Review
BibTex RIS Cite

Transnational Migrations and Ethnic Media in Multicultural Societies: Theoretical Approaches

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 152 - 178, 28.12.2023
https://doi.org/10.60077/medkul.1323999

Abstract

Globalization has increased transnational migration and created multicultural, ethnic and diasporic communities in countries with high levels of immigration. Migrant groups in multicultural societies establish their own media to preserve and reproduce their ethnic identities and to facilitate communication with their homeland and host society. While the mainstream media often prefers to ignore or misrepresent migrants, migrants aim for accurate representation of their communities through ethnic media and greater visibility in media environments. Media and migration studies explore the intersection between media, migration and multicultural societies, with a focus on ethnic media's accurate and authentic representation of immigrants. Media and migration studies explore the intersection between media, migration and multicultural societies, focusing on the representation of migrants in ethnic media. Communication studies focusing on ethnic media can be approached from three main theoretical perspectives: the media effects approach, the uses and gratifications model and the Cultural Studies paradigm. The aim of this article is to analyse ethnic media in multicultural societies emerging in Western societies as a result of global migrations from three main perspectives, considering discussions in the existing literature. This study discuses acculturation in the context of media effects, mediatisation in the context of the uses and gratifications theory and finally ethnic media in the context of British Cultural Studies.

References

  • Adıgüzel, Y. (2016). Göçmenlerin kültürel entegrasyonu. A. Esen & M. Duman (Ed.) Türkiye'de geçici koruma altındaki Suriyeliler: Tespitler ve öneriler, (ss. 171-196). İstanbul: Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi̇ Vakfı Yayınları.
  • Aksoy, A. (2007). Göçmenlik deneyimine kozmopolit perspektiften bakış. A. Kaya & B. Şahin (Ed.). Kökler ve yollar: Türkiye’de göç süreçleri, (ss. 421-443). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Alver, F. (2020). Etkileşimin ve iletişim pratiklerinin analizinde sembolik etkileşimcilik, kültürel çalışmalar ve medyatikleşme konseptinin sınırlılıkları ve potansiyelleri. S. K. Akgül, & B. P. (Ed.). Digital (İn) Ritmi. İletişim, medya ve kültür alanlarında yeni perspektifler, (ss. 13-43). İstanbul: Hiper Yayınları.
  • Alver, F. (2011). Gazetecilik bilimi ve kuramları, İstanbul: Kalkedon
  • Alver, F. (2009). Kültürel çalışmalarda medya metinlerinin okunması sürecinde izleyicinin konumlandırılması. M. Şeker & N. T. Şeker (Ed.). Terör ve haber söylemi. (ss. 27-60). Konya: Literatürk Yayınevi.
  • Anderson, B. (2020). Hayali cemaatler, milliyetçiliğin kökenleri ve yansımaları, İ. Savaşır (Çev.), İstabul: Metis Yayınları
  • Ataman, B. (2012). Kozmopolitan hayatlar, diasporik kimlikler. İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık.
  • Başel, H. (2006). İç göçün sonuçları ve işgücüne etkileri. Sosyal Politika Konferansları Dergisi, 0(51),287-321.
  • Bekkers, V., Beunders, H., Edwards, A.R., & Moody, R. (2011). New media, micromobilization, and political agenda setting: Crossover effects in political mobilization and media usage. The Information Society. 27, 209- 219.
  • Bernstein, G. (2015). Understanding the business of entertainment. New York: Focal Press.
  • Berry, J. W., Kim, U., Power, S., Young, M., & Bujaki, M. (1989). Acculturation attitudes in plural societies. Applied Psychology: An International Review. 38(2),185-206. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1989.tb01208.x
  • Bourse, M. & Yücel, H. (2017) Kültürel çalışmaları anlamak (Les Cultural Studies), H. Yücel (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bozdağ, Ç. (2014). Policies of media and cultural integration in Germany: From guestworker programs to a more integrative framework. Global Media and Communication, 10(3), 289-301. https://doi.org/10.1177/1742766514552354
  • Branco, I. (2018). Media and the receiving country’s language: The ıntegration of Nepalese immigrants in Portugal. K. H. Karim & A. Al-Rawi. (Ed.). Diaspora and media in Europe: Migration, identity, and ıntegration. (pp.147-164). Ottowa: Palgrave Macmillan.
  • Castles, S. & Miller, M. J. (2008). Göçler çağı, modern dünyada uluslararası göç hareketleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chandler, D. & Munday, R. (2018). Medya ve iletişim sözlüğü. B. Taşdemir. (Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Christiansen, C. C. (2004). News Media Consumption among Immigrants in Europe: The relevance of diaspora. Ethnicities, 4(2), 185-207. https://doi.org/10.1177/1468796804042603
  • Couldry, N. & Hepp, A. (2013). Conceptualizing mediatization: Contexts, traditions, arguments. Communication Theory. 23(3), 191-202.
  • Çoban, B. (2007). Medyanın milliyetçi söylemi: Medya, öteki ve şiddet. Uluslararası Medya ve Siyaset Sempozyumu, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Dağtaş, B. (1999). İngiliz kültürel çalışmalarında ideoloji. Kurgu. (16), 335-357
  • Dayan, D. (1999) Media and Diasporas. J. Gripsrud (Ed.). Television and common knowledge, (pp. 8-33). London: Routledge.
  • DeMeulenaere, E. (2009). Fluid identities: Black students negotiating the transformation of their academic ıdentities and school performances. International Journal of Critical Pedagogy. 2(1),30-48.
  • Deuze, M. (2006) Ethnic media, community media and participatory culture, Journalism. 7(3), 262-280. DOI: 10.1177/1464884906065512 Driessens, O. & Hjarvard, S. (2017). Introduction: Situating dynamics of mediatization. dynamics of mediatization. transforming communications. O. Driessens, G. Bolin, A. Hepp & S. Hjarvard (Ed). Palgrave macmillan, cham. (pp.1-8) https://doi.org/10.1007/978-3-319-62983-4_1
  • Fleras, A (2010). Ethnomedia and Aboriginal media in Canada. Cross borders, form buffers, create connections, build bridges. R. Geißler & H. Pöttker. (Ed.). Media – migration- ıntegration: European and North American perspectives. İn (pp.143- 179). Transcript Verlag. https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783839410325-006/html
  • Geertz, C. (1973), The ınterpretation of cultures. New York: Basic Books.
  • Geißler R. & Pöttker, H. (2006). Integration durch Massenmedien: Medien und Migration im internationalen. Vergleich, Bielefeld: Transcript.
  • Georgiou, M. (2006). Diaspora, identity and the media: Diasporic transnationalism and mediated spatialities. Cresskill, NJ: Hampton Press
  • GİB. (2023). Türkiye ve Göç. https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/Yayinlar/Kitapciklar/ogrenci_bilgi.pdf adresinden 19.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Gillespie, M. (2005). Introduction, M. Gillespie (Ed.). Media Audience in (pp. i-viii ) Berkshire: Open University Press.
  • Golding, P. & Murdock, G. (1997). The political economy of the media. Cheltenham, UK and Brookfield, US: Edward Elgar Publishing.
  • Golding, P. & Murdock, G. (1997). Kültür, iletişim ve ekonomi politik. S. İrvan (Ed.), Medya kültür siyaset. (ss. 49-76). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hall. S. (2005). Cultural identity and diaspora. J. E. Braziel & A. Mannur In Theorizing diaspora: A reader. (pp. 233-247). Malden, Mass: Blackwell.
  • Hall, S. (1998). Kültürel kimlik ve diaspora. İ. Sağlamer. (Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Hasebrink, U. & Popp, J. (2006). Media repertoires as a result of selective media use. A conceptual approach to the analysis of patterns of exposure. Communications. 31(3),369-387.
  • Hepkon, Z. (2006). İletişim bilimleri ve Kültürel Çalışmalar: Bir disiplinin sınırları sorularımızın sınırlarını kapsayabilecek mi?. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9),19-27.
  • Hepkon, Z. (2021). Dijital hikâye anlatıcılığı: Medyatikleşme ve dolayımlama teorileri. E. Tatlı (Ed.). İletişim çalışmalarında hikâye anlatıcılığı. (ss. 193-211). Ankara: Nobel.
  • Hepp, A. (2015). Medyatikleşen kültürler. Ç. Bozdağ & E. Pasos Devrani (Çev.). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Hjarvard, S. (2008). The mediatisation of society: A theory of the media as agents of social and cultural change, Nordicom Review, January,105-134
  • Hjarvard, S. (2011). The mediatisation of religion: Theorising religion, media and social change. Culture and Religion. 12(02), 119-135.
  • Hopkins, L. (2009). Media and migration: A review of the field. The Australian Journal of Communication. 36(2), 35-54
  • Hwang, B. & He, Z. (1999). Media and acculturation among Chinese immigrants in the USA: A uses and gratifications approach. International Communication Gazete. (61),5-22.
  • IOM. (2013). Göç terimleri sözlüğü. Uluslararası Göç Örgütü, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf adresinden 11.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • IOM. (2021). World Migration Report 2022. https://publications.iom.int/books/world-migration-report-2022 adresinden 12.02.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Harold, R. I. (1975). Basic group identity: The idols of the tribe. N. Glazer & D. P. Moynihan. (Ed). Ethnicity: Theory and Experience. (pp. 29-52). Cambridge: Harvard University Press.
  • Jameson, F. (1993). On cultural studies. Social Text, 34, 17-52.
  • Jeffres, L. W. & Hur, K. K. (1980) The forgotten media consumer-The American ethnic. Journalism Quarterly. (57), 10-17
  • Jeffres, L. W. (2000). Ethnicity and ethnic media use: A panel study. Communication Research. 27(4), 496-535.
  • Juergens, G. (2015). Joseph Pulitzer and The New York World. Princeton: Princeton Legacy Library.
  • Karanfil, G. (2011) Medya ve diaspora: Türkiye'de ulusaşırı yayıncılığın dinamikleri, Kültür ve İletişim, 14(1),37-68
  • Karpat, K. H. (2010). Osmanlı'dan günümüze etnik yapılanma ve göçler. (3. Basım). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kaya, A. (2000). Berlin’deki küçük İstanbul: Diyasporada kimliğin oluşumu. İstanbul: Büke Yayınları.
  • Kim, Y. Y. (1991) Communication and adaptation: The case of Asian Pacific refugees in The United States. Journal of Asian Pacific Communication. (1),191-207.
  • Koyuncu, S. (2020). Amerikan Kara filminin Alman yeni nesnelliği ile ilişkisi üzerine. Sekans Sinema Kültürü Dergisi. (14),104-111.
  • Livingstone, S. (2009). On the mediation of everything: ICA presidential address 2008. Journal of Communication. 59(1), 1-18.
  • Lull, J. (2001). Medya, kültür, siyaset. N. Güngör. (Çev.) Ankara: Vadi Yayınları.
  • Luo, L. (2016). Digital ethnic media: Integrating minorities and connecting diversities-digital diaspora, virtual diaspora community. (Master's degree). Lund University, https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8872748&fileOId=8881906
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Matsaganis, M., Matthew, D., Katz, V. & Ball-Roceach, S. (2011). Understanding ethnic media: Producers, consumers and societies. Los Angeles: Sage,
  • Morley, D. & Robins, K. (1995) Spaces of identity: Global media, electronic landscapes and cultural boundaries, New York: Routledge
  • Moon, S. (2003). Media consumption patterns of Korean immigrants In The U.S. a study of Korean immigrants’ media uses and gratifications in Chicago’s Koreatown. (Doctoral dissertation). University of Wisconsin, Madison.
  • Müller, D. (2005). Die Inhalte der Ethnomedien unter dem Gesichtspunkt der Integration, R. Geißler & H. Pöttker (Hrsg) (Ed.), Massenmedien und die Integration ethnischer minderheiten in deutschland problemaufriss, forschungsstand, bibliografie. (pp.323-355). Bielefeld: Transcript Verlag.
  • Nahavandi, A. & Malekzadeh A. R. (1988). Acculturation in mergers and acquisitions. Academy of Management Review. 13(1),79-90.
  • Nakanishi, H., Sirkeci, G. & Cabbarlı, H. (2008). Sorunlu bölgelerde göç. Ankara: Global Strateji Enstitüsü.
  • Öner, S. (2009). AB'nin görsel-işitsel ve medya politikaları ve kimliğe olan etkileri. S. Arslan, V. Aytar, D. Karaosmanoğlu & S. Kırca Schroeder (Ed.). Avrupa'da medya, kültür, kimlik. D. Aslan (Çev.). (ss. 174-188). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Özçetin, B. (2018). Medya ve popülizm bir iş birliğinin anatomisi. Panorama Khas. https://panorama.khas.edu.tr/dosya-medya-ve-populizm-bir-is-birligininanatomisi-548 adresinden 23.04.2021 tarihinde erişildi
  • Papastergiadis, N. (1999). The turbulence of migration: Globalization, deterritorialization and hybridity, Oxford: Polity Press.
  • Reece, D. & Palmgreen, P. (2000). Coming to America: Need for acculturation and media use motives among ındian sojournes in The US. International Journal of Intercultural Relations. (24), 807-824
  • Riggins, S. H. (1992). Ethnic minority media: An international perspective. London: SAGE Publications, Inc.
  • Schulz, W. (2004). Reconstructing mediatization as an analytical concept. European Journal of Communication. 19(1),87-101. DOI: 10.1177/0267323104040696
  • Smith, A. D. (2002). Ulusların etnik kökeni. H. Kendir & S. Bayramoğlu. (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Şen, A. F. (2018) Medyatikleşme üzerine kuramsal bir tartişma, E Kurgu, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26 (1), 55-65
  • Timmermans, M. (2018). Media use by Syrians in Sweden: Media consumption, identity and ıntegration. K. K. Karim & A. Rawi, (Ed.). Diaspora and media in Europe: Migration, identity and integration. (pp.51-70). Ottowa: Palgrave Macmillan.
  • TDK, (t.y). Göç, Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 19.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Van de Vijver, F.J.R., & Phalet, K. (2004). Assessment in multicultural groups: The role of acculturation. Applied Psychology: An International Review. 53(2),215-236. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2004.00169.x
  • Viswanath, K. & Arora, P. (2000). Ethnic media in the United States: An essay on their role in integration, assimilation, and social control. Mass Communication and Society, 3(1), 39-56. https://doi.org/10.1207/s15327825mcs0301_03.
  • Wang, Y. (2006). Internet use among students and ıts ımplication for cross-cultural adaptation. (Doctoral dissertation), Kent State University, Ohio.
  • Weber-Menges, S. (2005). Die Entwicklung ethnischer medienkulturen. Ein vorschlag zur periodisierung, R. Geißler & H. Pöttker (Ed.), Massenmedien und die integration ethnischer Minderheiten in Deutschland, problemaufriss, forschungsstand. (pp. 241-322). Bibliografie, Bielefeld: Transcript Verlag.
  • Yeşil, M.M. (2013). The importance of the role that Turkish ethnic media played in the formation process of Turkish diaspora in America, International Journal of Business and Social Science, 4(9), 234-246
  • Yurdigül, A., Ünal, U. & Güven, A. (2019). Ahıska Türkleri’nin medya kullanım alışkanlıkları ve kültürel etkileşim süreci üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 419-437.
  • Zmud, J. P. (1992). Ethnic identity, language, and mass communication: An empirical ınvestigation of assimilation among United States Hispanics. (Doctoral dissertation). Los Angeles: University of Southern, California.

Ulusaşırı Göçler ve Çok Kültürlü Toplumlarda Etnik Medya: Kuramsal Yaklaşımlar

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 152 - 178, 28.12.2023
https://doi.org/10.60077/medkul.1323999

Abstract

Küreselleşme ulusaşırı göçleri artırmış ve yoğun göç almış ülkelerde, çok kültürlü, etnik ve diasporik topluluklar ortaya çıkarmıştır. Çok kültürlü toplumlardaki göçmen grupları, etnik kimliklerini korumak, yeniden üretmek, anavatanları ve ev sahibi toplum ile iletişim kurmayı kolaylaştırmak amacıyla kendi medyalarını kurmaktadırlar. Ana akım medya genellikle göçmenleri görmezden gelmeyi veya yanlış temsil etmeyi tercih ederken, göçmenler etnik medya aracılığıyla kendi topluluklarının doğru temsil edilebilmesini ve medya ortamlarında daha fazla görünürlük kazanmalarını hedeflemektedir. Medya ve göç çalışmaları; etnik medyanın göçmenlerin temsil edilmeleri konusuna odaklanarak, medya, göç ve çok kültürlü toplumlar arasındaki kesişimi araştırmaktadır. Etnik medyayı merkeze alan iletişim çalışmaları ise, Medya Etkileri Yaklaşımı, Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı ve Kültürel Çalışmalar paradigması olmak üzere üç temel teorik perspektif ile ele alınabilmektedir. Bu makalenin amacı, mevcut literatürdeki tartışmalar üzerinden küresel göçler sonucunda Batı toplumlarında ortaya çıkan çok kültürlü toplumlardaki etnik medyayı üç temel perspektifle analiz etmektir. Bu çalışmada, Medya Etkileri bağlamında kültürleşme, Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı kapsamında medyatikleşme ve son olarak İngiliz Kültürel Çalışmaları bağlamında etnik medya ele alınacaktır.

References

  • Adıgüzel, Y. (2016). Göçmenlerin kültürel entegrasyonu. A. Esen & M. Duman (Ed.) Türkiye'de geçici koruma altındaki Suriyeliler: Tespitler ve öneriler, (ss. 171-196). İstanbul: Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi̇ Vakfı Yayınları.
  • Aksoy, A. (2007). Göçmenlik deneyimine kozmopolit perspektiften bakış. A. Kaya & B. Şahin (Ed.). Kökler ve yollar: Türkiye’de göç süreçleri, (ss. 421-443). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Alver, F. (2020). Etkileşimin ve iletişim pratiklerinin analizinde sembolik etkileşimcilik, kültürel çalışmalar ve medyatikleşme konseptinin sınırlılıkları ve potansiyelleri. S. K. Akgül, & B. P. (Ed.). Digital (İn) Ritmi. İletişim, medya ve kültür alanlarında yeni perspektifler, (ss. 13-43). İstanbul: Hiper Yayınları.
  • Alver, F. (2011). Gazetecilik bilimi ve kuramları, İstanbul: Kalkedon
  • Alver, F. (2009). Kültürel çalışmalarda medya metinlerinin okunması sürecinde izleyicinin konumlandırılması. M. Şeker & N. T. Şeker (Ed.). Terör ve haber söylemi. (ss. 27-60). Konya: Literatürk Yayınevi.
  • Anderson, B. (2020). Hayali cemaatler, milliyetçiliğin kökenleri ve yansımaları, İ. Savaşır (Çev.), İstabul: Metis Yayınları
  • Ataman, B. (2012). Kozmopolitan hayatlar, diasporik kimlikler. İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık.
  • Başel, H. (2006). İç göçün sonuçları ve işgücüne etkileri. Sosyal Politika Konferansları Dergisi, 0(51),287-321.
  • Bekkers, V., Beunders, H., Edwards, A.R., & Moody, R. (2011). New media, micromobilization, and political agenda setting: Crossover effects in political mobilization and media usage. The Information Society. 27, 209- 219.
  • Bernstein, G. (2015). Understanding the business of entertainment. New York: Focal Press.
  • Berry, J. W., Kim, U., Power, S., Young, M., & Bujaki, M. (1989). Acculturation attitudes in plural societies. Applied Psychology: An International Review. 38(2),185-206. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1989.tb01208.x
  • Bourse, M. & Yücel, H. (2017) Kültürel çalışmaları anlamak (Les Cultural Studies), H. Yücel (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bozdağ, Ç. (2014). Policies of media and cultural integration in Germany: From guestworker programs to a more integrative framework. Global Media and Communication, 10(3), 289-301. https://doi.org/10.1177/1742766514552354
  • Branco, I. (2018). Media and the receiving country’s language: The ıntegration of Nepalese immigrants in Portugal. K. H. Karim & A. Al-Rawi. (Ed.). Diaspora and media in Europe: Migration, identity, and ıntegration. (pp.147-164). Ottowa: Palgrave Macmillan.
  • Castles, S. & Miller, M. J. (2008). Göçler çağı, modern dünyada uluslararası göç hareketleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chandler, D. & Munday, R. (2018). Medya ve iletişim sözlüğü. B. Taşdemir. (Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Christiansen, C. C. (2004). News Media Consumption among Immigrants in Europe: The relevance of diaspora. Ethnicities, 4(2), 185-207. https://doi.org/10.1177/1468796804042603
  • Couldry, N. & Hepp, A. (2013). Conceptualizing mediatization: Contexts, traditions, arguments. Communication Theory. 23(3), 191-202.
  • Çoban, B. (2007). Medyanın milliyetçi söylemi: Medya, öteki ve şiddet. Uluslararası Medya ve Siyaset Sempozyumu, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Dağtaş, B. (1999). İngiliz kültürel çalışmalarında ideoloji. Kurgu. (16), 335-357
  • Dayan, D. (1999) Media and Diasporas. J. Gripsrud (Ed.). Television and common knowledge, (pp. 8-33). London: Routledge.
  • DeMeulenaere, E. (2009). Fluid identities: Black students negotiating the transformation of their academic ıdentities and school performances. International Journal of Critical Pedagogy. 2(1),30-48.
  • Deuze, M. (2006) Ethnic media, community media and participatory culture, Journalism. 7(3), 262-280. DOI: 10.1177/1464884906065512 Driessens, O. & Hjarvard, S. (2017). Introduction: Situating dynamics of mediatization. dynamics of mediatization. transforming communications. O. Driessens, G. Bolin, A. Hepp & S. Hjarvard (Ed). Palgrave macmillan, cham. (pp.1-8) https://doi.org/10.1007/978-3-319-62983-4_1
  • Fleras, A (2010). Ethnomedia and Aboriginal media in Canada. Cross borders, form buffers, create connections, build bridges. R. Geißler & H. Pöttker. (Ed.). Media – migration- ıntegration: European and North American perspectives. İn (pp.143- 179). Transcript Verlag. https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783839410325-006/html
  • Geertz, C. (1973), The ınterpretation of cultures. New York: Basic Books.
  • Geißler R. & Pöttker, H. (2006). Integration durch Massenmedien: Medien und Migration im internationalen. Vergleich, Bielefeld: Transcript.
  • Georgiou, M. (2006). Diaspora, identity and the media: Diasporic transnationalism and mediated spatialities. Cresskill, NJ: Hampton Press
  • GİB. (2023). Türkiye ve Göç. https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/Yayinlar/Kitapciklar/ogrenci_bilgi.pdf adresinden 19.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Gillespie, M. (2005). Introduction, M. Gillespie (Ed.). Media Audience in (pp. i-viii ) Berkshire: Open University Press.
  • Golding, P. & Murdock, G. (1997). The political economy of the media. Cheltenham, UK and Brookfield, US: Edward Elgar Publishing.
  • Golding, P. & Murdock, G. (1997). Kültür, iletişim ve ekonomi politik. S. İrvan (Ed.), Medya kültür siyaset. (ss. 49-76). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hall. S. (2005). Cultural identity and diaspora. J. E. Braziel & A. Mannur In Theorizing diaspora: A reader. (pp. 233-247). Malden, Mass: Blackwell.
  • Hall, S. (1998). Kültürel kimlik ve diaspora. İ. Sağlamer. (Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Hasebrink, U. & Popp, J. (2006). Media repertoires as a result of selective media use. A conceptual approach to the analysis of patterns of exposure. Communications. 31(3),369-387.
  • Hepkon, Z. (2006). İletişim bilimleri ve Kültürel Çalışmalar: Bir disiplinin sınırları sorularımızın sınırlarını kapsayabilecek mi?. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9),19-27.
  • Hepkon, Z. (2021). Dijital hikâye anlatıcılığı: Medyatikleşme ve dolayımlama teorileri. E. Tatlı (Ed.). İletişim çalışmalarında hikâye anlatıcılığı. (ss. 193-211). Ankara: Nobel.
  • Hepp, A. (2015). Medyatikleşen kültürler. Ç. Bozdağ & E. Pasos Devrani (Çev.). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Hjarvard, S. (2008). The mediatisation of society: A theory of the media as agents of social and cultural change, Nordicom Review, January,105-134
  • Hjarvard, S. (2011). The mediatisation of religion: Theorising religion, media and social change. Culture and Religion. 12(02), 119-135.
  • Hopkins, L. (2009). Media and migration: A review of the field. The Australian Journal of Communication. 36(2), 35-54
  • Hwang, B. & He, Z. (1999). Media and acculturation among Chinese immigrants in the USA: A uses and gratifications approach. International Communication Gazete. (61),5-22.
  • IOM. (2013). Göç terimleri sözlüğü. Uluslararası Göç Örgütü, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf adresinden 11.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • IOM. (2021). World Migration Report 2022. https://publications.iom.int/books/world-migration-report-2022 adresinden 12.02.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Harold, R. I. (1975). Basic group identity: The idols of the tribe. N. Glazer & D. P. Moynihan. (Ed). Ethnicity: Theory and Experience. (pp. 29-52). Cambridge: Harvard University Press.
  • Jameson, F. (1993). On cultural studies. Social Text, 34, 17-52.
  • Jeffres, L. W. & Hur, K. K. (1980) The forgotten media consumer-The American ethnic. Journalism Quarterly. (57), 10-17
  • Jeffres, L. W. (2000). Ethnicity and ethnic media use: A panel study. Communication Research. 27(4), 496-535.
  • Juergens, G. (2015). Joseph Pulitzer and The New York World. Princeton: Princeton Legacy Library.
  • Karanfil, G. (2011) Medya ve diaspora: Türkiye'de ulusaşırı yayıncılığın dinamikleri, Kültür ve İletişim, 14(1),37-68
  • Karpat, K. H. (2010). Osmanlı'dan günümüze etnik yapılanma ve göçler. (3. Basım). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kaya, A. (2000). Berlin’deki küçük İstanbul: Diyasporada kimliğin oluşumu. İstanbul: Büke Yayınları.
  • Kim, Y. Y. (1991) Communication and adaptation: The case of Asian Pacific refugees in The United States. Journal of Asian Pacific Communication. (1),191-207.
  • Koyuncu, S. (2020). Amerikan Kara filminin Alman yeni nesnelliği ile ilişkisi üzerine. Sekans Sinema Kültürü Dergisi. (14),104-111.
  • Livingstone, S. (2009). On the mediation of everything: ICA presidential address 2008. Journal of Communication. 59(1), 1-18.
  • Lull, J. (2001). Medya, kültür, siyaset. N. Güngör. (Çev.) Ankara: Vadi Yayınları.
  • Luo, L. (2016). Digital ethnic media: Integrating minorities and connecting diversities-digital diaspora, virtual diaspora community. (Master's degree). Lund University, https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8872748&fileOId=8881906
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Matsaganis, M., Matthew, D., Katz, V. & Ball-Roceach, S. (2011). Understanding ethnic media: Producers, consumers and societies. Los Angeles: Sage,
  • Morley, D. & Robins, K. (1995) Spaces of identity: Global media, electronic landscapes and cultural boundaries, New York: Routledge
  • Moon, S. (2003). Media consumption patterns of Korean immigrants In The U.S. a study of Korean immigrants’ media uses and gratifications in Chicago’s Koreatown. (Doctoral dissertation). University of Wisconsin, Madison.
  • Müller, D. (2005). Die Inhalte der Ethnomedien unter dem Gesichtspunkt der Integration, R. Geißler & H. Pöttker (Hrsg) (Ed.), Massenmedien und die Integration ethnischer minderheiten in deutschland problemaufriss, forschungsstand, bibliografie. (pp.323-355). Bielefeld: Transcript Verlag.
  • Nahavandi, A. & Malekzadeh A. R. (1988). Acculturation in mergers and acquisitions. Academy of Management Review. 13(1),79-90.
  • Nakanishi, H., Sirkeci, G. & Cabbarlı, H. (2008). Sorunlu bölgelerde göç. Ankara: Global Strateji Enstitüsü.
  • Öner, S. (2009). AB'nin görsel-işitsel ve medya politikaları ve kimliğe olan etkileri. S. Arslan, V. Aytar, D. Karaosmanoğlu & S. Kırca Schroeder (Ed.). Avrupa'da medya, kültür, kimlik. D. Aslan (Çev.). (ss. 174-188). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Özçetin, B. (2018). Medya ve popülizm bir iş birliğinin anatomisi. Panorama Khas. https://panorama.khas.edu.tr/dosya-medya-ve-populizm-bir-is-birligininanatomisi-548 adresinden 23.04.2021 tarihinde erişildi
  • Papastergiadis, N. (1999). The turbulence of migration: Globalization, deterritorialization and hybridity, Oxford: Polity Press.
  • Reece, D. & Palmgreen, P. (2000). Coming to America: Need for acculturation and media use motives among ındian sojournes in The US. International Journal of Intercultural Relations. (24), 807-824
  • Riggins, S. H. (1992). Ethnic minority media: An international perspective. London: SAGE Publications, Inc.
  • Schulz, W. (2004). Reconstructing mediatization as an analytical concept. European Journal of Communication. 19(1),87-101. DOI: 10.1177/0267323104040696
  • Smith, A. D. (2002). Ulusların etnik kökeni. H. Kendir & S. Bayramoğlu. (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Şen, A. F. (2018) Medyatikleşme üzerine kuramsal bir tartişma, E Kurgu, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26 (1), 55-65
  • Timmermans, M. (2018). Media use by Syrians in Sweden: Media consumption, identity and ıntegration. K. K. Karim & A. Rawi, (Ed.). Diaspora and media in Europe: Migration, identity and integration. (pp.51-70). Ottowa: Palgrave Macmillan.
  • TDK, (t.y). Göç, Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 19.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Van de Vijver, F.J.R., & Phalet, K. (2004). Assessment in multicultural groups: The role of acculturation. Applied Psychology: An International Review. 53(2),215-236. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2004.00169.x
  • Viswanath, K. & Arora, P. (2000). Ethnic media in the United States: An essay on their role in integration, assimilation, and social control. Mass Communication and Society, 3(1), 39-56. https://doi.org/10.1207/s15327825mcs0301_03.
  • Wang, Y. (2006). Internet use among students and ıts ımplication for cross-cultural adaptation. (Doctoral dissertation), Kent State University, Ohio.
  • Weber-Menges, S. (2005). Die Entwicklung ethnischer medienkulturen. Ein vorschlag zur periodisierung, R. Geißler & H. Pöttker (Ed.), Massenmedien und die integration ethnischer Minderheiten in Deutschland, problemaufriss, forschungsstand. (pp. 241-322). Bibliografie, Bielefeld: Transcript Verlag.
  • Yeşil, M.M. (2013). The importance of the role that Turkish ethnic media played in the formation process of Turkish diaspora in America, International Journal of Business and Social Science, 4(9), 234-246
  • Yurdigül, A., Ünal, U. & Güven, A. (2019). Ahıska Türkleri’nin medya kullanım alışkanlıkları ve kültürel etkileşim süreci üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 419-437.
  • Zmud, J. P. (1992). Ethnic identity, language, and mass communication: An empirical ınvestigation of assimilation among United States Hispanics. (Doctoral dissertation). Los Angeles: University of Southern, California.
There are 80 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Communication and Media Studies (Other), Migrant Cultural Studies
Journal Section Reviews
Authors

Oya Hacer Adıgüzel 0000-0002-7946-1285

Early Pub Date December 26, 2023
Publication Date December 28, 2023
Submission Date July 7, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Adıgüzel, O. H. (2023). Ulusaşırı Göçler ve Çok Kültürlü Toplumlarda Etnik Medya: Kuramsal Yaklaşımlar. Medya Ve Kültür, 3(2), 152-178. https://doi.org/10.60077/medkul.1323999