Review Article
BibTex RIS Cite

Haftalık Ders Çizelgelerinin Hazırlanmasına İlişkin Olgubilimsel Bir İnceleme

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 193 - 222, 31.12.2023
https://doi.org/10.47140/kusbder.1380175

Abstract

Öğretmenlerin okullardaki öğretim faaliyetleri haftalık ders çizelgesi ile düzenlenmektedir. Ders çizelgelerinin hazırlanma sürecinde bazı sorunlar yaşanabilmektedir. Bu sorunlardan bazıları, öğretmenlerin ders çizelgesi hazırlanması sürecinden özel hayatlarından kaynaklı taleplerinden kaynaklandığı söylenebilir. Bu durum öğretmenler arasında çatışmalara neden olabilmektedir. Haftalık ders çizelgesi hazırlanması süreci okulun öğretmenlere yönelik adalet tutumunu ve okul yöneticilerinin gösterdiği yönetim anlayışını da etkileyebilmektedir. Araştırma konusu haftalık ders çizelgesinin öğretmenler için önemini ve hazırlanması sürecinde yönetici- öğretmen görüşlerinin belirlenmesi açısından önemlidir. Araştırma ile haftalık ders çizelgelerinin öğretmenlerin çalışma ortamı ile ilgili görüşlerinin öğrenilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim kullanılmıştır. Araştırmada veriler, görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin çalışma şartlarında sağlanan iyileştirme, okulun adalet tutumuna ve okul iklimine olumlu katkı sağlayacağı söylenebilir.

References

  • Akgeyik, G. (2014). Anadolu liselerinde görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ( Diyarbakır ili örneği). 65-66. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başkonuş, T., Akdal, D., & Taşdemir, M. (2011). Ahi Evran Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri. İconte, s. 1512-1522.
  • Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Çeçen, M. (2019, Nisan). Ortaokullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ( Siirt ili örneği). Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi.
  • Çetin, S. M. (2021, Ekim). Ortaokul müdürlerinin hizmetkar liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki iişki. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Çolak, İ., & Altınkurt, Y. (2017). Okul İklimi ile Öğretmenlerin Özerklik Davranışları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, s. 33-71.
  • Görgülü, H. (2022). Algılanan örgütsel destek ve örgütsel adaletin örgütsel sinizm, örgütsel bağlılık ve iş doyumu üzerindeki etkisi. Eskişehir: Eskişeihr Osmangazi Üniversitesi.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayınları.
  • Gedik, M. S., & Hakkoymaz, H. (2020, Kasım 12-15). 112 Acil Sağlık Hizmetleri Çalışanlarının Hizmet ve Sosyal Durumlarının Değerlendirilmesi. 16. Ulusal Acil Tıp Kongresi, 61. Ankara: Acil Tıp Uzmanları Derneği.
  • Greenberg, J. (1990). Looking fair versus being fair: Managing impressions of organizational justice. Research in Organizational Behavior, s. 111-157.
  • Hoy, W., & Tarter, C. J. (2004). Organizational justice in schools: No justice without trust. International Journal of Educational Management, s. 250-259.
  • Küçükçene, M., & Aydoğan, İ. (2018, Temmuz). Eğitim Yönetiminde Adaletin Önemi ve Gerekliliği Üzerine Bir İnceleme. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Konovsky, M. A., & Pugh, S. D. (1994). Citizenship behavior and social exchange. Academy of Management Journal, s. 656-669.
  • Mertens, D. M. (2010). Research and evaluation in education and psychology: integrating, diversity with quantitative, qualitavite and mixed methods. Los Angeles: Sage Publications.
  • Moustakas, C. (2010). Phenomenological research methods. Sage Publications.
  • Özbilen, F., & Günay, G. (2017, Haziran). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okul nöbet görevine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, s. 141-157.
  • Saraçoğlu, S., Ağca, E., & Bektaş, O. (2019, Ekim). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri öğreniminde zaman tercihleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Süregevil, O. (2005). Tükenmişlik ve tükenmişliği etkileyen örgütsel faktörler: akademik personel üzerinde bir uygulama. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uğraş, S. (2018). Beden Eğitimi Öğretmenleri Kendilerini Hangi Konularda Yetersiz Hissediyor? Çomü Spor Bilimleri Dergisi, s. 1-16.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi . Eğitim ve Bilim, s. 7-17.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, M. C. (2008). İlköğretim Okulu Öğretmen ve Yöneticilerinin Öğretmenlerin Ödüllendirilmesine İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, s. 663-690.
  • Yılmaz, Ç. (2021, 03 30). Milliyet. https://www.milliyet.com.tr/gundem/egitimcilerin-kabusu-oldu-6468611 adresinden alındı
Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 193 - 222, 31.12.2023
https://doi.org/10.47140/kusbder.1380175

Abstract

References

  • Akgeyik, G. (2014). Anadolu liselerinde görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ( Diyarbakır ili örneği). 65-66. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başkonuş, T., Akdal, D., & Taşdemir, M. (2011). Ahi Evran Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri. İconte, s. 1512-1522.
  • Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Çeçen, M. (2019, Nisan). Ortaokullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ( Siirt ili örneği). Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi.
  • Çetin, S. M. (2021, Ekim). Ortaokul müdürlerinin hizmetkar liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki iişki. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Çolak, İ., & Altınkurt, Y. (2017). Okul İklimi ile Öğretmenlerin Özerklik Davranışları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, s. 33-71.
  • Görgülü, H. (2022). Algılanan örgütsel destek ve örgütsel adaletin örgütsel sinizm, örgütsel bağlılık ve iş doyumu üzerindeki etkisi. Eskişehir: Eskişeihr Osmangazi Üniversitesi.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayınları.
  • Gedik, M. S., & Hakkoymaz, H. (2020, Kasım 12-15). 112 Acil Sağlık Hizmetleri Çalışanlarının Hizmet ve Sosyal Durumlarının Değerlendirilmesi. 16. Ulusal Acil Tıp Kongresi, 61. Ankara: Acil Tıp Uzmanları Derneği.
  • Greenberg, J. (1990). Looking fair versus being fair: Managing impressions of organizational justice. Research in Organizational Behavior, s. 111-157.
  • Hoy, W., & Tarter, C. J. (2004). Organizational justice in schools: No justice without trust. International Journal of Educational Management, s. 250-259.
  • Küçükçene, M., & Aydoğan, İ. (2018, Temmuz). Eğitim Yönetiminde Adaletin Önemi ve Gerekliliği Üzerine Bir İnceleme. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Konovsky, M. A., & Pugh, S. D. (1994). Citizenship behavior and social exchange. Academy of Management Journal, s. 656-669.
  • Mertens, D. M. (2010). Research and evaluation in education and psychology: integrating, diversity with quantitative, qualitavite and mixed methods. Los Angeles: Sage Publications.
  • Moustakas, C. (2010). Phenomenological research methods. Sage Publications.
  • Özbilen, F., & Günay, G. (2017, Haziran). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okul nöbet görevine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, s. 141-157.
  • Saraçoğlu, S., Ağca, E., & Bektaş, O. (2019, Ekim). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri öğreniminde zaman tercihleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Süregevil, O. (2005). Tükenmişlik ve tükenmişliği etkileyen örgütsel faktörler: akademik personel üzerinde bir uygulama. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uğraş, S. (2018). Beden Eğitimi Öğretmenleri Kendilerini Hangi Konularda Yetersiz Hissediyor? Çomü Spor Bilimleri Dergisi, s. 1-16.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi . Eğitim ve Bilim, s. 7-17.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, M. C. (2008). İlköğretim Okulu Öğretmen ve Yöneticilerinin Öğretmenlerin Ödüllendirilmesine İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, s. 663-690.
  • Yılmaz, Ç. (2021, 03 30). Milliyet. https://www.milliyet.com.tr/gundem/egitimcilerin-kabusu-oldu-6468611 adresinden alındı
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Policy and Administration (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Murat Kandemir 0000-0001-8259-5690

Şefika Melike Çağatay 0000-0003-0844-4573

Publication Date December 31, 2023
Submission Date October 23, 2023
Acceptance Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kandemir, M., & Çağatay, Ş. M. (2023). Haftalık Ders Çizelgelerinin Hazırlanmasına İlişkin Olgubilimsel Bir İnceleme. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 193-222. https://doi.org/10.47140/kusbder.1380175