Research Article
BibTex RIS Cite

Film Çalışmalarında Eleştirinin Dönüşümü: Görsel-İşitsel Denemeler (Audiovisual Essay)

Year 2019, Volume: 4 Issue: 8, 284 - 303, 29.12.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.633100

Abstract

Bu çalışma, teknolojik ve dijital gelişmeler ile
birlikte film eleştirisindeki dönüşüme odaklanmaktadır. Dijital film düzenleme programlarına
erişimin kolaylaşması ve yaygınlaşmasıyla birlikte görsel-işitsel denemeler
(audio-visual essay) film çalışmalarında yeni bir eleştirel form olarak
belirmiştir. Çalışmada, görsel-işitsel denemelerin dijital bir eleştiri yöntemi
olarak film çalışmalarındaki yerini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Görsel-işitsel
denemeleri, metin üzerinden ilerleyen geleneksel akademik film çalışmalarına
alternatif olarak ele almak mümkündür. Bu bağlamda çalışmada; görsel-işitsel
denemeleri açıklayıcı bazı önemli özellikleri ortaya konarak, görsel-işitsel denemelerin
hem kendisi hem de sınırları üzerine düşünülmektedir. Çalışmada ele alınan görsel-işitsel
denemeler, temel soru ve kavramlar aracılığıyla açıklanmaya çalışılmıştır. Bu kavram
ve sorularla birlikte aynı zamanda, görsel-işitsel denemelerin film çalışmaları
alanında teori ve pratik arasındaki yakınlaşmaya katkısı açıkça görülmektedir.
Bu yönüyle görsel işitsel denemeler, görsel ve işitsel olanının üzerine
düşünmek değil, görsel ve işitsel olan aracılığıyla düşünmektir. Çalışma,
görsel-işitsel denemelerin geleneksel metin tabanlı akademik film eleştirilerindeki
dönüşüm potansiyelini ortaya koyması açısından ayrıca önemlidir. Sonuç olarak
görsel-işitsel denemeler, film çalışmaları alanındaki metin tabanlı
araştırmalara hem alternatif olabilecek, hem de ona katkı sağlayacak yeni düşünce
alanları açmakla birlikte görsel-işitsel eleştiriyi ve metinsel eleştiriyi,
birbirini besleyen iki farklı eleştirel yöntem olarak görmek mümkündür. 

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

1059B191800811

Thanks

Bu çalışma TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) 2219 Doktora Sonrası Araştırma Bursu desteğiyle Birkbeck, University of London’da yazılmıştır. Çalışmada, görsel-işitsel denemelerin sinemanın akademik eğitime katkısına kısaca değinilmiş olup, bu kapsamda daha detaylı araştırma, TÜBİTAK desteğiyle tarafımdan yürütülmektedir.

References

  • Adorno, T. (2004). Edebiyat Yazıları. S. Yücesoy ve O. Koçak (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Álvarez López C. & A. Martin. (2014). “The One and the Many: Making Sense of Montage in the Audiovisual Essay”. Çevrimiçi: http://reframe.sussex.ac.uk/audiovisualessay/frankfurt-papers/cristina-alvarez-lopez-adrian-martin/ Erişim tarihi: 05.09.2018.
  • Bellour, R. (1975). “The Unattainable Text,” Screen, 16 (3), 19-27.
  • Bresland, J. (2010). “On the Origin of the Video Essay”, Literatüre and The Arts, Spring. 9(1).
  • Debord, G. (2016). “Mücadeleyi Farklı Cephelere Yaymak: Politikada ve Sanatta Yeni Eylem Biçimleri ve Sitüasyonistler” e-Skop, K. Özsezgin ve E. Gen (Çev.). Sayı: 9.Çevrimiçi: https://www.e-skop.com/skopdergi/mucadeleyi-farkli-cephelere-yaymak-politikada-ve-sanatta-yeni-eylem-bicimleri-ve-situasyonistler/2897, erişim tarihi: 10.07.2019.
  • Eriksson, T., Sørensen, I. E. (2012). “Reflectıons on Academic Video”, International Journal of Media, Technology and Lifelong Learning, 8(1), 1-15.
  • Grant, C. (2011). “Touching the Film Object? Notes on the 'Haptic' in Videographical Film Studies”.Çevrimiçi:https://filmanalytical.blogspot.com/2011/08/touching-film-object-notes-on-haptic-in.html, erişim tarihi: 25.08.2018.
  • Grant, C. (2014a). “How long is a piece of string? On the Practice, Scope and Value of Videographic Film Studies and Criticism”. Çevrimiçi: http://reframe.sussex.ac.uk/audiovisualessay/frankfurt-papers/catherine-grant/, erişim tarihi: 02.09.2018.
  • Grant, C. (2014b). “The Shudder of a Cinephiliac Idea? Videographic Film Studies Practice as MaterialThinking,” Aniki Vol.1,No.1:49-62. Çevrimiçi: http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/59/h, erişim tarihi: 30.09.2018.
  • Grant, C. & Kooijman, J. (2019). “New Ways of Seeing (and Hearing): The Audiovisual Essay and television”, NECSUS. Çevrimiçi: https://necsus-ejms.org/new-ways-of-seeing-and-hearing-the-audiovisual-essay-and-television/, erişim tarihi: 02.10.2019.
  • Keathley, C., Mittell, J. & Grant, C. (2019). The Videographic Essay: Criticism in Sound & Image. Montreal: Caboose.
  • Lazzarato, M. (2017). Videofelsefe. Şule Ç. Solmaz (Çev.). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Laurent J. & Leveratto, J. M. (2012). “Cinephilia in the Digital Age”, Audiences, 143-154.Doi: 10.1515/9789048515059-012.
  • Lavik, E. (2012). “The Video Essay: The Future of Academic Film and Television Criticism?”, Frames Cinema Journal, 1(1). Çevrimiçi: http://framescinemajournal.com/article/the-video-essay-the-future/, erişim tarihi: 10.09.2018.
  • Marks, L.U. (2000). The Skin of the Film : Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham and London: Duke University Press.
  • Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (Çev.). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Rancière, J. (2015). Özgürleşen Seyirci. E. B. Şaman (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.Rascaroli,
  • L. (2008). “The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments”, Framework, 49(2), Fall. p. 24–47.
  • Richter, H. (1940). “Der Filmessay: Eine Neue Form des Dokumentarfilms”, Basler Nationalzeitun.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 8, 284 - 303, 29.12.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.633100

Abstract

Project Number

1059B191800811

References

  • Adorno, T. (2004). Edebiyat Yazıları. S. Yücesoy ve O. Koçak (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Álvarez López C. & A. Martin. (2014). “The One and the Many: Making Sense of Montage in the Audiovisual Essay”. Çevrimiçi: http://reframe.sussex.ac.uk/audiovisualessay/frankfurt-papers/cristina-alvarez-lopez-adrian-martin/ Erişim tarihi: 05.09.2018.
  • Bellour, R. (1975). “The Unattainable Text,” Screen, 16 (3), 19-27.
  • Bresland, J. (2010). “On the Origin of the Video Essay”, Literatüre and The Arts, Spring. 9(1).
  • Debord, G. (2016). “Mücadeleyi Farklı Cephelere Yaymak: Politikada ve Sanatta Yeni Eylem Biçimleri ve Sitüasyonistler” e-Skop, K. Özsezgin ve E. Gen (Çev.). Sayı: 9.Çevrimiçi: https://www.e-skop.com/skopdergi/mucadeleyi-farkli-cephelere-yaymak-politikada-ve-sanatta-yeni-eylem-bicimleri-ve-situasyonistler/2897, erişim tarihi: 10.07.2019.
  • Eriksson, T., Sørensen, I. E. (2012). “Reflectıons on Academic Video”, International Journal of Media, Technology and Lifelong Learning, 8(1), 1-15.
  • Grant, C. (2011). “Touching the Film Object? Notes on the 'Haptic' in Videographical Film Studies”.Çevrimiçi:https://filmanalytical.blogspot.com/2011/08/touching-film-object-notes-on-haptic-in.html, erişim tarihi: 25.08.2018.
  • Grant, C. (2014a). “How long is a piece of string? On the Practice, Scope and Value of Videographic Film Studies and Criticism”. Çevrimiçi: http://reframe.sussex.ac.uk/audiovisualessay/frankfurt-papers/catherine-grant/, erişim tarihi: 02.09.2018.
  • Grant, C. (2014b). “The Shudder of a Cinephiliac Idea? Videographic Film Studies Practice as MaterialThinking,” Aniki Vol.1,No.1:49-62. Çevrimiçi: http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/59/h, erişim tarihi: 30.09.2018.
  • Grant, C. & Kooijman, J. (2019). “New Ways of Seeing (and Hearing): The Audiovisual Essay and television”, NECSUS. Çevrimiçi: https://necsus-ejms.org/new-ways-of-seeing-and-hearing-the-audiovisual-essay-and-television/, erişim tarihi: 02.10.2019.
  • Keathley, C., Mittell, J. & Grant, C. (2019). The Videographic Essay: Criticism in Sound & Image. Montreal: Caboose.
  • Lazzarato, M. (2017). Videofelsefe. Şule Ç. Solmaz (Çev.). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Laurent J. & Leveratto, J. M. (2012). “Cinephilia in the Digital Age”, Audiences, 143-154.Doi: 10.1515/9789048515059-012.
  • Lavik, E. (2012). “The Video Essay: The Future of Academic Film and Television Criticism?”, Frames Cinema Journal, 1(1). Çevrimiçi: http://framescinemajournal.com/article/the-video-essay-the-future/, erişim tarihi: 10.09.2018.
  • Marks, L.U. (2000). The Skin of the Film : Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham and London: Duke University Press.
  • Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (Çev.). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Rancière, J. (2015). Özgürleşen Seyirci. E. B. Şaman (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.Rascaroli,
  • L. (2008). “The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments”, Framework, 49(2), Fall. p. 24–47.
  • Richter, H. (1940). “Der Filmessay: Eine Neue Form des Dokumentarfilms”, Basler Nationalzeitun.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İpek Gürkan 0000-0002-9436-5734

Project Number 1059B191800811
Publication Date December 29, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 8

Cite

APA Gürkan, İ. (2019). Film Çalışmalarında Eleştirinin Dönüşümü: Görsel-İşitsel Denemeler (Audiovisual Essay). SineFilozofi, 4(8), 284-303. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.633100