Research Article
BibTex RIS Cite

Covid 19 Pandemi Yeni Normalleşme Sürecinde İzole Yaşam ve Ev Hanımlarının Sosyal Medya Bağımlılığı: Popüler Kültür Üzerinden Bir Analiz

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 1 - 16, 31.12.2022

Abstract

Popüler kültür sosyal sistemin pratiklerini, emtialarını ve inançlarını birleştiren bir olgudur. Altın kurala uyarak yaratılan ihtiyaçlar sayesinde insanlar devamlı haz peşinde koşmaktadır. Sosyal medya sayesinde anlık mutluluk yaşayan birey aslında kalabalıklar içindeki yalnızlıkları gidermeye çalışmaktadır. Bu araştırma ev hanımlarının Covid-19 pandemi döneminde izole yaşamda sosyal medyaya bağlılıklarını popüler kültür perspektifi üzerinden ölçmeyi hedeflemektedir. Bu araştırmanın örneklemi İstanbul ili Kadıköy ilçesi Caddebostan mahallesinde yaşayan 25-70 yaş arası evli, dul veya boşanmış çocuklu meslek sahibi olsun olmasın 50 ev hanımı veya emekli kadından oluşmaktadır. Evrene ulaşmada Caddebostan Muhtarlığından yardım alınmıştır. Etik kurul onay raporu akabinde resmi yazı ile izin alınmıştır. Evrenin davranışlarını ve düşüncelerini incelemeye yönelik ilişkisel tarama modelinde kota örnekleri ile araştırma yapılmıştır. Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Etik Kurulu raporundan sonra altı ay süreli devam etmiştir. Araştırma, kişisel bilgi formu ve sosyal medya bağımlılık yetişkin ölçeğinden oluşmaktadır. Uluslararası güvenirliğe sahip bulunan ölçek için güvenirlilik testi uygulamış ve ölçeği yetişkinler için 20 soruluk anket haline getirmiş olan Ahi Evran Üniversitesinde görevli Doç. Dr. Cengiz Şahin ve Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Yağcı’dan izin alınmıştır. Bulgular ve tartışma bölümü sahadan elde edilen veriler sonucunda anket formunda yer alan sorular yüzde ve frekansları hesaplanarak tablolar halinde özetlenmiştir. Araştırma deseni nicel araştırma üzerine yapılanmıştır. Verilerin analizi SPSS 22.0 paket programında yapılmıştır.

References

  • Batı, U. (2011). Dijital Oyunlar "Kendi Dünyanda Yaşa. Bizimkinde Oyna.". İstanbul: Derin Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu (orijinal bası tarihi 1977 b.). (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bektaş, A. (1996). Kamuoyu İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Ekmel, G. (2013). Medya ve Popüler Kültür: Televizyon ve Toplum. İstanbul: Metemorfoz Yayıncılık.
  • Erarslan, R. (2013). Sosyal Medya Her An ve Her Yerde Görünür Olmak. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3(4), 29-37.
  • Eric, M. (2011). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (H. Yücel, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Fejes, F. (2005). Eleştirel Kitle İletişim Araştırması ve Medya Etkileri: Yok OLan İzleyici Sorunu Medya, İktidar, İdeoloji. (M. Küçük, Dü., & M. Küçük, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Güngör, N. (1999). Popüler Kültür ve İktidar: Popüler Kültür Üzerine Kuramsal İncelemeler. Ankara: Vadi yayınları.
  • Kızılarslan, A. (2012). Sosyal Medyanın Toplum Üzerindeki Etkilerine Eleştirel Bir Yaklaşım. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Gaztecilik Anabilim Dalı.
  • Luhan, M. (2001). Global Köy. İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • Marolf, G. (2007). Advergamingand In-Game Advertising: an approach to the next geerationof advertising. . Almanya: VDM verlag Dr. Müler.
  • Rowe, D. (1996). Popüler Kültürler. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şahin, C. v. (2017). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği- Yetişkin Formu: geçerlilik ve Güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 523-553.
  • Ünsal, O. (2014). Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, XIX. yüzyıldan Günümüze Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: İnkilap Yayınları.
  • Vural, Z. B., & Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 3348-3382. www.stoweboyd.com. adresinden alındı.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 1 - 16, 31.12.2022

Abstract

References

  • Batı, U. (2011). Dijital Oyunlar "Kendi Dünyanda Yaşa. Bizimkinde Oyna.". İstanbul: Derin Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu (orijinal bası tarihi 1977 b.). (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bektaş, A. (1996). Kamuoyu İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Ekmel, G. (2013). Medya ve Popüler Kültür: Televizyon ve Toplum. İstanbul: Metemorfoz Yayıncılık.
  • Erarslan, R. (2013). Sosyal Medya Her An ve Her Yerde Görünür Olmak. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3(4), 29-37.
  • Eric, M. (2011). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (H. Yücel, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Fejes, F. (2005). Eleştirel Kitle İletişim Araştırması ve Medya Etkileri: Yok OLan İzleyici Sorunu Medya, İktidar, İdeoloji. (M. Küçük, Dü., & M. Küçük, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Güngör, N. (1999). Popüler Kültür ve İktidar: Popüler Kültür Üzerine Kuramsal İncelemeler. Ankara: Vadi yayınları.
  • Kızılarslan, A. (2012). Sosyal Medyanın Toplum Üzerindeki Etkilerine Eleştirel Bir Yaklaşım. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Gaztecilik Anabilim Dalı.
  • Luhan, M. (2001). Global Köy. İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • Marolf, G. (2007). Advergamingand In-Game Advertising: an approach to the next geerationof advertising. . Almanya: VDM verlag Dr. Müler.
  • Rowe, D. (1996). Popüler Kültürler. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şahin, C. v. (2017). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği- Yetişkin Formu: geçerlilik ve Güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 523-553.
  • Ünsal, O. (2014). Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, XIX. yüzyıldan Günümüze Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: İnkilap Yayınları.
  • Vural, Z. B., & Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 3348-3382. www.stoweboyd.com. adresinden alındı.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Article
Authors

Ayşe Müge Yazgan 0000-0002-5909-5791

Publication Date December 31, 2022
Submission Date September 9, 2022
Acceptance Date September 22, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Yazgan, A. M. (2022). Covid 19 Pandemi Yeni Normalleşme Sürecinde İzole Yaşam ve Ev Hanımlarının Sosyal Medya Bağımlılığı: Popüler Kültür Üzerinden Bir Analiz. Marmara Üniversitesi Kadın Ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-16.