The subjects of this study are loneliness which is
defined as “being lonely, desolateness” and the virtual loneliness which is
defined as "showing that people are beginning to move towards virtual
social activities by leaving real social life". The aim of this study is
to determine the level of virtual environment loneliness of the business
department students who are studying at Süleyman Demirel University. The
universe of the research consists of 328 students from the first, second, third
and fourth year students studying at Süleyman Demirel University Faculty of
Administrative and Economical Sciences, Department of Business Administration.
"Virtual Environment Loneliness Scale (SOYÖ)" which is developed by
Korkmaz and colleagues (2014) was used as data collection tool. In the
consequence of the research, male students have more virtual sharing than
female students; male students were more social in the virtual environment than
female students. Again in the consequence of this research, it can be said that
the students expose to virtual environment loneliness although they are not
severe.
Bu
çalışmanın konusunu “yalnız olma durumu, kimsesizlik” şeklinde ifade edilen
yalnızlık ve “insanların gerçek sosyal
yaşamdan ayrılarak sanal sosyal aktivitelere yönelmeye başladığını gösteren”
şeklinde ifade edilen sanal yalnızlık oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Süleyman
Demirel Üniversitesi’nde eğitim gören İşletme Bölümü öğrencilerinin sanal ortam
yalnızlığı düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni,
Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme
Bölümü’nde öğrenim gören birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf
öğrencilerinden (328 kişi) oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Korkmaz ve
arkadaşları (2014) tarafından geliştirilen “Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği
(SOYÖ)” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda erkek öğrencilerin, kız öğrencilere
göre daha fazla sanal paylaşımda bulundukları; erkek öğrencilerin, kız
öğrencilere göre sanal ortamda daha sosyal oldukları sonucuna varılmıştır. Yine
araştırma sonucunda öğrencilerin şiddetli olmasa da sanal ortam yalnızlığı
yaşadıkları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 21, 2017 |
Submission Date | September 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 19 |