/10.1080/14241277.2012.675753
  • Netflix. (2023a, 03 06). Netflix’in İzlenebildiği Ülkeler. Netflix. https://help.netflix.com/tr/node/14164
  • Netflix. (2023b, 06 06). Sıcak Kafa. Netflix. https://www.netflix.com/search?q=s%C4%B1cak%20k&jbv=81127080
  • Netflix Türkiye. (2022, 25 Kasım). Sıcak Kafa I Resmi Fragman I Netflix [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=RYxal6GS9c4
  • Oh, S., Baek, H. ve Ahn, J. (2017). Predictive value of video-sharing behavior: sharing of movie trailers and box-office revenue. Internet Research, 27(3), 691–708. https://doi.org/10.1108/IntR-01-2016-0005
  • Sarı, Ü & Türker, H. (2021). Dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik bir araştırma: Netflix örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59-80. Sevindi, M. İ., & Katmer, G. (2020). Türkiye’de Netflix’in serialler açısından genç geleneksel televizyon izleyici kullanım pratiklerine yansımaları. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 57-72.
  • Söğütlüler, T., Baturlar, S, Ş. (2023) Z Kuşağının Netflix Yerel İçeriklerini Alımlama Biçimleri, (Ed. Başer, E.) Dijital Dünyada Reklamcılık ve Sinema, Eğitim Yayınevi: Konya.
  • Staiger, J. (1990). Announcing wares, winning patrons, voicing ideals: Thinking about the history and theory of film advertising. Cinema Journal, 29(3), 3-31. https://doi.org/10.2307/1225178
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Popüler kültür. Türk Dil Kurumu Sözlükleri içinde. Erişim (05.08.2023): https://sozluk.gov.tr/
Year 2023, Issue: 22, 171 - 190, 02.10.2023

Abstract

References

  • Akıncı, S. ve Başer, E. (2020). Reklamdan kaçınma bağlamında geleneksel ve modern film izleme ortamlarının genç izleyiciler üzerinden karşılaştırılması: Netflix ve sinema salonları örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 473-486. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.622176
  • Amazon Prime Video. (2023, 08 06). Rüyanda görürsün. Amazon Prime Video. https://www.primevideo.com/detail/amzn1.dv.gti.12a7e04e-4978-431b-b593-220d2c04cdd2/ref=atv_nb_lcl_tr_TR?language=tr_TR&ie=UTF8
  • Amazon Prime Video. (2023, 28 08). Amazon Prime üyeliği ile Prime Video ayrıcalığı, https://www.amazon.com.tr/b?ie=UTF8&node=26305233031
  • Amazon Prime Video Türkiye. (2023, 20 Ocak). Rüyanda Görürsün I Resmi Fragman I Prime Video’da Yayında [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Kan1qfiZFwc
  • Anadolu Ajansı. (2023, 06 06). Amazon prime video hizmeti artık dünya çapında 200'den fazla ülke ve bölgede kullanımda. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/p/duyurular/1002/amazon-prime-video-hizmeti-artik-dunya-capinda-200den-fazla-ulke-ve-bolgede-kullanimda
  • Aslan, E. (2023, 31 01). Türkiye’de hangi online dizi-film platformu daha çok kullanılıyor? Webmasto. https://webmasto.com/turkiyede-hangi-online-dizi-film-platformu-daha-cok-kullaniliyor-2022
  • Auter, P. J. (1992). Psychometric: TV that talks back: An experimental validation of a parasocial interaction scale. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 36(2), 173-181. https://doi.org/10.1080/08838159209364165
  • Aydın, H. ve Yazıcı, S. (2020, 01 10). YouTube’da erişimin sınırı yok: Türkiye’de kimler online video izliyor? Think with Google. https://www.thinkwithgoogle.com/intl/tr-tr/pazarlama-stratejileri/video/youtubeda-erisimin-siniri-yok-turkiyede-kimler-online-video-izliyor/
  • Avrich, B. (2002). Selling the Sizle: The magic and logic of entertainment marketing. Maxworks Pub.
  • BBC News Türkçe. (2016). Netflix Türkiye’de kullanıma açıldı. BBC. https://www.bbc.com/turkce/haberler/2016/01/160106_netflix
  • Bell, P. (2001). Content analysis of visual images. Handbook of visual analysis, Sage Publications.
  • BluTV. (2018, 5 Temmuz). Sıfır Bir – Düşmanlar Her Yerde! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=m91XV2Vzx_0
  • BluTV. (2023a, 08 06). BluTV nedir? BluTV. https://destek.BluTV.com/hc/tr/articles/360019658379-BluTV-nedir-
  • BluTV. (2023b, 08 06). Sıfır Bir. BluTV. https://www.blutv.com/?detailPage=/diziler/yerli/sifir-bir-bir-zamanlar-adanada
  • Bordwell, D., Thompson, K. ve Smith, J. (2017). Film art: An introduction. McGraw-Hill Education.
  • Bortoluzzi, M. (2009, 15-18 10). Towards a framework of critical multimodal analysis: Emotion in a film trailer. In Cross-Modal Analysis of Speech, Gestures, Gaze and Facial Expressions. COST Action 2102 International Conference Prague, Czech Republic.
  • Box Office. (2023, 03 06). Sıfır Bir. Box Office. https://boxofficeturkiye.com/film/sifir-bir--2015022 Burns, R. W. (2000). John Logie Baird: Television Pioneer (History of Technology Series No. 28). The Institution of Electrical Engineers, London: UK.
  • Chan, K. ve Fan, F. (2022). Perception of advertisements with celebrity endorsement among mature consumers. Journal of Marketing Communications, 28(2), 115-131. https://doi.org/10.1080/13527266.2020.1843063
  • Datareportal. (2023, 04 06). Digital 2023: Turkey. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey
  • GMI Blogger. (2023). Youtube Users Statistics 2023. Global media insight. https://www.globalmediainsight.com/blog/youtube-users-statistics/#second
  • Google. Erişim Tarihi 03.04.2023 https://www.thinkwithgoogle.com/_qs/documents/11214/Generation_Z_Turkey Global.pdf
  • Hewitt, C. (2006). Making trailer out of trash. Ad Age. https://adage.com/images/random/marketing50_06.pdf
  • Hixson, T. K. (2006). Mission possible: Targeting trailers to movie audiences. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 14, 210-224. https://doi.org/10.1057/palgrave.jt.5740182
  • Horton, D. ve Richard Wohl, R. (1956). Mass communication and para-social interaction: Observations on intimacy at a distance. Psychiatry, 19(3), 215-229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049
  • Jenson, J. (1998). ESPN promos for X Games mimic movie trailers. Advertising Age, 69(17), 10.
  • Johnston, K. M. (2008). 'The coolest way to watch movie trailers in the world' Trailers in the Digital Age. Convergence, 14(2), 145-160. https://doi.org/10.1177/1354856507087946
  • Karray, S. ve Debernitz, L. (2017). The effectiveness of movie trailer advertising. International Journal of Advertising, 36(2), 368-392. https://doi.org/10.1080/02650487.2015.1090521
  • Liu, X., Shi, S. W., Teixeira, T., & Wedel, M. (2018). Video content marketing: The making of clips. Journal of Marketing, 82(4), 86-101.
  • Lukk, T. (1997). Movie marketing: Opening the picture and giving it legs. Silman-James Press.
  • Marich, R. (2013). Marketing to moviegoers: A handbook of strategies and tactics. SIU Press.
  • Mukerji, C. ve Schudson, M. (1986). Popular Culture. Annual Review of Sociology, 12(1), 47–66. https://doi.org/10.1146/annurev.so.12.080186.000403
  • Napoli, P. M. (2012). Audience evolution and the future of audience research. International Journal on Media Management, 14(2), 79-97. https://doi.org/10.1080/14241277.2012.675753
  • Netflix. (2023a, 03 06). Netflix’in İzlenebildiği Ülkeler. Netflix. https://help.netflix.com/tr/node/14164
  • Netflix. (2023b, 06 06). Sıcak Kafa. Netflix. https://www.netflix.com/search?q=s%C4%B1cak%20k&jbv=81127080
  • Netflix Türkiye. (2022, 25 Kasım). Sıcak Kafa I Resmi Fragman I Netflix [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=RYxal6GS9c4
  • Oh, S., Baek, H. ve Ahn, J. (2017). Predictive value of video-sharing behavior: sharing of movie trailers and box-office revenue. Internet Research, 27(3), 691–708. https://doi.org/10.1108/IntR-01-2016-0005
  • Sarı, Ü & Türker, H. (2021). Dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik bir araştırma: Netflix örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59-80. Sevindi, M. İ., & Katmer, G. (2020). Türkiye’de Netflix’in serialler açısından genç geleneksel televizyon izleyici kullanım pratiklerine yansımaları. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 57-72.
  • Söğütlüler, T., Baturlar, S, Ş. (2023) Z Kuşağının Netflix Yerel İçeriklerini Alımlama Biçimleri, (Ed. Başer, E.) Dijital Dünyada Reklamcılık ve Sinema, Eğitim Yayınevi: Konya.
  • Staiger, J. (1990). Announcing wares, winning patrons, voicing ideals: Thinking about the history and theory of film advertising. Cinema Journal, 29(3), 3-31. https://doi.org/10.2307/1225178
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Popüler kültür. Türk Dil Kurumu Sözlükleri içinde. Erişim (05.08.2023): https://sozluk.gov.tr/
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Advertising
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Türker Söğütlüler 0000-0003-1154-1112

Emrah Başer 0000-0002-4703-1125

Publication Date October 2, 2023
Submission Date June 16, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 22

Cite

APA Söğütlüler, T., & Başer, E. (2023). Reklam Unsuru Olarak Fragmanlar: Dijital Platformlarla Birlikte Fragmanların Değişen Yapısı. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(22), 171-190.