Research Article
BibTex RIS Cite

Katılım Bankacılığı Derslerinin İslami Finans Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Aksaray Üniversitesi Örneği

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 4 - 17, 30.06.2023
https://doi.org/10.58686/marufiktisat.1292443

Abstract

Modern anlamda dünyada ilk örneklerine 1963 yıllarına dayanan İslami finansın Türkiye’deki uygulamaları 1984 yılına dayanmaktadır. O tarihten bugüne kadar İslami finansın sektörden aldığı pay istenilen düzeylere ulaşamamıştır. Bu payın artması hususunda kamu otoritesinden sivil toplum kuruluşlarına kadar bütün paydaşların çabası ve isteği çok yüksek olmuştur. Üniversiteler de bu çaba içerisinde yer almış ve lisanstan doktora düzeyine, araştırma merkezlerinden çalıştaylara kadar alanla ilgili birçok çalışma yapmışlardır. Bu çalışmanın amacı katılım finans derslerinin öğrencilerinin İslami finans okuryazarlık düzeylerine ve İslami finans ekosistemine karşı farkındalıkların ne düzeyde olduğunu araştırmaktır. Bu anlamda çalışmada Aksaray Üniversitesi Ortaköy Meslek Yüksekokulu Bankacılık ve Sigortacılık bölümünde okutulan Katılım Bankacılığı dersinin öğrencilerin İslami finans okuryazarlık ve katılım finansına yönelik algı düzeylerinde nasıl bir değişiklik olduğu araştırılmıştır. Çalışma kapsamında Katılım Bankacılığı dersini alan 15 öğrenciye yapılandırılmış mülakat tekniği ile çeşitli sorular yöneltilmiştir. Bulgulara göre öğrencilerin dersi aldıktan sonraki İslami finans okuryazarlık düzeylerinde katılım finansı konusundaki farkındalıklarında gözle görülür bir yükselişin olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Abdullah, H. R., & Abdul Razak, A. L. H. (2015). Exploratory Research into Islamic Financial Literacy in Brunei Darussalam. International Centre for Education in Islamic Finance. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4815.1765
  • Abdullah, M. A., Wahab, S. N. A. A., Sabar, S., & Abu, F. (2017). Factors Determining Islamic Financial Literacy Among Undergraduates. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 5(2), 67-76. https://doi.org/10.24191/jeeir.v5i2.8805
  • Akhtar, S., & Jahromi, M. (2017). Impact of the Global Financial Crisis on Islamic and Conventional Stocks and Bonds. Accounting & Finance, 57(3), 623-655. https://doi.org/10.1111/acfi.12136
  • Altundere Doğan, M. B. (2020). İslami Finans Okuryazarlığı ve Finansal Tercihlere Etkisi. BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar Dergisi, 14(1), 69-98. https://doi.org/10.46520/bddkdergisi.789957
  • Bildirici Çalık, E. (2021). Katılım Bankası Personelinin İslami Finansal Bilgi Düzeyinin ve Faizsiz Bankacılık İlkelerine Duyarlılığının Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 52, 361-392.
  • Bossman, A. (2021). Information Flow from COVID-19 Pandemic to Islamic and Conventional Equities: An ICEEMDAN-Induced Transfer Entropy Analysis. Complexity, 2021, 1-20.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. California: SAGE.
  • Cude, B. J. (2021). ''Defining Financial Literacy'' in: G. Nicolini & B. J. Cude (Ed.), The Routledge Handbook of Financial Literacy (ss. 5-17). Oxfordshire: Routledge.
  • Daradkah, D., Aldaher, A., & Shinaq, R. (2020). Islamic Financial Literacy: Evidence from Jordan. Journal Transition Studies Review, 27(2), 131-145. https://doi.org/10.14665/1614-4007-27-2-009.
  • Dinç, Y. (2020). Faizsiz Finans Okuryazarlık Araştırma Raporu, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi & Türkiye Katılım Bankaları Birliği.
  • Durmuş, M. E., & Yardımcıoğlu, F. (2018). İlahiyat Öğrencileri Ne Kadar İslami Finans Okuryazarı? Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 167-183.
  • Er, B., Mutlu, M., & Şahi̇n, Y. (2015). Daha Bilgili, Daha Doğru: İslami Finans Okuryazarlığı Üzerine Bir Araştırma. International Congress on Islamic Economics and Finance (ICISEF) 2015 Proceedings Volume II.
  • Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 296-316. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x
  • IFSB. (2022). Islamic Financial Services Industry Stability Report 2022. İslami Finansal Hizmetler Komitesi.
  • Johnson, B., & Chrinstensen, L. (2014). Eğitim Araştırmaları: Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Kaur, M., Vohra, T., & Arora, A. (2015). Financial Literacy Among University Students: A Study Of Guru Nanak Dev University, Amritsar, Punjab. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 11(2), 143-152. https://doi.org/10.1177/2319510X15576178
  • Kevser, M., & Doğan, M. (2021). Islamic Financial Literacy and Its Determinants: A Field Study On Turkey. Journal Transition Studies Review, 28(1), 91-120. https://doi.org/10.14665/1614-4007-28-1-008
  • Neuman, W. L. (2013). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Essex: Pearson Education.
  • Öner, M. H. (2022). Güçlü Yönleriyle Katılım Bankacılığı. Ankara: Özgür Yayınları.
  • Qublan, A. I. M. A., & Yıldız, M. (2022). Determınıng The Level Of Islamıc Fınance Lıteracy: A Research On FEAS And FIS Students. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 500-515.
  • Rahim, S. H. A., Rashid, R. A., & Hamed, A. B. (2016). Islamic Financial Literacy and its Determinants among University Students: An Exploratory Factor Analysis. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(S7), 32-35.
  • Roemanasari, F., Sabela, J., & Rusgianto, S. (2022). Islamic Financial Literacy and Financial Behavior on Investment Intention. Jurnal Ilmu Ekonomi Terapan, 7(2), 239-250. https://doi.org/10.20473/jiet.v7i2.40679
  • Rozikin, A. Z., & Sholekhah, I. (2020). Islamic Financial Literacy, Promotion, And Brand Image Towards Saving Intention İn Sharia Bank. Iqtishadia, 13(1), 95-106. https://doi.org/10.21043/iqtishadia.v13i1.6489
  • Saray, Ö., & Güngör, S. (2022). İslami Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi: Tokat İli Üzerine Bir Alan Araştırması. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute, 54, 309-333. https://doi.org/10.30794/pausbed.1097723
  • Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research Methods For Business: A Skill Building Approach. West Sussex: John Wiley & Sons.
  • Shafiq, A. (2019). A Review of Journals and Publishing houses in The Field of Islamic Economics and Finance. IKAM Reports.
  • Şimşek, A. (Ed.). (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Toraman, C., Ata, H. A., & Buğan, M. F. (2015). İslami Bankacılık Faaliyetlerine Yönelik Müşteri Algısı Üzerine Bir Araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(4), 761-779. https://doi.org/10.21547/jss.256749.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisi (2022), Erişim: 10.04.2023, https: // www.cbfo. gov.tr/ sites/ default/files/2022-10/cumhurbaskanligi-finans-ofisi-katilim-finans-strateji-belgesi.pdf
  • Türkiye Katılım Bankaları Birliği (2023), Erişim: 25.04.2023, https://veripetegi.tkbb.org.tr/
  • Ulu, K. (2019). Türkiye’de İslami Finans Okuryazarlığı. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Yeni, F., Mulyani, S. R., & Susriyanti, S. (2023). Islamic Financial Literacy, Spiritual İntelligence, Public Perception and Behaviour on Public İnterest in Islamic Banking Services. Cogent Economics & Finance, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/23322039.2023.2175470
  • Yuslem, N., Nurhayati, N., & Hasibuan, A. F. H. (2023). Analysis of the Problems of Islamic Financial Literacy for Muslim Scholars. Jurnal Ekonomi & Keuangan Islam, 9(1), 45-61. https://doi.org/10.20885/JEKI.vol9.iss1.art4.

The Effect Of Participation Finance Courses On Islamic Finance Literacy Level: The Case Of Aksaray University

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 4 - 17, 30.06.2023
https://doi.org/10.58686/marufiktisat.1292443

Abstract

Islamic finance first emerged in the world in 1963 and started in Turkey in 1984. Since its establishment, Islamic finance has not reached the desired level. The state, civil society organizations, and other actors are making efforts to develop Islamic finance, and universities are also contributing to the field through undergraduate, graduate, doctoral, and research centers. The purpose of this study is to investigate the level of Islamic finance literacy and awareness of the Islamic finance ecosystem among students taking participation finance courses. Specifically, the study examines the impact of the Participation Banking course offered at Aksaray University's Ortaköy Vocational School of Banking and Insurance on students' perception of Islamic finance literacy and participation finance. The study involved structured interviews with 15 students who took the Participation Banking course. The findings revealed a noticeable increase in students' awareness of participation finance after taking the course.

References

  • Abdullah, H. R., & Abdul Razak, A. L. H. (2015). Exploratory Research into Islamic Financial Literacy in Brunei Darussalam. International Centre for Education in Islamic Finance. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4815.1765
  • Abdullah, M. A., Wahab, S. N. A. A., Sabar, S., & Abu, F. (2017). Factors Determining Islamic Financial Literacy Among Undergraduates. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 5(2), 67-76. https://doi.org/10.24191/jeeir.v5i2.8805
  • Akhtar, S., & Jahromi, M. (2017). Impact of the Global Financial Crisis on Islamic and Conventional Stocks and Bonds. Accounting & Finance, 57(3), 623-655. https://doi.org/10.1111/acfi.12136
  • Altundere Doğan, M. B. (2020). İslami Finans Okuryazarlığı ve Finansal Tercihlere Etkisi. BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar Dergisi, 14(1), 69-98. https://doi.org/10.46520/bddkdergisi.789957
  • Bildirici Çalık, E. (2021). Katılım Bankası Personelinin İslami Finansal Bilgi Düzeyinin ve Faizsiz Bankacılık İlkelerine Duyarlılığının Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 52, 361-392.
  • Bossman, A. (2021). Information Flow from COVID-19 Pandemic to Islamic and Conventional Equities: An ICEEMDAN-Induced Transfer Entropy Analysis. Complexity, 2021, 1-20.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. California: SAGE.
  • Cude, B. J. (2021). ''Defining Financial Literacy'' in: G. Nicolini & B. J. Cude (Ed.), The Routledge Handbook of Financial Literacy (ss. 5-17). Oxfordshire: Routledge.
  • Daradkah, D., Aldaher, A., & Shinaq, R. (2020). Islamic Financial Literacy: Evidence from Jordan. Journal Transition Studies Review, 27(2), 131-145. https://doi.org/10.14665/1614-4007-27-2-009.
  • Dinç, Y. (2020). Faizsiz Finans Okuryazarlık Araştırma Raporu, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi & Türkiye Katılım Bankaları Birliği.
  • Durmuş, M. E., & Yardımcıoğlu, F. (2018). İlahiyat Öğrencileri Ne Kadar İslami Finans Okuryazarı? Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 167-183.
  • Er, B., Mutlu, M., & Şahi̇n, Y. (2015). Daha Bilgili, Daha Doğru: İslami Finans Okuryazarlığı Üzerine Bir Araştırma. International Congress on Islamic Economics and Finance (ICISEF) 2015 Proceedings Volume II.
  • Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 296-316. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x
  • IFSB. (2022). Islamic Financial Services Industry Stability Report 2022. İslami Finansal Hizmetler Komitesi.
  • Johnson, B., & Chrinstensen, L. (2014). Eğitim Araştırmaları: Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Kaur, M., Vohra, T., & Arora, A. (2015). Financial Literacy Among University Students: A Study Of Guru Nanak Dev University, Amritsar, Punjab. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 11(2), 143-152. https://doi.org/10.1177/2319510X15576178
  • Kevser, M., & Doğan, M. (2021). Islamic Financial Literacy and Its Determinants: A Field Study On Turkey. Journal Transition Studies Review, 28(1), 91-120. https://doi.org/10.14665/1614-4007-28-1-008
  • Neuman, W. L. (2013). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Essex: Pearson Education.
  • Öner, M. H. (2022). Güçlü Yönleriyle Katılım Bankacılığı. Ankara: Özgür Yayınları.
  • Qublan, A. I. M. A., & Yıldız, M. (2022). Determınıng The Level Of Islamıc Fınance Lıteracy: A Research On FEAS And FIS Students. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 500-515.
  • Rahim, S. H. A., Rashid, R. A., & Hamed, A. B. (2016). Islamic Financial Literacy and its Determinants among University Students: An Exploratory Factor Analysis. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(S7), 32-35.
  • Roemanasari, F., Sabela, J., & Rusgianto, S. (2022). Islamic Financial Literacy and Financial Behavior on Investment Intention. Jurnal Ilmu Ekonomi Terapan, 7(2), 239-250. https://doi.org/10.20473/jiet.v7i2.40679
  • Rozikin, A. Z., & Sholekhah, I. (2020). Islamic Financial Literacy, Promotion, And Brand Image Towards Saving Intention İn Sharia Bank. Iqtishadia, 13(1), 95-106. https://doi.org/10.21043/iqtishadia.v13i1.6489
  • Saray, Ö., & Güngör, S. (2022). İslami Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi: Tokat İli Üzerine Bir Alan Araştırması. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute, 54, 309-333. https://doi.org/10.30794/pausbed.1097723
  • Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research Methods For Business: A Skill Building Approach. West Sussex: John Wiley & Sons.
  • Shafiq, A. (2019). A Review of Journals and Publishing houses in The Field of Islamic Economics and Finance. IKAM Reports.
  • Şimşek, A. (Ed.). (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Toraman, C., Ata, H. A., & Buğan, M. F. (2015). İslami Bankacılık Faaliyetlerine Yönelik Müşteri Algısı Üzerine Bir Araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(4), 761-779. https://doi.org/10.21547/jss.256749.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisi (2022), Erişim: 10.04.2023, https: // www.cbfo. gov.tr/ sites/ default/files/2022-10/cumhurbaskanligi-finans-ofisi-katilim-finans-strateji-belgesi.pdf
  • Türkiye Katılım Bankaları Birliği (2023), Erişim: 25.04.2023, https://veripetegi.tkbb.org.tr/
  • Ulu, K. (2019). Türkiye’de İslami Finans Okuryazarlığı. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Yeni, F., Mulyani, S. R., & Susriyanti, S. (2023). Islamic Financial Literacy, Spiritual İntelligence, Public Perception and Behaviour on Public İnterest in Islamic Banking Services. Cogent Economics & Finance, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/23322039.2023.2175470
  • Yuslem, N., Nurhayati, N., & Hasibuan, A. F. H. (2023). Analysis of the Problems of Islamic Financial Literacy for Muslim Scholars. Jurnal Ekonomi & Keuangan Islam, 9(1), 45-61. https://doi.org/10.20885/JEKI.vol9.iss1.art4.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammed Hadin Öner 0000-0001-7746-8865

Publication Date June 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Öner, M. H. (2023). Katılım Bankacılığı Derslerinin İslami Finans Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Aksaray Üniversitesi Örneği. Maruf İktisat İslâm İktisadı Araştırmaları Dergisi, 3(1), 4-17. https://doi.org/10.58686/marufiktisat.1292443