BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 11 Issue: 2, 0 - , 27.08.2015
https://doi.org/10.17860/efd.57406

Abstract

The aim of this study was to determine the levels of organizational values based on the perceptions of teachers working in primary and secondary schools. Organizational values have been drawn attention as an issue in organizational and managerial processes in recent years. The sample of the study consists of teachers working in public primary and secondary schools located in Erzincan. In order to determine the level of organizational values, "Organizational Values Scale" developed by Yılmaz (2007) was used. The data was analyzed by arithmetic average, standard deviation, frequency and percentage as descriptive statistics, and t-test, one-way ANOVA. The results indicated that the perceptions of teachers toward organizational values in their schools were high (X= 3,88). However, male teachers perceived higher levels of organizational values than female teacher regarding gender variable and also primary school teachers found to perceive higher levels of organizational values than secondary school teachers in terms of the grade levels of primary education

References

  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık

Öğretmen Algılarına Göre İlköğretim Kurumlarındaki Örgütsel Değerler

Year 2015, Volume: 11 Issue: 2, 0 - , 27.08.2015
https://doi.org/10.17860/efd.57406

Abstract

Bu araştırmanın amacı, örgütsel ve yönetsel süreçlerde son yılların dikkat çeken konularından olan örgütsel değerlerin öğretmen algılarına göre ilköğretim kurumlarında incelenmesidir. Tarama modelindeki bu araştırmanın çalışma evrenini Erzincan il merkezinde ilköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örgütsel değerlerin düzeyini belirlemek amacıyla Yılmaz (2007) tarafından geliştirilen “Örgütsel Değerler Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin uygulanmasıyla elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde işlemleri; t testi, tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda okullardaki örgütsel değerlere ilişkin öğretmen algılarının yüksek düzeyde görülmüştür (=3,88). Cinsiyet değişkeni açısından erkek öğretmenlerin, ilköğretimin kademeleri (ilkokul-ortaokul) açısından ilkokul öğretmenlerinin algılarında daha yüksek oran gözlenmiştir.

References

  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Fidan

Publication Date August 27, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Fidan, M. (2015). Öğretmen Algılarına Göre İlköğretim Kurumlarındaki Örgütsel Değerler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2). https://doi.org/10.17860/efd.57406

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.