Research Article
BibTex RIS Cite

NFT UYGULAMALARI BAĞLAMINDA ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK DESTEKLİ MÜZE UYGULAMASI

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 326 - 342, 15.06.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1314001

Abstract

Artırılmış Gerçeklik, gerçek dünyada bulunan nesneleri referans alıp, nesnenin dijital bir katman ile
zenginleştirilmesi olarak tanımlanmaktadır. Başta eğlence sektörü olmak üzere, birçok alanda artırılmış
gerçeklik teknolojisi kullanılmaktadır. Bu alanlardan biri olan müzeler artırılmış gerçekliğin kullanımı ile
insanlara müze deneyimlerinde farklı bir bakış açısı katmayı başarmıştır. Özellikle kültürel bağlamda pek
çok müzede artırılmış gerçekliğin kullanımına dair örnekler görmek mümkün olmakla birlikte, ülkemiz
müzelerinde bu teknolojinin kullanımının yaygın olmadığı görülmektedir.
Bu çalışmada, ziyaretçilerin kültür, teknoloji ve müze farkındalığını pekiştirmek adına tarihi eserler için
artırılmış gerçeklik tasarımları geliştirilmiş, tasarımlar NFT ortamında listelenmiş ve NFT– Metaverse
kavramlarının müzeciliğin geleceğinde nasıl değerlendirilebileceği konuları ele alınmıştır. Ayrıca ziyaretçiler
için bilgilendirme tasarımları uygulanmış ve insanların müzeyi ziyaret etmeden artırılmış gerçekliği
deneyimleyebilecekleri bir internet sitesi de tasarlanıp, yayına alınmıştır. Çalışmanın, ilk kez bir arkeoloji
müzesi için artırılmış gerçeklik tasarımları üretilmiş olması ve NFT - Metaverse kavramları ile ilişkilendirilmiş
olması bağlamında literatüre özgün katkılar sunacağı düşünülmektedir. Ayrıca çalışmada yeni bir gerçeklik
türü olan paralel gerçeklik kavramı literatürde ilk kez ele alınmış, artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve
karma gerçeklik teknolojileri ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.

References

  • Adak, M. (2010). Bithynialı Bir Hayvan Savaşçısının (Archikynegos) Sosyal Yükselişi. Gephyra, 7, 1-9.
  • Akaslan, D., Ernst, F., Sarıışık, G. ve Erdoğan, S. (2018). Sanal Gerçeklik Uygulamaları Için Araştırma ve Eğitim Olanakları. Electronic Turkish Studies, 13(21), 1-20.
  • Alp, A. O. (2008). Hellenistik-Roma Dönemi Anadolu Mimarlığında Bezemeli Kaideler. Anadolu. 34, 27-46.
  • Ante, L. (2021). The Non-Fungible Token (Nft) Market and Its Relationship with Bitcoin and Ethereum. Blockchain Research Lab, 20, 1-9.
  • Atagök, T. (1999). Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Aytekin, H. (2016). Müzelerde Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları: Sakıp Sabancı Müzesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R., and Stain, C. (2009). Introduction to Algorithms, Massachusetts: MIT Press.
  • Coşkun, C. (2017). Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış Gerçeklik. Sanat ve Tasarım Dergisi, 20, 61-75.
  • Dowling, M. (2021). Is Non-Fungible Token Pricing Driven By Cryptocurrencies?. Finance Research Letters, 44, 1-6.
  • Murathan, T. ve Murathan, F. (2019). Spor Sektöründe Blok Zinciri Uygulamaları. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4 (1), 64-74.
  • Sertalp, E. (2018). Ören Yerlerinde Artırılmış Gerçeklik Stantlarının Kullanımı: Ankara Roma Hamamı Artur* Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 22, 273-289.
  • Tsai, C. ve Yen, J. (2014). The Augmented Reality Application of Multimedia Technology in Aquatic Organisms Instruction. Journal of Software Engineering and Applications, 7, 745 755.
  • Türk, G. D., Bayrakçı, S. ve Akçay, E. (2022). Metaverse ve Benlik Sunumu. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(2), 316-333.
  • Yıldırım, İ. (2020). Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Kalıcılığına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yücel, D. (2012). Yeni medya sanatı ve yeni müze. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.

EAUGMENTED REALITY SUPPORTED MUSEUM APPLICATION IN THE CONTEXT OF NFT APPLICATIONS

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 326 - 342, 15.06.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1314001

Abstract

Augmented Reality is defined as taking the objects in the real world as a reference and enriching the object
with a digital layer. Augmented reality technology is used in many areas, especially in the entertainment
industry. Museums, one of these areas, have managed to add a different perspective to people’s museum
experiences with the use of augmented reality. Although it is possible to see examples of the use of augmented
reality in many museums, especially in the cultural context, it is seen that the use of this technology is not
common in the museums of our country.
In this study, augmented reality designs were produced for historical artifacts in order to increase the awareness
of visitors to culture, technology and museums. The designs are listed on the NFT platform and how NFT
– Metaverse concepts can be evaluated in the future of museums is discussed. In addition, informational
designs were applied for the visitors and a website where people could experience augmented reality without
visiting the museum was designed and published. It is thought that the study will make original contributions
to the literature in the context of producing augmented reality designs for an archeology museum for the first
time and review the concepts of NFT and Metaverse. Also, in this study, the concept of parallel reality, which
is a new type of reality, was discussed for the first time in the literature and compared with augmented reality,
virtual reality and mixed reality technologies.

References

  • Adak, M. (2010). Bithynialı Bir Hayvan Savaşçısının (Archikynegos) Sosyal Yükselişi. Gephyra, 7, 1-9.
  • Akaslan, D., Ernst, F., Sarıışık, G. ve Erdoğan, S. (2018). Sanal Gerçeklik Uygulamaları Için Araştırma ve Eğitim Olanakları. Electronic Turkish Studies, 13(21), 1-20.
  • Alp, A. O. (2008). Hellenistik-Roma Dönemi Anadolu Mimarlığında Bezemeli Kaideler. Anadolu. 34, 27-46.
  • Ante, L. (2021). The Non-Fungible Token (Nft) Market and Its Relationship with Bitcoin and Ethereum. Blockchain Research Lab, 20, 1-9.
  • Atagök, T. (1999). Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Aytekin, H. (2016). Müzelerde Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları: Sakıp Sabancı Müzesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R., and Stain, C. (2009). Introduction to Algorithms, Massachusetts: MIT Press.
  • Coşkun, C. (2017). Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış Gerçeklik. Sanat ve Tasarım Dergisi, 20, 61-75.
  • Dowling, M. (2021). Is Non-Fungible Token Pricing Driven By Cryptocurrencies?. Finance Research Letters, 44, 1-6.
  • Murathan, T. ve Murathan, F. (2019). Spor Sektöründe Blok Zinciri Uygulamaları. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4 (1), 64-74.
  • Sertalp, E. (2018). Ören Yerlerinde Artırılmış Gerçeklik Stantlarının Kullanımı: Ankara Roma Hamamı Artur* Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 22, 273-289.
  • Tsai, C. ve Yen, J. (2014). The Augmented Reality Application of Multimedia Technology in Aquatic Organisms Instruction. Journal of Software Engineering and Applications, 7, 745 755.
  • Türk, G. D., Bayrakçı, S. ve Akçay, E. (2022). Metaverse ve Benlik Sunumu. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(2), 316-333.
  • Yıldırım, İ. (2020). Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Kalıcılığına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yücel, D. (2012). Yeni medya sanatı ve yeni müze. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section Articles
Authors

Orhun Türker This is me 0000-0001-5106-570X

Atila Işık 0000-0002-9888-9762

Publication Date June 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Türker, O., & Işık, A. (2023). NFT UYGULAMALARI BAĞLAMINDA ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK DESTEKLİ MÜZE UYGULAMASI. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 13(1), 326-342. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1314001