Research Article
BibTex RIS Cite

Uluslararası Üniversite Öğrencilerinin Doğal Afetlere İlişkin Endişeleri: Nitel Bir Araştırma

Year 2023, Issue: 52, 321 - 335, 27.12.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1351407

Abstract

Çalışmada uluslararası üniversite öğrencilerinin doğal afetlere ilişkin endişelerinin ve görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi’nde 2022-2023 bahar döneminde öğrenim görmekte olan 16 uluslararası öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma tekniklerinden olan görüşme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu oluşturulurken detaylı literatür taranarak, afet yönetimi, sağlık yönetimi, sosyal hizmet ve nitel araştırma yöntemleri konusunda uzman kişilerin görüşlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda 1 ana tema ve 3 alt tema oluşturulmuştur. Çalışmanın sonucunda Türkiye’de yaşanmış ve yaşanabilecek doğal afetler ile ilgili hem endişelenen hem de endişelenmeyen katılımcıların olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların endişelenmeme sebeplerinin daha önce yaşamamaları ve dini inançları olduğu belirlenmiştir. Çalışmada, katılımcıların Türkiye’de yaşanan doğal afetlerden etkilendiği ve bunun Türkiye’de yaşamak ve Türkçe bilmek ile bağlantılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, katılımcıların doğal afetlerden hem günlük yaşamlarında hem de duygusal olarak etkilendiği belirlenmiştir. Bu etkilenmelerin; eğitim, sosyal medya kullanmama, aile ile daha çok iletişim kurma, üzüntü, korku ve panik hissetme şeklinde gerçekleştiği tespit edilmiştir.

References

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2018). Türkiye’de Afet Yönetimi ve Doğa Kaynaklı Afet İstatistikleri. Ankara: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/35429/xfiles/turkiye_de_afetler.pdf.
  • Avdan, U. ve Alkis, A. (2011). Doğal afetlere yönelik bütünleşik konumsal veri tabanı modelinin geliştirilmesi. Harita Teknolojileri Elektronik Dergisi, 3(1), 17-26.
  • Banica, A., Kourtit, K. ve Nijkamp, P. (2020). Natural disasters as a development opportunity: A spatial economic resilience interpretation. Review of Regional Research, 40, 223-249.
  • Birkmann, J., Buckle, P., Jaeger, J., Pelling, M., Setiadi, N., Garschagen, M., Fernando, N., & Kropp, J. (2010). Extreme events and disasters: A window of opportunity for change? Analysis of organizational, institutional and political changes, formal and informal responses after mega-disasters. Natural hazards, 55, 637-655.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Çakmak, H., Ocaktan, M. E. ve Akdur, R. (2018). Doğal afetler, eşitsizlikler ve sağlık sonuçları. Eşitsizlikler ve Sağlık Sonuçları (Akın A, Editör), Türkiye Klinikleri, Ankara, 88, 94.
  • Davis, C. R., Cannon, S. R. ve Fuller, S. C. (2021). The storm after the storm: The long-term lingering impacts of hurricanes on schools. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 30(3), 264-278. doi:10.1108/DPM-03-2020-0055.
  • Demi̇rdelen, S. ve Cakici, A. B. (2021). İlkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeyleri: osmaniye ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 532-541. doi:10.37989/gumussagbil.870607.
  • Frankenberg, E., Sikoki, B., Sumantri, C., Suriastini, W. ve Thomas, D. (2013). Education, vulnerability, and resilience after a natural disaster. Ecology and society, 18(2), 16. doi:10.5751/ES-05377-180216.
  • Fusch, P. I. ve Ness, L. R. (2015). Are we there yet? Data saturation in qualitative research. The Qualitative Report, 20(9), 1408-1416.
  • Genç, F. N. (2007). Türkiye’de doğal afetler ve doğal afetlerde risk yönetimi. Stratejik Araştırmalar Dergisi, (9), 201-226.
  • Gray, P. S., Williamson, J. B., Karp, D. A. ve Dalphin, J. R. (2007). The research imagination: An introduction to qualitative and quantitative methods (1. baskı.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gürbüz, İ. E. ve Karadeni̇z, V. (2021). 6. Ve 7. Sınıf öğrencilerinin doğal afetler üzerine coğrafi bilgi yeterliklerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 17-45. doi:10.38015/sbyy.866927.
  • Islam, M. R. ve Khan, N. A. (2018). Threats, vulnerability, resilience and displacement among the climate change and natural disaster-affected people in South-East Asia: An overview. Journal of the Asia Pacific Economy, 23(2), 297-323. doi:10.1080/13547860.2018.1442153.
  • Karagöz, Y. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği (3. Baskı.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kemp, E., Kennett-Hensel, P. A. ve Williams, K. H. (2014). The calm before the storm: examining emotion regulation consumption in the face of an ımpending disaster. Psychology & Marketing, 31(11), 933-945. doi:10.1002/mar.20744.
  • Kıncal, R. Y. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (1.Baskı.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kourtit, K., Nijkamp, P. ve Banica, A. (2023). An analysis of natural disasters’ effects – A global comparative study of ‘Blessing in Disguise’. Socio-Economic Planning Sciences, 88. doi:10.1016/j.seps.2023.101599.
  • Leleito, E., Shimasaki, K., Watanabe, R. ve Kawabata, H. (2015). Disaster risk reduction education for international students through Inter-University Collaboration. Journal of the Nagoya University Center for International Education and Exchange (IEEC), 2(6), 37-47.
  • Lizuka, A. (2022). Disaster perception and preparation among foreign versus local university students in Japan: A comparative study. Progress in Disaster Science, 15, 1-7.
  • Mandaci, E. (2020). Asur Devleti’nde doğal afetler ve doğal afet algısı. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 99-116.
  • Morrill, M. ve Westall, J. (2023). Heterogeneity in the educational impacts of natural disasters: Evidence from Hurricane Florence. Economics of Education Review, 94, 102373. doi:10.1016/j.econedurev.2023.102373
  • Özdemi̇r, N. (2005). Sinop ilinde etkili bir doğal afet türü: heyelan. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (5), 67-106.
  • Özel, H. A. ve Öztaş, M. O. (2022). Zorunlu deprem sigortası algısının demografik özelliklere göre farklılığı: karabük ili örneği. Ekonomi, İşletme ve Yönetim Dergisi, 6(2), 301-326. doi:10.7596/jebm.31122022.007
  • Özgen, N., Eser Ünaldı, Ü. ve Bi̇ndak, R. (2011). Öğretmen adaylarının doğal afetler konusuna yönelik “etkili öğrenme biçimleri”nin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 303-323.
  • Özkan, G. ve Acar Güvendir, M. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları: kırklareli ve trakya üniversiteleri örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 174-190. doi:10.17240/aibuefd.2015.15.1-5000128601.
  • Seaberg, D., Devine, L. ve Zhuang, J. (2017). A review of game theory applications in natural disaster management research. Natural Hazards, 89(3), 1461-1483. doi:10.1007/s11069-017-3033-x.
  • Smith, R. A. ve Khawaja, N. G. (2011). A review of the acculturation experiences of international students. International Journal of Intercultural Relations, 35(6), 699-713. doi:10.1016/j.ijintrel.2011.08.004.
  • Soydan, E. ve Alpaslan, N. (2014). Medyanın doğal afetlerdeki işlevi. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 53-64.
  • The International Disaster Database (EM-DAT). (2014). Criteria and definition. https://www.emdat.be/index.php.
  • Thorup-Binger, C. ve Charania, N. A. (2019). Vulnerability and capacities of international students in the face of disasters in Auckland, New Zealand: A qualitative descriptive study. International Journal of Disaster Risk Reduction, 39, 101136. doi:10.1016/j.ijdrr.2019.101136.
  • United Nations Office for Disaster Risk Reduction. (2015). Disaster. 5 Nisan 2023, https://www.undrr.org/quick/11964.
  • Velimirovic, B. (1980). Non-natural disasters—an epidemiological review. Disasters, 4(2), 237-246. doi:10.1111/j.1467-7717.1980.tb00277.x.
  • Yaşar Korkanç, S. ve Korkanç, M. (2006). Sel ve taşkınların insan hayatı üzerindeki etkileri. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 8(9), 42-50.
  • Yavuz, A. ve Dikmen, S. (2015). Doğal afetlerin zararlarının finansmanında kullanılan afet öncesi finansal araçlar. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 3(2), 303-322. doi:10.14782/sbd.2015216101.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, M., Yang, C. ve Li, Y. (2018). Big data in natural disaster management: a review. Geosciences, 8(5), 165. doi:10.3390/geosciences8050165.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (2022). Öğrenci İstatistikleri. 5 Nisan 2023, https://istatistik.yok.gov.tr/.

Concerns of International University Students about Natural Disasters: A Qualitative Research

Year 2023, Issue: 52, 321 - 335, 27.12.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1351407

Abstract

In this study, it is purposed to examine the concerns and views of international university students about natural disasters. For this purpose, interviews were conducted with 16 international students studying at Bandırma Onyedi Eylül University in the spring term of 2022-2023. The study was carried out with the interview method, which is one of the qualitative research techniques. A semi-structured interview form was used as a data collection tool. While creating the interview form, detailed literature was searched and the opinions of experts in disaster management, health management, social work and qualitative research methods were used. The obtained data were analyzed with the MAXQDA program. As a result of the analysis, 1 main theme and 3 sub-themes were created. As a result of the study, it has been determined that there are participants who are both concerned and not concerned about natural disasters that have been or may be experienced in Turkey. It was determined that the reasons for not concern were the fact that they did not live before and their religious faith. In addition, it was concluded that the participants were affected by the natural disasters in Turkey and this was related to living in Turkey and knowing Turkish. Additionally, it has been determined that participants are affected by natural disasters both in their daily lives and emotionally. These effects have been observed in the form of changes in education, reduced use of social media, increased communication with family, feelings of sadness, fear, and panic.

References

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2018). Türkiye’de Afet Yönetimi ve Doğa Kaynaklı Afet İstatistikleri. Ankara: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/35429/xfiles/turkiye_de_afetler.pdf.
  • Avdan, U. ve Alkis, A. (2011). Doğal afetlere yönelik bütünleşik konumsal veri tabanı modelinin geliştirilmesi. Harita Teknolojileri Elektronik Dergisi, 3(1), 17-26.
  • Banica, A., Kourtit, K. ve Nijkamp, P. (2020). Natural disasters as a development opportunity: A spatial economic resilience interpretation. Review of Regional Research, 40, 223-249.
  • Birkmann, J., Buckle, P., Jaeger, J., Pelling, M., Setiadi, N., Garschagen, M., Fernando, N., & Kropp, J. (2010). Extreme events and disasters: A window of opportunity for change? Analysis of organizational, institutional and political changes, formal and informal responses after mega-disasters. Natural hazards, 55, 637-655.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Çakmak, H., Ocaktan, M. E. ve Akdur, R. (2018). Doğal afetler, eşitsizlikler ve sağlık sonuçları. Eşitsizlikler ve Sağlık Sonuçları (Akın A, Editör), Türkiye Klinikleri, Ankara, 88, 94.
  • Davis, C. R., Cannon, S. R. ve Fuller, S. C. (2021). The storm after the storm: The long-term lingering impacts of hurricanes on schools. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 30(3), 264-278. doi:10.1108/DPM-03-2020-0055.
  • Demi̇rdelen, S. ve Cakici, A. B. (2021). İlkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeyleri: osmaniye ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 532-541. doi:10.37989/gumussagbil.870607.
  • Frankenberg, E., Sikoki, B., Sumantri, C., Suriastini, W. ve Thomas, D. (2013). Education, vulnerability, and resilience after a natural disaster. Ecology and society, 18(2), 16. doi:10.5751/ES-05377-180216.
  • Fusch, P. I. ve Ness, L. R. (2015). Are we there yet? Data saturation in qualitative research. The Qualitative Report, 20(9), 1408-1416.
  • Genç, F. N. (2007). Türkiye’de doğal afetler ve doğal afetlerde risk yönetimi. Stratejik Araştırmalar Dergisi, (9), 201-226.
  • Gray, P. S., Williamson, J. B., Karp, D. A. ve Dalphin, J. R. (2007). The research imagination: An introduction to qualitative and quantitative methods (1. baskı.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gürbüz, İ. E. ve Karadeni̇z, V. (2021). 6. Ve 7. Sınıf öğrencilerinin doğal afetler üzerine coğrafi bilgi yeterliklerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 17-45. doi:10.38015/sbyy.866927.
  • Islam, M. R. ve Khan, N. A. (2018). Threats, vulnerability, resilience and displacement among the climate change and natural disaster-affected people in South-East Asia: An overview. Journal of the Asia Pacific Economy, 23(2), 297-323. doi:10.1080/13547860.2018.1442153.
  • Karagöz, Y. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği (3. Baskı.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kemp, E., Kennett-Hensel, P. A. ve Williams, K. H. (2014). The calm before the storm: examining emotion regulation consumption in the face of an ımpending disaster. Psychology & Marketing, 31(11), 933-945. doi:10.1002/mar.20744.
  • Kıncal, R. Y. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (1.Baskı.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kourtit, K., Nijkamp, P. ve Banica, A. (2023). An analysis of natural disasters’ effects – A global comparative study of ‘Blessing in Disguise’. Socio-Economic Planning Sciences, 88. doi:10.1016/j.seps.2023.101599.
  • Leleito, E., Shimasaki, K., Watanabe, R. ve Kawabata, H. (2015). Disaster risk reduction education for international students through Inter-University Collaboration. Journal of the Nagoya University Center for International Education and Exchange (IEEC), 2(6), 37-47.
  • Lizuka, A. (2022). Disaster perception and preparation among foreign versus local university students in Japan: A comparative study. Progress in Disaster Science, 15, 1-7.
  • Mandaci, E. (2020). Asur Devleti’nde doğal afetler ve doğal afet algısı. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 99-116.
  • Morrill, M. ve Westall, J. (2023). Heterogeneity in the educational impacts of natural disasters: Evidence from Hurricane Florence. Economics of Education Review, 94, 102373. doi:10.1016/j.econedurev.2023.102373
  • Özdemi̇r, N. (2005). Sinop ilinde etkili bir doğal afet türü: heyelan. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (5), 67-106.
  • Özel, H. A. ve Öztaş, M. O. (2022). Zorunlu deprem sigortası algısının demografik özelliklere göre farklılığı: karabük ili örneği. Ekonomi, İşletme ve Yönetim Dergisi, 6(2), 301-326. doi:10.7596/jebm.31122022.007
  • Özgen, N., Eser Ünaldı, Ü. ve Bi̇ndak, R. (2011). Öğretmen adaylarının doğal afetler konusuna yönelik “etkili öğrenme biçimleri”nin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 303-323.
  • Özkan, G. ve Acar Güvendir, M. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları: kırklareli ve trakya üniversiteleri örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 174-190. doi:10.17240/aibuefd.2015.15.1-5000128601.
  • Seaberg, D., Devine, L. ve Zhuang, J. (2017). A review of game theory applications in natural disaster management research. Natural Hazards, 89(3), 1461-1483. doi:10.1007/s11069-017-3033-x.
  • Smith, R. A. ve Khawaja, N. G. (2011). A review of the acculturation experiences of international students. International Journal of Intercultural Relations, 35(6), 699-713. doi:10.1016/j.ijintrel.2011.08.004.
  • Soydan, E. ve Alpaslan, N. (2014). Medyanın doğal afetlerdeki işlevi. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 53-64.
  • The International Disaster Database (EM-DAT). (2014). Criteria and definition. https://www.emdat.be/index.php.
  • Thorup-Binger, C. ve Charania, N. A. (2019). Vulnerability and capacities of international students in the face of disasters in Auckland, New Zealand: A qualitative descriptive study. International Journal of Disaster Risk Reduction, 39, 101136. doi:10.1016/j.ijdrr.2019.101136.
  • United Nations Office for Disaster Risk Reduction. (2015). Disaster. 5 Nisan 2023, https://www.undrr.org/quick/11964.
  • Velimirovic, B. (1980). Non-natural disasters—an epidemiological review. Disasters, 4(2), 237-246. doi:10.1111/j.1467-7717.1980.tb00277.x.
  • Yaşar Korkanç, S. ve Korkanç, M. (2006). Sel ve taşkınların insan hayatı üzerindeki etkileri. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 8(9), 42-50.
  • Yavuz, A. ve Dikmen, S. (2015). Doğal afetlerin zararlarının finansmanında kullanılan afet öncesi finansal araçlar. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 3(2), 303-322. doi:10.14782/sbd.2015216101.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, M., Yang, C. ve Li, Y. (2018). Big data in natural disaster management: a review. Geosciences, 8(5), 165. doi:10.3390/geosciences8050165.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (2022). Öğrenci İstatistikleri. 5 Nisan 2023, https://istatistik.yok.gov.tr/.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Handan Ertaş 0000-0003-1794-0296

Havva Nur Atalay 0000-0002-2805-1921

Publication Date December 27, 2023
Submission Date August 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 52

Cite

APA Ertaş, H., & Atalay, H. N. (2023). Uluslararası Üniversite Öğrencilerinin Doğal Afetlere İlişkin Endişeleri: Nitel Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(52), 321-335. https://doi.org/10.52642/susbed.1351407

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License