Art and Literature
BibTex RIS Cite

SCHENKERIAN ANALYSIS OF J. S. BACH’S BWV 254 CHORALE HARMONISATION ACCORDING TO LORI BURNS’ APPROACH

Year 2018, Issue: 6, 53 - 71, 30.01.2018

Abstract

In
this paper, J. S. Bach’s chorale harmonization of cantus firmus “Ach Gott,
erhör’ mein Seufzen” (BWV 254) was analyzed in a Schenkerian perspective that
was suggested in Lori Burns’ dissertation “J.S. Bach’s chorale harmonizations
of modal cantus firmi” (1991).

References

  • 371 vierstimmige Choralgesänge von Johann Sebastian Bach. (4th ed.). A. Dörffel (Ed.). Leipzig: Breitkopf & Härtel, [c. 1875].
  • Bartel, D. (1997). Musica poetica : musical-rhetorical figures in German Baroque music. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Burns, L. A. (1991a). J.S. Bach's chorale harmonizations of modal cantus firmi (Volume I). Doktora tezi, Harvard University, Cambridge.
  • Burns, L. A. (1991b). J.S. Bach's chorale harmonizations of modal cantus firmi (Volume II). Doktora tezi, Harvard University, Cambridge.
  • Cœurdevey, A. (1993). L'analyse schenkerienne et ses frontières. Revue de Musicologie, 79(1), 5-30.
  • Cook, N. (2007). The Schenker Project: Culture, Race, and Music Theory in Fin-de-siecle Vienna. Oxford: Oxford University Press.
  • Knipphals, H.-J., & Möller, D. (1995). Johann Sebastian Bach, der Choralsatz: ein Lehrwerk. Wolfenbüttel: Möseler.
  • Philips, E. R. (1981). Pitch Structures in a Selected Repertoire of Early German Chorale Melodies. Music Theory Spectrum, 3, 98-116.
  • Schenker, H. (1954). Harmony (O. Jonas, Çev.; E. M. Borgese Ed.). Chicago: University of Chicago Press.

J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ

Year 2018, Issue: 6, 53 - 71, 30.01.2018

Abstract

Bu makalede, J. S. Bach’ın “Ach Gott, erhör’ mein Seufzen” adlı koral
armonizasyonunun (BWV 254) Şenkeryan analizi gerçekleştirilmiştir. Söz konusu
analizde, Lori Burns’ün  “J. S. Bach’s
chorale harmonizations of modal cantus firmi” (1991) adlı doktora tezinde
sunulan yöntem temel alınmıştır.

References

  • 371 vierstimmige Choralgesänge von Johann Sebastian Bach. (4th ed.). A. Dörffel (Ed.). Leipzig: Breitkopf & Härtel, [c. 1875].
  • Bartel, D. (1997). Musica poetica : musical-rhetorical figures in German Baroque music. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Burns, L. A. (1991a). J.S. Bach's chorale harmonizations of modal cantus firmi (Volume I). Doktora tezi, Harvard University, Cambridge.
  • Burns, L. A. (1991b). J.S. Bach's chorale harmonizations of modal cantus firmi (Volume II). Doktora tezi, Harvard University, Cambridge.
  • Cœurdevey, A. (1993). L'analyse schenkerienne et ses frontières. Revue de Musicologie, 79(1), 5-30.
  • Cook, N. (2007). The Schenker Project: Culture, Race, and Music Theory in Fin-de-siecle Vienna. Oxford: Oxford University Press.
  • Knipphals, H.-J., & Möller, D. (1995). Johann Sebastian Bach, der Choralsatz: ein Lehrwerk. Wolfenbüttel: Möseler.
  • Philips, E. R. (1981). Pitch Structures in a Selected Repertoire of Early German Chorale Melodies. Music Theory Spectrum, 3, 98-116.
  • Schenker, H. (1954). Harmony (O. Jonas, Çev.; E. M. Borgese Ed.). Chicago: University of Chicago Press.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Yüksel This is me

Ferhat Çaylı

Publication Date January 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 6

Cite

APA Yüksel, M., & Çaylı, F. (2018). J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ. Sahne Ve Müzik(6), 53-71.
AMA Yüksel M, Çaylı F. J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ. Sahne ve Müzik. January 2018;(6):53-71.
Chicago Yüksel, Mehmet, and Ferhat Çaylı. “J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ”. Sahne Ve Müzik, no. 6 (January 2018): 53-71.
EndNote Yüksel M, Çaylı F (January 1, 2018) J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ. Sahne ve Müzik 6 53–71.
IEEE M. Yüksel and F. Çaylı, “J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ”, Sahne ve Müzik, no. 6, pp. 53–71, January 2018.
ISNAD Yüksel, Mehmet - Çaylı, Ferhat. “J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ”. Sahne ve Müzik 6 (January 2018), 53-71.
JAMA Yüksel M, Çaylı F. J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ. Sahne ve Müzik. 2018;:53–71.
MLA Yüksel, Mehmet and Ferhat Çaylı. “J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ”. Sahne Ve Müzik, no. 6, 2018, pp. 53-71.
Vancouver Yüksel M, Çaylı F. J. S. BACH, BWV 254 KORAL ARMONİZASYONUNUN LORİ BURNS YÖNTEMİNE GÖRE ŞENKERYAN ANALİZİ. Sahne ve Müzik. 2018(6):53-71.