Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 20 Issue: Human Behavior and Social Institutions, 783 - 794, 30.10.2023
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1345222

Abstract

Köklü değişikliklere ihtiyaç duyulan durumlarda bu değişime öncülük edecek dönüşümcü liderlerin varlığı işletmeler açısından önem taşımaktadır. Bu liderlerin çeşitli türlerdeki zekâ düzeylerinin başarıları ile olan ilişkileri de hem akademisyenler hem uygulayıcılar tarafından tartışılagelmektedir. Entelektüel zekaya ek olarak önemi 19.yüzyılın sonlarında kavranmaya başlanan sosyal zekâ ve alt kümelerinden biri olan duygusal zekanın iş ilişkileri ve liderlik davranışları ile olan ilişkileri de bu çerçevede araştırılmaktadır. Buradan hareketle akademik yazında duygusal zekâ ve dönüşümcü liderlik arasındaki ilişkinin varlığını irdeleyen çok sayıda çalışma yapılmaktadır. Bu çalışmaların sayıca çokluğu dikkate alındığında çalışma sonuçlarının derlenerek tek bir analiz kapsamında irdelenmesinin önemi tespit edilmiştir. Bu doğrultuda gerçekleştirilen meta analiz çalışması ile Türkiye bağlamında duygusal zekâ ve dönüşümcü liderlik değişkenleri arasındaki ilişkiyi korelasyon analizi ile ortaya koyan çalışmalar irdelenmiştir. Çalışma sonucunda değişkenler arası orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın 12 araştırma sonucunda elde edilen 2102 kişilik örneklemi temsil etmesi sayesinde genelenebilirlik düzeyinin oldukça yüksek olması ve değişkenler arası ilişkiyi Türkiye bağlamında inceleyen çalışmaların bir özeti olma niteliği taşıması açısından önem taşıdığı düşünülmektedir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Aktemur, A. (2016). Yöneticilerin Liderlik Tarzlarının Çalışanların Duygusal Zekaları Ve Örgüt Kültürüne İlişkin Algıları Üzerindeki Etkisi (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Avolio, B. J., Bass, B. M., & Jung, D. I. (1999). Re‐examining the components of transformational and transactional leadership using the Multifactor Leadership. Journal of occupational and organizational psychology, 72(4), 441-462.
  • Avolio, B. J., & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The leadership quarterly, 16(3), 315-338. Bakioğlu,A.& Özcan,Ş. (2016). Meta Analiz. Nobel Yayınevi.
  • Bar-On, R. E., & Parker, J. D. (2000). Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R. Bar-On and J.D.A. Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bass, B. M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational dynamics, 18(3), 19-31.
  • Bass, B. M., Avolio, B. J., Jung, D. I., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal of applied psychology, 88(2), 207.
  • Burns, J. M. (1978). Leadership. Harper & Row.
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to Meta-Analysis John Wiley & Sons. Ltd, Chichester, UK.
  • Boyatzis, R., Goleman, D., and Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the emotional competence inventory (ECI). In R. Bar-On and J.D.A. Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Card, N. A. (2015). Applied meta-analysis for social science research. Guilford Publications.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Cooper, R., & Sawaf, A. (1998). Executive Eq. Penguin.
  • Çelikdağ, C. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Erzurum ili örneği) (Master's thesis, Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü).
  • Day, D.V., Antonakis, J. (2012). Transformational and charismatic leadership. The nature of leadership, 256-288.
  • Doğan, S., & Şahin, F. (2009). Ruhsallık, duygusal zekâ ve dönüştürücü liderlik davranışları üzerine bir araştırma. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 11(4), 67-88.
  • Dündar, S. (2019). Kültürel zekâ ve duygusal zekânın liderlik tipleri üzerindeki etkileri (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı).
  • Goleman, D. (1998). What makes a leader? Superb leaders all have one thing in common: A high degree of emotional intelligence. the author explains what it is, how to recognize it, and why your company's leaders need it. Harvard business review, 76, 92-105.
  • Goleman, D. (2009). Emotional intelligence. Why it can matter more than IQ. Bloomsbury Publishing.
  • Hedges, L. V., & Vevea, J. L. (1998). Fixed-and random-effects models in meta-analysis. Psychological methods, 3(4), 486.
  • Higgins, J. P., & Thompson, S. G. (2002). Quantifying heterogeneity in a meta‐analysis. Statistics in medicine, 21(11), 1539-1558.
  • Kaya, C. (2019). Dönüşümcü liderlik ile duygusal zekâ arasındaki ilişki: perakende sektöründe çalışanlar üzerine bir araştırma (Master's thesis, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kim, H., & Kim, T. (2017). Emotional intelligence and transformational leadership: A review of empirical studies. Human Resource Development Review, 16(4), 377-393.
  • Krishnan, V. R. (2005). Transformational leadership and outcomes: Role of relationship duration. Leadership & Organization Development Journal, 26(6), 442-457.
  • Kuruşcu, M. (2017). Yöneticinin duygusal zekâsı ve liderlik tarzının çalışanların örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilişkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. SAGE publications, Inc.
  • Loon, M., Mee Lim, Y., Heang Lee, T., & Lian Tam, C. (2012). Transformational leadership and job‐related learning. Management Research Review, 35(3/4), 192-205.
  • Manafzadehtabriz, S. (2020). Üniversite yöneticilerinin ruhsal zekâ ve duygusal zekâ ile dönüşümcü liderlik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Mandell, B., & Pherwani, S. (2003). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership style: A gender comparison. Journal of business and psychology, 17, 387-404.
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (1997). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298.
  • Mishar, R., & Bangun, Y. R. (2014). Create the EQ modelling instrument based on Goleman and Bar-on models and psychological defense mechanisms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 115, 394-406.
  • Ölçer, F., Florescu, M. S., & Nastase, M. (2014). The effects of transformational leadership and emotional intelligence of managers on organizational citizenship behaviors of employees. Revista de Management Comparat International, 15(4), 385.
  • Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211. Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and individual differences, 25(2), 167-177.
  • Taşkıran, E., & Köse, A. (2016). Duygusal zekânın liderlik tarzları üzerindeki etkisi: bankacılık sektöründe bir araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 711-725.
  • Üstün, U., & Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Yanginlar, G. (2019). Havayolu Yer Hizmetleri İşletmelerinde Dönüşümcü Liderin ve Duygusal Zekanın Çatışma Yönetimdeki Rolü. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri, 5(8), 163-192.
  • Yaşlıoğlu, M., Pekdemir, I., & Toplu, D. (2013). Duygusal zeka ve çatışma yönetimin yöntemleri arasındaki ilişki ve bu ilişkide lider üye etkileşiminin rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 191-220.
  • *Yıldırım, N., Kantek, F., & Yilmaz, F. A. (2020). Relationships between leadership orientations and emotional intelligence in nursing students. Perspectives in Psychiatric Care, 58(3), 903-909.
  • Zerengök, Ş. B. (2005). Transformasyonel (dönüşümcü) liderlikte duygusal zeka etkileri ve bir uygulama (Doctoral dissertation, Bursa Uludag University (Turkey)).

Exploring the Emotional Intelligence and Transformational Leadership Relation in Organizations through a Meta-Analysis Study in the Context of Turkey

Year 2023, Volume: 20 Issue: Human Behavior and Social Institutions, 783 - 794, 30.10.2023
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1345222

Abstract

In cases where radical changes are needed, the existence of transformational leaders who will lead this change is important for corporations. The relationship of these leaders with the achievements of various types of intelligence has also been discussed by both academics and practitioners. In addition to intellectual intelligence, the relationship between social intelligence and emotional intelligence, one of its subsets, whose importance began to be grasped at the end of the 19th century, with business relations and leadership behaviors is also investigated within this framework. From this point of view, there are many studies in the academic literature examining the existence of the relationship between emotional intelligence and transformational leadership. Considering the large number of these studies, the importance of complying with the results of the study and examining them within the scope of a single analysis has been determined. With the meta-analysis study carried out in this direction, studies that reveal the relationship between emotional intelligence and transformational leadership variables with correlation analysis in the context of Turkey were examined. As a result of the study, it was concluded that there was a moderate statistically significant relationship between the variables. This study is important in that it represents a sample of 2102 people obtained as a result of 12 studies, and it has a very high level of generalizability and is a summary of studies examining the relationship between variables in the context of Turkey.

Project Number

yok

References

  • Aktemur, A. (2016). Yöneticilerin Liderlik Tarzlarının Çalışanların Duygusal Zekaları Ve Örgüt Kültürüne İlişkin Algıları Üzerindeki Etkisi (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Avolio, B. J., Bass, B. M., & Jung, D. I. (1999). Re‐examining the components of transformational and transactional leadership using the Multifactor Leadership. Journal of occupational and organizational psychology, 72(4), 441-462.
  • Avolio, B. J., & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The leadership quarterly, 16(3), 315-338. Bakioğlu,A.& Özcan,Ş. (2016). Meta Analiz. Nobel Yayınevi.
  • Bar-On, R. E., & Parker, J. D. (2000). Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R. Bar-On and J.D.A. Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bass, B. M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational dynamics, 18(3), 19-31.
  • Bass, B. M., Avolio, B. J., Jung, D. I., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal of applied psychology, 88(2), 207.
  • Burns, J. M. (1978). Leadership. Harper & Row.
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to Meta-Analysis John Wiley & Sons. Ltd, Chichester, UK.
  • Boyatzis, R., Goleman, D., and Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the emotional competence inventory (ECI). In R. Bar-On and J.D.A. Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Card, N. A. (2015). Applied meta-analysis for social science research. Guilford Publications.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Cooper, R., & Sawaf, A. (1998). Executive Eq. Penguin.
  • Çelikdağ, C. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Erzurum ili örneği) (Master's thesis, Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü).
  • Day, D.V., Antonakis, J. (2012). Transformational and charismatic leadership. The nature of leadership, 256-288.
  • Doğan, S., & Şahin, F. (2009). Ruhsallık, duygusal zekâ ve dönüştürücü liderlik davranışları üzerine bir araştırma. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 11(4), 67-88.
  • Dündar, S. (2019). Kültürel zekâ ve duygusal zekânın liderlik tipleri üzerindeki etkileri (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı).
  • Goleman, D. (1998). What makes a leader? Superb leaders all have one thing in common: A high degree of emotional intelligence. the author explains what it is, how to recognize it, and why your company's leaders need it. Harvard business review, 76, 92-105.
  • Goleman, D. (2009). Emotional intelligence. Why it can matter more than IQ. Bloomsbury Publishing.
  • Hedges, L. V., & Vevea, J. L. (1998). Fixed-and random-effects models in meta-analysis. Psychological methods, 3(4), 486.
  • Higgins, J. P., & Thompson, S. G. (2002). Quantifying heterogeneity in a meta‐analysis. Statistics in medicine, 21(11), 1539-1558.
  • Kaya, C. (2019). Dönüşümcü liderlik ile duygusal zekâ arasındaki ilişki: perakende sektöründe çalışanlar üzerine bir araştırma (Master's thesis, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kim, H., & Kim, T. (2017). Emotional intelligence and transformational leadership: A review of empirical studies. Human Resource Development Review, 16(4), 377-393.
  • Krishnan, V. R. (2005). Transformational leadership and outcomes: Role of relationship duration. Leadership & Organization Development Journal, 26(6), 442-457.
  • Kuruşcu, M. (2017). Yöneticinin duygusal zekâsı ve liderlik tarzının çalışanların örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilişkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. SAGE publications, Inc.
  • Loon, M., Mee Lim, Y., Heang Lee, T., & Lian Tam, C. (2012). Transformational leadership and job‐related learning. Management Research Review, 35(3/4), 192-205.
  • Manafzadehtabriz, S. (2020). Üniversite yöneticilerinin ruhsal zekâ ve duygusal zekâ ile dönüşümcü liderlik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Mandell, B., & Pherwani, S. (2003). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership style: A gender comparison. Journal of business and psychology, 17, 387-404.
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (1997). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298.
  • Mishar, R., & Bangun, Y. R. (2014). Create the EQ modelling instrument based on Goleman and Bar-on models and psychological defense mechanisms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 115, 394-406.
  • Ölçer, F., Florescu, M. S., & Nastase, M. (2014). The effects of transformational leadership and emotional intelligence of managers on organizational citizenship behaviors of employees. Revista de Management Comparat International, 15(4), 385.
  • Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211. Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and individual differences, 25(2), 167-177.
  • Taşkıran, E., & Köse, A. (2016). Duygusal zekânın liderlik tarzları üzerindeki etkisi: bankacılık sektöründe bir araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 711-725.
  • Üstün, U., & Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Yanginlar, G. (2019). Havayolu Yer Hizmetleri İşletmelerinde Dönüşümcü Liderin ve Duygusal Zekanın Çatışma Yönetimdeki Rolü. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri, 5(8), 163-192.
  • Yaşlıoğlu, M., Pekdemir, I., & Toplu, D. (2013). Duygusal zeka ve çatışma yönetimin yöntemleri arasındaki ilişki ve bu ilişkide lider üye etkileşiminin rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 191-220.
  • *Yıldırım, N., Kantek, F., & Yilmaz, F. A. (2020). Relationships between leadership orientations and emotional intelligence in nursing students. Perspectives in Psychiatric Care, 58(3), 903-909.
  • Zerengök, Ş. B. (2005). Transformasyonel (dönüşümcü) liderlikte duygusal zeka etkileri ve bir uygulama (Doctoral dissertation, Bursa Uludag University (Turkey)).
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Organisational Behaviour
Journal Section Research Articles
Authors

Esin Bengü Ceran

Project Number yok
Early Pub Date October 26, 2023
Publication Date October 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 20 Issue: Human Behavior and Social Institutions

Cite

APA Ceran, E. B. (2023). Exploring the Emotional Intelligence and Transformational Leadership Relation in Organizations through a Meta-Analysis Study in the Context of Turkey. OPUS Journal of Society Research, 20(Human Behavior and Social Institutions), 783-794. https://doi.org/10.26466/opusjsr.1345222