Book Review
BibTex RIS Cite

CINEMA AESTHETICS: REALITY AND TRUTH

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 343 - 349, 15.06.2023

Abstract

This study aimed to examine Selçuk Ulutaş's work titled “Cinema Aesthetics: Reality and Truth” published in
2017. The fact that the academic discussions on this subject in the field of cinema are insufficient and those
available in the literature were found to have mainly focused on the stylistic use of cinema-specific tools
makes the contribution of this book to the field more important. This study, which examines the aesthetics of
cinema in the context of aesthetic philosophy focusing on the analysis of the dimension of emotion, allows
discussions in th area filling in the relevant gap in the Turkish literature on an academic basis. Examining the
emotion produced by the work of art within the framework of the concept of ‘affect’, this work has focused
on the establishment of the connections between artistic reality and emotion. The book, “Cinema Aesthetics:
Reality and Truth” written by Ulutaş handles cinema films from the modern aesthetics phylosophy perspective
as well as attempt to add a new interpretation and explore the tension between truth and reality based on the
connections of aesthetic objects with the information. From this point of view, the work is capable of creating
a model for researchers who want to study the aesthetics of cinema, other than the stylistic use of cinemaspecific tools.

References

  • Berliner, T. (2017). Hollywood Aesthetic: Pleasure in American Cinema. New York: Oxford University Press.
  • Bersani, L., & Dutoit, U. (2019). Forms of being: cinema, aesthetics, subjectivity. Londra: Bloomsbury Publishing.
  • Chatman, S. (2009). Öykü ve söylem. (Çev: Özgür Yaren). Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Collingwood, R.G. (2014). Spekulum mentis ya da bilginin haritası. (Çev: Kubilay Aysevener ve Zerrin Eren) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Foucault, M. (2012). Bilme istenci üstüne dersler (1970-1971). (Çev: Kerem Eksen). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Grodal, T. (2009). Embodied visions: evolution, emotion, culture and film. New York: Oxford University Press.
  • Hartmann, N. (2010) Ontolojinin ışığında bilgi. (Çev: Harun Tepe) Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kagan, M. S. (1982). Güzellik bilimi olarak estetik ve sanat. (Çev: Aziz Çalışlar) İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kant, I. (2006). Yargı yetisinin eleştirisi. (Çev: Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Mitry, J. (1997). The aesthetics and psychology of the cinema. Indiana: Indiana University Press.
  • Miyao, D. (2013). The aesthetics of shadow: lighting and Japanese cinema. London: Duke University Press.
  • Nietzsche, F. W. (2010). Güç istenci. (Çev: Nilüfer Epçeli). İstanbul: Say Yayınları.
  • Pezzella, M. (2006). Sinemada estetik. (Çev: Fisun Demir). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Schonig, J. (2021). The shape of motion: cinema and the aesthetics of movement. New York: Oxford University Press.
  • Schopenhauer, A. (2009). Seçkinlik ve sıradanlık üzerine. (Çev: Ahmet Aydoğan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Tunalı, İ. (2012). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ulutaş, S. (2017). Sinema estetiği gerçeklik ve hakikat. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Ulutaş, S. (2022). Sinemada duygulam, duygulanım ve güç ilişkisi: “Yol Kenarı” filmi incelemesi. Journal of History School, 56, 402-434. doi:10.29228/Joh.52035
  • Uysal, Ö. S. (2012). Sinema estetiğine giriş. İstanbul: İkinci Adam Yayınları.
  • Yacavone, D. (2014). Film worlds: a philosophical aesthetics of cinema. New York: Columbia University Press.
  • Ziss, A. (2009). Estetik: gerçekliği sanatsal özümsemenin bilimi. (Çev: Yakup Şahan). İstanbul: Hayalbaz Kitap

SİNEMA ESTETİĞİ: GERÇEKLİK VE HAKİKAT

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 343 - 349, 15.06.2023

Abstract

Bu çalışmada; Selçuk Ulutaş’ın 2017 yılında yayınlanan “Sinema Estetiği: Gerçeklik ve Hakikat” isimli
çalışmasının irdelenmesi amaçlanmıştır. Sinema araştırmaları alanında konuya ilişkin akademik
tartışmalarının yetersiz ve ağırlıklı olarak sinemaya özgü araçların biçemsel kullanımı üzerine odaklanmış
olması, kitabın sinema estetiği alanındaki çalışmalara yaptığı katkıyı daha önemli hale getirmektedir.
Sinema estetiğini, estetik felsefesi bağlamında duygu boyutunun çözümlenmesine odaklanarak inceleyen
çalışma Türkçe literatürde eksik kalan bir alanın akademik zeminde tartışılmasına olanak sağlamaktadır.
Sanat eseri tarafından üretilen duyguyu, ‘Duygulam (affect)’ kavramı çerçevesinde inceleyen eser, sanatsal
gerçeklik ile duygu arasındaki bağlantıların kurulmasına odaklanmıştır. Bu yönüyle Ulutaş’ın kaleme aldığı
“Sinema Estetiği: Gerçeklik ve Hakikat” kitabı, sanat eseri olarak sinema filmlerine modern estetik felsefesi
penceresinden bakarken yeni bir yorum kazandırma arayışı ve estetik nesnelerin bilgi ile bağlantıları
üzerinden hakikat ve gerçeklik arasındaki gerilimi keşfetmeye yönelik bir çabanın eseridir. Bu açıdan eser
sinema estetiğini, sinemaya özgü araçların biçemsel kullanımı dışında incelemek isteyecek araştırmacılara
bir model oluşturabilecek niteliktedir.

References

  • Berliner, T. (2017). Hollywood Aesthetic: Pleasure in American Cinema. New York: Oxford University Press.
  • Bersani, L., & Dutoit, U. (2019). Forms of being: cinema, aesthetics, subjectivity. Londra: Bloomsbury Publishing.
  • Chatman, S. (2009). Öykü ve söylem. (Çev: Özgür Yaren). Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Collingwood, R.G. (2014). Spekulum mentis ya da bilginin haritası. (Çev: Kubilay Aysevener ve Zerrin Eren) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Foucault, M. (2012). Bilme istenci üstüne dersler (1970-1971). (Çev: Kerem Eksen). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Grodal, T. (2009). Embodied visions: evolution, emotion, culture and film. New York: Oxford University Press.
  • Hartmann, N. (2010) Ontolojinin ışığında bilgi. (Çev: Harun Tepe) Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kagan, M. S. (1982). Güzellik bilimi olarak estetik ve sanat. (Çev: Aziz Çalışlar) İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kant, I. (2006). Yargı yetisinin eleştirisi. (Çev: Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Mitry, J. (1997). The aesthetics and psychology of the cinema. Indiana: Indiana University Press.
  • Miyao, D. (2013). The aesthetics of shadow: lighting and Japanese cinema. London: Duke University Press.
  • Nietzsche, F. W. (2010). Güç istenci. (Çev: Nilüfer Epçeli). İstanbul: Say Yayınları.
  • Pezzella, M. (2006). Sinemada estetik. (Çev: Fisun Demir). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Schonig, J. (2021). The shape of motion: cinema and the aesthetics of movement. New York: Oxford University Press.
  • Schopenhauer, A. (2009). Seçkinlik ve sıradanlık üzerine. (Çev: Ahmet Aydoğan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Tunalı, İ. (2012). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ulutaş, S. (2017). Sinema estetiği gerçeklik ve hakikat. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Ulutaş, S. (2022). Sinemada duygulam, duygulanım ve güç ilişkisi: “Yol Kenarı” filmi incelemesi. Journal of History School, 56, 402-434. doi:10.29228/Joh.52035
  • Uysal, Ö. S. (2012). Sinema estetiğine giriş. İstanbul: İkinci Adam Yayınları.
  • Yacavone, D. (2014). Film worlds: a philosophical aesthetics of cinema. New York: Columbia University Press.
  • Ziss, A. (2009). Estetik: gerçekliği sanatsal özümsemenin bilimi. (Çev: Yakup Şahan). İstanbul: Hayalbaz Kitap
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cinema and Aesthetics
Journal Section Articles
Authors

Serhat Koca 0000-0001-8472-3393

Publication Date June 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Koca, S. (2023). SİNEMA ESTETİĞİ: GERÇEKLİK VE HAKİKAT. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 13(1), 343-349.