Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Covid-19 Special Issue, 38 - 49, 11.11.2020

Abstract

References

  • [1] Sindiani, A.M., Obeidat, N., Alshdaifat, E., Elsalem, L., Alwani, M.M., Rawashdeh, H., Fares, A.S., Alalawne, T. and Tawalbeh, L.I. (2020). Distance education during the COVID-19 outbreak: a cross-sectional study Among Medical Students in North of Jordan. Annals of Medicine and Surgery, 59, 186-194.
  • [2] Qazi, J., Nseer, K., Qazi, A., Al Salman, H., Naseem, U., Yang, S., Hardaker, G. and Gumaei, A. (In Press). Evolution to online education around the globe during a SARS-Cov-2 Coronavirus (COVID-19) pandemic: do develop and underdeveloped cope alike? Children and Youth Services Review. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105582
  • [3] Kurnaz, E. and Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288.
  • [4] Lee, S.J., Ward, K.P., Chang, O.D. and Downing, K.M. (In Press). Parenting Activities and the Transition to Home-based Education During the COVID-19 Pandemic. Children and Youth Services Review. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105585
  • [5] Chang, T.Y., Hong, G., Paganelli, C., Phantumvanit, P., Chang, W.J., Shieh, Y.S. and Hsu, M.L. (In Press). Innovation of Dental Education During COVID-19 Pandemic. Journal of Dental Sciences. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jds.2020.07.011
  • [6] Kahraman, M.E. (2020). COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • [7] Koloğlu, T. F., Kantar, M. and Doğan, M. (2016). Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitimde Hazırbulunuşluklarının Önemi. AUAd, 2(1), 52-70.
  • [8] Ifijeh, G. and Yusuf, F. (2020). COVID – 19 Pandemic and the Future of Nigeria's University System: The Quest for Libraries' Relevance. The Journal of Academic Librarianship, 46, 1-8.
  • [9] Wijesooriya, N.R., Mishra, V., Brand, P.L.P. and Rubin, B.K. (2020). COVID-19 and Telehealth, Education, and Research Adaptations. Paediatric Respiratory Reviews, 35, 38-42.
  • [10] Rajhans, V., Memon, U., Patil, V. and Goyal, A. (2020). Impact of COVID-19 on Academic Activities and Way Forward in Indian Optometry. Journal of Optometry, 13, 216-226.
  • [11] Mishra, L., Gupta, T. and Shree, A. (In Press). Online Teaching-Learning in Higher Education during Lockdown Period of COVID-19 Pandemic. International Journal of Educational Research Open. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
  • [12] Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (18th edition) Ankara: Nobel Yayınevi.
  • [13] Basturk, S. & Tastepe, M. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (Chapter 5) Ankara: VizeYayıncılık.
  • [14] McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (Second edition). United States: Cambridge University Press.
  • [15] Shapiro, S. S., and Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (Complete samples). Biometrika, 52(3/4), 591-611.
  • [16] Keskin, M., and Özer-Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 59-67.
  • [17] Bakioğlu, B., and Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • [18] Gürer, M.D., Tekinarslan, E. and Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 47-78.
  • [19] Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(1), 24-40.
  • [20] Cabı, E., and Erhan, G.K. (2016). Uzaktan eğitim ile istatistik öğretimine yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 104-111.
  • [21] Tekin, O. (2020). Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 20-35.
  • [22] Kılıç, E., Baran, B., Bakar, A., Çağıltay, K., Konukseven, E.İ., Yalabik, N. and Toroslu, İ.H. (2006). Üniversite öğretim üyelerinin internet üzerinden eğitim konusundaki görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 159-165.
  • [23] Çelen, F.K., Çelik, A.. and Seferoğlu, S.S. (2013). Analysis of teachers’ approaches to distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 388-392.
  • [24] Kaya, M., Çitil-Aksoy, C., Özbek, R. and Pepeler, E. (2017). Lisansüstü eğitim programlarinda ‘uzaktan eğitim uygulamasina’ yönelik ‘eğitim bilimleri bölümü’ akademisyenlerinin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64), 1616-1627.
  • [25] Öztaş, S. and Kılıç, B. (2017). Atatürk ilkeleri ve inkilâp tarihi dersi'nin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin üniversite öğrencilerinin görüşleri açisindan değerlendirilmesi (Kırklareli Üniversitesi örneği). Turkish History Education Journal, 6(2), 268-293.
  • [26] Buluk, B. and Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (COVID-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafindan değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • [27] Kırali, F.N. and Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algisina ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 30, 55-83.
  • [28] Sintema, E.J. (2020). Effect of COVID-19 on the Performance of Grade 12 Students: Implications for STEM Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
  • [29] Zan, N. and Zan, B.U. (2020). Koronavirüsile Acil Durumda Eğitim: Türkiye’nin Farklı Bölgelerinden Uzaktan Eğitim Sistemine Dahil Olan Edebiyat Fakültesi Öğrencilerine Genel Bakış. Electronic Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
  • [30] Tuncer, M. and Tanaş, R. (2011). Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim Programlarına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat ve Tunceli Üniversiteleri Örneği). İlköğretim Online, 10(2), 776-784.
  • [31] Demirli, C. & Aksogan, M. (2012). The effect of blended learning on the persistence of academic performance for computer education. The Journal of Instructional Technologies &Teacher Education, 1(1): 111-122.

A Research on Academician Opinions on Distance Education in the COVID-19 Process

Year 2020, Covid-19 Special Issue, 38 - 49, 11.11.2020

Abstract

With the Covid-19 pandemic process, educational activities all over the world faced a great challenge. This epidemic, which has a very high risk of transmission, prevented students from taking lessons in the classroom, created social distances and made distance education compulsory. While distance education offers a solution to prevent interruption of educational activities during the pandemic process, on the other hand, it requires teachers and students to adapt to new learning roles through information technologies in order to be successful. However, the adequacy or success of the distance education process is also discussed. The views of the educator (academician) using distance education on this subject are very important. This research is important in terms of reflecting the views of academics. Within the scope of the research, the views of academicians at a state university in the Eastern Anatolia Region on distance education were examined. An online questionnaire was sent to all academicians at this university and evaluations were made over 93 academics who returned to the questionnaires. As a result of the data obtained, it was seen that the academicians had both positive and negative opinions about distance education. In particular, female academics' opinions on distance education are more positive. However, factors such as age, experience, and title did not have an effect on views on distance education. Again, most of the academicians do not find distance education alone sufficient, but think that it will be much more effective when reinforced with formal education.

References

  • [1] Sindiani, A.M., Obeidat, N., Alshdaifat, E., Elsalem, L., Alwani, M.M., Rawashdeh, H., Fares, A.S., Alalawne, T. and Tawalbeh, L.I. (2020). Distance education during the COVID-19 outbreak: a cross-sectional study Among Medical Students in North of Jordan. Annals of Medicine and Surgery, 59, 186-194.
  • [2] Qazi, J., Nseer, K., Qazi, A., Al Salman, H., Naseem, U., Yang, S., Hardaker, G. and Gumaei, A. (In Press). Evolution to online education around the globe during a SARS-Cov-2 Coronavirus (COVID-19) pandemic: do develop and underdeveloped cope alike? Children and Youth Services Review. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105582
  • [3] Kurnaz, E. and Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288.
  • [4] Lee, S.J., Ward, K.P., Chang, O.D. and Downing, K.M. (In Press). Parenting Activities and the Transition to Home-based Education During the COVID-19 Pandemic. Children and Youth Services Review. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105585
  • [5] Chang, T.Y., Hong, G., Paganelli, C., Phantumvanit, P., Chang, W.J., Shieh, Y.S. and Hsu, M.L. (In Press). Innovation of Dental Education During COVID-19 Pandemic. Journal of Dental Sciences. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jds.2020.07.011
  • [6] Kahraman, M.E. (2020). COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • [7] Koloğlu, T. F., Kantar, M. and Doğan, M. (2016). Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitimde Hazırbulunuşluklarının Önemi. AUAd, 2(1), 52-70.
  • [8] Ifijeh, G. and Yusuf, F. (2020). COVID – 19 Pandemic and the Future of Nigeria's University System: The Quest for Libraries' Relevance. The Journal of Academic Librarianship, 46, 1-8.
  • [9] Wijesooriya, N.R., Mishra, V., Brand, P.L.P. and Rubin, B.K. (2020). COVID-19 and Telehealth, Education, and Research Adaptations. Paediatric Respiratory Reviews, 35, 38-42.
  • [10] Rajhans, V., Memon, U., Patil, V. and Goyal, A. (2020). Impact of COVID-19 on Academic Activities and Way Forward in Indian Optometry. Journal of Optometry, 13, 216-226.
  • [11] Mishra, L., Gupta, T. and Shree, A. (In Press). Online Teaching-Learning in Higher Education during Lockdown Period of COVID-19 Pandemic. International Journal of Educational Research Open. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
  • [12] Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (18th edition) Ankara: Nobel Yayınevi.
  • [13] Basturk, S. & Tastepe, M. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (Chapter 5) Ankara: VizeYayıncılık.
  • [14] McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (Second edition). United States: Cambridge University Press.
  • [15] Shapiro, S. S., and Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (Complete samples). Biometrika, 52(3/4), 591-611.
  • [16] Keskin, M., and Özer-Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 59-67.
  • [17] Bakioğlu, B., and Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • [18] Gürer, M.D., Tekinarslan, E. and Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 47-78.
  • [19] Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(1), 24-40.
  • [20] Cabı, E., and Erhan, G.K. (2016). Uzaktan eğitim ile istatistik öğretimine yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 104-111.
  • [21] Tekin, O. (2020). Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 20-35.
  • [22] Kılıç, E., Baran, B., Bakar, A., Çağıltay, K., Konukseven, E.İ., Yalabik, N. and Toroslu, İ.H. (2006). Üniversite öğretim üyelerinin internet üzerinden eğitim konusundaki görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 159-165.
  • [23] Çelen, F.K., Çelik, A.. and Seferoğlu, S.S. (2013). Analysis of teachers’ approaches to distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 388-392.
  • [24] Kaya, M., Çitil-Aksoy, C., Özbek, R. and Pepeler, E. (2017). Lisansüstü eğitim programlarinda ‘uzaktan eğitim uygulamasina’ yönelik ‘eğitim bilimleri bölümü’ akademisyenlerinin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64), 1616-1627.
  • [25] Öztaş, S. and Kılıç, B. (2017). Atatürk ilkeleri ve inkilâp tarihi dersi'nin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin üniversite öğrencilerinin görüşleri açisindan değerlendirilmesi (Kırklareli Üniversitesi örneği). Turkish History Education Journal, 6(2), 268-293.
  • [26] Buluk, B. and Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (COVID-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafindan değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • [27] Kırali, F.N. and Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algisina ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 30, 55-83.
  • [28] Sintema, E.J. (2020). Effect of COVID-19 on the Performance of Grade 12 Students: Implications for STEM Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
  • [29] Zan, N. and Zan, B.U. (2020). Koronavirüsile Acil Durumda Eğitim: Türkiye’nin Farklı Bölgelerinden Uzaktan Eğitim Sistemine Dahil Olan Edebiyat Fakültesi Öğrencilerine Genel Bakış. Electronic Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
  • [30] Tuncer, M. and Tanaş, R. (2011). Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim Programlarına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat ve Tunceli Üniversiteleri Örneği). İlköğretim Online, 10(2), 776-784.
  • [31] Demirli, C. & Aksogan, M. (2012). The effect of blended learning on the persistence of academic performance for computer education. The Journal of Instructional Technologies &Teacher Education, 1(1): 111-122.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Aksoğan 0000-0002-6826-3902

Meral Çalış Duman 0000-0002-8283-5188

Publication Date November 11, 2020
Submission Date October 24, 2020
Acceptance Date November 5, 2020
Published in Issue Year 2020 Covid-19 Special Issue

Cite

APA Aksoğan, M., & Çalış Duman, M. (2020). A Research on Academician Opinions on Distance Education in the COVID-19 Process. NATURENGS38-49.