Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Issue: 50, 237 - 250, 29.04.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1225140

Abstract

References

  • (2020). Haziran 5, 2020 tarihinde sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • (2020). Haziran 15, 2020 tarihinde wealdenwordsmith.co.uk:https://www.wealdenwordsmith.co.uk/blog/2019/6/25/1-la-vie-de-boheme-the-cinema-of-aki-kaurismaki adresinden alındı
  • Adorno, T. H. (2014). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar (N. Ülner, E.Ö. Karadoğan, Çev.). Kabalcı.
  • Adorno, T., & Horkheimer, M. (2014). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar. (N. K. Ülner, Çev.) Kabalcı.
  • Algan, N. (2015). Aki Kaurismaki: Kuzey Avrupa’da işçi sınıfının öykücüsü bir yönetmen. F. Başaran içinde, İşçi filmleri, öteki "sinemalar" (s. 135-147). Yordam.
  • Austin, T. (2018). The films of Aki Kaurismäki: Ludic engagements. Bloomsbury Academic.
  • Berman, M. (1988). All that is solid melts into air: The experience of modernity. Penguin.
  • Borel, P. (2002). Champavert: Ou les contés immoraux. Boucher.
  • Büker, S. (1986). Auteur kuram üzerine ve sinema. Hil.
  • Gluck, M. (2000). Theorizing the cultural roots of the bohemian artist. Modernism / modernity, 7(3), s. 351-378.
  • Gluck, M. (2005). Popular bohemia: Modernism and urban culture in nineteenth-century Paris. Harvard University.
  • Graña, C., & Graña, M. (1990). On bohemia: The code of the self-exiled. Transaction.
  • Halasz, J. R. (2015). The bohemian ethos: Questioning work and making a scene on the lower east side. Routledge.
  • Hebdige, D. (2002). Subculture: the meaning of style. Routledge.
  • Kabadayı, L. (2020). Film eleştirisi. Ayrıntı.
  • Kaurismaki, A. (Yöneten). (1992). Boheemielämää [Sinema Filmi].
  • Kyösola, S. (2004). Kadotettu par(at)iisi eli boheemielamaa Aki Kaurismaen tuotannossa. Suomen kansallisfilmografia, 11, s. 145-150.
  • Lloyd, R. (2010). Neo-bohemia: Art and commerce in the postindustrial city. Routledge.
  • Marx, K. (2016). Louis Bonaparte’nin 18 Brumaire’i. (E. Özalp, Çev.) Yordam.
  • Murawska-Muthesius, K. (2012). Bohemianism outside Paris. Central europe and beyond. Ars: Journal of the Institude of Art History of the Slowak Academy, 45(2), s. 87-92.
  • Murger, H. (1964). La bohem. (T. Göker, Çev.) Güven.
  • Nestingen, A. (2013). The cinema of Aki Kaurismäki: Contrarian stories. Wallflower.
  • Özden, Z. (2020). Film eleştirisi: Film eleştirisinde temel yaklaşımlar ve tür filmi eleştirisi. İmge.
  • Rey, A., & Rey-Debove, J. (1983). Petit Robert. Parmantier.
  • Rousseau, J.-J. (2009). Bilimler ve sanatlar üzerine söylev. (S. Eyüboğlu, Çev.) Say.
  • Sante, L. (2020). Haziran 18, 2020 tarihinde criterion.com: https://www.criterion.com/current/posts/3025-la-vie-de-boh-me-the-seacoast-of-bohemia adresinden alındı
  • Seigel, J. (1999). Bohemian Paris: Culture, politics, and the boundaries of bourgeois life, 1830-1930. The John Hopkins University.
  • Seigel, J. (2012). Modernity and bourgeois life. Cambridge University.
  • Taubin, A. (1992). Berlin stories. Village Voice, 11, s. 58.
  • Tickner, L. (2011). Bohemianism and the cultural field: Trilby and tarr. Art History, 34(5), s. 978-1011.
  • Turman, K. (2012). Bohemian artists and "real bohemians". Life as spectacle in Hugo's Notre-Dame de Varis and Gautier's les Jeunes-France. Ars: Journal of the Institude of Art History of the Slowak Academy, 45(2), s. 94-107.
  • Wetzsteon, R. (2002). Republic of dreams: Greenwich village, the American bohemia 1910–1960. Simon and Schuster.
  • Wilson, E. (2000). Bohemians, the glamorous outcasts. Rutgers University.
  • Wollen, P. (2004). Auteur kuramı, sinemada göstergeler ve anlam. (Z. Aracagök, & B. Doğan, Çev.) Metis.
Year 2023, Issue: 50, 237 - 250, 29.04.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1225140

Abstract

References

  • (2020). Haziran 5, 2020 tarihinde sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • (2020). Haziran 15, 2020 tarihinde wealdenwordsmith.co.uk:https://www.wealdenwordsmith.co.uk/blog/2019/6/25/1-la-vie-de-boheme-the-cinema-of-aki-kaurismaki adresinden alındı
  • Adorno, T. H. (2014). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar (N. Ülner, E.Ö. Karadoğan, Çev.). Kabalcı.
  • Adorno, T., & Horkheimer, M. (2014). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar. (N. K. Ülner, Çev.) Kabalcı.
  • Algan, N. (2015). Aki Kaurismaki: Kuzey Avrupa’da işçi sınıfının öykücüsü bir yönetmen. F. Başaran içinde, İşçi filmleri, öteki "sinemalar" (s. 135-147). Yordam.
  • Austin, T. (2018). The films of Aki Kaurismäki: Ludic engagements. Bloomsbury Academic.
  • Berman, M. (1988). All that is solid melts into air: The experience of modernity. Penguin.
  • Borel, P. (2002). Champavert: Ou les contés immoraux. Boucher.
  • Büker, S. (1986). Auteur kuram üzerine ve sinema. Hil.
  • Gluck, M. (2000). Theorizing the cultural roots of the bohemian artist. Modernism / modernity, 7(3), s. 351-378.
  • Gluck, M. (2005). Popular bohemia: Modernism and urban culture in nineteenth-century Paris. Harvard University.
  • Graña, C., & Graña, M. (1990). On bohemia: The code of the self-exiled. Transaction.
  • Halasz, J. R. (2015). The bohemian ethos: Questioning work and making a scene on the lower east side. Routledge.
  • Hebdige, D. (2002). Subculture: the meaning of style. Routledge.
  • Kabadayı, L. (2020). Film eleştirisi. Ayrıntı.
  • Kaurismaki, A. (Yöneten). (1992). Boheemielämää [Sinema Filmi].
  • Kyösola, S. (2004). Kadotettu par(at)iisi eli boheemielamaa Aki Kaurismaen tuotannossa. Suomen kansallisfilmografia, 11, s. 145-150.
  • Lloyd, R. (2010). Neo-bohemia: Art and commerce in the postindustrial city. Routledge.
  • Marx, K. (2016). Louis Bonaparte’nin 18 Brumaire’i. (E. Özalp, Çev.) Yordam.
  • Murawska-Muthesius, K. (2012). Bohemianism outside Paris. Central europe and beyond. Ars: Journal of the Institude of Art History of the Slowak Academy, 45(2), s. 87-92.
  • Murger, H. (1964). La bohem. (T. Göker, Çev.) Güven.
  • Nestingen, A. (2013). The cinema of Aki Kaurismäki: Contrarian stories. Wallflower.
  • Özden, Z. (2020). Film eleştirisi: Film eleştirisinde temel yaklaşımlar ve tür filmi eleştirisi. İmge.
  • Rey, A., & Rey-Debove, J. (1983). Petit Robert. Parmantier.
  • Rousseau, J.-J. (2009). Bilimler ve sanatlar üzerine söylev. (S. Eyüboğlu, Çev.) Say.
  • Sante, L. (2020). Haziran 18, 2020 tarihinde criterion.com: https://www.criterion.com/current/posts/3025-la-vie-de-boh-me-the-seacoast-of-bohemia adresinden alındı
  • Seigel, J. (1999). Bohemian Paris: Culture, politics, and the boundaries of bourgeois life, 1830-1930. The John Hopkins University.
  • Seigel, J. (2012). Modernity and bourgeois life. Cambridge University.
  • Taubin, A. (1992). Berlin stories. Village Voice, 11, s. 58.
  • Tickner, L. (2011). Bohemianism and the cultural field: Trilby and tarr. Art History, 34(5), s. 978-1011.
  • Turman, K. (2012). Bohemian artists and "real bohemians". Life as spectacle in Hugo's Notre-Dame de Varis and Gautier's les Jeunes-France. Ars: Journal of the Institude of Art History of the Slowak Academy, 45(2), s. 94-107.
  • Wetzsteon, R. (2002). Republic of dreams: Greenwich village, the American bohemia 1910–1960. Simon and Schuster.
  • Wilson, E. (2000). Bohemians, the glamorous outcasts. Rutgers University.
  • Wollen, P. (2004). Auteur kuramı, sinemada göstergeler ve anlam. (Z. Aracagök, & B. Doğan, Çev.) Metis.

The Contradiction of Modern Life: Bohemian Life

Year 2023, Issue: 50, 237 - 250, 29.04.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1225140

Abstract

Appearing in the 19th century as a way of life, the bohemian is closely related to the modernization movements. Bohemian is a concept that reveals the conflicts and contradictions of modern individualism and is connected with middle class life. The 19th century bohemians were directly related to the bourgeois concept and emerged as a reaction to this lifestyle. The bohemians challenged the middle-class values that suppress and marginalize them with their clothing, lifestyles, thoughts and activities. The bohemians consisted of various artists who possess an intellectually accumulating and ideologically opposing spirit such as painters, writers and musicians and they were centralized in Paris, which was accepted as the capital of art by the artists of the time. In this study, the film "Bohemian Life" (Boheemielämää, 1992), which was adapted by the Finnish director Aki Kaurismäki from the bohemian writer Henri Murger’s ‘Scènes de la vie de bohème’, has been examined. The film is about the life struggles of three bohemian artists living in Paris. The film is discussed with auteur criticism method, to reveal the director's own bohemian personality, and ideological criticism to evaluate the ideological conflict or coexistence of the relationship between bourgeoisie-bohemism. Director Kaurismäki also reveals his own bohemian identity through the bohemian characters in the film. The Bohemian characters' view of life, life styles, and relationships have been discussed in the movie sample.

References

  • (2020). Haziran 5, 2020 tarihinde sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • (2020). Haziran 15, 2020 tarihinde wealdenwordsmith.co.uk:https://www.wealdenwordsmith.co.uk/blog/2019/6/25/1-la-vie-de-boheme-the-cinema-of-aki-kaurismaki adresinden alındı
  • Adorno, T. H. (2014). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar (N. Ülner, E.Ö. Karadoğan, Çev.). Kabalcı.
  • Adorno, T., & Horkheimer, M. (2014). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar. (N. K. Ülner, Çev.) Kabalcı.
  • Algan, N. (2015). Aki Kaurismaki: Kuzey Avrupa’da işçi sınıfının öykücüsü bir yönetmen. F. Başaran içinde, İşçi filmleri, öteki "sinemalar" (s. 135-147). Yordam.
  • Austin, T. (2018). The films of Aki Kaurismäki: Ludic engagements. Bloomsbury Academic.
  • Berman, M. (1988). All that is solid melts into air: The experience of modernity. Penguin.
  • Borel, P. (2002). Champavert: Ou les contés immoraux. Boucher.
  • Büker, S. (1986). Auteur kuram üzerine ve sinema. Hil.
  • Gluck, M. (2000). Theorizing the cultural roots of the bohemian artist. Modernism / modernity, 7(3), s. 351-378.
  • Gluck, M. (2005). Popular bohemia: Modernism and urban culture in nineteenth-century Paris. Harvard University.
  • Graña, C., & Graña, M. (1990). On bohemia: The code of the self-exiled. Transaction.
  • Halasz, J. R. (2015). The bohemian ethos: Questioning work and making a scene on the lower east side. Routledge.
  • Hebdige, D. (2002). Subculture: the meaning of style. Routledge.
  • Kabadayı, L. (2020). Film eleştirisi. Ayrıntı.
  • Kaurismaki, A. (Yöneten). (1992). Boheemielämää [Sinema Filmi].
  • Kyösola, S. (2004). Kadotettu par(at)iisi eli boheemielamaa Aki Kaurismaen tuotannossa. Suomen kansallisfilmografia, 11, s. 145-150.
  • Lloyd, R. (2010). Neo-bohemia: Art and commerce in the postindustrial city. Routledge.
  • Marx, K. (2016). Louis Bonaparte’nin 18 Brumaire’i. (E. Özalp, Çev.) Yordam.
  • Murawska-Muthesius, K. (2012). Bohemianism outside Paris. Central europe and beyond. Ars: Journal of the Institude of Art History of the Slowak Academy, 45(2), s. 87-92.
  • Murger, H. (1964). La bohem. (T. Göker, Çev.) Güven.
  • Nestingen, A. (2013). The cinema of Aki Kaurismäki: Contrarian stories. Wallflower.
  • Özden, Z. (2020). Film eleştirisi: Film eleştirisinde temel yaklaşımlar ve tür filmi eleştirisi. İmge.
  • Rey, A., & Rey-Debove, J. (1983). Petit Robert. Parmantier.
  • Rousseau, J.-J. (2009). Bilimler ve sanatlar üzerine söylev. (S. Eyüboğlu, Çev.) Say.
  • Sante, L. (2020). Haziran 18, 2020 tarihinde criterion.com: https://www.criterion.com/current/posts/3025-la-vie-de-boh-me-the-seacoast-of-bohemia adresinden alındı
  • Seigel, J. (1999). Bohemian Paris: Culture, politics, and the boundaries of bourgeois life, 1830-1930. The John Hopkins University.
  • Seigel, J. (2012). Modernity and bourgeois life. Cambridge University.
  • Taubin, A. (1992). Berlin stories. Village Voice, 11, s. 58.
  • Tickner, L. (2011). Bohemianism and the cultural field: Trilby and tarr. Art History, 34(5), s. 978-1011.
  • Turman, K. (2012). Bohemian artists and "real bohemians". Life as spectacle in Hugo's Notre-Dame de Varis and Gautier's les Jeunes-France. Ars: Journal of the Institude of Art History of the Slowak Academy, 45(2), s. 94-107.
  • Wetzsteon, R. (2002). Republic of dreams: Greenwich village, the American bohemia 1910–1960. Simon and Schuster.
  • Wilson, E. (2000). Bohemians, the glamorous outcasts. Rutgers University.
  • Wollen, P. (2004). Auteur kuramı, sinemada göstergeler ve anlam. (Z. Aracagök, & B. Doğan, Çev.) Metis.

Modern Yaşamın Çelişkileri: Bohem Hayatı (Boheemielämää)

Year 2023, Issue: 50, 237 - 250, 29.04.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1225140

Abstract

Bir yaşam şekli olarak 19. Yüzyıl’da ortaya çıkan bohem, modernleşme hareketleri ile yakından ilgilidir. Bohem, modern bireyciliğin çatışmalarını, çelişkilerini ortaya koyan ve orta sınıf yaşamı ile bağlantılı olan bir kavramdır. Yaygın görüşe göre, burjuva kavramı ile doğrudan ilişkili olan ve bir anlamda bu yaşam tarzına bir tepki olarak ortaya çıkan 19. Yüzyıl bohemleri kendilerini baskılayan, ötekileştiren orta sınıf değerlerine giyimleri, yaşam şekilleri, düşünceleri ve faaliyetleri ile meydan okumuştur. Dönemin sanatçıları tarafından sanatın başkenti olarak kabul edilen Paris’i merkezine alan bohemler entelektüel birikimi yüksek, ideolojik olarak muhalif bir ruh barındıran ressamlar, yazarlar, müzisyenler vb. sanatçılardan oluşmaktadır. Bu çalışmada Finlandiyalı yönetmen Aki Kaurismäki’nin bohem yazar Henri Murger’in ‘Scènes de la vie de bohème’ eserinden uyarladığı Bohem Hayatı (Boheemielämää, 1992) filmi ele alınmıştır. Filmde, Paris’te yaşayan üç bohem sanatçının hayat mücadelesi anlatılmaktadır. Film, yönetmenin kendi bohem kişiliğini ortaya koymak amacıyla auteur eleştiri ve burjuvazi-bohemizm ilişkisinin ideolojik çatışması ya da birlikteliğini değerlendirebilmek amacıyla da ideolojik eleştiri yöntemleriyle ele alınmaktadır. Yönetmen Kaurismäki, filmindeki bohem karakterleri aracılığıyla kendi bohem kimliğini de ortaya koymaktadır. Bohem karakterlerin hayata bakışı, yaşam şekilleri ve ilişkileri film örnekleminde ele alınmıştır.

References

  • (2020). Haziran 5, 2020 tarihinde sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • (2020). Haziran 15, 2020 tarihinde wealdenwordsmith.co.uk:https://www.wealdenwordsmith.co.uk/blog/2019/6/25/1-la-vie-de-boheme-the-cinema-of-aki-kaurismaki adresinden alındı
  • Adorno, T. H. (2014). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar (N. Ülner, E.Ö. Karadoğan, Çev.). Kabalcı.
  • Adorno, T., & Horkheimer, M. (2014). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar. (N. K. Ülner, Çev.) Kabalcı.
  • Algan, N. (2015). Aki Kaurismaki: Kuzey Avrupa’da işçi sınıfının öykücüsü bir yönetmen. F. Başaran içinde, İşçi filmleri, öteki "sinemalar" (s. 135-147). Yordam.
  • Austin, T. (2018). The films of Aki Kaurismäki: Ludic engagements. Bloomsbury Academic.
  • Berman, M. (1988). All that is solid melts into air: The experience of modernity. Penguin.
  • Borel, P. (2002). Champavert: Ou les contés immoraux. Boucher.
  • Büker, S. (1986). Auteur kuram üzerine ve sinema. Hil.
  • Gluck, M. (2000). Theorizing the cultural roots of the bohemian artist. Modernism / modernity, 7(3), s. 351-378.
  • Gluck, M. (2005). Popular bohemia: Modernism and urban culture in nineteenth-century Paris. Harvard University.
  • Graña, C., & Graña, M. (1990). On bohemia: The code of the self-exiled. Transaction.
  • Halasz, J. R. (2015). The bohemian ethos: Questioning work and making a scene on the lower east side. Routledge.
  • Hebdige, D. (2002). Subculture: the meaning of style. Routledge.
  • Kabadayı, L. (2020). Film eleştirisi. Ayrıntı.
  • Kaurismaki, A. (Yöneten). (1992). Boheemielämää [Sinema Filmi].
  • Kyösola, S. (2004). Kadotettu par(at)iisi eli boheemielamaa Aki Kaurismaen tuotannossa. Suomen kansallisfilmografia, 11, s. 145-150.
  • Lloyd, R. (2010). Neo-bohemia: Art and commerce in the postindustrial city. Routledge.
  • Marx, K. (2016). Louis Bonaparte’nin 18 Brumaire’i. (E. Özalp, Çev.) Yordam.
  • Murawska-Muthesius, K. (2012). Bohemianism outside Paris. Central europe and beyond. Ars: Journal of the Institude of Art History of the Slowak Academy, 45(2), s. 87-92.
  • Murger, H. (1964). La bohem. (T. Göker, Çev.) Güven.
  • Nestingen, A. (2013). The cinema of Aki Kaurismäki: Contrarian stories. Wallflower.
  • Özden, Z. (2020). Film eleştirisi: Film eleştirisinde temel yaklaşımlar ve tür filmi eleştirisi. İmge.
  • Rey, A., & Rey-Debove, J. (1983). Petit Robert. Parmantier.
  • Rousseau, J.-J. (2009). Bilimler ve sanatlar üzerine söylev. (S. Eyüboğlu, Çev.) Say.
  • Sante, L. (2020). Haziran 18, 2020 tarihinde criterion.com: https://www.criterion.com/current/posts/3025-la-vie-de-boh-me-the-seacoast-of-bohemia adresinden alındı
  • Seigel, J. (1999). Bohemian Paris: Culture, politics, and the boundaries of bourgeois life, 1830-1930. The John Hopkins University.
  • Seigel, J. (2012). Modernity and bourgeois life. Cambridge University.
  • Taubin, A. (1992). Berlin stories. Village Voice, 11, s. 58.
  • Tickner, L. (2011). Bohemianism and the cultural field: Trilby and tarr. Art History, 34(5), s. 978-1011.
  • Turman, K. (2012). Bohemian artists and "real bohemians". Life as spectacle in Hugo's Notre-Dame de Varis and Gautier's les Jeunes-France. Ars: Journal of the Institude of Art History of the Slowak Academy, 45(2), s. 94-107.
  • Wetzsteon, R. (2002). Republic of dreams: Greenwich village, the American bohemia 1910–1960. Simon and Schuster.
  • Wilson, E. (2000). Bohemians, the glamorous outcasts. Rutgers University.
  • Wollen, P. (2004). Auteur kuramı, sinemada göstergeler ve anlam. (Z. Aracagök, & B. Doğan, Çev.) Metis.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Fazilet Lekesiz 0000-0001-8025-6070

Nermin Küçüksönmez 0000-0002-4150-4796

Publication Date April 29, 2023
Submission Date December 27, 2022
Published in Issue Year 2023 Issue: 50

Cite

APA Lekesiz, F., & Küçüksönmez, N. (2023). Modern Yaşamın Çelişkileri: Bohem Hayatı (Boheemielämää). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(50), 237-250. https://doi.org/10.52642/susbed.1225140

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License